PC133 geheugen word niet geaccepteerd.

Pagina: 1
Acties:

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 14:51
Hier nog een oude HP Vectra staan met 128MB PC100 geheugen. Bij plaatselijke hardwarestore extra geheugen voor gehaald. Ik daar even na gevraagd aangezien ik geen tijd had om te checken wat e rnu inzit.

Heb daar 2 keer 128 MB op PC133 gekocht, maar na het inbouwen bleef het 'lock' lampje op rood staan. Geen piepjes e.d. maar ook geen beeld!

Ik dus oude geheugen gechecked blijkt dat PC100 te zijn. Heeft 1 van jullie een idee of ik mijn HP Vectra VLi8 zo kan instellen dat deze ook PC133 slikt?

Het is dus een HP Vectra VLi8 (als ik me niet vergis) met Pentium 3 - 500Mhz - 2X 64 MB ram PC100

Ik wacht de reacties af!

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

heb je al de handleiding bij hp online bekeken?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• HADES2001
  • Niet online
veel voorkomend probleem met oudere PC's dit geheugenbankje gaat never ever werken
Je moet op zoek gaan naar geheugen 256MB verdeelt over 16 chips (dus 8 aan iedere zijde) dat is moeilijk nog te vinden maar dat is het geheugen wat daarop werkt
degene die je nu hebt is waarschijnlijk 4 of 8 chips ?
je kan een bios update proberen maar ik ben bang dat het mobo gewoon te oud is en dat dit geheugen gewoon niet gaat werken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PC133 spul zal automatisch terugclocken naar PC100 snelheden, dat heeft nameljik met de FSB te maken (die op 100 zal staan, gezien je P3 500 op 100MHz FSB draait).

Dat je geheugen niet werkt kan liggen aan het feit dat het geheugen niet compatible is met je mobo. Probeer eens 1 64MB dimmetje erin te zetten en 1 nieuwe 128MB en kijken of je dan gewoon kan booten en welke hoeveelheid geheugen die kent.

Verder is er natuurlijk ook nog het verhaal van chipgrootte e.d., maar dat is wel hier te vinden RAM FAQ

• Mopperman
HADES2001 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:46:
....
degene die je nu hebt is waarschijnlijk 4 of 8 chips ?
nu heb ik 2 keer orgineel HP geheugen van 128 MB per bank en die hebben 8 chipjes per bankje

dus 256 MB over 16 chipjes...

• Mopperman
Terw_Dan schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:47:
PC133 spul zal automatisch terugclocken naar PC100 snelheden, dat heeft nameljik met de FSB te maken (die op 100 zal staan, gezien je P3 500 op 100MHz FSB draait).

Dat je geheugen niet werkt kan liggen aan het feit dat het geheugen niet compatible is met je mobo. Probeer eens 1 64MB dimmetje erin te zetten en 1 nieuwe 128MB en kijken of je dan gewoon kan booten en welke hoeveelheid geheugen die kent.

Verder is er natuurlijk ook nog het verhaal van chipgrootte e.d., maar dat is wel hier te vinden RAM FAQ
hij klokt dus niet terug, vandaar de vraag.. ik zal eens kijken kijken met 1 keer PC100 en 1 keer PC133 wat hij dan doet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mopperman schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:51:
[...]

hij klokt dus niet terug, vandaar de vraag..
Hoe weet je dat hij niet terugklokt?

• HADES2001
  • Niet online
foutje las het fout doe teveel tegelijk :P
je hebt het eigenlijk al 8 chips over 128 MB is hetzelfde ja
dus negeer mijn vorige bericht maar

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:00
Hmmz, had ik laats ook alleen was dat met pc3200 DDR memory. Dat moederbord ondersteunde alleen pc2700. Wou dus ook niet booten met pc 3200. Bios update did the trick, misschien dat het hier ook werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door peeter123 op 28-10-2006 19:20 ]

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Mopperman
Terw_Dan schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:01:
[...]

Hoe weet je dat hij niet terugklokt?
anders zou ie wel booten lijkt me en niet op het mooie rode 'lock' lampje hangen.

ik zal eens keertje kijken of de HP helpdesk hier nog iets vanaf weet :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mopperman schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 20:20:
[...]

anders zou ie wel booten lijkt me en niet op het mooie rode 'lock' lampje hangen.
Nee, zo zit dat niet.
Je hebt een FSB (in dit geval is die 100MHz). Deze FSB wordt door zowel de Cpu als het mem gebruikt (en ook de PCI bussen etc, maar dat laten we even buiten beschouwing).

En het geheugen zal niet zomaar de FSB omhoog trekken.
Een mogelijkheid kan zijn dat de geheugensettings in de bios verkeerd staan. Kijk eens waar deze op staat, en zet hem desnoods even op SPD settings, dat is in veel gevallen redelijk failsafe. (boot daarvoor dan even met het oude geheugen)

• Mopperman
thanks kzal eens proberen! :)

mits ik dit kan instellen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

^^

Hier staat duidelijk in welke informatie vereist is, met name als het om geheugenissues gaat. Post dus aub het volgende, anders heeft deze topic weinig zin en gaat het dicht, zoals het nu gaat laat je ons alleen maar gokken en doe je zelf ongefundeerde aannames :o

- chipset op moederbord (en zoek gelijk op was hij max aankan, zie FAQ voor hoe)

En dan van elke DIMM (zowel de degene die werken als degene die nog niet werken)

- hoe groot
- hoeveel chips
- chipstructuur (zie RAM FAQ) of als je daar *echt* niet uitkomt de opschrift van de chips (ja, op die zwarte dingen zelf, niet wat op de sticker van de DIMM staat).

Waarschijnlijk rolt dan gelijk de aap uit de mouw, maar ook al zie jij het niet, met die info kunnen wij ondubbelzinnig zeggen wat er aan de hand is :)

Oslik blyat! Oslik!

• Mopperman
dion_b schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 10:50:
PMG Beleid

^^

Hier staat duidelijk in welke informatie vereist is, met name als het om geheugenissues gaat. Post dus aub het volgende, anders heeft deze topic weinig zin en gaat het dicht, zoals het nu gaat laat je ons alleen maar gokken en doe je zelf ongefundeerde aannames :o

- chipset op moederbord (en zoek gelijk op was hij max aankan, zie FAQ voor hoe)

En dan van elke DIMM (zowel de degene die werken als degene die nog niet werken)

- hoe groot
- hoeveel chips
- chipstructuur (zie RAM FAQ) of als je daar *echt* niet uitkomt de opschrift van de chips (ja, op die zwarte dingen zelf, niet wat op de sticker van de DIMM staat).

Waarschijnlijk rolt dan gelijk de aap uit de mouw, maar ook al zie jij het niet, met die info kunnen wij ondubbelzinnig zeggen wat er aan de hand is :)
info van mobo stata er al (alles wta ik weet)

chip groote is 128 mb per bankje, verdeelt ove r8 chips per bankje, SD-ram PC100 :)

daarnaast komt erbij het het probleem nu verholpen is, met dank aan julliie.

In de bios een optie kunnen vinden "Memory settings" hierin kon ik de "memory cache" disable, dit heb ik gedaan en vervolgens pakte hij het geheugen wel! :)

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Pagina: 1