[XP] Entries in boot.ini verwijzen naar zelfde partitie?

Pagina: 1
Acties:

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Ik zit met een vreemd probleem. Ik heb WindowsXP geinstalleerd op mijn nieuwe PC, plus een clone daarvan. Ik wil uit beide kunnen kiezen met behulp van Bootmagic:
  1. Primary - Bootmagic (FAT16, 50 MBytes)
  2. Primary - WinXP schoon (NTFS, 30 GBytes)
  3. Primary - WinXP test (NTFS, 30 GBytes)
Het vreemde is nu dat ik in de boot.ini (op beide WinXP systemen, want clone) twee verwijzingen heb, die weliswaar een andere partitienummer geven in boot.ini, maar wel bij de betreffende keuze naar dezelfde partitie verwijzen. Misschien wat duidelijker, als ik in bootmagic voor partitie 2 (WinXP schoon) kies, krijg ik vervogens het keuze scherm van XP (boot.ini) te zien. Daar krijg ik twee keuzes (boot.ini heeft een verwijzing naar partitie '1' en naar '3'). Bij beide keuzes wordt partitie 2 geactiveerd en opgestart. Als in bootmagic voor 3 wordt gekozen dan weer twee keuzes vanuit WinXP en weer in beide gevallen wordt opgestart met partitie 3.

Ik krijg dus wel wat ik wil (keuze van bootmagic is doorslaggevend), maar ik vind het nogal wazig dat de nummering van de partities in boot.ini (1 en 3) niet gelijk loopt met de feitelijke nummering van de partities op de harde schijf. Het lijkt wel gelijk te lopen met de volgorde van aanmaak van de partities.

Het lijkt er dus op dat de nummering van de partities niet "on-the-fly" wordt bepaald, maar blijkbaar ergens wordt opgeslagen (registry?).

Ik wil dat graag goed begrijpen om fouten in de toekomst te voorkomen (bijvoorbeeld bij het klonen van een van de operating systemen). Ik heb lang op internet gezocht maar nog geen oplossing gevonden. Iemand die hier iets van weet?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Niemand? Voor de duidelijkheid de betreffende tekst uit boot.ini:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Beide starten dus dezelfde partitie op (partitie 2 als in bootmagic gekozen in voor partitie 2, 3 als gekozen is voor 3.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....