SuSe Linux 10.1Installatie Cannot find Disk

Pagina: 1
Acties:

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

Topicstarter
Hoi,

Mijn vader wil aan linux en heeft een pc gekocht, we hebben daarna CD-image gedownload en gebrand, hij wou wel opstarten alleen als je de optie installeren drukt laadt hij de kernel maar geeft daarna de foutmelding "kan de cd-rom niet vinden". Bij manual installeren geeft hij de foutmelding "cannot mount cd". We hebben daarna een DVD-image gedownload van OpenSuse 10.1 gebrand op een DVD, hierna gaf hij dezelfde foutmelding.

De specs zijn:

AMD AM2 3000+
160 Gb 7200rpm SATA@
1 Gb DDR2
Asrock AlivenF6G-DVI (moederbord)
Samsung 18x DVD Duallayer + Lightscribe brander
GF6100 VGA

Wij denken dat het aan de DVD brander ligt, wij geen echte linux kenners. Kunnen we misschien op een andere manier Linux installeren dan via een CD/DVD

Alvast Bedankt,

Keep it simple stupid

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

hmm, ik ken dat moederbord helemaal niet, ook google geeft er verdacht weinig op terug.

Kan het zijn dat je je cdrom speler op een of andere exotische SATA / PATA controller zit?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 18:54
Ik had probleem ook toen mijn zwager me de live-dvd van 10.1 me gaf.
Een aantal weken daarna kwam kwam hij met de installatie cd's van dezelfde versie en kreeg deze foutmelding niet.
Zal hem eens vragen hoe hij de installatiecd's gebrand heeft.
-edit-
Hij kon het zich niet meer herinneren.

Vraag het ff voor de zekerheid: cd's en iso's gecontroleerd op corruptie, door middel van de md5 bestanden?

[ Voor 6% gewijzigd door freyk op 29-10-2006 16:56 ]

• jelly

jelly

Arch Linux

Topicstarter
freyk schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:31:
Ik had probleem ook toen mijn zwager me de live-dvd van 10.1 me gaf.
Een aantal weken daarna kwam kwam hij met de installatie cd's van dezelfde versie en kreeg deze foutmelding niet.
Zal hem eens vragen hoe hij de installatiecd's gebrand heeft.
-edit-
Hij kon het zich niet meer herinneren.

Vraag het ff voor de zekerheid: cd's en iso's gecontroleerd op corruptie, door middel van de md5 bestanden?
Ik heb de cd's niet gecontroleerd op corruptie, maar kan het misschien aan de dvd speler liggen

Keep it simple stupid

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02 07:46
dat kunnen wij zo niet zeggen, hoogstwaarschijnlijk niet.

wat gebeurt er als je een andere distro (ubuntu) ofzo probeert?

• jelly

jelly

Arch Linux

Topicstarter
Ik lees meer over dit probleem op andere topics maar nergens zie ik antwoorden, is het misschien een mogelijkheid om het via een internet installatie te doen? Zou dat wel werken?

[ Voor 69% gewijzigd door jelly op 29-10-2006 20:03 ]

Keep it simple stupid

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Ik vermoed dat je medium niet helemaal goed is, doe eens een crc check o de dvd.

• jelly

jelly

Arch Linux

Topicstarter
Een kennis zij: De vraag is op welke manier de dvd-brander is aangesloten. PATA of SATA? In dat laatste geval is dat de oorzaak, zo nee dan zou ik zo 1-2-3 niet weten Dus ik ga kijken hoe de DVD speler zit aangesloten en anders zet ik er een andere CD/DVD speler in en probeer het dan weer.

Keep it simple stupid

Pagina: 1