Toon posts:

EXT3-fs error: Unable to read inode block

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn linux server, vanmiddag kreeg ik spontaan deze error "kernel: journal commit I/O error". Het bleek kon ik geen elke command etc meer kon uitvoeren, omdat alle bestand aleen nog maar read-only zouden zijn.

Vervolgens heb ik de server regeset, aleen kwam deze nooit meer online. Tijden het booten geeft hij een kernel panic aan, met als reden unable to read inode block.

Ik kan me niet voorstellen dat de HDD aan het overlijden is, omdat deze pas een week oud is. Maarja alles kan natuurlijk.

Al valt dit niet te repareren, is er dan nog een manier om de data naar een nieuwe schijf om te kopieren of ies dergelijks. Of is de data wellicht ook beschadigd? Er staat namelijk een vrij uitgebreide installtie op (kwa instellingen etc).

Afbeeldingslocatie: http://tweakgaming.nl/kernel_panic.jpg

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 14:32
Dat lijkt inderdaad een dode harde schijf. Ik zou zeggen pak Knoppix er eens bij en probeer de disc vanuit Knoppix te mounten om te kijken wat er nog te redden valt.

zeroxcool.net - curity.eu

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:16

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ziet er toch uit als een rotte schijf (dma errors als DriveReady SeekComplete Error).

Probeer eens de tooltjes van je HD fabrikant om een goede diagnose van de schijf te krijgen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Duidelijk harddisk.

Het is een behoorlijke misvatting dat nieuwe harddisks per definitie nooit kapot zijn. Sterker nog, mijn ervaring is dat je nooit een nieuwe schijf moet vertrouwen. Als het ding meer dan een maand draait, dan gaat 'ie meestal jaren mee, maar die eerste maand is "kritiek".

Gewoon die schijf terugbrengen dus. Overigens is er een zeer kleine kans dat je IDE-controller kapot is, met de nadruk op "zeer klein".