Hitachi Deskstar 7K500 500GB SATA-II supertraag

Pagina: 1
Acties:

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-02 19:40
In het externe behuizingen topic had ik al aangegeven dat deze HD traag was in mijn nieuwe externe X-Craft behuizing. Ik heb zojuist de schijf uit die behuizing gehaald en ingebouwd in mijn PC en dus direct op de SATA aansluiting aangesloten, maar nog steeds is die supertraag :/ Ik heb dan wel SATA 1 onboard maar zelfs 150MB/s haal ik bij lange na niet... Een testbestand van 3,59GB duurde 9 minuten om er naartoe te kopiëren :(

Geen idee waar ik het probleem moet zoeken. Heeft het te maken met het feit dat mijn SATA 'maar' SATA 1 is en de schijf SATA II? Veroorzaken mijn SATA Raptors in raid0 de vertraging alhoewel die vertraging er ook was toen ik 'm extern had aangesloten?! Heeft het te maken met drivers?

Ik heb zitten kijken op de support site van Hitachi voor een test programma, maar weet niet precies wat ik nou moet hebben.

π MW finishers

Verwijderd

kan je een plaatje van HDPARM hdtune laten zien?

-edit: sorry, HDTUNE bedoel ik http://agremlins.free.fr/PC/Portable-Acer/hdtune.JPG

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 17:18 ]

• MaTr1x
Afbeeldingslocatie: http://www.matr1x.nl/7K500_bench.jpg

π MW finishers

Verwijderd

ziet er redelijk ok uit, 150 megabyte/sec is gewoon de theoretische maximumsnelheid, die haal je nooit met een harde schijf (vantegenwoordig toch nog niet).

Gemiddelde van rond de 50 is normaal.

edit; waarvan kopieer jij? Rechtstreeks van een andere harddisk, of vanaf een dvd?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 18:15 ]

Verwijderd

3.59Gb is een 3600Mb. 9 minuten zijn 540 seconden. 3600 / 540 = 6.7Mb/sec

Lijkt me inderdaad niet echt snel nee...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:27
Draai eens Drive Fitness Test van Hitachi (te downloaden van www.hitachigst.com, gelijk rechts in het quick links menu).

[ Voor 31% gewijzigd door The__Virus op 28-10-2006 18:49 ]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:03

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Hoe heb je die schijf eigelijk getest?, als je een file van 3,6gb b.v. uitpak (op dezelfde fysieke schijf) is 9 minuut ** namelijk niet bijzonder sloom.

• MaTr1x
Drive Fitness Test ga ik zo proberen. Die test die ik deed was het kopiëren van een map met een hoop rar files, direct vanaf me raid0.

Edit:
Zojuist DFT kunnen draaien, eerst CD-image gebrand op CD, maar PC bleef keer op keer hangen tijdens het opstarten van PC-DOS, ook na alles ontkoppeld te hebben behalve de schijf zelf en dvd drive. Ik heb er geen floppy inzitten, dus heb er ff snel eentje in gezet, booten gaat wel goed met floppy en DFT draait, alleen hij ziet mij SATA schijf niet...

In de users guide op hun site staat dat ze van Silicon Image alleen de 3112A chipset ondersteunen, laat ik nu net een 3114 chipset hebben ;(

[ Voor 65% gewijzigd door MaTr1x op 28-10-2006 20:42 ]

π MW finishers

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:27
Sluit hem even aan op de onboard connectors van je NForce2. Als deze al vol zit, kun je gerust één eruit trekken, deze erin, testen en de boel weer goed aansluiten, zou gewoon moeten werken (ook al draai je RAID).

• MaTr1x
Hij is aangesloten op de onboard connectors, hoor, de Silicon Image 3114 is de onboard SATA chipset op de lanparty nforce2

π MW finishers

Verwijderd

of je leest even de userguide van DFT door .. zzz ' Serial-ATA controllers based on the Silicon Image Promise and Intel chipsets are
not currently supported'

http://www.hitachigst.com/downloads/dft32_user_guide.pdf

Afbeeldingslocatie: http://img170.imageshack.us/img170/8167/hdtunezt3.jpg
vb. resultaat van een 160gb schijfje wat ik vorige week er bij heb gezet,
je hd doet het prima, bottleneck zit hem ergens anders..
want het kopieeren gaat idd langzaam

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2006 01:18 ]

• MaTr1x
OF je leest de user guide ff goed door zzz... This release of DFT supports testing drives attached to motherboards and Plug-in PCI Serial-ATA controllers, which uses the Highpoint HPT374 and 372A (with Marvel bridge) chipsets, Silicon Image SIL3112A and 0680 chipset and Intel CH5 chipset and Promise SATA chipset implementations.....

π MW finishers

Verwijderd

begrijpend lezen zzzz :P

3114 staat er toch niet bij, je moet je voorstellen dat drive fitness voor iedere chipset een eigen driver nodig heeft, en die van jou zit er gewoon niet bij

basta.

• MaTr1x
Lol dat zei ik gisteren toch ook al :P

π MW finishers

• MaTr1x
Anyway guys,

Ik ben weer een stapje verder. Heb gisteren telefonisch contact gehad met Hitachi en volgens de support zou het aan mijn te oude BIOS kunnen liggen. Heb dus gisteren mijn BIOS een update gegeven, waarbij er nu ook een hogere versie van de SATA BIOS in zit, gemod door Hellfire toendertijd.

Toevallig of niet, maar het kopiëren van een bestand op deze SATA schijf naar een andere schijf gaat nu wel erg snel (3,59GB in 3 minuten), terwijl het terugkopiëren van hetzelfde bestand daarentegen nog steeds erg traag gaat.

Nu heeft de schijf wel iets eigenaardig en dat is dat de spinup van deze schijf tijdens boot heel erg lang is, en je hoort hem ook echt ongeveer 10 seconden opspinnen voordat die werkt. Om die reden raadt Hitachi dan ook aan dat ik de schijf eerst omruil. En sinds die BIOS update hoor ik toevalligerwijs ook opeens de koppen erg goed als ik data er vanaf kopieer. Maar goed, nu dus eerst weer alles backuppen voordat die RMA kan.

π MW finishers

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23-02 16:23

Kirpeknots

Wazzup!

Zonder Drive fitness log kan je een RMA wel vergeten. Ze vragen je altijd eerst om DFT te draaien.

Ik heb 2 7K400's in een mirror en vind jouw performance helemaal niet zo slecht. Ik draai ze echter wel in een niet echt snelle adaptec aar2410SA raid controller als mirror. Dus dat is bij mij de bottleneck.
Pagina: 1