Toon posts:

Vraag over scherpstellen Nikon D80 ....

Pagina: 1
Acties:
  • 1.014 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag heb ik een Nikon D80 body gekocht .... met daarbij een "AF-S Nikkor 24-85 mm 1:3.5-4.5 G ED" lens.

Nou ben ik op zich tevreden met het resultaat van de D80 fotokwaliteit, maar ik heb in een proefsessie het volgende ondekt:

- Wanneer ik de camera op een onderwerp richt en de AF gebruik en/of handmatig scherpstel dan ziet je op de foto dat het werkelijke focuspunt steeds - en dat is dus bij alle foto's - ongeveer een kleine centimeter achter het object wordt ingesteld.
Dat geldt over het gehele zoom-bereik van de 24-85 lens.

Resultaat is dan ook op zowel de JPG als de NEF bestanden dat het niet allemaal gestoken scherp is.

Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe het op te lossen is ??? ..... want het ik ervaar het namelijk niet echt als een goede start dat de foto's niet optimaal scherp zijn.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Je maakt macro fotos om te zien dat je 1 cm "backfocust" (zoals jouw probleem heet)?
Klik eens een paar fotos op f/8 en vergelijk deze dan nog eens.. nog steeds 1 cm backfocussing?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eerste waar ik aan moet denken: backfocus. Om dit te testen zou ik dit eens proberen: http://www.focustestchart.com/chart.html
Heb je ook een ander objectief? Dan kan je testen of het aan de 24-85 of aan de D80 ligt.

Succes.

edit: heb je dit ook als je handmatig scherpstelt :? Dan is het wel erg raar

[ Voor 15% gewijzigd door Wortelsoep op 29-10-2006 15:53 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

eeuh als je handmatig focust en het komt scherp op in je zoeker (maar niet als raw/jpg), dan moet je gewoon je diopter aanpassen.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

kijk ook ff hiernaar: http://www.dofmaster.com/doftable.html.. dan weet je de theoretische focus afwijking voor je camera (hint: Elke Nikon met DX formaat als CCD heeft dezelfde COC).

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit zou ik ook doen:
Wilko schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 15:52:
Eerste waar ik aan moet denken: backfocus. Om dit te testen zou ik dit eens proberen: http://www.focustestchart.com/chart.html
Heb je ook een ander objectief? Dan kan je testen of het aan de 24-85 of aan de D80 ligt.

Succes.

Zet je camera wel ff netjes op een statief en gebruik een AB om de foto te maken of gebruik een draadontspanner of zet je camera op zelfontspanner. Zo voorkom je dat een kleine trilling of beweging van jouw kant een verschoven scherp gebied geeft :)

[ Voor 47% gewijzigd door Grrrrrene op 29-10-2006 18:18 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
henkleerssen schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 15:52:
Je maakt macro fotos om te zien dat je 1 cm "backfocust" (zoals jouw probleem heet)?
Klik eens een paar fotos op f/8 en vergelijk deze dan nog eens.. nog steeds 1 cm backfocussing?
Ja, het probleem blijft gelijk over het gehele zoom-bereik .... dus ook wanneer ik een foto maak op de meest dichtbij mogelijke stand ......
Ik heb het uiteraard geprobeerd om met de grootste diafragma opening ..... maar ook zelfs op f-22.
Wilko schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 15:52:

Succes.

Ik heb de test uitgeprint en ligt klaar om morgen - bij daglicht - uit te proberen.

Ja, in beide gevallen van scherpstellen - dus zowel met AF als manueel - blijven de resultaten gelijk.
De Nikon D80 heeft in de manuele scherpstel mode een indicatie in de zoeker die aangeeft wanneer het beeld scherp is ..... maar ook zonder die indicatie - dus scherpstellen op het oog - heeft een opname hetzelfde resulaat.
henkleerssen schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 15:55:
eeuh als je handmatig focust en het komt scherp op in je zoeker (maar niet als raw/jpg), dan moet je gewoon je diopter aanpassen.
De dioptrie instelling staat voor mijn ogen op "0" ....... dus geen correctie.
henkleerssen schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:06:
kijk ook ff hiernaar: http://www.dofmaster.com/doftable.html.. dan weet je de theoretische focus afwijking voor je camera (hint: Elke Nikon met DX formaat als CCD heeft dezelfde COC).
Mijn vorige camera - een Nikon D70s met een 18-70 kitlens - had qua scherpte geen problemen.
Die Camera heeft ook een zg. DX formaat sensor.
Grrrrrene schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 18:16:
Dit zou ik ook doen:

[...]

Zet je camera wel ff netjes op een statief en gebruik een AB om de foto te maken of gebruik een draadontspanner of zet je camera op zelfontspanner. Zo voorkom je dat een kleine trilling of beweging van jouw kant een verschoven scherp gebied geeft :)
Ik zal morgen de voorgeschreven procedure in deze test uitvoeren ....

-

Helaas heb ik geen tweede lens die kan uitwijzen of het aan de D80 ligt of aan de lens .....
Het enige wat ik heb begrepen is dat de 24-85 lens die ik nu heb niet speciaal voor digitaal gemaakt is maar volgens de fotoboer maakte dat geen verschil uit - de lens zou in alle gevallen op deze camera correct moeten functioneren.

Morgen zal ik hier mijn bevindingen even melden ...... Ik hoop dat ik door jullie info erachter kan komen waar precies de fout zit ......

Verwijderd

Topicstarter
Ik was toch wel erg nieuwsgierig en heb even de procedure volgens de "Focus Test Chart" methode uitgevoerd .... weliswaar onder belabberde "kunstlicht" omstandigheden ......

------------

De AF-S Nikkor 24-85 mm 1:3.5-4.5 G ED lens laat het volgende resultaat zien .....

- In de 24 mm mode komt het werkelijke focuspunt op plm. 45 mm achter de gemeten "0"-lijn te liggen.

- In de 85 mm mode ligt het focuspunt plm. 2 mm achter de gemeten "0"-lijn.

------------

Samengevat concludeer ik dus dat de scherpstelling verloopt tussen de 24 en de 85 mm stand.
Dat kan naar mijn mening nooit tot bevredigende resultaten leiden ..... ;(

Ik zal morgen bij daglicht omstandigheden dezelfde test nog eens doen ......

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van deze verschillen ??

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je je druk moet maken om de oorzaak, het kunnen eenvoudigweg maar twee dingen zijn:
1. De camera
2. De lens
Laten we hopen dat het de 2e is, want dat is gemakkelijker op te lossen. Mocht het de eerste zijn, dan moet men hem toch gaan omruilen...

Bericht hierboven

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Kan ook zijn dat je lens én camera naar Nikon moeten om te worden gesteld.

En geheel offtopic, maar waarom die lens? Is nu niet echt een logische lens als vervanging van de kitlens.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 14:03

Zoefff

❤ 

Het kan, zoals Floris al zegt, inderdaad aan 2 dingen liggen, de camera en de lens. Het zou mooi zijn als je iemand kent die ook een Nikon heeft, zodat je wellicht een andere lens op je body kan schroeven (en je huidige lens op een andere body) om het een en ander uit te sluiten. Sowieso ben ik bang dat je hiervoor contact moet opnemen met Nikon of de winkel waar je de camera hebt aangeschaft.

Overigens, je hoeft wat mij betreft de laatste zin niet vet te maken hoor, als iemand de moeite neemt om je bericht te lezen zal hij/zij de laatste zin ook wel lezen ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Topicstarter
Ik gok op de lens ..... want in tegenstelling tot de D80 body .... was de lens niet geheel nieuw.
Het ED glas was voor mij dan ook de reden om die lens te nemen itt de kitlens.

Zoals het er nu uitziet zal ik deze lens dan toch wel weer retourneren en er evt. de Kitlens voor in de plaats nemen .....

Mochten jullie nog tips hebben wat een heel prettige vervanger zou kunnen zijn als lens ..... uiteraard binnen redelijke prijzen .... dan hoor ik dat graag.

Thanks in advance ..... ;o)

• Gerd
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Die lens (24-85) heb ik ook als standaardzoom op m'n D70s. Prima lens en erg scherp! Ik heb geen problemen met front- of backfocus. Het zou dus aan jouw exemplaar van dit objectief kunnen liggen, of aan de body van de D80.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Vervanging? Als je het geld hebt zou ik kiezen voor iets dat vanaf 17mm is en dan kan zoomen tot over de 50mm, liefst met een constant diafragma (van f/2.8). :Y)
Maar eigenlijk zou ik je willen adviseren om de verschillende threads eens te lezen over lenzen; waarnaast het prettig is om aan te geven wat je wilt fotograferen :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag met daglicht omstandigheden nogmaals dezelfde "Focus Test Chart" gedaan ....

De results waren als volgt:

- In de 24 mm mode ligt het werkelijke focuspunt op plm. 25 mm achter de gemeten "0"-lijn.

- In de 85 mm mode ligt het focuspunt plm. 2 mm achter de gemeten "0"-lijn

-----------------

Met deze gemeten waarden is het niet mogelijk om nette platen te maken ..... dussss .... de lens gaat retour naar de winkelier

Intussen heb ik nog wel een andere - een 50 mm standaardlens - weten te bemachtigen om een aantal proeffoto's mee te maken ...... en die lieten een veel beter resultaat zien ..... vooral in de scherpte !!
Gerd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 00:18:
Die lens (24-85) heb ik ook als standaardzoom op m'n D70s. Prima lens en erg scherp! Ik heb geen problemen met front- of backfocus. Het zou dus aan jouw exemplaar van dit objectief kunnen liggen, of aan de body van de D80.
Vermoedelijk heb ik met deze lens een DOA op mijn D80 ...... :?
Floris schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 11:01:
Vervanging? Als je het geld hebt zou ik kiezen voor iets dat vanaf 17mm is en dan kan zoomen tot over de 50mm, liefst met een constant diafragma (van f/2.8). :Y)
Maar eigenlijk zou ik je willen adviseren om de verschillende threads eens te lezen over lenzen; waarnaast het prettig is om aan te geven wat je wilt fotograferen :)
Ik heb de verschillende draadjes al eens door zitten spitten .... lenzen genoeg idd .... ;(
Maar zoals het er nu uitziet - de financiele kant heeft ook zijn rek - zal ik wel voor de 18-70 kitlens gaan .... die verschilt in bereik niet heel veel.
Uit ervaring weet ik dat ik met die lens wel scherpe opnames kon maken .....

Verwijderd

Topicstarter
Problem solved !! ..... :)

De 24-85 lens was de boosdoener ..... In de winkel deze lens nog even op een Nikon D200 uitgeprobeerd en dat gaf precies hetzelfde resultaat als hierboven beschreven.

Ik heb nu de Kitlens (18-70) op mijn D80 en dat werkt prima.

Ik ga de komende tijd dan ook eens lekker met de D80 stoeien .... de eerste beelden die van de D80 komen beloven mooie foto's .... :D

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:42
henkleerssen schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 15:55:
Niet om te wijsneuzen, maar hier klopt niets van. Het beeld dat de lens maakt wordt geprojecteerd op het matglas. Wat zoals de naam zegt een mat stukje glas is. Als de lens goed in focus is staat het beeld scherp op het matglas. Vervolgens kijk je door het oculair naar het matglas. Het oculair zorgt ervoor dat het matglas op afstand oneindig lijkt te staan, en dat is fijn kijken als je goede ogen hebt.

Als je bijziend of verziend bent, kun je het oculair een beetje aanpassen, zodat je dan ook rustig naar het beeld kunt kijken. Het _kan_ niet zo zijn dat je door het aanpassen van het oculair het beeld scherper ziet dan het op de foto komt!! Je ziet namelijk geen 3d-beeld, maar een 2d projectie op het matglas.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1