Harde schijf word niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• djgeronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Hallo,
een paar weken geleden had mijn pc het opgegeven, moederbord was namelijk kapot
ik heb dan maar een nieuw bestelt, en dat hangt er sinds gisteren in, ik mega blij
ik zet hem op, kies uit windows prof opstarten, en krijg een bsod, ik zet men pc weer
af en aan, en deze keer probeer ik ubuntu op te starten, lukt zonder problemen

dus had ik maar weer windows geprobeert en deze keer de codes van het bsod opgeschreven
eerst komt er een tekst van dat ik op virussen moet scannen en dat ik chkdsk /f moet proberen om te kijken of mijn harde schijf is beschadigt of niet en dan komen de codes:
stop: 0x0000007b (0xf7c7a524, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000)

heb ik maar wat gegoogled en kwam ik uit dat ik de drivers voor de chipset opnieuw moet installeren, maar dat lijkt me nogal moeilijk omdat ik niet in windows graak (trouwens in linux kan ik zonder problemen op de andere partities rondsnuffelen, dus hdd lijkt me niet kapot)

daarna heb ik de cd van win xp prof setup erin gestoken, om hem zo te repareren, maar dan krijg ik de melding dat de setup geen hdd kan vinden in mijn systeem, zodat repareren niet mogelijk is :(

volgens mij is dat zowat alles wat ik geprobeert heb, en hier volgen mijn specs:
oud mobo: asus p4p 800s se
nieuw mobo: msi pm8m-v
cpu: pentium 4 3ghz
maxtor 80 gb sata
maxtor 160 gb sata
1 gb ram (wit product)
radeon 9600pro

wat ik niet wil: mijn harde schijf formatteren (ik heb trouwens ook nog niet de mogelijkheid gezien 8)7 )
mss heeft iemand al ervaring mee en een redelijk oplossing, waarbij ik de meetste belangrijk gegevens kan houden

bedankt voor de reacties al vast

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:22
SATA drivers tijdens de setup? en dat je BSOD's krijgt als je Windows XP wil opstarten, dat is normaal omdat je een ander moederbord hebt, en daar kan XP niet goed tegen. Daarom wou Ubuntu wel opstarten.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:28

-ET-

Phone Home

sowieso al je een nieuwe moederbord hebt is het aan te raden windows opnieuw te installeren.

de reden waarom je je windows niet kan repareren is omdat de drivers voor je SATA controller waarschijnlijk niet native in XP zitten. Daardoor kijkt XP alleen naar je IDE kanaal en daar hangt inderdaad geen disk aan.

Het beste is dus om een verse XP install te doen en tijdens de setup op F6 drukken om de extra drivers voor je SATA controller te installeren.

• djgeronimo
-ET- schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:29:
sowieso al je een nieuwe moederbord hebt is het aan te raden windows opnieuw te installeren.

de reden waarom je je windows niet kan repareren is omdat de drivers voor je SATA controller waarschijnlijk niet native in XP zitten. Daardoor kijkt XP alleen naar je IDE kanaal en daar hangt inderdaad geen disk aan.

Het beste is dus om een verse XP install te doen en tijdens de setup op F6 drukken om de extra drivers voor je SATA controller te installeren.
mja, daar had ik ook iets over gelezen, dat ik tijdens het laden van de win setup of f6 moest drukken, dan kon ik mijn sata drivers installeren, maar het lolligste is dat ik daar geen drivers van vind op een cd of diskkette? zou ik ze ergens kunne downloaden? zoja waar moet ik dan zoeken? bij de fabrikant van me moederbord of van me hdd?

thanks

• Robinski76
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 12:20

Robinski76

The one and only

bij de fabrikant van je moederbord

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

• djgeronimo
ondertussen ben ik via de f6 (sata raid drivers installeren) actie in men windows setup al in de herstelconsole geraakt (voordien herkende hij mijn harde schijven niet), daar ben ik nu met behulp van chkdsk mijn schijven aan het controleren op fouten

hopelijk kom ik zo wat meer te weten

ps voor het chkdsk command had ik natuurlijk al geprobeert om op te starten in windows, maar dat lukte niet, ik denk dat als dit niet lukt ik een nieuwe windows installatie ga uitvoeren naast de orriginelen, om al mijn bestanden te back uppen en daarna dan een grote format te doen

• djgeronimo
nu dat ik eindelijk in windows zit (na het geherinstalleert te hebben, heb wel niet geformatteert, dus heb men data nog, moet alleen nog wat snelkoppelingen maken enzo)
maar nu heb ik een ander probleem

ik dacht bij de herinstallatie van, hmm dan zal hij wss ook wel alle gebruiksaccount verwijderen enzo (mja dat was niet zo erg want daar had ik de meetste bestanden wel van gebackupped) maar nu had ik dus heel windows zooi geinstalleert en twee nieuwe gebruiksers account: ben & jef (ik en mijn broer), kom ik in windows aan en log ik in onder mijn account, en kijk ik naar c:\documents and settings, zie ik daar een map staan met de naam Ben en een map met de naam gamepc.Ben, nu heeft ie die laatste map zo genoemt omdat de map van de vorige installatie al ben was, hoe kan ik die naam nu veranderen? mag ik dat gewoon onder linux ofzo doen?
of zijn er andere trukjes voor?

[sorry moest de uitleg niet helemaal duidelijk zijn, het komt er dus gewoon op neer dat ie een scheve naam aan mijn map geeft omdat de vorige map (???) nog bestaat]
Pagina: 1