Toon posts:

Ata 33/66/100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog een oude 5.2gig hardeschijf die wil ik op mijn soltek boardje aansluiten.
Kan dit wel omdat ie ata 33 is? Zo ja, kan het dan zijn dat mijn ata 100 schijf op 33 gaat lopen?

Verwijderd

De vraag is wat warrig gesteld, maar ik denk dat je dit bedoelt :

Als je een ATA100 kabel en harde schijf hebt aangesloten op je moederbord, kan je beter inderdaad NIET daar een ATA33 schijf bijzetten op die kabel. Dat gaat dus goed fout.

Of beide met één ATA33 kabel aansluiten, of die ATA33 op een andere poort. Bij je CDrom of zo..

*D

Verwijderd

Klopt niet helemaal, meeste moederborden kunnen geen ata33 kabel meer aan en het moet dus een 66 of 100 kabel zijn. Wanneer een harde schijf sneller is dan ata 33 maar je zet er toch een ata 33 bij op dezelfde kabel, dus ook op dezelfde poort (andere poort maakt niets uit) dan werkt de snelle op de snelheid van de traagste.

Kabels werken altijd, een ata 100 kabel of 66 is zelfs beter dan een normale kabel wanneer je bijvoorbeeld en cdrom speler aansluit :)

Verwijderd

Klopt soms :) Lord Nikon. Mijn Maxtor 15GB schijf heeft het wat moeilijk met wat voor kabel ik ook gebruik als ik er een CD-rom bijhang. Hij wil gewoon naar ATA66, en dat kan de CDrom niet. Daarentegen heeft mijn andere HD, Western Digital Expert 18Gb er geen problemen mee, en die kan ik met software gewoon dwingen naar ATA33 of 66. (Doet'ie niet automatisch)

Maar dan zie ik wel dat het in transfer snelheid kein flaus uitmaakt. Ze zijn overigens even snel, de WD heeft een marginaal hogere transfer en een lagere zoektijd vooral bij random blokken lezen.