Toon posts:

Voeding maakt tikkend geluid: Mobo of voeding gaar of ....?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.597 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een nieuwe PCI-kaart in de PC gestoken voor DVB-C, maar, bij het opnieuw aansluiten van alles en de stroom erop zetten, begon de voeding te tikken (paar keer per seconde) en knippert het ledje achterop de voeding mee. De aan/uitknop werkt niet en het lijkt erop dat de voeding geen spanning levert. Ik heb dit een tijdje geleden al eerder gehad toen ik terug kwam van vakantie, maar met een paar keer proberen lukte het toch. Nu dus niet :-(

Nu weet ik alleen niet waar ik het moet zoeken, het moederbord of de voeding. Als ik de ATX-stekker van het moederbord losmaak, en de stekker van de voeding in het stopcontact steek, is er geen probleem. De voeding start gewoon op. Doe ik de ATX stekker weer terug, weer het zelfde tikkende geluid. Zet ik op mijn stekkerblok de knop op uit, dan gaat het tikken gewoon door, maar veel langzamer (1 keer per seconde). Zet ik de knop weer op aan, maar trek ik de stekker uit het stekkerblok, dan stopt het tikken direct en gaat het lampje ook meteen uit. Doe ik dit laatste met de ATX stekker unplugged, dan duurt het 10+ seconde voor het lampje uitgaat

Ik keek regelmatig met Speedfan naar mijn voltages, rpm's en temperaturen, maar die waren allemaal gewoon goed. Heb sinds die tijd ook regelmatig de computer van de stroom afgehaald, maar geen probleem. Wat ik dit keer wel heb gedaan, en bij nader inzien, ook voor de vakantie, is dat ik de stroom eraf heb gehaald via de knop op het stekkerblok, en niet door eerst de stekker uit het stekkerblok te trekken. Op de een of andere manier lijkt dit wel een verschil te maken. Kan het zijn dat er ergens in een condensator nog een restspanning oid zit????

Tech info: HP Pavilion T.490
Asus P4SD-LA Oxford moederbord (HP OEM)
P4 3.2Ghz
HyperX 1GB PC3200
Nvidia FX5200
WD2000JS 200GB SATA

• snooze7555
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-05 16:54
Hoi, dit klinkt als overbelasting, wat is het verbruik van die nieuwe kaart. Als je namelijk een nieuwe snelle kaart installeerd dan heb je toch een voeding van > 400 W nodig

Groeten

I5 Processor/ 16GB geheugen/6Tb HDD, Solaredge 4kW, 4,6kW piek, 15 panelen

Verwijderd

Topicstarter
Geen flauw idee, maar hij verving een oude analoge tv kaart. Ik heb hem er trouwens weer uitgehaald, inclusief de modem en wifi-kaart om te kijken of het overbelasting was. Maar het maakte geen verschil. Ook de harddisk en cd-rom drive losgekoppeld, maar maakte geen verschil. De ATX stekker dus wel.

Overigens, met Google vond ik dit;
http://www.techspot.com/v...n-on-and-its-ticking.html
http://www.daniweb.com/techtalkforums/thread35827.html
http://www.motherboardpoi...ailure-or-total-loss.html
http://www.experts-exchange.com/Hardware/Q_21967824.html
http://www.experts-exchange.com/Hardware/Q_21524186.html
http://www.gatago.com/uk/comp/homebuilt/17455915.html

Ook een HP pavilion (iets ander-ouder model) en hetzelfde probleem. Persoon is alleen zo vriendelijke geweest om niet te posten hoe het precies is opgelost...

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2006 15:41 ]

• snooze7555
Hoi,

Heb je ook al geprobeerd om alleen de hdd en de cdrom's aan te sluiten. Kijken of deze opspinnen. Een geregelde voeding moet namelijk wel een belasting hebben, en als de belasting te hoog is dan gaat de eindtrap heel snel aan en uitschakelen, en dat is het tikken wat je hoort. Hij start op en daarna door overbelasting gaat de voeding weer uit (over current protection). Als de hdd;s en de cdrom wel opspinnen dan moet je toch een s naar het mb kijken. zijn er geen pinnen beschadigd met het inzetten van de kaart.

groeten

Verwijderd

Topicstarter
Nee, nog niet geprobeerd... Maar om dat te doen, welke kabels moet ik dan lostrekken van het mobo? De ATX connector en de 4 pollige voor de CPU (?).

• snooze7555
Ja de 4 polige en de 20 polige (atx) los halen en van de 20 polige stekker pen 14 en 15 even doorverbinden dan gaat de voeding aan. zie

http://www.hardwarebook.net/connector/power/atxpower.html

Verwijderd

Topicstarter
Heb ondertussen ook al geprobeerd om alle insteekkaarten en geheugen te verwijderen, maar dat maakt geen verschil. Alle pinnen van de PCI/AGP en geheugenslots gechecked en die zien er allemaal goed uit. Maar toen ik het probleem voor het eerst had, had ik zelf niks veranderd. Hij was toen alleen net anderhalve maand terug van reparatie bij HP.

*** Geprobeerd met pin 14 naar 15 doorverbonden op te starten. Dat werkt. HD spint gewoon op.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Overigens, de PSU is een Bestec ATX 250 12Z Rev. C Vandaag even bij iemand langs geweest en de ATX stekker van zijn voeding ingeplugd. Voeding van hem deed niet vreemd, de aan-knop werkte gewoon en alle fans begonnen te draaien.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2006 18:13 ]

• snooze7555
Hoi,

Het lijkt er dus wel op dat er iets is met de voeding. Kun je die andere voeding zolang overzetten, dan kun je zien of de oude voeding de dader is

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal overzetten was lastig, maar ik haal overmorgen ff een nieuwe PSU. Gok erop dat de 5VSB lijn overleden is, dat schijnt wel vaker te gebeuren bij die voedingen. Zou ook wel verklaren waarom ie direct bij het inpluggen al moeilijk begint te doen en geen problemen heeft met de 12V naar de HD en dergelijke.

Koop meteen een kwaliteits-voeding. Weet iemand zo out of the blue wat op dit moment een goede 350W-400W voeding is? Kon geen recente review van voedingen vinden. Ik zat zelf te denken aan een Antec NeoHE Power of TruePower II 380, maar ik heb een Asus OEM moederbord en met een beetje pech gaat dat dus niet werken.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 01:09 ]

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Je kunt ook best denken aan een Chieftec of Coolermaster 350 Watt. Die zijn ook goed en wel wat goedkoper. Je voeding van 250 watt trekt de boel niet, maar een goede 350Watter vast wel.

Voordat je gaat kopen, kleine tip : Bekijk het label van de 250Watt voeding en zorg dat de nieuwe voeding op alle voltagelijnen meer amperes kan leveren...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Topicstarter
Antec NeoHO 380W is wel overkill, twee keer zo duur als een Coolermaster. Aan de andere kant, heeft wel weer Undervoltage Protection, Modulair kabelsysteem, ActivePFC, 5 jaar garantie en een iets betere efficientie (minder warmte). En wat me opvalt bij die Coolermaster is dat ze een MTBF van 100.000 opgegeven bij 25 graden. Leuk en aardig, maar, een voeding is toch altijd "veel" warmer als dat?

Thanx voor de tip! Had er inderdaad aan gedacht, maar was het inmiddels weer vergeten :-)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 18:36 ]

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 11:42
Nieuwe voeding doet wonderen :-)

Uiteindelijk is het een Coolermaster iGreen 430W geworden. Nog steeds overkill, maar zelfde bescherming als de Antec (OVP / UVP / OTP / OCP / OLP / OPP / SCP) en deze heeft iig genoeg amps op alle rails (niet hetzelfde als mijn vorige, maar iig ruim genoeg. Bij de Antec zou dat erg krap zijn geweest).

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-05 19:11

Jrz

––––––––––––

Even een replytje:

Gister is mijn computer ook 'kapot gegaan'. Knipperende led achter op mijn voeding incl tik geluidje. Was een HP pavilion t570nl. Gebeurde nadat ik een stop even uit had (lampje ophangen, en nee heeft er ECHT :D niets mee te maken).
Andere voeding gehaald (Coolermaster was uitverkocht helaas, dus maar een HKC genomen ofzo) werkte weer.

Nu zag ik in de oude voeding (een 'bestec' 250W) dat de condensators bol stonden, en bruin waren.
Gelukkig heb ik geen corrupte shit ofzo (afkloppen)

Deze post is voor als iemand anders ook het probleem heeft.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Pagina: 1