Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse
Van de andere kant: Het kan ook meevallen, en inderdaad een zekering zijn. Laat er eens een buizentech naar kijken, maar ga er vanuit dat je amp wellicht total-loss is (een uitgangstrafo is geen goedkoop deel van'n buizenversterker)
[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 28-10-2006 18:51 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse
Verwijderd
Deze zou laagohmige moeten zijn , immers de uitgangtrafo staat daaroverheen.
Verwijderd
Het is zeker zo dat heel veel buizenversterkers er niet tegen kunnen dat je zonder belasting aan de uitgang signaal op de ingang zet. Je hebt echter ook goed ontworpen buizenversterkers die ongeacht de belasting aan de uitgang - dus ook open circuit - goed stabiel blijven werken. Het spreekt voor zich dat je ze dan niet in elektrisch opzicht moet mishandelen door bijvoorveeld torenhoge spanningen op de ingang van de versterker moet gaan zetten maar als je dat bij normaal voorkomende waardes houdt kan een open uitgang geen kwaad. Waar je ook spijt van kunt krijgen is als je met de volumeregelaar op 10 naar de fout gaat zoeken want ook al steekt de versterker ontwerptechnisch nog zo goed in elkaar, als je de zaak overstuurt kan dat schade aan de uitgangstrafo en buizen veroorzaken.[b]Thierryziezo schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:29:
(...) Je raadt het al: geen geluid meer langs dat bewuste kanaal. De lamp zelf werkt nog maar het probleem situeert zich waarschijnlijk rond de transfo's of een zekering (als die er al zou zijn).
Weet iemand wat de schade aan het apparaat zal zijn? Is het mogelijk ooit nog hetzelfde geluid als voorheen uit deze versterker te halen?
Omdat het onderscheid wel of geen goed ontwerp moeilijk is te bepalen - je hebt bekende merken die flink instabiel kunnen zijn en onbekende grootheden die voorbeeldig versterken - is het raadzaam om te allen tijde een buizenversterker te belasten als je 'em aanzet.
Ik hoop voor je dat het een doorgepiept zekeringetje was.
Verwijderd
De meeste transistorversterkers zijn goed bestand tegen een onbelaste uitgang. Die moet wel heel fout zijn ontworpen wil hij stukgaan in onbelaste toestand. Het zijn juist de buizenversterkers en met name de uitgangstrafo's die erg snel het loodje leggen als ze niet zijn belast. Het inductieve karakter van de uitgang kan er voor zorgen dat er spanningsoverslag plaatsvindt en als wat dat betreft je uitgangtransformator aan de beurt is kun je gelijk omzien naar een nieuwe.StuiTeR schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:05:
(...) Een onbelaste transistor knalt er na de eerst impuls totaal uit (mits niet beveiligd) de buis daarentegen word blauw, krijgt het erg warm maar overleefd het meestal wel (uit eigen ervaring) De trafo zit ik al helemaal niet zo snel aan te denken
Ik heb diverse ervaringen met buizen gitaarversterkers zonder speakers aangesloten die heb toch echt hebben overleefd na een flinke belasting. Maar goed pech kan je altijd hebben
bron: http://www.antiquariaat.c...vraag/more_info.php3?1957
[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 14-11-2006 19:04 ]
Verwijderd
Ik weet niet wat je onder “interne beveiliging” verstaat maar een goed ontworpen transistorversterker heeft geen enkel probleem als de uitgang onbelast blijft. Mogelijk zie ik wat over het hoofd maar in de ontwerpen die ik ken heb ik nergens een beveiligingsschakeling voor een open uitgang kunnen ontdekken. Ik vrees dat het boekje waarover jij spreekt behoorlijk achterhaald is want het is al langere tijd meer uitzondering dan regel als een transistorversterker instabiel gedrag vertoont. In het verleden - en dan praat ik over minstens twee tot drie decennia terug - had je nog wel eens ontwerpen die meer deden dan alleen versterken en daarvan dan zo op hol sloegen dat ze stukgingen (niet zelden inclusief de luidspreker). Dat zat dan overigens heel vaak in de sfeer van niet al te beste zelfbouw maar ook diverse ontwerpen van gerenommeerde merken vertoonde in die dagen spastisch gedrag. Het merk Sony was in die dagen berucht maar gezegd moet worden dat het merk zich volledig heeft gerevancheerd: al jaar en dag maakt het merk door alle prijsklasses heen superstabiele versterkers.StuiTeR schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 19:03:
het eerste zelfbouwboekje wat ik ooit gelezen heb 'versterkers van 10 tot 90 watt' even uit mijn hoofd leerde mij al duidelijk dat een onbeveiligde transistor trap er sneller uitligt dan een buis. Okz de meeste transistor bakken hebben intern een beveilging maar zonder zijn ze sneller aan de beurt.
Ik heb diverse ervaringen met buizen gitaarversterkers zonder speakers aangesloten die heb toch echt hebben overleefd na een flinke belasting. Maar goed pech kan je altijd hebben
bron: http://www.antiquariaat.c...vraag/more_info.php3?1957
Maar het voorgaande is niet uniek want als we blijven bij de wat meer recentere ontwerpen van laten we zeggen de laatste 15 tot 20 jaar dan zal een beetje versterker als deze in onbelaste staat een ingangssignaal krijgt zoals het hoort zijn naam eer aan doen en zich als een pure spanningsversterker gedragen. Over de uitgang komt dan keurig niets meer dan de versterkte ingangsspanning te staan maar omdat de uitgang dan geen belasting ziet, loop er in dat geval dan geen stroom. Als het een klasse AB versterker is zal er dan ongeacht de ingangsspanning alleen de ingestelde ruststroom (klasse A) door de eindtransistoren lopen.
Waar transistorversterkers wel vaak tegen beveiligd worden is te laagohmige belasting en kortsluiting. Ter beveiliging van de eindtransistoren wordt dan stroombegrensing toegepast.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 11:58 ]
Verwijderd
Ik vrees dat je dan weinig meet want het is niet de secundaire maar de primaire kant van de trafo die dan defect raakt.Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 20:06:
Meet eens over de speakerklemmen links en rechts.
Deze zou laagohmige moeten zijn , immers de uitgangtrafo staat daaroverheen.