Computer dood

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:46
Vandaag wilde ik een nieuwe harde schijf bijplaatsen. Na het aansluiten van de nieuwe harde schijf wil de computer niet meer aan. Geen lampjes, geen draaiende fans, niets.

Ik vermoed dat er iets met de voeding aan de hand is :|

Ik werk nu op een reservecomputer die ik voor dit soort calamiteiten achter de hand houd.

Ik had vijf harde schijven aangesloten en dit zou de zesde worden.

Ik heb de jumpers gecontroleerd voor de power- en resetknop. De powerconnector op het moederbord aangedrukt, maar dit lijkt me nauwelijks de oorzaak te kunnen zijn aangezien dit een zeer vaste verbinding is met een robuuste plastic connector.

Bij het aansluiten van de SATA-connector (rode kabel) aan het moederbord moest ik door allerlei kabels reiken en ik dacht dat ik daarbij misschien kabels had losgewrikt.

Ook heb ik de connector de eerste keer (zonder goed zicht) naast de aansluiting gedrukt (tegen het moederbord vermoedelijk) ik zie op deze plek echter geen sporen en/of beschadingingen.

Heeft iemand een tip wat ik nog zou kunnen proberen? Ik wilde eigenlijk eerst controleren of de voeding niet kapot is maar ik heb geen idee hoe ik dit kan testen.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
FAQ lezen?? staan hoop tips in

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Emiel1984

Made in NL

Schijf weer loshalen :p

[LTS][MTS][HTS]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen.
Verder zou ik als ik jou was zeker de pc eens uit de kast bouwen, om er zeker van te zijn dat je niet ergens kortsluiting hebt. en probeer eens zo kaal mogelijk te starten :)

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 28-10-2006 18:28 ]

• One_Gandalf
Ik heb de nieuwe schijf inderdaad losgehaald alsmede twee andere SATA-schijven en een ATA-schijf waardoor er nu nog twee harde schijven zijn aangesloten alsmede een CD-brander en een DVD-brander.

• One_Gandalf
Terw_Dan schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:28:
begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen.
Verder zou ik als ik jou was zeker de pc eens uit de kast bouwen, om er zeker van te zijn dat je niet ergens kortsluiting hebt. en probeer eens zo kaal mogelijk te starten :)
Je hebt natuurlijk gelijk ik moet de hele zaak van het begin af aan weer opbouwen (zucht). Ik dacht alleen dat er misschien een snellere manier zou zijn om de voeding als oorzaak uit te sluiten.

Gelijk een mooie gelegenheid om het geheel weer stofvrij te maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door One_Gandalf op 28-10-2006 18:32 ]

• One_Gandalf
In de FAQ staat bij het testen van de voeding dat de pinnen 14 en 16 door een draadje moeten worden verbonden. Ik begrijp echter niet hoe je hiermee de voeding test. Moet er misschien een lampje tussen? Waaraan kun je zien of de voeding wel of niet werkt?

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 09:25
One_Gandalf schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:49:
In de FAQ staat bij het testen van de voeding dat de pinnen 14 en 16 door een draadje moeten worden verbonden. Ik begrijp echter niet hoe je hiermee de voeding test. Moet er misschien een lampje tussen? Waaraan kun je zien of de voeding wel of niet werkt?
In de FAQ van GoT staat ook dat je niet binnen 24 uur je topic mag kicken. Zeker niet 2 keer binnen 20 minuten. Daar hebben we de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop voor. :)

[ Voor 10% gewijzigd door -DG- op 28-10-2006 18:52 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Pak een multi meter en meet alle lijnen door.

Er mag maximaal 5% afweijking in zitten. Je kan alles aangesloten laten. Let er wel op dat je zelf geen kortsluiting maakt bij het meten.

Je kan ook alles los halen en dan meten. Maar soms moet er een stroom verbruiker aan de voeding omdat de voeding anders automatisch uit gaat. Hier voor kan je bijvoorbeeld een hardeschijf gebruiken.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
geforce5_guy schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:53:
Pak een multi meter en meet alle lijnen door.

Er mag maximaal 5% afweijking in zitten. Je kan alles aangesloten laten. Let er wel op dat je zelf geen kortsluiting maakt bij het meten.

Je kan ook alles los halen en dan meten. Maar soms moet er een stroom verbruiker aan de voeding omdat de voeding anders automatisch uit gaat. Hier voor kan je bijvoorbeeld een hardeschijf gebruiken.
Correctie... het mag niet meer dan 10% afwijken... dus 9 zou nog net kunnen (niet aanteraden hoor)
dat is wat ik overal altijd geleerd/gelezen heb

• One_Gandalf
-DG- schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:51:
[...]

In de FAQ van GoT staat ook dat je niet binnen 24 uur je topic mag kicken. Zeker niet 2 keer binnen 20 minuten. Daar hebben we de [afbeelding] knop voor. :)
Mijn tweede en derde bericht was een antwoord op reacties en mijn vierde bericht was een vraag naar aanleiding van iets wat me niet duidelijk is in de FAQ. In ieder geval was het niet mijn bedoeling om mijn topic te 'kicken'.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

max 5% op je 3,3 de 5 en 12 mogen meer afwijken

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 09:25
One_Gandalf schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:16:
[...]

Mijn tweede en derde bericht was een antwoord op reacties en mijn vierde bericht was een vraag naar aanleiding van iets wat me niet duidelijk is in de FAQ. In ieder geval was het niet mijn bedoeling om mijn topic te 'kicken'.
Oke, maar je kunt dus gewoon door middel van de edit knop dingen toevoegen aan je post, werkt overzichtelijker voor iedereen.

Probeer inderdaad zoals Terw_Dan zegt eens zo kaal mogelijk een buiten de kast te draaien..

Verwijderd

Gecondoleerd. Sterkte met het verwerken van het verlies.

offtopic:
Ben ik nou echt de enige die de One_Gandalf condoleerd?

Verwijderd

Om je voeding op eenvoudige wijze te testen.
verbind de groene draad met een zwarte draad mbv een ijzerdraadje.
power erop en je ziet meteen of kapuut of niet kapuut succes.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:22

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:22:

offtopic:
Volgens mij begint je offtopic tag iets te laat ;-)

[ontopic]

Je kunt ook gewoon alle aansluiting nagaan. Kijk ook eens of je niet stomtoevallig een niet zo goed vastzittende memory module door een tikje op het mobo hebt losgemaakt. Dat heb ik nog wel eens gedaan, die halve memorymodule vond hij ook niet leuk.

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:26:
Om je voeding op eenvoudige wijze te testen.
verbind de groene draad met een zwarte draad mbv een ijzerdraadje.
power erop en je ziet meteen of kapuut of niet kapuut succes.
Maar HOE zie ik dat dan? Gaat er dan ergens een lampje branden? Of gaat de voeding geluidjes maken?

Ik heb alle voedingsdraden losgemaakt van mijn computer. Daarna de stekker erin en met een multimeter kijken of er spanning staat op de connectoren. Resultaat : Geen spanning.

[ Voor 18% gewijzigd door One_Gandalf op 28-10-2006 20:00 ]

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:22:

offtopic:
Bedankt voor dit gebaar van medeleven ;-)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

One_Gandalf schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:58:
[...]

Maar HOE zie ik dat dan? Gaat er dan ergens een lampje branden? Of gaat de voeding geluidjes maken?

Ik heb alle voedingsdraden losgemaakt van mijn computer. Daarna de stekker erin en met een multimeter kijken of er spanning staat op de connectoren. Resultaat : Geen spanning.
Ok, maar heb je dan wel de voeding aangezet (zwart met groene draadje verbonden?)

enne, kick aub niet continu je topic, je kunt gewoon meerdere quotes in 1 post zetten, dat leest net zo makkelijk :)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

One_Gandalf schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:58:
[...]

De voeding gaat aan, dus de ventilator in de voeding gaat draaien. ;)
zit er toevallig geen aan uit schakelaar op de voeding zelf die per ongeluk uit staat?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• One_Gandalf
blobber schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 20:08:
[...]

De voeding gaat aan, dus de ventilator in de voeding gaat draaien. ;)
zit er toevallig geen aan uit schakelaar op de voeding zelf die per ongeluk uit staat?
Bedankt voor deze uitleg. Ik heb dit uitgevoerd met een draadje en de ventilator ging inderdaad draaien. Kan ik er dan van uit gaan dat de voeding toch niet kapot is?

Er zit inderdaad een aan/uit-schakelaar op de voeding die ik op 1 zet om de voeding aan te zetten en op 0 om de voeding uit te zetten. Maar meestal haal ik veiligheidshalve de hele connector uit de voeding zodat ik zeker weet dat er geen spanning meer op de computer staat.

[ Voor 23% gewijzigd door One_Gandalf op 28-10-2006 22:26 ]

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:52
One_Gandalf schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:03:
[...]

Bedankt voor deze uitleg. Ik heb dit uitgevoerd met een draadje en de ventilator ging inderdaad draaien. Kan ik er dan van uit gaan dat de voeding toch niet kapot is?
Dan heb je nog grote kans dat je voeding het gewoon nog doet.

Aleen word er nu dus geen stroom gevraagd (amp's) meschien dat die toch kapot is dus zodra je pc amp's gaat vragen dat die er dan uit klapt.

Maar vertel eens iets meer over die voeding zoals wattage en amp's op de 12V lijn

• One_Gandalf
willyfreak schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:09:
[...]

Dan heb je nog grote kans dat je voeding het gewoon nog doet.

Aleen word er nu dus geen stroom gevraagd (amp's) meschien dat die toch kapot is dus zodra je pc amp's gaat vragen dat die er dan uit klapt.

Maar vertel eens iets meer over die voeding zoals wattage en amp's op de 12V lijn
Het is een voeding van 350 Watt (merk AOpen). Amp's heb ik nog niet gecontroleerd. Ik heb de voeding weer aangesloten op het moederbord en zie er gaan enkele fans draaien, maar niet de fan op de processor. Dit begint er beter uit te zien :)

Nu uitzoeken waarom de fan op de processor niet wil gaan draaien. Misschien de 4-polige 12-volt connector?

Draadje tussen de fan hield de fan tegen. Dat komt er van als je met al die draden in de weer bent. Fan op processor draait nu wel.

En ik zit weer op mijn gereanimeerde computer :)

De CD- en DVD-writer aangesloten en twee IDE harde schijven.

Huidige status:
- CD- en DVD-writer op IDE moederbord (in orde)
- 3 harde schijven op uitbreidingskaart Promise via IDE (in orde)
- 1 SATA schijf via Silicon-driver naar externe aansluiting (in orde; SATA1_Sil)

Probleem:
- de tweede SATA schijf (SATA0_Sil) via Silicon-driver wordt niet herkend in Windows maar wel door het BIOS

Misschien een probleem met de connector op het moederbord voor SATA0_Sil van Silicon?

Moederbord : Gigabyte GA-8KNXP

[ Voor 44% gewijzigd door One_Gandalf op 29-10-2006 11:43 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Heb je in schijfbeheer van windows gekeken?
("deze computer"-->Rmb-->beheren-->schijfbeheer)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:09
blobber schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 21:35:
Heb je in schijfbeheer van windows gekeken?
("deze computer"-->Rmb-->beheren-->schijfbeheer)
Zijn pc start niet op?

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
Lees even het hele topic, hij is al weer wat verder.

• One_Gandalf
Hetzelfde probleem is weer opgetreden in combinatie met een falende harde schijf.

Probleemsituatie bij thuiskomst (ik had de computer aan laten staan):
Schermen staan aan en tonen 'Windows'. De muis reageert, maar klikken of toetsenbord-handelingen leidt niet tot een reactie. Via de reset-knop de computer herstart: de primary slave wordt niet meer herkend (de boot-schijf is de primary master), maar Windows start wel netjes op. 's Avonds PC uitgezet. Volgende ochtend primary slave losgekoppeld (power-kabel + IDE-kabel), vervolgens power-knop ingedrukt en de PC is dood (geen lampjes geen fans niets).

Oplossing : De twee connectors van de voeding losgemaakt van het moederbord. De groene en een zwarte draad doorverbonden met een paperclip: de fan van de voeding en alle andere fans in de computer gaan draaien. Spanning er af, connectors weer aansluiten op het moederbord, spanning er op, computer aan en alles werkt weer.

Vraag: Waar ligt nu het probleem. Het lijkt alsof ik de voeding moet 'resetten'. Ligt het probleem bij de voeding of moet ik zoeken richting BIOS, moederbord. Het probleem is beide keren getriggerd door een harde schijf; eerst bijplaatsen van een nieuwe harde schijf (merk Western Digital, via SATA-aansluiting) en de tweede keer het falen van een harde schijf (merk Maxtor :|, via IDE-aansluiting). Kortsluiting kan ik mij niet voorstellen omdat het probleem dan vaker voor zou moeten komen en omdat dan na het indrukken van de reset-knop de computer niet meer aan had mogen gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door One_Gandalf op 27-01-2007 12:11 ]

• gxpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-04 21:53
Heb je misschien al geprobeerd om het batterijtje van de BIOS er even uit te halen en 5 min. later er weer in te stoppen. Misschien helpt dit..

Guz

• One_Gandalf
gxpower schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 12:14:
Heb je misschien al geprobeerd om het batterijtje van de BIOS er even uit te halen en 5 min. later er weer in te stoppen. Misschien helpt dit..
Het probleem is duidelijk gerelateerd aan de harde schijven. Het probleem is trouwens nu weer opgelost dus het heeft niet veel zin om deze actie op een werkend systeem uit te voeren.

Ik ben op zoek naar meer informatie over de mogelijke oorzaak of oorzaken van het probleem dat nu twee keer is opgetreden en dat ik twee keer op dezelfde manier heb opgelost.

Ik heb overigens wel overwogen om de 'BIOS-batterij' te vervangen (mijn systeem is 3 jaar oud) aangezien het BIOS soms als ik iets wijzig in mijn harde schijf configuratie wordt gereset (default waarden in BIOS-setup).

[ Voor 14% gewijzigd door One_Gandalf op 27-01-2007 12:38 ]

Verwijderd

vaag, je zegt dat je al eerder hebt meegemaakt dat je BIOS iets 'vergeet' zeg maar en terug springt op default.

normaal wordt je bios gevoed door dat batterijtje en heeft dus niks met de voeding te maken. ook helpt het schijnbaar om je voeding te 'ontladen' door hem even te starten zonder enig vermogen te vragen.

ik weet niet maar ik heb zo'n vermoeden dat die 2 iets met elkaar te maken hebben maar hoe?

Verwijderd

je loopt nu toch wel lang genoeg op got rond dat je weet dat je specs ook moet vermelden :?

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 19:46:
je loopt nu toch wel lang genoeg op got rond dat je weet dat je specs ook moet vermelden :?
Bij deze een overzicht van mijn systeem:
  • Moederbord : Gigabyte 8KNXP Rev. 2.0
  • Chipset : Intel 875P / ICHR5 I/O Controller Hub
  • I/O Control : IT8712F
  • CPU : Pentium 4 3,00 GHz
  • Geheugen : 2 GB Dual Channel
  • Voeding : AOpen FSP350-60PN (PF) 350 Watt
  • Videokaart : Hercules 3D Prophet 9000 Pro 128MB
  • Geluid : Onboard Realtek ALC658 UAJ Codec
  • Netwerk : Onboard Intel 82547EI
  • SATA 1 : Onboard ICH5R (2 schijven aangesloten)
  • SATA 2 : Onboard Sil3112 (2 schijven aangesloten)
  • IDE 1 : Onboard (CD- en DVD-writer op primary channel)
  • IDE 2 : Promise Ultra Controller (3 schijven aangesloten)
De harde schijven staan niet in RAID.

[ Voor 3% gewijzigd door One_Gandalf op 31-01-2007 00:02 ]

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 22:58
One_Gandalf schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:58:
[...]

Bij deze een overzicht van mijn systeem:
  • Moederbord : Gigabyte 8KNXP Rev. 2.0
  • Chipset : Intel 875P / ICHR5 I/O Controller Hub
  • I/O Control : IT8712F
  • CPU : Pentium 4 3,00 GHz
  • Geheugen : 2 GB Dual Channel
  • Voeding : AOpen FSP350-60PN (PF) 350 Watt
  • Videokaart : Hercules 3D Prophet 9000 Pro 128MB
  • Geluid : Onboard Realtek ALC658 UAJ Codec
  • Netwerk : Onboard Intel 82547EI
  • SATA 1 : Onboard ICH5R (2 schijven aangesloten)
  • SATA 2 : Onboard Sil3112 (2 schijven aangesloten)
  • IDE 1 : Onboard (CD- en DVD-writer op primary channel)
  • IDE 2 : Promise Ultra Controller (3 schijven aangesloten)
De harde schijven staan niet in RAID.
Persoonlijk zou ik het ook gaan zoeken in een combinatie van de BIOS dan (even batterij vervangen) + de voeding. Ik heb vele van die AOpen 350 Watt voedingen zien sneuvelen en dat in pc's met een stuk minder hardware (en dus minder load!). Al helemaal als je kast ook van AOpen deze is: http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=16285&ref=2 of http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=16285&ref=2 .
De voedingen hebben vaak eerst allerlei gekke perikelen, zoals uitvallen. Soms doorstarten, soms niet. Jouw probleem zou goed een op sterven liggende AOpen voeding kunnen betekenen.
Als je dan toch een nieuwe voeding neemt zou ik voor iets meer juice kiezen (gezien het aantal schijven) en richting 380 of 450 watt gaan.
Merken waarmee ik goede ervaring heb:
- Huntkey (supercheap, maar de beste kwali die je kan krijgen voor dit geld)
- Seasonic (hele mooie, uiterst stabiele voedingen)
- Tagan (zelfde verhaal als hierboven)
- Coolermaster (ook voor kleiner budget, maar ook veel waar voor je geld)

Tip: Probeer eerst nog even dat batterijtje te doen + even een voeding te lenen ofzo!

• cyctech
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 08:43
Lees even in de manual, of je op die HD wel kan aansluiten op de SATA0_Sil van Silicon, terwijl je ook de andere SATA controlers al gebruikt.
Mijn MB heeft een SATA controller die enkel gebruitk kan worden als een andere niet gebruikt is.
RAID voorschrift bij mijn Controller.

[ Voor 7% gewijzigd door cyctech op 31-01-2007 09:45 ]

• One_Gandalf
tim_heijt schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 09:38:
[...]

Persoonlijk zou ik het ook gaan zoeken in een combinatie van de BIOS dan (even batterij vervangen) + de voeding. Ik heb vele van die AOpen 350 Watt voedingen zien sneuvelen en dat in pc's met een stuk minder hardware (en dus minder load!). Al helemaal als je kast ook van AOpen deze is: http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=16285&ref=2 of http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=16285&ref=2 .
De voedingen hebben vaak eerst allerlei gekke perikelen, zoals uitvallen. Soms doorstarten, soms niet. Jouw probleem zou goed een op sterven liggende AOpen voeding kunnen betekenen.
Als je dan toch een nieuwe voeding neemt zou ik voor iets meer juice kiezen (gezien het aantal schijven) en richting 380 of 450 watt gaan.
Merken waarmee ik goede ervaring heb:
- Huntkey (supercheap, maar de beste kwali die je kan krijgen voor dit geld)
- Seasonic (hele mooie, uiterst stabiele voedingen)
- Tagan (zelfde verhaal als hierboven)
- Coolermaster (ook voor kleiner budget, maar ook veel waar voor je geld)

Tip: Probeer eerst nog even dat batterijtje te doen + even een voeding te lenen ofzo!
Kreeg vandaag weer een CMOS-reset na het los en vastmaken van een spanningskabel op een harde schijf. Ik denk dat ik inderdaad eerst de batterij maar eens ga vervangen. De voeding geef ik nog het voordeel van de twijfel omdat het wel een goed merk is.

• One_Gandalf
cyctech schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 09:44:
Lees even in de manual, of je op die HD wel kan aansluiten op de SATA0_Sil van Silicon, terwijl je ook de andere SATA controlers al gebruikt.
Mijn MB heeft een SATA controller die enkel gebruitk kan worden als een andere niet gebruikt is.
RAID voorschrift bij mijn Controller.
Momenteel werk ik met beide controllers zonder problemen. Ik kan geen vermelding vinden in de handleiding dat het niet mogelijk zou zijn om beide controllers gelijktijdig te gebruiken.

• One_Gandalf
Vandaag eindelijk de batterij vervangen nadat onlangs weer een schijf niet werd herkend.

Met een multi-meter de spanning van de oude en van de nieuwe batterij gemeten:
  • Oude batterij type CR2032 merk KTS Japan : 3,15 V
  • Nieuwe batterij type CR2032 merk Kinetic : 3,36 V
Nu maar zien of de CMOS-gegevens stabiel blijven.

Verwijderd

batterij'en van het zelfde type moeten het zelfde voltage afgeven. 3,3v waarschijnlijk in dit geval. dus je oude batterij geeft met zijn 3,15v een te lage voltage af.

op veel moderne moederborden wordt de bios gevoed uit de voeding en niet direct uit het batterijtje. waaneer je voeding daar dus mee stopt worden de bios-gegevens bewaard door dit batterijtje als die faalt. zijn de bios-gegevens gereset.

ik denk dat dit je probleem wel eens zou kunnen oplossen.
Pagina: 1