Toon posts:

[X1650Pro] Vreemd probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi medetweakers,

Ik heb een maand geleden een ATI Radeon X1650Pro van Sapphire bij de MyCom gekocht. Ik ben er erg tevreden mee, althans dat was tot vandaag dat de videokaart er mee leek te kappen tijdens Titan Quest/NFS Most Wanted en de rest van de wat nieuwere games.

Ik heb de drivers geinstalleerd zonder de ATI Control Center, ik heb daarvan in de plaats nu ATI Tray Tools draaien omdat deze toch dezelfde functionaliteit heeft (nog meer zelfs) maar toch wat vlotter werkt. Het zijn de drivers van de CD die ik mee kreeg bij de kaart, normaliter gebruik ik de drivers van een meegeleverde CD nooit, maar de kaart wou geen drivers van de ATI site slikken :?

En dan nu het probleem:

Als ik een van de eerder genoemde spellen opstart, kan ik een paar minuten normaal spelen, maar na ongeveer 10 minuutjes beginnen er kleine artifacts te komen, niet door het beeld maar wel onderaan ongeveer van het beeld, duidelijk te zien dus. En dan opeens vanuit het niets, vertoont m'n scherm het "No Video Display" plaatje, alsof mijn videokaart gewoon uitgevallen is! Alt+tab werkt dan niet meer, dus ik verwijt het aan een hitteprobleem...reset is de enigste optie, dan doet het beeld het weer. Ik heb met de 3d renderer van ATI Tray Tools de temperaturen bekeken, en zo ging de temperatuur van de core/mem naar 74/45.

Dit is een beetje aan de hoge kant, maar het zou gewoon moeten kunnen, het is namelijk ver van het maximale wat schadelijk wordt. Nu dacht ik bij mezelf: "Die 3d renderer ziet er niet zo flitsend uit als de spellen die ik speel, is het mogelijk dat de kaart met de spellen nog heter wordt dan met de 3d renderer?" De fan draait constant op 100% ook, dit heb ik zo in het opstartprofiel ingesteld.

Specs:

Moederbord: ASUS A8N-SLI SE (nForce4 SLI)
Processor: AMD Athlon(tm) 64 3000+ 1,8GHz @ 2,6GHz
Geheugen: Corsair TWINX1024 PC3200-CL2 (2x512mb in DC)
Hardeschijven: Maxtor DiamondMax 10 80GB S-ATA II
Maxtor DiamondMax 10 250GB S-ATA II
Videokaart: Sapphire ATI Radeon X1650Pro
Voeding: AOpen 400W

Heeft iemand hier raad mee?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 20:30 ]

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:27

Flip

^^

Dat lijkt op een defect in je videokaart. Aangezien hij het in 2D prima doet, maar wanneer je in 3D komt, nokt je grafische kaart ermee. Ook het niet kunnen installeren van de drivers van aTi duid erop dat er intern iets misgaat in je grafische kaart. Ik had vanmiddag een soortgelijke klacht met een ati kaart op mn werk. Deze zat te zeveren met een INF file, als ik me niet vergis, wilde hem niet installeren -> kaart defect.
Gewoon even langs MyCom dus.

[ Voor 13% gewijzigd door Flip op 28-10-2006 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Flip schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 20:40:
Dat lijkt op een defect in je videokaart. Aangezien hij het in 2D prima doet, maar wanneer je in 3D komt, nokt je grafische kaart ermee. Ook het niet kunnen installeren van de drivers van aTi duid erop dat er intern iets misgaat in je grafische kaart. Ik had vanmiddag een soortgelijke klacht met een ati kaart op mn werk. Deze zat te zeveren met een INF file, als ik me niet vergis, wilde hem niet installeren -> kaart defect.
Gewoon even langs MyCom dus.
Hij is dus ook defect als ik de drivers van de CD er wel op krijg, maar die van de ATI site niet? De X1650Pro is eigenlijk nog best een nieuwe kaart, dus zou het niet kunnen zijn dat ze de drivers daar nog niet voor uit hebben? Oja de drivers van Omega deden het ook gewoon, alleen heb ik toen geen games uitgeprobeerd, wel een 3dmark06 testje gedraaid. Maar ik vond bij de Omega drivers dat m'n spellen er veel kartel-achtiger uitzagen, dus toen maar weer de drivers van de CD erop gedaan. Ik ga nu even de kaart wat onderklokken, en proberen een spel te spelen. (By the way bij de driverinstall van ATI's site, komt er een error "INF file not found" of iets in die richting)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 23:31 ]

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Heb je 'm overgeklockt?

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is inmiddels al verholpen, vanuit het niets doet hij weer normaal :) Nou nog hopen dat dat zo blijft.

Bedankt iig voor alle hulp.

Verwijderd

Hey ik heb hetzelfe probleem. Sapphire x1650pro werkte de eerste 2 weken prima, toen kreeg ik in bf2 rare artifacts (zwarte wapens, zwart beeld bij inzoomen) en andere problemen (spontaan naar de desktop springen, geen crash, maar meer een alt+tab... kom ik weer in game, is me hud weg). Na een tijdje spelen heb ik ook dikwijls dat het beeld helemaal vast slaat, na ong 1minuut wordt het beeld zwart en 1 minuut daarna loopt alles weer verder.

Buiten bf2 om heb ik wel eens last van een spontane "memory read" error (0x000002e), maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat het met de videokaart te maken heeft.

De kaart wordt wel erg heet, 74 graadjes topt ie m af. Hij is niet overgeclockt, sterker nog, de kloksnelheden zijn lager dan bij de specificaties zijn aangegeven; is nu 583/688, zou moeten zijn 600/700.

De 6.9 drivers van de ati site werken idd niet, de 1650 staat nl niet in de driver lijst. De drivers van de cd en de 6.10beta drivers bieden echter wel ondersteuning.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 10:55:
Hey ik heb hetzelfe probleem. Sapphire x1650pro werkte de eerste 2 weken prima, toen kreeg ik in bf2 rare artifacts (zwarte wapens, zwart beeld bij inzoomen) en andere problemen (spontaan naar de desktop springen, geen crash, maar meer een alt+tab... kom ik weer in game, is me hud weg). Na een tijdje spelen heb ik ook dikwijls dat het beeld helemaal vast slaat, na ong 1minuut wordt het beeld zwart en 1 minuut daarna loopt alles weer verder.

Buiten bf2 om heb ik wel eens last van een spontane "memory read" error (0x000002e), maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat het met de videokaart te maken heeft.

De kaart wordt wel erg heet, 74 graadjes topt ie m af. Hij is niet overgeclockt, sterker nog, de kloksnelheden zijn lager dan bij de specificaties zijn aangegeven; is nu 583/688, zou moeten zijn 600/700.

De 6.9 drivers van de ati site werken idd niet, de 1650 staat nl niet in de driver lijst. De drivers van de cd en de 6.10beta drivers bieden echter wel ondersteuning.
Bij mij is ook de maximale temperatuur 74 graden. En inderdaad loopt hij bij mij ook iets langzamer dan de specificaties. Ik heb alleen nog nooit last gehad van een memory read error, misschien is het geheugen van je videokaart brak, draai anders Memtest86 een nachtje lang om het intern geheugen van je computer te testen, zo kan je uitsluiten dat het daar iig niet aan ligt. Bij het gamen werd m'n beeld zwart, het geluid bleef wel doorgaan...en als ik de escapeknop drukte bij NFS: Most Wanted, hoorde ik wel het geluid van het menu, en ik kon geen alt+tab meer doen terug naar Windows, dus een hard reset was de enigste optie, maar het probleem doet zich gelukkig niet meer voor. Ik denk er wel over na om de koeling te vervangen, maar daar heb ik eigenlijk geen zin in omdat de kaart gewoon fatsoenlijk hoort te werken.

Verwijderd

Ik zal binnenkort idd eens een uitvoerige memtest draaien en proberen te achterhalen waar het probleem zit. Wellicht is het probleem gerelateerd aan de RAM op me mobo.
Ja gaf aan dat je je kaart ging onderclocken en toen nog eens proberen, vervolgens probleem verholpen. Hoe heb je m ondergeclocked? Ging het toen beter? Heb je m inmiddels weer standaard staan?

Heb nu trouwens een x1950xtx liggen, die ik vanavond in ga bouwen 8). Eens kijken of die wel probleemloos wil draaien (maar dat is voor een andere topic).

Ik zit er ook aan te denken om de koeling van mijn x1650pro te vervangen, maar ik zou zo ff niet weten met welke. De ICEQ II koeler is een heel mooi apparaat, maar die heb ik alleen nog maar gezien inclusief kaart.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:37:
Ik zal binnenkort idd eens een uitvoerige memtest draaien en proberen te achterhalen waar het probleem zit. Wellicht is het probleem gerelateerd aan de RAM op me mobo.
Ja gaf aan dat je je kaart ging onderclocken en toen nog eens proberen, vervolgens probleem verholpen. Hoe heb je m ondergeclocked? Ging het toen beter? Heb je m inmiddels weer standaard staan?

Heb nu trouwens een x1950xtx liggen, die ik vanavond in ga bouwen 8). Eens kijken of die wel probleemloos wil draaien (maar dat is voor een andere topic).

Ik zit er ook aan te denken om de koeling van mijn x1650pro te vervangen, maar ik zou zo ff niet weten met welke. De ICEQ II koeler is een heel mooi apparaat, maar die heb ik alleen nog maar gezien inclusief kaart.
Ik had m'n kaart ondergeklokt met behulp van ATI Tray Tools, ik startte een spel op en hij werkte na 10 minuutjes nog, toen deed ik alt+tab en deed de snelheden weer op standaard, toen ik terugkwam in het spel kon ik nog gewoon spelen. Het valt mij op dat het niet altijd gebeurd, soms wordt het beeld zwart tijdens spelen, en vaak ook niet. De X1950XTX 8) machtig!

Bij de MyCom hier in Amsterdam hebben ze alleen Zalman en Spire koelers voor videokaarten, ik wil niet onnodig veel geld uitgeven aan een duurdere Zalman, als een koeler van Arctic het ongeveer net zo doet voor een veel lagere prijs :) Spire is bij mijn weten niet zo populair goed. Ik heb ook gekeken bij PCL Computers waar ze wel koelers van Arctic verkopen, maar dat zijn niet de koelers die op een X1650Pro passen.

Yay _/-\o_ ATI's Catalyst 6.10 is uit!

http://tweakers.net/meukt...talyst-6.10.html#reacties

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 15:45 ]

Verwijderd

Zuiver! Kan ik de beta versie vervangen voor de echte. Die ICEQ coolers zijn voor zover ik weet van arctic. Ze zijn helaas nog niet los te koop, maar hopelijk zal dit snel gebeuren.
Pagina: 1