Vreemde verdubbeling van beeld in 3D games

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-07 15:45
Ik zit al een behoorlijke tijd met een maf probleem.

Als ik in een 3D game heen en weer kijk (of scroll met een RTS) Dan lijkt wel of het beeld verdubbeld word. Ik kan er geen screenshot van maken omdat het maat 1 frame laat zien, en daar zie je die verdubbeling dus niet op.
Je moet het zien als bijvoorbeeld boompjes die ineens opsplitsen in 2 zodra je de camera heen en weer schuift, en de waar de 2 plaatjes elkaar overlappen het normaal is maar de 2 buitenkanten worden waazig half doorzichtig.

Om even duidelijk te zijn gaat het niet om V-Sync die uitstaat, maar het probleem heeft er wel mee te maken.
Want als ik V-sync uitschakel dan heb ik het probleem niet. Het kan ook wel eens voorkomen dat het samen met V-Sync niet op treedt, maar dan moet ik wel Anti-aliasing en Anisotropische filteringen uitzetten. In de meeste gevallen ligt het daadwerkelijk aan V-sync.

Ook heeft het niets met framedrops te maken want de games draaien gewoon heel soepel, alleen erger ik me aan de verdubbeling/opsplitsing van de beelden, vooral in een shooter is het heel vervelend. bijv. in battlefield zie je het niet als je gewoon heen en weer kijkt als soldaat of tank, maar zodra je in een helicopter opzij gaat, dan zie je de gebouwen en bomen weer opsplitsen.

Ik heb veel verschillende instel mogelijkheden geprobeerd om het weg te halen maar het blijft gewoon aanwezig totdat ik V-sync uitschakel of AA en AF of soms allemaal uit.
(onder welke resolutie maakt ook geen verschil)
Maar zonder V-Sync vind ik een game niet speelbaar, maar het lijkt wel als ik vertical syncronization aanzet, dat ik dan juist horizontal non-sync krijg.

trouwens heb ik dit niet alleen met mn huidige kaart (X1900XTX) maar had ook met mijn vorige (7800GTX)
Dus het is niet alleen Merk of type gerelateerd.
verder heb ik een FX57 als proccessor dus aan te weining CPU power zal het ook niet liggen.

Nogmaals het lijken me absoluut geen framedrops want dan vernam ik dat wel in de totale speel snelheid, maar het vreemde is dat het gewoon normaal blijft draaien ondanks dat het beeld opscheurd. In sommige stukken heb ik hier en daar wel een hapertje, daarvan weet ik wel dat het framedrops zijn.

eigenlijk ben ik niet van plan om zonder AA AF en V-Sync een game te spelen, (ja ik ben verwend maar daar betaal je ook voor) dus ik vind het eigenlijk no-go om de boel uit te zetten.

Heeft iemand een zelfde soort probleem? of weet je een oplossing? dan hoor ik het graag.
(het lijkt me trouwens sterk dat het te maken heeft met de refreshrate van mijn monitor (85hz)

Of zouden het toch framedrops kunnen zijn,
maar als ik mn CPU en GPU flink overklok maakt het geen verschil.

Ohja ik heb trouwens geen TFT dus het is geen ghosting....

edit:

Ik heb ff een foto gemaakt van mn beeld, hier zie je ongeveer wat ik bedoel. Het is niet de hele tijd zo, maar het begint gewoon en als je gaat schuiven dan komt het meer naar buiten. En als je ophoud is het weer normaal.

Afbeeldingslocatie: http://img154.imageshack.us/img154/4808/sheurvo6.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Bulls op 29-10-2006 13:39 ]

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:43
Heb je niet toevallig een functie voor een 3D bril aan staan?

• Bulls
ik heb nooit een 3D bril gehad en zou ook niet weten hoe je dat aan en uit zou kunnen zetten

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:50
*niet goed gelezen, laat maar*

[ Voor 76% gewijzigd door Nephalem82 op 29-10-2006 13:04 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41
Probeer eens een andere monitor, dan weet je zeker dat het daar ook niet aan ligt, en kun je die uitsluiten.

En zit je niet in de buurt van een sterk electronics / magnetisch veld?

• Bulls
nu je het zegt, we hebben wel vlakbij een GSM mast staan, maar dan zal je het toch constant moeten hebben? en niet wanneer je juist V-Sync aanhebt staan.

ik heb het zonet ff op een TFT monitor getest en daar zag ik tussen de ghosting door dat het beeld ook opsplitste, en zodra ik alle eyecandy en vsync uischakelde, zag ik het niet, (wel nog een beetje ghosting)

(zo kwam ik er ook achter dat 12 MS nog niet eens zo beroerd eruit zag, wat ik eerder wel 'zum kosten' vond, wel lelijk dat het toen ook al die tijd aan het zelfde probleem heeft gelegen)

maar over het electronic/magnetic veld, heeft het invloed op de monitor of op je videokaart? want anders zou ik het niet met de TFT moeten hebben, en dat is wel het geval.

• Bulls
Ik heb het op nog een andere monitor (CRT) getest en hierbij is het resultaat het zelfde, ook heb ik met FRAPS de framerate waargenomen, en kwam tot mijn concluzie dat het daadwerkelijk niet om framdrops gaat, ik heb met Battlefield 2142 een constante FPS van 60 en het dat met 4x AA en 4x AF Mét V-Sync aan. maar als nog de scheuringen in de gebouwen/bomen etc.

maar met Anno 1701 demo heb ik op 2x AA 2x AF en V-Sync maar een schamele 25 tot 30 frames. en als ik dingen aanzienlijk verlaag kan het ook ongeveer 40 tot 50 worden, maar alsnog de opsplitsing in eigenlijk het hele beeld, de boompjes de huisjes de dieren en zelfs de grond texture, alles lijkt wel dubbel afgespeeld te worden. maar dat gaat niet gepaard met framedrops.

tis echt om beroerd van te worden,,,,,,,,

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Toevallig grote (niet afgeschermde) boxen in de buurt staan? Of een ander type magneet?

• Bulls
als het om magnetiche velden ging dan zou je het wel de hele tijd hebben, en niet als je bepaalde features hebt ingeschakeld. (trouwens moeten er dan ook verkleuringen op treden met magneten)

Ik heb wel een center speaker van de Z-5500 boven mn monitor hangen.
maar zoals ik al eerder zei, toen ik het op de andere monitoren teste, dan had ik ze op een totaal andere plaats staan. en daarbij had ik het zelfde verschijnsel

[ Voor 5% gewijzigd door Bulls op 30-10-2006 00:33 ]

• Bulls
hmm niemand die een oplossing weet? het probleem is zeker zo raar dat niemand er last van schijnt te hebben.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41
Heb je al ooit je windows opnieuw geinstalleerd, dan kaal de WHQL VGA drivers erop + game. Als het dan nog steeds gebeurd dan zou het gek zijn.

• IceXuick
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-04-2024
Met Riva Tuner al eens andere waardes geprobeerd bij V-Sync pre-render-limit ?
Pagina: 1