Raid opbreken?

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:41
Hallo,

Ik heb op het moment 2 samsung SP2504C schijven in Raid 0 hangen. echter, ik wil ze graag apart gaan gebruiken zodat ik meer schijfruimte heb. Hoe moet ik dit nu doen? kan dit zonder dataverlies en zoja hoe?

De raid controller is een Silicom Image 3114 op een MSI K8N Neo4 moederbord.

[ Voor 15% gewijzigd door Visgek82 op 29-10-2006 16:07 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, dit kan niet.
Ten eerste krijg je niet meer schijfruimte als je de disks als losse schijven gaat gebruiken, gezien je met Raid0 al de max schijfruimte hebt (alleen benader je het als 1 groot volume).
Verder is het zo dat de helft van de data op de eerste en de andere helft op de 2e disk staat.

Dus wat je wil zonder dataverlies kan niet en zal meer diskruimte opleveren.

@GA, je bent nu wel heeeeeeeeel erg laat :P

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 29-10-2006 16:15 ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Twee schijven in Raid 0 (stripe) geeft je evenveel schijfruimte als 2 losse schijven. Dus die uit de array halen enkel om meer schijfruimte te krijgen heeft geen enkele zin.

Als je twee schijven in Raid 1 (mirror) hebt dan kan je ze gewoon uit de array halen en heb je op elke schijf exact dezelfde data staan.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Je zal dan niet meer schijfruimte hebben, misschien dat je in de war bent met RAID1? Opbreken zonder dataverlies is zover ik weet niet mogelijk. Je zult dan eerst de aanwezige data moeten backuppen en de RAID array verwijderen.

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
In RAID 0 heb je nu toch gewoon evenveel schijfruimte als 2 losse schijven?
De data wordt gewoon gelijk verdeeld onder de schijven. Bedoel je niet RAID 1?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit staat toch allemaal in de RAID FAQ?

offtopic:
Mmm, voortaan sneller typen, geen shaggy draaien en direct op verzend drukken. Nou ben ik weer eens spuit 11 na een zooi andere mensen die wél de FAQ lazen.

[ Voor 57% gewijzigd door Guardian Angel op 29-10-2006 16:12 ]

ARME AOW’er

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan natuurlijk eerst je data van je RAID0 array kopieëren naar een andere schijf buiten de array... :)
Of je maakt een image van de array...
Dan haal je de array uitelkaar... En zet je de image (als dat past!) op 1 HDD... :)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 29-10-2006 16:13 ]

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:41
Denk dat ik een foutje heb gemaakt. heb 2 schijven van elk 250 GB maar door RAID is dat 250GB. ik wil hier dus graag weer 2x250 van maken, zodat ik meer schijfruimte heb :)

Ik heb nog een schijf liggen waar ik eventueel een backup op kan zetten. is het dan gewoon de hele zooi kopieren, daarna in de raid configuratie de "array" verwijderen, schijven op de normale SATA controller aansluiten, formatteren en gaan met die banaan? of zie ik iets over het hoofd?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb op het moment 2 samsung SP2504C schijven in Raid 0 hangen. echter, ik wil ze graag apart gaan gebruiken zodat ik meer schijfruimte heb.
Hmm OK 8)7
Hoe moet ik dit nu doen?
Gewoon de RAID verwijderen via dezelfde BIOS waar je de RAID hebt aangemaakt.
kan dit zonder dataverlies en zoja hoe?
Ja, dit kan: backup de belangrijkste data naar een andere schijf of een paar DVD'jes :Y)

Gebrek aan aantoonbare inzet en research in de topicstart, topic dicht dus. De RAID FAQ is reeds genoemd. De Algemene gedragsregels (Netiquette) nog niet, bij deze dus en neem deze eens door :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 29-10-2006 18:52 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.