vreemd opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

• mrmusic
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-05-2022
Ik (als newbee) heb het volgende probleem.
Ik heb op mijn systeem de harddisk geformatteerd en windows xp pro opnieuw geinstalleerd, alles zonder merkbare problemen. Echter, wanneer ik de pc nu opstart krijg ik de melding: operating system not found. De boot-volgorde in de bios staat goed. MAAR... wanneer ik nu opstart met de windows-cd, dan lukt opstarten wel vanaf de harddisk en draait het systeem gewoon.
Wie weet de oplossing?? :'(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk is de bootsector niet goed weggeschreven op je hdd.
Start eens op met je windows cd en voer vanuit de recoveryconsole FIXBOOT en FIXMBR uit, grote kans dat het dan weer gewoon werkt :)

• mrmusic
Bedankt,

Ga ik eerst proberen!

• mrmusic
Ik heb gedaan wat je zegt, maar helaas is hiermee het probleem niet verholpen... :'(

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
De boot-volgorde in de bios staat goed.
Heb je wel de goede HDD geselecteerd voor het opstarten?
(En nee, dat heeft niets met de boot-volgorde te maken)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• mrmusic
Bedankt, misschien kan je me daar mee helpen. Ik weet alleen dat de opstartvolgorde in de bios goed staat en ik heb maar 1 harddisk en 1 dvdrom. Hoe en wat moet ik dan nog instellen?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Vaak kun je in een bios meerdere HD's selecteren terwijl je er maar één heb. Ik kan in de bios ook HD0 tot HD4 selecteren terwijl ik er echt maar één heb.

Het makkelijkst is dus ook om even met deze HD's te spelen. Zet als primair HD0, werkt dat niet dan selecteer je HD1, werkt dat oko niet HD2 enz.

Werkt dat ook niet kun je proberen een systeemherstel te doen met de winXP cdrom, een optie die je tegenkomt als je opstart vanaf de cdrom.
Werkt dat oko niet dan kun je het beste windows gewoon opnieuw installeren.

Nu met WP, PV, EV en PC

• mrmusic
Bedankt voor je suggesties, dat met die harddisks spelen heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb wel al een keer geheel opnieuw opgestart vanaf cd, partitie verwijderd, nieuwe partitie aangemaakt, format als ntfs en opnieuw geinstalleerd, maar dat was ook de oplossing dus niet....

• mrmusic
Probleem opgelost!!

In de bios bij de bootvolgorde stond een uitroeptekentje bij de harddisk. Dit moest dmv de spacebar verwijderd worden en... alles werkt! Bedankt voor jullie meedenken allemaal.
Pagina: 1