Toon posts:

Pc upgrade voor 3ds max en Maya ?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kan hier iemand me adviseren (hoop dat ik in de goede rubriek zit. Anders mijn excuus daarvoor)

Ik ben sinds een tijdje bezig met Maya en 3ds MAX. Namate ik verder kom worden de scenes complexer en komen er steeds meer Particles in voor.

Nu heb ik een Prescott 3 GHZ met 2048MB 533mhz geheugen en een 7800GT 256 MB kaart.

Mijn pc trekt het soms niet in de viewport (Door o.a. de particles)

Nu was eigenlijk mijn vraag wat ik kan doen om het wel wat soepeler re laten lopen (heb geen 2000 euro te besteden anders wist ik het wel).

Maar is het nu verstandig om straks voor een Intel Quadcore te gaan of is het beter dat ik een Nvidia quatro of Ati FireGl kaart aanschaf.
Mocht het voor de grafische kaart zijn. Weet dan iemand ook welke ongeveer goed zou zijn ten opzichte van mijn 7900GT ? Je kan nu niet echt een benchmark vinden waar deze tegen elkaar uitgezet zijn.

Ik hoop dat hier iemand me kan helpen.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Wat is je budget?

Anders zou je misschien voor een C2D systeem kunnen gaan...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je pc het zwaar heeft in je viewports, staat je processor dan op 100%?

Quadcore is leuk voor renderen maar het zal het werken in max of maya niet meer versnellen dan een dualcore. Als je processor nu voor 100% belast wordt terwijl je aan het werken bent, dan kan een snelle core 2 duo uitkomst bieden.

Een FireGl of Quadro kan misschien uitkomst bieden, mits het daar aan licht. Waar werk je het meest in trouwens, MAX of Maya?

En vaak kun je bij particle systems instellen dat maar een gedeelte weergegeven wordt, misschien betere scene weergave optimalisatie?

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 28-10-2006 13:06 ]

specs

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:55
Op de momenten dat jouw pc het niet meer trekt, heb je toen ook gekeken wat de cpu load op dat moment was? Nu ben ik geen 3D expert, maar als je performanceproblemen hebt terwijl je aan het modellen bent in de viewport denk ik eerder aan jouw grafische kaart als bottleneck dan je cpu. Probleem is alleen dat goede, snelle kaarten voor dit soort programma's vreselijk duur zijn (Quadro, FireGL). Je huidige kaart 'ombouwen' naar een Quadro wil helaas niet (kon als laatste nog met de 6800 serie) dus misschien eens op Ebay of zo kijken, hier b.v. een FireGL V7200 voor $370, deze kaart doet het erg goed met Maya (zie review). Of je tikt een Radeon op de kop, b.v. een X1800 en maakt daar een FireGL van, maar 100% stabiliteit is dan niet te garanderen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• lordsnow
  • Laatst online: 23-05 16:20

lordsnow

I know nothing

Als het lang duurt om een scene te renderen ligt het aan de CPU: betere CPU = kortere render tijd. Als je lag hebt tijdens het updaten van je scherm ligt het probleem bij je videokaart.

Je probleem klinkt als het laatste. Dan zou je een Quadro Pro kunnen overwegen. Of anders een softmod van je 7800 (of 7900) naar een Quadro Pro m.b.v. RivaTuner. (//edit: als dit mogelijk is met een 7x00. Op eigen risico!)

Het hoeveelheid geheugen lijkt iig niet het probleem.

//edit2: soortgelijk probleem: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1096296

//edit3:
http://www.alias.com/eng/...are/QUAL/maya_70_win.html
"Nvidia 7800 GTX:
Limitation You may experience refresh problems with the overlay plane."

http://www.nvidia.com/object/quadro_geforce.html

[ Voor 31% gewijzigd door lordsnow op 28-10-2006 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp dan is mijn cpu niet verantwoordelijk voor mijn viewports heb ff gekeken (Cpu load is iets van 42% als hij zo zit te haperen).

Gpu kan ik niet kijken. Weet niet of daar een prog voor is.

Maaruh, lordsnow. Je zegt CPU is voor het renderen. Maar het klopt toch als ik zeg dat je ook Hardware matig kan renderen ?

Ben zelf ook nog ff wat aan het uitspitten. Ben bang dat het veel geld gaat kosten :/

Gebruik 3dsMax en Maya door elkaar. Dus niet echt te zeggen. Zou zeggen dat het toch een beetje op zelfde niveau zit met manier van werken.

/edit/ Heb ff die review doorgelezen. Er zit veel verschil tussen 3Dsmax en Maya. Maar het ziet er naar uit dat het een driver probleem is. En die kaart op e-bay. Vraag me af hoe betrouwbaar het is $370 voor een kaart die +/- 900 Euro kost. Maar goed toch bedankt voor de tip.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 18:45 ]

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Blijkbaar kan je een GeForce 6800 softmodden naar een Quadro Pro 4000. Mischien een optie?

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 09:25
Dat softmodden wordt de viewport echt niet heel veel sneller van. Ik heb dat een tijdje gedaan in 3ds max met een 6800GT, maar dat scheelt maar 5 fps ofzo. Dan kun je beter een snellere grafische kaart kopen.

Over hardwarematig renderen, dat kan inderdaad met quadro kaarten, maar dat gaat langzamer dan op je cpu eigenlijk, bovendien is de kwaliteit minder.

[ Voor 7% gewijzigd door -DG- op 29-10-2006 18:55 ]

• maratropa
  • Niet online
Hmm ik had met een 6800GTO wel meer snelheid in max door hem met rivatuner naar een quadro te zetten, vooral met de maxtreme drivers.

Maar er zijn wel specviewperf scores te vinden hoor.

Een 7900GTX scoort in 3dsmax 20.58 en in maya 24.53

Elke profi kaart doet het eigenlijk al beter, check de review

http://features.cgsociety....php?story_id=3321&page=3

De FireGL 7100 staat voor 300 in de vraag en aanbod bijvoorbeeld.

Een nieuwe Quadro FX 1400 kost nieuw 542 euro, maar de HP versie maar 345 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 29-10-2006 20:30 ]

specs

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Even een vraag van mijn kant dan: is het mogelijk om een Quadro Pro kaart naast een GeForce (of ATi) kaart te gebruiken zodat je zowel in games als in Maya / 3DS Max een snelle kaart hebt?

• -DG-
Ja dat is wel te doen als je een sli moederbord met 2 pci-e x16 sleuven hebt, maar dan heb je ook twee verschillende monitoren nodig, 1 voor elke videokaart. Of je moet weer met een kvm switsch gaan werken denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
-DG- schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 18:46:
Dat softmodden wordt de viewport echt niet heel veel sneller van. Ik heb dat een tijdje gedaan in 3ds max met een 6800GT, maar dat scheelt maar 5 fps ofzo. Dan kun je beter een snellere grafische kaart kopen.

Over hardwarematig renderen, dat kan inderdaad met quadro kaarten, maar dat gaat langzamer dan op je cpu eigenlijk, bovendien is de kwaliteit minder.
De kwaliteit minder ? Is dat echt zo ja ? Ik als leek vraag me dan toch wel af waarom er zoveel voor die kaarten gevragen word. Ze zijn toch speciaal voor zulke doeleinde gemaakt ? Of het moet zijn dat ik het fout heb hoor.

Maar mijn conclusie is een beetje dat ik kan gaan sparen voor een Core 2 Dual (of nieuwe quad) EN een quadro kaart.
In iedergeval bedankt voor de hulp all.

• -DG-
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:56:
[...]

De kwaliteit minder ? Is dat echt zo ja ? Ik als leek vraag me dan toch wel af waarom er zoveel voor die kaarten gevragen word. Ze zijn toch speciaal voor zulke doeleinde gemaakt ? Of het moet zijn dat ik het fout heb hoor.

Maar mijn conclusie is een beetje dat ik kan gaan sparen voor een Core 2 Dual (of nieuwe quad) EN een quadro kaart.
Naja er was dan zo'n speciale render voor die quadro kaarten, en dan renderd die alleen op die kaart, maar dat ging echt langzamer en zag er stukken minder uit. Voor het geld van zo'n kaart kun je voor renderen beter een quadcore kopen in iedergeval. (in 3ds max dan he, de rest weet ik niet)

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:56:
[...]

Er wordt vanalles door elkaar gehaald. :)

Quadro's en FireGL's geven gewoon in CAD/CAM/enz applicaties meer features, meer snelheid, en meer qualiteit. (En op sommige zitten ook hardwarematige dingen zoals GEN en FRAME-lock) Soms is het een groot verschil, soms een klein verschil ivm game-kaarten. Check het linkje maar wat ik eerder postte.

Daarnaast zijn grafische kaarten tegenwoordig zo snel dat je ze ook indirect via een 3d programma aan kan sturen als "render cpu", ipv dat je de CPU van de computer gebruikt. Dit is nog allemaal in de ontwikkeling, en nog lang niet volwassen genoeg.

specs

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Wat voor HDD heb je? Gewoon S-ATA (7k2), Raptor, of 15K SCSI? Gewoon of RAID? Dit scheelt ook in beeldbewerking en CAD programma.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Verwijderd

Topicstarter
GrittyKitty schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:36:
Wat voor HDD heb je? Gewoon S-ATA (7k2), Raptor, of 15K SCSI? Gewoon of RAID? Dit scheelt ook in beeldbewerking en CAD programma.
Sorry voor de late reactie. (Heb ff geen computer gezien :/ )

Ik heb gewone 2 SATA2 (In raid) schijven.
Pagina: 1