Toon posts:

Dual opteron of intel Core 2 Duo

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn cpu in mijn oude systeem heeft de geest gegeven en dus een mooi excuus om eens uitgebreid te upgraden.

Oude situatie:

Werk pc:

Asus K8V Deluxe
AMD 3200+ S754
Asus 9800XT AGP
160 GB Sata
120 GB IDE
DVD-Rewriter
in een Thermaltake VM2000 kast
Enermax liberty 500 Watt

Server:

Tyan trinity
P4 2,53 s478
Promise SX4300 Sata Raid Controller PCI-X
Perq3/qc SCSI Raid controller
in een Coolermaster Stacker
Enermax liberty 500Watt

De server dient voor media opslag zodat iedereen in het huis hier bij kan.
Op de server staan backups
Op de server zit een printer aangesloten
De server dient als download pc

Op mijn werk pc werk ik vooral in Visual Studio 2005 en Macromedia Studio 8, gamen doe ik niet meer op de pc, hooguit een Sim of RTS. De werk pc wordt wel ook als mediacenter gebruikt.

Nu twijfel ik tussen 2 opties:

Optie 1:
Werk pc upgraden met:
Asus P5b-v deluxe HDMI (Makkelijk op de tv aansluiten)
Intel E6400 (Lijkt me snel genoeg)
1 GB DDR2

Optie 2:

Tyan K8WE proberen te bemachtigen
1 of 2 opteron processoren liefst Dual core en HE versie.
2 GB DDR 400 ECC Reg (minimaal)
PCI-E Graka met 2 x DVI
Dit in de stacker plaatsen en geen losse server meer gebruiken
Eventueel een netwerkdrive gebruiken voor het delen van media etc.
Alle overige spullen verkopen om een deel van de kosten te dekken.

Ik kan niet echt vergelijkende tests vinden tussen dual opterons en Core 2 duo processoren, iemand een idee waar wel?

Meningen zijn van harte welkom.

• KI2000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Geen idee voor vergelijkende tests.
Behalve in C'T Magazine dan ....

Ik zou opteren voor Core 2 Duo.

One Man Can Make A Difference.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:18
Misschien kan je opteron's vergelijken met AMD's en dan AMD's met core 2 duo's vergelijken?
Modbreak:Dat is hetzelfde als een Kadettje vergelijken met Opels (álle Opels dus) en deze Opels vergelijken met een Twingo :z
Wellicht even kijken waarover je praat alvorens op 'Verstuur bericht' te drukken?

[ Voor 55% gewijzigd door Thandor op 30-10-2006 12:37 ]

Verwijderd

Ik zou voor een Intel Core 2 Duo gaan, gebruiksvriendelijker , nieuwer, en sneller.

edit: Dit is watbetreft Prijs/Kwaliteit dan

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2006 15:23 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik ben van een K8WE + 2 248's (2,2) naar een C2D 6600 gegaan, nogal een fijne overstap. Helemaal omdat hij nu op 3200mhz loopt. De opteron is gewoon vergelijkbaar met een athlon 64/x2

Plus, binnenkort komen er quad core cpu's, en dan is zo'n dual socket 940 bord helemaal zinloos. (en minder waard)

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 29-10-2006 15:28 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Reden om te kiezen voor opterons zou het opruimen van de andere server zijn.. Hier zitten 2 pci-x raid controllers in die ook op een K8WE passen en niet op een bord voor een Core 2 Duo.

Ik wil dus eigenlijk bepalen of ik niet te veel prestaties inlever bij de keuze voor een K8WE met één of twee dual core opterons (265's bijv) ten opzichte van een E6400.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ik zou ook voor een E6400 gaan,
en met alleen office werk of sim kom je denk ik nooit of vrijwel nooit over 1 GB wisselbestand heen.

www.koopeendroom.nl

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:39

aerofreak

Steve Jobs

als ik mag kiezen ga ik voor de opty's minder zooi en ja ze presteren gewoon goed de opterons :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Verwijderd

Topicstarter
Het grotere argument om voor de opterons te kiezen is idd "minder zooi" en ik wordt nog niet overtuigd door argumenten voor de core 2 duo..

De core 2 duo moet in mijn ogen een echte meerwaarde hebben, want dan moeten er 2 systemen blijven staan..

• maratropa
  • Niet online
Een asus P5WDG2 WS Pro dan? Core duo er in en je hebt EN pci-x, pci-e en de core architectuur. En je kan er een quad core in stoppen indien nodig. De core architectuur is gewoon beter dan die van de athlon 64.

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1289/1289_l.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 29-10-2006 21:27 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dat is een interessant bord, die kende ik nog niet... Daar ga ik eens even wat uitgebreider naar kijken..

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
die C2D's zijn een stuk sneller dan de opteron als je kijkt op Bijv xstremesystems hebben ze hele zwaar overgeklockte opterons die zijn langzamer als een e6400 niet overgeklokt dus kot samen gevat opteron is langzamer dan de C2D en wat ook een nadeel is die opterons gaan straks de deur uit bij amd en die C2D is natuurlijk echt Nieuw. en als je nog iets langer wacht heb je straks moederborden waar 2 Kenstfields op passen(kenstfield is een C2D met 4 cores)

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 21:58:
Kijk dat is een interessant bord, die kende ik nog niet... Daar ga ik eens even wat uitgebreider naar kijken..
Ja ik vond het ook een cool bordje, die eigenlijk een hoop dual socket borden in 1 klap nutteloos maakt :) Dit bordje biedt de mogenlijkheid tot 4 cores, pci-x en pci-e. Eigenlijk 1 van de meest multi-functionele borden die ik ken.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Heb eigenlijk de keuze voor dit bord nu wel gemaakt. Zal dan een E6400 opkomen. Zit alleen nog met de grafische kaart.

Wat ik eigenlijk wil bestaat volgens mij niet.Een pci-e graka met 2 x DVI én HDMI aansluiting.

Wie kan mij verrassen net als met dit moederbord? (denk niet dat dat er in zit)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Als je ook nog aan je energierekeing en geluidsoverlast denkt, neem dan ook de Core2Duo.

Ze draaien idle op 30-32 graden, wat inhoudt dat je (indien mogelijk in je BIOS) je fans zelfs stil kunt zetten.

Bovendien zijn ze een stuk zuiniger.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het volgende besteld:

Asus P5WDG2-WS Pro
E6400 Core 2 Duo
Asus EN7600GT (2 x DVI en YPbPr)

Geheugen moet ik nog even precies bepalen, maar denk dat het ddr2-667 of ddr2-800 zal worden.

• maratropa
  • Niet online
Als je niet gaat overclocken, wat misschien voor een semi-server wat te link is, dan heb je aan veel trager geheugen ook voldoende. Zolang het maar synchroon loopt.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Als ik alles goed heb begrepen voldoet dan 533 geheugen. Qaud pumped 266 fsb komt op 1066 en 533 in dual channel zou dan op dezelfde snelheid komen.

Maar als ik nu of later toch wil overclocken kan ik toch gewoon sneller geheugen nemen en dit eventueel terugklokken om het 1 op 1 te laten lopen?
Pagina: 1