Vraag omtrent uv filter

Pagina: 1
Acties:
  • 1.704 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Beste mensen,

Ik heb een tijdje zitten kijken wat ik zal gebruiken als bescherming van mijn lens (Nikon D80 18-135 kitlens) Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik een uv filter ga gebruiken.
Nu ben ik op internet gaan kijken wat die dingen kosten en waar ze verkrijgbaar zijn en toen kwam ik deze website tegen:
http://www.digitalfilm.nl...22_40&sort=3a&filter_id=5

Nu is mijn vraag welke uv filter ik moet nemen. Ik kom er niet echt uit. Het is primair bedoeld voor het beschermen van mijn lens.

Wie helpt mij verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat heb jezelf ondernomen om hier achter te komen? Ik neem aan dat als je een D80-setje van 1000+ euro hebt aangeschaft je toch wel enigszins bekend moet zijn met (d)SLR fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zoek eens op 'filters' binnen dit subforum. Ik denk dat je vraag dan grotendeels beantwoord zal worden in de topics die je gaat vinden :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
UV-filters zijn voglens mij nogal hetzelfde allemaal.
Bij de lokale foto-boer hebben ze die ongetwijfeld. Voor +/- €15 heb je een prima UV-filter, plus dat je nog advies krijgt hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:01
UV-filters hetzelfde? Zou je willen. Wat er bereikt wil worden (bescherming, en UV straling blokkeren) is dan wellicht wel hetzelfde, de kwaliteiten verschillen enorm. Bij Tiffen en ander goedkoop spul zul je al snel last krijgen bij flares (en vermindering contrast e.d.), bij B+W en de betere Hoya's echt een stuk minder (door de coatings).

Je moet je natuurlijk wel afvragen of het verstandig is om een UV-filter op een niet al te duur objectief te schroeven. Als je er een goedkoop filter op schroeft gaat de kwaliteit achteruit, maar een duur filter op een niet al te duur objectief is ook weggegooid geld...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Crijnn schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 00:39:
UV-filters zijn voglens mij nogal hetzelfde allemaal.
Bij de lokale foto-boer hebben ze die ongetwijfeld. Voor +/- €15 heb je een prima UV-filter, plus dat je nog advies krijgt hierover.
Waaa!! Slecht slecht slecht advies :).....jij mag duidelijk ook wel even rondneuzen in de topics die je vind wanneer je op filter zoekt. Contrast/flares etc is allemaal deels afhankelijk van of je een filter hebt en zo ja wat voor een. Dacht eerst ook dat mijn tiffen filtertje het wel goed deed op mijn kitlensje, nou zonder dat filter was de kleur zwart een stuk mooier!

edit: zie boven mij dus, we waren tegelijk aan het typen blijkbaar

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 29-10-2006 00:53 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is afhankelijk van het soort fotografie en de risico's. Voor mij zijn Cokin-filters onbruikbaar, de flares staan graag op de 'kruis' van de artiesten (concertfotografie). Dan overgestapt naar Hoya Super HMC Pro 1, die probleemloos werken.

Bovendien werk ik graag in de hoogste risico-klasse (alleen onafhankelijke oorlogsjournalisten die het front opzoeken, orkaan/tornadofotografen,... kunnen erger gaan?):
  • Er wordt met camera's gesmeten.
  • Mijn gear is gedoopt (NL: ontgroend) door studenten geweest.
  • Er zijn allerlei rondvliegen projectielen in mijn werkomgeving: variërend van kleinkaliber eieren, via mediumkaliber bierpotten/bierkannen tot grootkaliber vliegende fietsen.
  • Het wordt ook in moshpits en andere omstandigheden gebruikt.
  • Er druipt ook allerlei vloeistoffen van mijn camera af, van bier tot eieren, urine en andere spullen.
  • ...
maw Ja, ik gebruik bij voorbaat filters op mijn objectieven.

[ Voor 62% gewijzigd door rapture op 29-10-2006 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Voor de TS: Geef even aan in hoeverre je informatie hebt gezocht, wat je zelf al hebt gedaan voordat je ons een vraag voorlegt. Er is een dikke kans dat we veel informatie dubbel gaan geven, informatie die je zelf heel eenvoudig had kunnen vinden met een beetje zoekwerk op dit forum en via google. Kom je er na het zoeken nog niet uit, open dan gerust een topic, we zijn er om dat soort vragen te beantwoorden, maar zien niet heel graag de basics telkens weer langskomen...

Dus: wat heb je zelf eigenlijk al uitgevonden?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inquestos schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 00:51:
Bij Tiffen en ander goedkoop spul
Tiffen heeft ook prima multicoated filters hoor, maar die zitten in dezelfde prijsklasse als B+W en Hoya HMC.
Je moet je natuurlijk wel afvragen of het verstandig is om een UV-filter op een niet al te duur objectief te schroeven. Als je er een goedkoop filter op schroeft gaat de kwaliteit achteruit, maar een duur filter op een niet al te duur objectief is ook weggegooid geld...
Onzin. Een 18-135 klinkt als een walkaround lens die overal gebruikt gaat worden. Op het strand, bij de motorcross, in rokerige ruimtes, etc. etc. Dan komt er een hoop rommel op je lens, en dat poets ik liever van een filter af dan van de lens zelf. En als 't heel erg wordt hou je dat filter even onder de kraan. Met m'n lenzen doe ik dat liever niet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 03:31:
[...]
Tiffen heeft ook prima multicoated filters hoor, maar die zitten in dezelfde prijsklasse als B+W en Hoya HMC.
Amper tot niet in Nederland te krijgen, plus dezelfde prijsklasse = Hoya SHMC/Pro1 of B+W halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 13:38
Elk filter is goedkoper dan een reparatie aan je lens zover ik weet, zelfs op een 18-55.
wil je er optisch niet op achteruit gaan en moet het uv filteren moet je sowieso naar hoya hmc of b&w kijken, anders kan je simpelweg een protector kopen. : klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 03:34:
Amper tot niet in Nederland te krijgen, plus dezelfde prijsklasse = Hoya SHMC/Pro1 of B+W halen :P
Als in: staat niet op de site van Konijnenberg?
Er zijn genoeg fotozaken die gewoon het hele Tiffen aanbod leveren, incl. de Digital Ultra Clear en de Haze 2A. En dat zijn filters waar niks mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Floris schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 02:30:
Voor de TS: Geef even aan in hoeverre je informatie hebt gezocht, wat je zelf al hebt gedaan voordat je ons een vraag voorlegt. Er is een dikke kans dat we veel informatie dubbel gaan geven, informatie die je zelf heel eenvoudig had kunnen vinden met een beetje zoekwerk op dit forum en via google. Kom je er na het zoeken nog niet uit, open dan gerust een topic, we zijn er om dat soort vragen te beantwoorden, maar zien niet heel graag de basics telkens weer langskomen...

Dus: wat heb je zelf eigenlijk al uitgevonden?
Nou ik heb eigenlijk niet heel veel onderzoek ernaar gedaan.
Iemand zei me dat het goed is om er een beschermingsfilter op te doen. Toen heb ik iemand anders gevraagd wat voor een filter ik erop moest doen. Diegene zei tegen me dat ik een UV fulter van Hoya erop moest zetten.
Toen ben ik maar eens gaan kijken op internet wat voor filters er bescikbaar zijn en toen kwam ik al snel op deze lijst. Ik heb hier niet echt verstand van. Dus daarom denk ik, ik vraag eens op het GoT welke ik het beste kan kiezen.
Ter info: ik maak foto's van van alles. Dan weer landschap, dan weer herfst, dan weer van de familie. En ik kom niet vaak in Hoge risico gebieden. Maar ach ja er komt wel eens wat stof op mijn lens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
"Ik heb er niet echt verstand van" en "iemand zei" lijken tegenwoordig wel synoniem voor "Ik heb geen zin om wat te googlen en me even in te lezen".

Het is echt heel simpel, of je kiest voor de bescherming van een goed filter en neemt de kleine verschillen in beeld erbij of je doet 't niet.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Wijnands schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 10:37:
Het is echt heel simpel, of je kiest voor de bescherming van een goed filter en neemt de kleine verschillen in beeld erbij of je doet 't niet.
1.Ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld.
2.Over je eerste punt. Ik begrijp wat je zegt maar waarom word je geacht om overal verstand van te hebben als er ook mensen zijn aan wie je het kan vragen. Deze mensen lopen immers op fora rond om anderen te helpen. Dat is tenminste wel mijn insteek. Ik wil wat leren en ik wil graag andere mensen wat leren. Ik heb zelf een klein onderzoekje gedaan naar wat voor lens en voor diepgaandere kennis vraag ik dit aan jullie. Is toch niks mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Voor mensen die fora volgen is het niet leuk om elke week de volgende topics te moeten lezen:
  • Moet ik een UV filter gebruiken en welke dan?
  • Welke zoomlens moet ik kopen?
  • ...
Als elke keer het forum "vervuild" wordt met dezelfde topics, dan gaan de mensen met kennis vanzelf afhaken en dat is jammer. Er is hier veel kennis aanwezig en daar wordt veel gebruik van gemaakt. Het forum is heel behulpzaam, maar verwacht wel dat je zelf ook wat onderzoek doet. Een search op UV en Hoya levert dit op. Daarin zullen je vragen wel beantwoord worden...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

BugBoy schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 11:17:
Voor mensen die fora volgen is het niet leuk om elke week de volgende topics te moeten lezen:
  • Moet ik een UV filter gebruiken en welke dan?
  • Welke zoomlens moet ik kopen?
  • ...
Als elke keer het forum "vervuild" wordt met dezelfde topics, dan gaan de mensen met kennis vanzelf afhaken en dat is jammer. Er is hier veel kennis aanwezig en daar wordt veel gebruik van gemaakt. Het forum is heel behulpzaam, maar verwacht wel dat je zelf ook wat onderzoek doet. Een search op UV en Hoya levert dit op. Daarin zullen je vragen wel beantwoord worden...
ik denk dat bugboy het duidelijk verwoord, we willen best een vraag beantwoorden, maar niet 100x. Hoeft gelukkig ook niet, want onze antwoorden worden opgeslagen in de topics waar we ze schrijven. Deze topics zijn makkelijk te vinden met de search.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1