Shuttle MCE pc gekocht, terugbrengen?

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn vader heeft bij de MyCom een Shuttle mediacenter kastje op de kop getikt. Het ding ziet er leuk uit, maar het lukt ons niet om er enigzins acceptabel beeld uit te krijgen.

We gebruiken een 32" LCD TV met een native resolutie van 1366*768 op de VGA connector. Het OS is Windows MCE 2005 Edition, alle laatste drivers van de chipset en videokaart en MCE kaart zijn ingeladen. (MCE kaart is voor zover ik kan zien de Hauppauge WinTV-PVR-150MCE).

1. De native resolutie is niet in te stellen, alles wat afwijkt ziet er zeer lelijk en verschoven uit.
Enkel de 1024*768 is 4*3 mode is acceptabel.
Ik heb mijn Geforce kaart er al een keer ingedrukt (ipv de integrated graphics) ook hier krijg ik de resolutie niet op acceptabel niveau voor 16*9, custom resolutie van 1366*768 wordt afgewezen als ongeldig, 1360*768 bestaat wel, maar wordt zeer lelijk, op 1280*720 is het beeld wel leesbaar, maar vallen alle hoeken weg en is het beeld heel erg 'sharened'.

2. Een DVDtje afspelen gaat niet zonder horten en stoten op de normale vga aansluiting, de GeForce doet het beter. Dit heb ik ook getest met VLC (op 1024*768)

3. De kwaliteit van de ingebouwde Hauppauge TV MCE kaart is zéér, maar dan ook echt zéér slecht. Vage kleuren, bergen moiré, hele blokkige resolutie en alles wordt progressief weergegeven, dus het beeld is half zo langzaam als het hoort. Een nieuwsuitzending lijkt dan net een slechte film. Ook bij het zenderzoeken worden de zenders allemaal 2x gevonden, 1 keer heel slecht en zwart wit, en de andere keer lijkt het niet een secam signaal op een pal tv (moire en rare kleuren) en soms klopt het wel maar is het beeld heel onscherp en ziet het er 'deinterlaced' uit.

Vragen:
1. Zijn deze problemen oplosbaar? Ik neem aan dat een TV kaart toch is gebouwd om op een TV beelden weer te kunnen geven?

2. Is het systeem gewoon nog niet volwassen genoeg

3. stellen wij te hoge eisen, hoort het beeld gewoon zo ontzettend slecht te zijn?

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Klinkt niet best.

Wat je kunt doen is naar Mycom terug gaan met de machine en deze in de winkel aanlaten sluiten op een vergelijkbaar beeldscherm/TV. Op die manier kan Mycom zelf zien dat de kwaliteit belabberd is, tegelijkertijd stel je ze in staat om iets aan het probleem te doen en kun je zelf zien wat voor truc/tips ze evt. hebben om je probleem op te lossen.

Mocht het gewoonweg niet op te lossen zijn dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat je de machine retourneert en je een andere uit kunt kiezen (evt. betere en bij betalen of je centen terug).

Als je trouwens binnen de 8 dagen termijn terug gaat kun je de machine zonder opgaaf van reden retourneren, maar ik neem aan dat je liever een oplossing hebt voor je probleem en terug naar huis wilt met een goed werkende MCE pc.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Fairy
  • Niet online
Pantagruel schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 11:53:
Klinkt niet best.

Wat je kunt doen is naar Mycom terug gaan met de machine en deze in de winkel aanlaten sluiten op een vergelijkbaar beeldscherm/TV. Op die manier kan Mycom zelf zien dat de kwaliteit belabberd is, tegelijkertijd stel je ze in staat om iets aan het probleem te doen en kun je zelf zien wat voor truc/tips ze evt. hebben om je probleem op te lossen.

Mocht het gewoonweg niet op te lossen zijn dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat je de machine retourneert en je een andere uit kunt kiezen (evt. betere en bij betalen of je centen terug).

Als je trouwens binnen de 8 dagen termijn terug gaat kun je de machine zonder opgaaf van reden retourneren, maar ik neem aan dat je liever een oplossing hebt voor je probleem en terug naar huis wilt met een goed werkende MCE pc.
Terugbrengen is geen probleem, dat hebben we afgesproken met de verkoper. Ik vrees alleen dat dit geen oplosbaar probleem is, met een nieuwe kast heb ik hetzelfde resolutieprobleem, maar hier kan ik even omheen door 1024*768 te gebruiken, maar in die modus kom ik de ernstige gebrekken tegen van de MCE hardware die er in zit. Dat beeld is echt belabberd slecht, en naar een slecht gedeinterlaced beeld kijken gaat er bij mij echt niet in.

Ik mag toch aannemen dat MCE het wel ondersteund om gewoon netjes een interlaced signaal op volle snelheid weer te geven :? zo nee, dan kan het ding sowieso terug.

Het was overigens een showmodel (de laatste) die voor bijna de helft van het geld wegging, anders hadden we het namelijk nooit gekocht.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:17
Heb je wel een driver geinstalleerd voor dat scherm ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Ik weet niet welke kaart je gebruikt? Maar van welke generatie is deze? Kan me namelijk voorstellen dat als je een nvidia of ati kaart van een recente generatie (Nvidia 6 of 7 series, ati 1xxx serie) dat je dan wel de juiste breedbeeld resoluties krijgt.

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:43

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Probeer eens Powerstrip om de resolutie aan te passen. Grote kans dat je nu een beter beeld krijgt.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wat zijn de specificaties van het MCE systeem?

Voor alle duidelijkheid, het is zondermeer mogelijk om een prima beeld uit een HTPC-MCE systeem te krijgen op een 32" LCD-TV.

Testing, one, two ...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:56

Theo

moederbord

Misschien een hele rare gedachten, maar is de VGA (of DVI) ingang van de tv nog wel goed en kan de tv goed overweg met de native resolutie op deze ingang?? Enige ervaring hiermee om een stukkende TV uit te sluiten?

Nu met WP, PV, EV en PC

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 12:08:
Ik weet niet welke kaart je gebruikt? Maar van welke generatie is deze? Kan me namelijk voorstellen dat als je een nvidia of ati kaart van een recente generatie (Nvidia 6 of 7 series, ati 1xxx serie) dat je dan wel de juiste breedbeeld resoluties krijgt.
Kaart die ik getest heb is een 6600GT, maar het moet op de onboard Intel kaart werken, die Geforce kaart stak een eind uit de behuizing en moest ik er met kracht inzetten.
theodouma schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 12:23:
Misschien een hele rare gedachten, maar is de VGA (of DVI) ingang van de tv nog wel goed en kan de tv goed overweg met de native resolutie op deze ingang?? Enige ervaring hiermee om een stukkende TV uit te sluiten?
TV is practisch nieuw, een Grundig Xentia 32" paneelresolutie is 1366*768, maar die resolutie kan ik met de vga kaart niet uitsturen 1360*768 wel, maar dat raakt vertekend. De enige resolutie die op 16:9 een leesbaar beeld geeft is 1280*720, maar die resolutie is niet de juiste en is ook lelijk (sharpened).
hardware-lover schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 12:14:
Wat zijn de specificaties van het MCE systeem?

Voor alle duidelijkheid, het is zondermeer mogelijk om een prima beeld uit een HTPC-MCE systeem te krijgen op een 32" LCD-TV.
De processor is een Celeron 3.0GHz, intel 915G. (integrated graphics)

[ Voor 64% gewijzigd door Fairy op 29-10-2006 13:18 ]

• Fairy
  • Niet online
Ondertussen zijn we weer iets verder. Het beeld is nu nagenoeg goed. De TV had zelf intern nog een setting waarin je bepaald welke resolutie de pc moet gaan aansturen.

Ander probleem is nog wel, het afspelen van video krijg je horizontale strepen te zien bij bewegend beeld en bij fade in en fade outs, het beeld is dus schokkerig, maar de CPU usage is niet hoog.

Onder Media Center draait het volledige videogebeuren op software (als je in de intel driver de overlay settings heel dramatisch zet blijft media center normaal beeld geven dus is het geen overlay, bij VLC zie je meteen verandering).
Onder VLC draait ie dus wel onder hardware, maar ook daar blijft het beeld schokkerig in de zin van horizontale lijnen (beeldopbouw, lijkt wel vsync achtig).

Het plaatsen van een andere videokaart word een lastige opgave, het PCI-E slot zit tegen de rand van de kast aan waardoor je practisch geen koelingsruimte hebt.

Weet iemand of de Intel 915G chipset uberhaupt fatsoenlijk video moet kunnen afspelen?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:56

Theo

moederbord

Ik heb in mijn laptop de 915 chipset zitten (met een Pentium M 730, 1.6Ghz) met onboard graphics, en ik kan echt alles afspelen, zelfs HD films die ik op mijn gewone pc niet kan draaien (2.8 Ghz s478 P4 met FX5900) draaien op de laptop perfect. Ik kan zelfs op de laptop UT2003 spelen!

Dus aan de hardware kan het niet liggen, je cpu en je chipset zijn krachtig genoeg om films te kijken, zelfs op hoge resolutie. Ook voor DVD is je systeem krachtig genoeg, ik kan hier op een P2 400 Mhz met een 8 MB videokaart nog gewoon DVD kijken. Ook op de laptop gaat dat zonder problemen. Als ik een DVD kijk dan is eigelijk alleen de dvd speler druk bezig. De cpu blijft nagenoeg idle draaien..

werkt je systeem wel gewoon als je hem op een gewone monitor aansluit, en kun je dan wel normaal dvd kijken??
Als dit niet kan zal ik eens de chipsetdrivers van intel installeren. (mocht dit al gedaan zijn dan geeft de setup dat aan). Mocht dat ook niet helpen kun je het beste terug gaan naar de Mycom, en als hun het probleem niet kosteloos kunnen oplossen kun je het beste opnieuw alles installeren, dus een verse Windows erop, verse drivers en verse programma's.

[ Voor 18% gewijzigd door Theo op 29-10-2006 17:51 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• Fairy
  • Niet online
Zijn ondertussen wat verder.

Mijn geforce er nog even een keer ingeramd, de juiste resolutie ontdekt, zodat nu het beeld helemaal perfect is wat betreft de windows weergave.

De kwaliteit van de TV kaart is gewoon slecht, maar dat willen we gaan oplossen door uiteindelijk een satelietkaart te plaatsen die mce geschikt is (eerst nog een goeie vinden).

De videokaart onboard krijg ik echter géén hardware video overlay in MCE (wel in VLC). hierdoor is het beeld heel schokkerig en dus ook softwarematig.

Mijn Nvidia kaart krijg ik netjes een tooltje erbij waarin je dus netjes de mpeg decoder kunt configureren (deinterlace mode etc).

Echter een pci-e videokaart past practisch niet in de kast, en daarnaast zou de onboard kaart gewoon moeten werken. Ik heb overigens de intel chipsetdrivers geinstalleerd, alsook de oudere originele drivers van de shuttle site. Dit echter zonder resultaat. Ook windowsupdate gedraait en alles tot in de puntjes geupdate.

Tevens vind ik dat het ding op zich ook nog veel te veel lawaai maakt om in de huiskamer te kunnen staan, hier ben ik nog wat op aan het verzinnen.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MCE gebruikt wel degelijk hardware acceleratie, sterker nog, het werkt nooit zonder (het heeft een DirectX 9 videochip nodig, wat de 915G ookis). MCE werkt (net als de meeste moderne video applicaties) niet in hardware overlay mode maar alleen met VRM9 (de DX9-only opvolger van overlay), dus het klopt wel dat prutsen met overlay instellingen niets doen met MCE. Ik zou eens volledig vanaf de basis starten, en MCE installeren + de laatste drivers van Shuttle zelf, met alle instellingen standaard.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 30-10-2006 13:26 ]

• Fairy
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 13:23:
MCE gebruikt wel degelijk hardware acceleratie, sterker nog, het werkt nooit zonder (het heeft een DirectX 9 videochip nodig, wat de 915G ookis). MCE werkt (net als de meeste moderne video applicaties) niet in hardware overlay mode maar alleen met VRM9 (de DX9-only opvolger van overlay), dus het klopt wel dat prutsen met overlay instellingen niets doen met MCE. Ik zou eens volledig vanaf de basis starten, en MCE installeren + de laatste drivers van Shuttle zelf, met alle instellingen standaard.
Alles al geprobeerd.

Als ik de nieuwste powerdvd installeer als codec voor MCE dan is de kwaliteit onder MCE wel goed, maar is het beeld niet vloeiend, je ziet halverwege het beeld bij het bewegen van beeld dat het afgekapt wordt en het volgende beeld weer verschijnt.

Gisteravond met mijn Geforce 6600 kaart erin een 1080i film gekeken en dat ging prima!

Ik denk er dan ook sterk over om een simpele Geforce 7100 erin te zetten als deze het tenminste kan trekken. Er is namelijk practisch GEEN ruimte voor een koelvin op de videokaart, de condensators op de videokaart zitten al bijna tegen de behuizing aan. Ik hoop alleen dat de GF7100 voldoende power heeft om dit aan te sturen.

Tevens willen we de MCE kaart vervangen voor een satelietkaart. Ik heb zelf al een Hauppauge Nexus s, maar die werkt niet onder MCE, en een nova kaart wil ook niet, ik moet iets met een CI module hebben zodat mijn C+ kaart erin kan, maar dan wel een die geen gebruik maakt van een pci slot ruimte, want die ruimte is er niet.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik weet niet wat je betaald hebt voor dit systeem maar als dit rond de 550 - 600 euro is dan zou ik het handeltje terugbrengen en zelf iets naar eigens wens samen gaan stellen.

Ter info, een GF6200 (passief) werkt prima maar bij mij in combinatie met een AMD 64 3500+.

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 31-10-2006 12:27 ]

Testing, one, two ...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Mijn ervaring is dat het gros van de MCE systemen uit winkels alles op 60Hz doen en dat PAL materiaal (dus ook PAL DVD's) er volkomen ruk uitzien. Ik heb m'n eigen HTPC met PVR350 kaart op 50Hz draaien en opgenomen PAL video ziet er volkomen strak uit en speelt soepel af, zonder schokken bij horizontale bewegingen in het beeld. Het is mij een raadsel waarom ze dit niet eens oplossen, want zo moeilijk is het niet om een videokaart voor fatsoenlijke 25fps interlaced PAL video op 50Hz te laten werken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

hardware-lover schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:25:
Ik weet niet wat je betaald hebt voor dit systeem maar als dit rond de 550 - 600 euro is dan zou ik het handeltje terugbrengen en zelf iets naar eigens wens samen gaan stellen.

Ter info, een GF6200 (passief) werkt prima maar bij mij in combinatie met een AMD 64 3500+.
Voor dat bedrag heb echt geen mooi MCE incl licentie enzo hoor...

Maargoed; kwaliteit van TV kaart slecht? Ik heb zelf vorig jaar ook een 150MCE aangeschaft, en dat ding geeft echt haarscherp beeld. Misschien een probleem met het aangeboden signaal. Ligt het probleem niet bij je TV?

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Fairy schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:20:
[...]

Tevens willen we de MCE kaart vervangen voor een satelietkaart. Ik heb zelf al een Hauppauge Nexus s, maar die werkt niet onder MCE, en een nova kaart wil ook niet, ik moet iets met een CI module hebben zodat mijn C+ kaart erin kan, maar dan wel een die geen gebruik maakt van een pci slot ruimte, want die ruimte is er niet.
MCE kan niet met CI-kaarten overweg.

probeer mediaportal eens. http://www.team-mediaportal.com/

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 12:41 ]

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:40:
[...]

MCE kan niet met CI-kaarten overweg.

probeer mediaportal eens. http://www.team-mediaportal.com/
Ook niet mer de FireDTV met CI poort? Ik neem aan dat ze dit toch wel gaan ondersteunen? Kan me niet voorstellen dat je met MCE alleen maar Freetoair kunt kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 31-10-2006 12:46 ]

Verwijderd

Toch is het zo, MCE ondersteund alleen FTA.

Zelfs de nieuwe vista versie heeft geen CI ondersteuning.

Ik kan alleen geen bron vinden om het aan te tonen.

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 12:21:
Toch is het zo, MCE ondersteund alleen FTA.

Zelfs de nieuwe vista versie heeft geen CI ondersteuning.

Ik kan alleen geen bron vinden om het aan te tonen.
Da's wel triest dan. Dan heeft voor sateliet die MCE toch geen enkele waarde?

Verwijderd

Fairy schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:09:
[...]

Da's wel triest dan. Dan heeft voor sateliet die MCE toch geen enkele waarde?
Je zou je decoder gewoon op de hauppauge kunnen aansluiten. Bij de MCE afstandbediening zit een soort IR-zender om de remote van je decoder te vervangen

Volgens mij zijn er ook wel sateliet kaarten die het CI gedeelte intern oplossen, en zich voor MCE voordoen als een gewone TV-kaart

edit: Voor die FireDTV zijn BDA drivers beschikbaar, dus misschien gaat die wel werken onde MCE
http://www.firedtv.nl/mai...temid=38&func=select&id=3

edit2: Van de FireDTV website:
Eindelijk is het dan zover! De FireDTV/C en de FloppyDTV/C werken onder Windows MediaCenter.
:)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 18:28 ]

Pagina: 1