[BBG november] Special: budget/upgradesysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Deze maand wordt de best buy guide weer eens uitgerust met een special: het budget/upgrade-systeem. Deze configuratie zit nog een stapje onder het reguliere budgetsysteem en is bedoeld voor de mensen die voor weinig geld weer een werkbare pc willen hebben. Hierbij is het uitgangspunt dat er nog een monitor/tobo/muis van een vorige systeem aanwezig is, wat hier is samengesteld is alleen de kast met inhoud.

Het budget is E 350 en binnen deze beperking moet de beste combinatie van features, prestaties en toekomstgerichtheid gevonden worden. Wat denken jullie van de onderstaande configuratie? 1GB-geheugen, een 3,3GHz Celeron, een 160GB-hardeschijf en het moederbord heeft een geintergreerde videokaart. In de toekomst kan het systeem dankzij het PCI Express x16-slot geupgrade worden met een fatsoenlijke videokaart en een Core 2 Duo-processor past ook in het moederbord.

ProductPrijs
ProcessorIntel Celeron D 356€ 61,-
MoederbordMSI P4M890M-L€ 52,37
KoelerBoxed
Geheugen1GB PC3200 DDR2, CL3 (Kingston KVR400D2N3/1G)€ 95,-
VideokaartGeïntegreerd
Harde schijfMaxtor DiamondMax 17, 160GB€ 51,23
Optische driveBenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe)€ 36,31
BehuizingAOpen QF50A (ATX, 350W, Zwart)€ 47,33
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 343,24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29
Ik neem aan dat de speakers ook van het vorige systeem komen?

Overigens lijkt mij 512MB geheugen meer geschikt voor een "budget upgrade" dan kun je er later altijd nog een reepje bij prikken voor dual channel. Dat bespaart je ongeveer de helft, en daarmee kun je een mooi videokaartje kopen.

Lijkt me dat een Geforce 7300GS van zo'n €50 beter presteerd dan die "Integrated VIA UniChromeT Pro graphics core" :X Kun je misschien ook meteen beter een bordje zonder IGP zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door NitroX infinity op 28-10-2006 16:59 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Dat is inderdaad wel een idee, 512MB-geheugen eruit en daarvoor in de plaats een goedkoop videokaartje van E50. Maakt het systeem ook iets geschikter voor Vista denk ik, hoewel ik geen idee heb hoe goed dat draait op een dergelijke config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me dat je bij een normaal systeem(niet voor gaming) meer aan 1GB geheugen hebt dan aan een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik denk dat een budget upgrade eerder gepaard gaat met een oudere versie van Windows (98se/2000/XP dus) dan een gloednieuwe versie (Vista).

@TheOwner: stel dat je moederbord kapot gaat, ben je meteen ook je graphics kwijt.

[ Voor 95% gewijzigd door NitroX infinity op 28-10-2006 17:13 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heeft iedereen hier toch met die brander?! |:( dat ding zuigt en zou geen eens mogen worden verkocht. Hij leest superlangzaam en dat lightscribe heb je ook geen flikker aan. Ooit het resultaat wel is gezien? tevens brandt hij ook slecht, gaat vet langzaam stom ding! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Hielko schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 17:06:
Dat is inderdaad wel een idee, 512MB-geheugen eruit en daarvoor in de plaats een goedkoop videokaartje van E50. Maakt het systeem ook iets geschikter voor Vista denk ik, hoewel ik geen idee heb hoe goed dat draait op een dergelijke config.
Die aero kan uit... Maar met 512 is vista echt niet werkbaar. Het voelt aan als xp op 128 ram

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:04
Volgens mij is de DW1655 EOL en de opvolger DW1670 slechter van kwaliteit. Bij de laatste test kwamen Philips, Plextor en Samsung als beste uit de test geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gooi het er toch maar even in :D

zou een sempron met een mobo met 6150 graphics geen beter idee zijn.
maar dat kan ook persoonlijk zijn, ik krijg bij celeron altijd "het presteerd niet" kriebels 8)7

daarbij kan een sempron altijd nog naar een X2 of iets dergelijks geupgrade worden, terwijl die VIA geen C2D aankan, en de P4 me niet echt wenselijk lijkt ,,,

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2006 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:37
het moederbord dat genoemd wordt ondersteunt ook een core2duo ?
dat lijkt me beter dan een sempron of andere processors die je noemde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:21
engelbertus schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 17:02:
het moederbord dat genoemd wordt ondersteunt ook een core2duo ?
dat lijkt me beter dan een sempron of andere processors die je noemde?
Deze maand wordt de best buy guide weer eens uitgerust met een special: het budget/upgrade-systeem. Deze configuratie zit nog een stapje onder het reguliere budgetsysteem en is bedoeld voor de mensen die voor weinig geld weer een werkbare pc willen hebben.
Ergens gaat het hier fout, de goedkoopste core2duo is iets van 170 eurie in de pricewatch.

EDIT: Of bedoel je later ooit als upgrade? Ben in de war omdat je ook naar sempron verwijst in je comment.

[ Voor 9% gewijzigd door Kiphaas7 op 29-10-2006 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kiphaas7 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 17:07:
[...]

[...]

Combineer die twee eens. :P Ergens gaat het dan fout, de goedkoopste core2duo is iets van 170 eurie in de pricewatch.

Of bedoel je later ooit als upgrade?
tis toch een upgrade pc, tegen de tijd dat je C2D dan wil is er vast wel weer wat geld over. maar ik ben toch voor een sempron dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
De bedoeling van dit systeem is dat het in de toekomst met een betere processor kan worden uitgerust. Nu een Celeron processor, later een C2D dus.

Overigens presteerd de Celeron D wel goed, het was z'n voorganger die prut presteerde.

[ Voor 22% gewijzigd door NitroX infinity op 29-10-2006 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:21
NitroX infinity schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 17:10:
De bedoeling van dit systeem is dat het in de toekomst met een betere processor kan worden uitgerust. Nu een Celeron processor, later een C2D dus.
Snap ik. Ik was alleen een beetje in de war door de plaats van sempron in zijn comment. Ook was ik nog aan het editten toen alweer een reactie op mij werd gepost.

Ontopic: ik zou idd voor dit mobo gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
het was bedoeld als antwoord op twixxie, die voorsteld een sempron te nemen omdat je dan later nog eens een x2 kunt kopen. en dat het voorgestelde moederbord dat niet ondersteunt, een p4 niet gewenst is, en een c2d niet wordt ondersteunt.

het moederbord ondersteunt wel c2d, en c2d versus x2 is volgens mij lood om oud ijzer.

daarmee id \\s het argument van twixxie dus niet echt overtuigend.
ik wete niet od\f een sempron goedkoper is dan een celeron, ik weet ook niet of een amd moederbord goedkoper is dan een intel moederbord.
en ik weet ook niet of over een jaar bijvoorbeeld bij een upgrade de c2d goedkoper of duurder is dan een x2.

amd gaat ook met andere sockets kopmen, dus iets anders kun je straks ook niet in dat sempron systeem kwijt.

de keus voor intel lijkt me dus juist. c2d is sneller en zuiniger dan amd. keus snel gemaakt dacht ik zo ? dus dan blijft over wat beter in een budget systeem past, sempron of celeron.

de prestatie van een eventuele latere upgrade naar een modernere processor is niet erg belngrijk omdat het op dat moement ws ook om het budget karakter van de upgrade gaat endan is dus de prijs belangrijk.dat blijft koffiedik kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
volgens mij is topic tipisch een voorbeeld dat er een soort van systeem moet komen dat registreert of er al iemand bezig is een reactie te schrijven, en dan nieuwere reacties in de wacht te zetten tot de vorige reactie ook al is neergezet ( en gelezen ) ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01
Maar als je later een core 2 duo processor koopt en je koopt hetzelfde latje geheugen erbij, dan heb je een doorvoersnelheid van 6400MB/s. Voor een core 2 duo moet dat toch iets van 8500MB/s zijn om geen bottleneck te zijn. Dus misschien pc 4200 geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Zoals je al hebt kunnen lezen zijn sommige mensen voor een sempron systeem. Ik heb even op azerty een systeem samen gestelt wat in teken staat van deze BBG.
  • Samsung Spinpoint, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 € 60,81
  • Team Value Ram, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 1 x € 90,82
  • Asrock ALiveNF4G-DVI € 60,71
  • Samsung SH-S182D, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 31,21
  • AOpen QF50A, Zwart € 52,04
  • AMD Sempron 64, 3000+, Socket AM2, Boxed € 50,11
Totaal € 345,70

Voordelen ten opzichte van het andere systeem? Betere onboard videokaart, Dvi, het geheugen kan een eventuele processor upgrade beter aan.

Voor de rest keuze merk hardeschijf en optical heeft als reden dat ik liever samsung heb dan benq en maxtor.

[ Voor 3% gewijzigd door gakkethijs op 29-10-2006 17:41 ]

Pagina: 1