PC met kuren. moederbord defect?

Pagina: 1
Acties:

• dietmertan.com
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-03-2023
Ok ik heb een pc met kuren. Ik wou hem eerst helemaal vervangen maar omdat dat financieel even niet haalbaar is en de pc wat mij betreft best nog een paar jaar meekan wil ik hem repareren. Het gaat om een athlon XP 2400+ met een jetway moederbord met de volgende klachten:

Onboard audiokaart word niet door windows gevonden, gameport wel en die werkt ook
Onboard LAN doet het na een tijdje niet meer tenzij hij via een 10mbit hub is aangesloten.

Nou heb ik van deze 2 dingen geen last omdat ik wireless lan en een andere soundcard heb maar er is meer wat veel erger is en me mateloos irriteert:

Lame.exe crasht ALTIJD. Zowel onder windows xp als vista, maar niet in een VMware virtual machine.

Firefox en Winamp Crashen met enige regelmaat.

Spontane resets zonder enige aanleiding. Hij start dan opnieuw op en geeft de melding "Your system has recoverd from a serious software error"

En als laatste, de pc start niet op als in de bios de ACPI disabled staat. Hij reset zichzelf dan aan het eind van die DOS progressbar, vlak voordat het xp logo moet verschijnen.

Ok zoals je ziet een erg brak systeem, ik wil er dan ook zo snel mogelijk iets aan doen. Mijn eigen idee is dat het aan het moederbord ligt omdat ie onboard dingetjes het ook niet doen en door het gedoe met die ACPI. Wat denken jullie? Kan ik gewoon een nieuw moederbordje bestellen of zou het ook nog aan geheugen/processor kunnen liggen?

http://dietmertan.com/

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:40
Ik had zelf ook veel vage klachten laatst in een IBM'tje dacht ook aan het moederbord maar uiteindelijk bleek het het geheugen te zijn, Ik zou daar nog eens naar kijken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kan het geheugen het beste ook even testen met memtest86 om te kijken of dat niet toevallig brak draait.

Als ik het zo lees dan lijkt het er echter op dat je mobo gewoon gaar is en klaar is om tegen de muur te hangen. Gelukkig zijn SoAbordjes niet echt duur meer, dus een vervanger moet je nog wel kunnen vinden. Als je geheugen geen fouten geeft dan zou ik zeker het mobo verdenken. Er is heel weinig kans dat je cpu dood is.

• Blorgg
  • Niet online
Heb je Windows geinstaleerd met ACPI enabled? Als je die daarna achteraf in het bios uitschakeld is het niet ongewoon dat Windows niet meer wil starten.

Dat je programma's het nog wel doen in een VMware omgeving lijkt mij er eerder op te wijzen dat niet je moederbord, maar je Windows installatie gaar is.

• dietmertan.com
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-03-2023
Voor zover ik weet stond ACPI altijd enabled ja. Dat lame.exe het in een vmware machine wel doet snap ik ook niet. Ik heb windows al opnieuw geinstalleerd maar op een clean install crasht hij ook. Ik zal vannacht memtest eens draaien.

http://dietmertan.com/

• Blorgg
  • Niet online
Dat lame.exe crasht kan best veroorzaakt worden door een geheugen probleem. Maar omdat het onder VMware wel draait zou ik het eerder in de software hoek zoeken. Die virtuele machine zal waarschijnlijk niet dezelfde geluidskaart 'hebben' als het host systeem. Misschien ook eens andere drivers proberen als memtest niets oplevert?
Pagina: 1