Toon posts:

Promedion notebook wordt te heet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.617 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb al een tijdje een notebook van Promedion (D270S). Het is een vrij oude computer (Intel Celeron 1.7GHz (iirc) en 256MB intern geheugen).

Op zich werkt ie prima, alleen gaat ie naar een ongeveer 15 minuten uit. Ik denk dat het komt omdat hij te warm wordt. Hij gaat na 5 minuten beginnen met de ventilatoren op volle kracht te zetten en je voelt gewoon dat hij warmer wordt. Vooral als je op het internet webpagina's bekijkt met flash-dingen.

Als hij op batterij loopt heeft hij hier minder last van, maar is het nog steeds niet mogelijk om bijvoorbeeld een DVD te bekijken.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd;
- Opnieuw pc installeren
- Opengemaakt en schoon gemaakt
- Oplader vervangen

Tot nu toe heeft niks geholpen. Heeft hier iemand ervaring mee en misschien zelfs een oplossing voor?

Alvast van te voren bedankt! :)

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12 20:53
Die ventilatoren schoonmaken.... die dingen willen nogweleens vies worden waardoor ze langzamer gaan draaien.
Dit heeft weer als gevolg dat het ding warmer wordt dan gewenst... en geeft vreemde kuren!

Laptop dus open maken en met een flesje perslucht die ventilatoren schoonmaken/doorblazen.

Hmm... zie dat je al hebt schoongemaakt.....
Misschien koellichamen die niet goed aansluiten op het warmte af te geven onderdeel??

[ Voor 19% gewijzigd door Charlie932 op 28-10-2006 16:25 ]

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Verwijderd

Topicstarter
Er is maar een (groot) koellichaam en dat hangt precies op de CPU.

De nieuwe oplader is trouwens van hapé. Dus niet van het notebook merk. Achter op de notebook staat 20V en 4.5A, de oplader geeft echter 20V en 6A... ik weet niet of dat iets uitmaakt (was nooit goed in 'natuurkunde' op school), maar de oplader werkt iig wel...

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
waarom heb je eigenlijk de oplader vervangen als ik vragen mag?

Of het amperage moest overeenkomen, of de spanning (zoiets was het geloof ik)
maar ik denk niet dat het lekker is voor je laptop. Mijn neef heeft er namelijk op dezelfde manier
als jij nu doet er 1 opgeblazen dus ik zou het maar niet verder gaan gebruiken

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je een adapter vervangt moet het voltage gelijk zijn. Het amperage mag hoger zijn, maar moet minimaal dezelfde waarde hebben.

In dit geval zou die nieuwe adapter dus geen enkel probleem moeten opleveren als de specs kloppen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je zou het koelblok van de CPU er eens af kunnen halen (vaak gaat dat gewoon met een paar schroeven) en kijken of er niet teveel/weinig koelpasta op zit. Maak de boel voor de zekerheid even schoon en doe er een druppeltje nieuwe koelpasta tussen.

[edit] En al dat niet helpt, zet de laptop dan es op iets hoogs (paar dvd'tje oid), zodat de roosters van de fans voldoende frisse lucht kunnen aanzuigen. Als je hem gewoon op tafel hebt staan is er nl. erg weinig ruimte voor frisse/koele lucht. Al vind ik het wel vreemd dat ie ook gewoon tijdens het internetten al zo heet wordt. Dat zou echt niet moeten. Heb je niet iets op de achtergrond draaien wat je cpu zo zwaar belast? (downloadprogramma oid?).

[ Voor 49% gewijzigd door Palomar op 29-10-2006 10:41 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04

Theo

moederbord

Amperage mag gerust hoger zijn, een 20V 25A voeding kan echt geen kwaad, zolang je maar niet meer dan 20 volt aanbied!

Je heb de cooler schoongemaakt zeg je. Heb je ook de bladen van de ventilator schoongemaakt en verse koelpasta tussen cpu en koeling gedaan?
Kun je eventueel ook met een programma als Speedfan of MBM de temperatuur van de cpu controleren?

7400 Wp op het dak

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12 20:53
Ja... en hou dan ook even de CPU belasting in de gaten. met taakbeheer bijvoorbeeld.
En dan eens kijken hoe warm die wordt... met een programma zoals mijn voorganger aangeeft.

Adapter is zogezegd prima. Maar waarom iets vervangen wat nog goed is??

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Pagina: 1