Toon posts:

DDR2 MHz snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een topic geplaatst over intel en amd.
Ik ben nu verandert van idee en ga intel plaatsen in mijn nieuwe pc.
Hierbij moet ook DDR2 geheugen komen.
Ik heb nu een vraag over de snelheidscombinatie van cpu en ddr2
De core2duoe6400 heeft een snelheid van 1066MHz. Ik snap eigenlijk niet waarom 533MHz heel goed kan presteren en bijvoorbeeld 800MHz minder in verhouding terwijl dat toch duurder is.
Heeft iemand een advies welk geheugen het beste past bij een licht overklokbaar systeem met core2duo e6400 er in?

dank,
Herman

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

533MHz mem kan goed presteren omdat je het in dual channel draait waardoor er genoeg bandbreedte beschikbaar is voor de cpu :)

en voro welk mem je moet nemen raad ik je aan gewoon de QVL van je mobo erbij te pakken en op basis daarvan te kijken welk geheugen op je mobo gezet kan worden.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
2x533 (dual channel) = 1066.
alle mhz lopen dus goed syncroon, waardoor er nooit extra vertraging ingebouwed hoeft te worden om het verschil in de clocken te compenseren.

je kan ook ddr2 1066mhz mem gebruiken dan krijg je het zelfde effect. alleen dan meer veel meer bandbreedte dan de conroe aan kan.

[ Voor 28% gewijzigd door Countess op 29-10-2006 14:59 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb een aantal dingen gelezen op internet en stap af van mijn oorspronkelijke ddr2 800 keus. Dit past wel goed bij mijn oorspronkelijk amd keus maar minder goed bij de core2duo e6400 keuze die ik nu heb gemaakt. Ik probeer dan maar pc4200 geheugen te vinden dat werkt op 533 MHz of eventueel laag geprijsd pc 6400 geheugen

Verwijderd

Je kunt ook PC2 5300/5400 (667 MHz) kopen; dit is nauwelijks duurder dan 4200/4300, maar geeft je wel enige marge om over te klokken. Je kunt dan bijvoorbeeld je FSB naar 333 verhogen (van de standaard 266) terwijl het geheugen nog binnen zijn specificaties loopt. Bij PC2 4200/4300 zal dat iets lastiger worden, omdat het dan sneller moet dan de specificaties (het kan zijn dat het wel kan, maar je kunt er niet vanuit gaan).

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 19:06
Als je inderdaad wilt gaan overklokken ben je beter af met 5300 (of 5400). Bij het overklokken zal je je FSB hoger willen instellen, en dat moet je geheugen natuurlijk wel aankunnen. En je hoeft niet bang te zijn dat 4200 niet op 533mhz draait, dat doet het namelijk altijd. ;)

cpec was me voor ...

[ Voor 7% gewijzigd door Joba op 29-10-2006 15:18 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Verwijderd

Ow... ook goed voor mij om even te weten. Misschien binnekort ook ene Core2duo processor kopen. Ik begrijp dat het 533mhz geheugen bete synchroom loopt aan de bus snelheid van de Conroe. Maar, is de vertraging die ingebouwd word bij 800mhz zo nadelig voor de prestatie dat het extra aantal megahertz teniet word gedaan? Of blijft er toch een kleine prestatiewinst over, al is de prestatiewinst minder als dat het zou moeten zijn gezien het verschil in klocksnelheid?

Daarnaast. 1066mhz geheugen loopt dus ook synchroom, maar de conroe kan zoveel toch niet verwerken... Heeft het dan toch zin dat geheugen aan te schaffen en zal het toch beter presteren (zonder overklok, voor overklokken zal het misschien beter zijn) of ga je het niet merken t.o.v. 533mhz geheugen?

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 19:06
Ik meen gelezen te hebben dat 5300 net iets trager is dan 4200 (met FSB 1066 mhz), maar dat het negatieve effect van niet synchroon lopen bij 6400 kleiner is dan het positieve effect van het snellere geheugen. Dat wil dus zeggen dat 6400 wel sneller is (maar ook een stuk duurder) dan 4200.

Het verschil schijnt trouwens dusdanig klein te zijn dat je daar als gebruiker weinig van merkt, behalve als je een heel erge bench-mark gek bent.

[ Voor 21% gewijzigd door Joba op 29-10-2006 15:23 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat idd net gelezen Joba. Als ik het goed begrijp is pc6400 geheugen daadwerkelijk ietsje sneller in benchmarks alleen veel duurder.
Waar het mij alleen om gaat is een simpele overklok in de bios zonder nadelen voor je systeem. En dat zal met de pc6400 beter gaan dan met de pc 5300

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Zie mijn reactie in je vorige topic :)

Er zijn hier op GoT en op internet zie de verscheidene benchmarks, als je nog andere vragen hebt of hulp nodig hebt voor het samenstellen van een specifieke pc dan kan je misschien beter in CSL kijken naar hoe men daar pc's voor bepaalde doeleinden samenstelt. Waarschijnlijk heb je daar meer aan :)

[ Voor 11% gewijzigd door Turkish op 29-10-2006 15:34 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.