Toon posts:

Welke videokaart voor mijn shuttle barebone??

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, hier een nieuwe tweaker.

Ik heb een paar maanden een mediacenter draaien op zo'n prachtig klein en stil shuttletje ( SB83G5M).
Ik heb er een tv-kaartje in zitten van asus en wil eigelijk ook wel eens kijken naar een goede vga kaart. De onboard doet het wel aardig (intel 910), maar ik kan alleen maar 1 monitor aansturen via vga, meer keuzes heb ik niet.
Het probleem zit in het feit dat ik een stille kaart wil hebben (het lieftst passief gekoeld). De prestaties moeten echter wel goed zijn natuurlijk.
Een passief gekoelde kaart is echter vaak te dik om in mijn shuttletje te prakken (de tv kaart zit in de weg, er zitten maar twee sloten in zo'n shuttletje)

Weet iemand een goede stille pci-e kaart die in mijn shuttletje past en goede prestaties heeft op het gebied van video (films, tv)
Het liefst aansluiting voor twee monitoren en s-video, zodat ik kan testen wat nu het beste resultaat oplevert en eventueel later kan uitbreiden met een klein tweede monitor.
Ik ben niet echt van plan spellen te spelen op de media pc, maar aangezien ik een formule1 / A1 freak ben, zou het ook wel aardig zijn als de videokaart ook een spel as GrandPrix 4 aan kan.

Aangezien ik redelijke veeleisend ben, heb ik zelf nog geen goede kandidaat kunnen vinden op een paar te dikke kaartjes na, die dus niet passen.

Raymond

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Het allerbelangerijkste: Wat is je budget?

www.koopeendroom.nl

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:07
Weet iemand een goede stille pci-e kaart die in mijn shuttletje past en goede prestaties heeft op het gebied van video (films, tv)
Het liefst aansluiting voor twee monitoren en s-video, zodat ik kan testen wat nu het beste resultaat oplevert en eventueel later kan uitbreiden met een klein tweede monitor.
Een 7600GS zal daar wel voldoende voor zijn, is passief en heeft geen enorm blok nodig om te koelen, hoef je alleen nog ff rond te kijken bij fabrikanten om te zien of er ook zijn die in je barebone passen - kwestie van zoeken dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,

Over mijn budget, het liefst blijf ik onder de 150 Euro.
Ook heb ik liever nvidia dan ati (gewoon een persoonlijke keuze gebaseerd op verschillende kaarten die ik in het verleden heb gehad).

Ik denk dat ik eens serieus naar de 7600 ga kijken. De XFX 7600, moet volgens mij passen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even op internet wezen speuren en zag de volgende grafisch kaarten die volgens mij moeten werken en passen in mijn shuttle-pc

1: Asus EN7600GS Silent 256Mb DVI/TV-Out PCI-e (139 Euro)
2: XFX GeForce 7600GS 256 MB PCI-E (135 Euro)

Welke van de twee kan ik het beste nemen? De GPU, geheugen (en geheugentype) zijn exact hetzelfde.

In een test van pc-active kwam de XFX beter uit de verf, maar dat was een test van de 6600 Serie.
Ik weet niet hoe het met de 7600 serie zit.

Raymond

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Boeit niet zoveel, misschien kan je letten op accessoires, maar qua prestaties zullen ze met een marge van 2 fps gelijk zijn ;)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het verschil in prestaties tussen fabrikanten is verwaarloosbaar. Zoals SgtStrider al aangeeft kun je het best kijken naar verschillen die uitmaken. Bijvoorbeeld accessoires, maar ik zou ook kijken naar het ontwerp van de kaarten. Welke koeling er bijvoorbeeld het degelijkst uit ziet. Mogelijk hecht je ook waarde aan het uiterlijk van de kaart en daar zou je naar kunnen kijken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 23:28
Met een 7300GS heb je al ruim voldoende, genoeg modellen te vinden die passief zijn gekoeld met een standaard koelblok

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties,

Ik heb net een XFX 7600GS gekocht en in mijn pc gehangen.
De asus paste niet omdat het coolblok om de kaart heen gaat en aan de onderkant een stukkie uit steekt.
De kaart doet het goed. Mijn systeem maakt niet heel veel meer herrie door de pasieve cooling. De fan draait wel iets harder, maar daar had ik al op gerekend (de warme lucht moet toch ergens naar toe in zo'n klein barebone systeempje)

Nu op naar traject twee, kijken of ik een knap dualscreen opstelling kan creeren om mijn MCE. Het liefst later met touchscreen.

Voor nu nogmaals bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke,
Ik heb de gekochte XFX Geforce 7600GS net weer uit mijn systeem gehaalt en ga overmorgen even kijken of ik deze kan ruilen met een ander exemplaar (of heel ander type)

Ik heb namelijk na een paar dagen ineens dit verschijnsel:
Afbeeldingslocatie: http://img489.imageshack.us/img489/7822/hpim2019tt0.jpg
(dit is een foto van mij tv, van dichtbij genomen)

De rode golfjes zijn dus het probleem.
De kaart was op het moment van de foto 50 Graden Celsius. Volgens mij kan dat haast niet de bron van de elende zijn, want een andere pc die ik heb (met nvidia 6600GT) draait altijd op die temperatuur en daar heb ik nooit problemen mee.

Hij heeft een keer een piek gehad van 64 Graden Celsius, waarna ik heb even heb laten afkoelen.
DIt laatste was tijdens het kijken van een DVD.

Is het verstandig om de kaart voor hetzelfde type te vervangen (oftewel is de kaart stuk?) of moet ik deze vervangen voor een ander type.
Nvidia 7300 heeft ook een passieve koeling en past ook in mijn barebone.

Of is het misschien helemaal niet verstandig om een passieve koeling in een barbone te zetten die gebuik maakt van heatpipe technologie om de processor en dergelijke te koelen.
Ik wil me graag laten adviseren door de verkoper van Dynabyte, maar heb liever wat extra ideen achter de hand.

Verwijderd

Topicstarter
Oja nog vergeten te vermelden

Ik heb de nieuwste nvidia drivers gebruikt.
Ik krijg overigens al strepen en stipjes tijdens het laden van het bios. Het kan dus geen driver probleem zijn, want die is dan nog niet geladen

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kan gewoon een brak kaartje zijn. Als er iets mis is met hardware dan merk je dat meestal in de eerste maand, daar zit je in jouw geval nog in.
Grote kans dat garantie claimen en een nieuw exemplaar vangen de boel verhelpt.
Als je systeem wat koeling nodig heeft, heb je de mogelijkheid om ergens een 80mm fan bij te plaatsen oid? Als je fatsoenlijke airflow in je systeem hebt moet dat gewoon goed gaan.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de volledigheid.
Ik ben in het bezit van een shuttle barebone systeem.
Dit houd in dat de kaart op zijn kant helemaal aan de zijkant van het systeem zit.
De warme lucht van de processor wordt via heatpipes naar de achterkant van de kast geleid waar het via een fan naar buiten wordt geblazehn.
De kaart zit dus niet in de luchtstroom.

Afbeeldingslocatie: http://global.shuttle.com/Product/Barebone/images/SD11G5_7800GTX.jpg
Dit is niet mijn kast, maar wel hetzelfde type, zodat je even kan zien waar de video kaart zit ten opzichte van de rest:
Hoe het met de airlow?

Exrta fan zetten in een barebone kan niet (hij zit al helemaal prakkie vol)
Pagina: 1