Educatieve Maatregel Alcohol?

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 12:07
Gister ben ik betrapt op alcohol naar een snelle controle moest ik naar het politie bureau om een volledige blaastest te doen. Resultaat 0.8 promillage.

Ik heb gewoon gezegd hoe alles zat etc en dat ik 3 flessen bier op had en medicijnen ophad (paracetamol 500mg 3x) ivm zware hoofdpijn.

Nu begrijp ik dat fout zat en dus de boete neem ik voor lief want dat is gewoon mijn eigen schuld.
Nu begon de agent over een ema cursus (Educatieve Maatregel Alcohol) en dat ik die misschien kon krijgen. Nu ben ik gaan zoeken op internet wat het inhoud en dergelijke alleen nu kan ik niet vinden of deze cursus ook geldt voor bestuurders van een snorfiets en voor personen die nog geen rijbewijs hebben?

Om een lang verhaal kort te maken:
Kan ik met 0.8 promille en bestuurder van een snorfiets ook deze cursus krijgen? of vallen bestuurder van niet-motorvoertuigen buiten deze cursus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:06
Een snorfiets is volgens artikel 1 Wegenverkeerswet een motorrijtuig:
art 1.e.
bromfietsen: motorrijtuigen op twee of drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen.
Jij kunt deze cursus dus gaan volgen. Komt de hamvraag; wil je dat ook.

[ Voor 53% gewijzigd door Leut op 28-10-2006 10:44 ]

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Nu ben ik gaan zoeken op internet wat het inhoud en dergelijke alleen nu kan ik niet vinden of deze cursus ook geldt voor bestuurders van een snorfiets en voor personen die nog geen rijbewijs hebben?
Wat houdt het in dan? En als je weet dat je fout zat, waarom wil je de cursus dan volgen? Om beter te kunnen inschatten of je over de wettelijk toegestane promillage heen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die cursus wordt vaak verplicht gesteld nadat je aangehouden bent met teveel alcohol achter het stuur.
Ik denk dat de TS bedoeld dat hij dus waarschijnlijk op deze cursus gestuurd gaat worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Het mooie is dat je 'm zelf mag betalen, kost je een eurotje of 600-700 tegenwoordig geloof ik,
ben er niet trots op maar heb 'm ook ooit gehad (was nog in de gulden tijd gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:47

MeNTaL_TO

The future is not set

D3NN1S schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:32:
Die cursus wordt vaak verplicht gesteld nadat je aangehouden bent met teveel alcohol achter het stuur.
Ik denk dat de TS bedoeld dat hij dus waarschijnlijk op deze cursus gestuurd gaat worden. ;)
Het is neem ik aan dan of een boete of die cursus, persoonlijk zou ik hem niet doen als ik geen rijbewijs zou hebben. Is het boete en cursus dan zou ik hem zeker niet doen, zeker niet als je de kosten zelf moet betalen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeNTaL_TO schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:56:
[...]

Het is neem ik aan dan of een boete of die cursus, persoonlijk zou ik hem niet doen als ik geen rijbewijs zou hebben. Is het boete en cursus dan zou ik hem zeker niet doen, zeker niet als je de kosten zelf moet betalen.
Ja in geval van TS weet ik het niet, maar normaal gesproken is het een cursus die je verplicht moet doen, doe je 'm niet heb je grote kans dat het CBR je rijbewijs intrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
[b][message=26741429,noline]maui71 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:05
Ja in geval van TS weet ik het niet, maar normaal gesproken is het een cursus die je verplicht moet doen, doe je 'm niet heb je grote kans dat het CBR je rijbewijs intrekt.
Of in het geval van TS waarschijnlijk zijn bromfietscertificaat...

"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:57

Emiel1984

Made in NL

Was vandaag op de radio (CAZ). Een presentator vertelde dat jongeren die gecontroleerd worden op alcohol en buiten de limieten blijken te zitten of openbaar alcohol drinken of iets dergelijks. Verplicht met hun ouders naar zo een cursus moeten gaan. (sinds kort dus blijkbaar)

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 28-10-2006 12:14 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3NN1S
  • Niet online
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:56:
[...]

Ik vrees dat je weinig keus hebt :? het is niet een cursus die je MAG doen of niet.. maar 1 die je MOET doen als de politie/rechter dat wenselijk acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Leut schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:30:
Een snorfiets is volgens artikel 1 Wegenverkeerswet een motorrijtuig:

[...]

Jij kunt deze cursus dus gaan volgen. Komt de hamvraag; wil je dat ook.
Ten eerste valt de snorfiets onder niet motorvoertuigen aangezien de max constructie snelheid 25 km/h is.. ten tweede ik wete dat voor bestuurder met een rijbewijs deze cursus verplicht is.. maar niet voor mensne met alleen bromfiets certificaat. Ik wil juist weten of ik dan ook verplicht wordt deze cursus te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door sarlo op 28-10-2006 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 10:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Waarom valt een snorfiets niet onder motorvoertuigen dan? Komt dat door de max snelheid? Sommige tractors kunnen ook geen 25 km/h, dat zijn toch ook echt motorvoertuigen?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
GaMeOvEr schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:58:
Waarom valt een snorfiets niet onder motorvoertuigen dan? Komt dat door de max snelheid? Sommige tractors kunnen ook geen 25 km/h, dat zijn toch ook echt motorvoertuigen?
Ik heb het nagekeken en het valt onder motorrijtuigen. Jullie denken atuurlijk waarom zeurt hij in hemelsnaam.. maar dit is pas de eerste keer voor mij dat ik dit allemaal mee maak (op bekeuring van scooter na een keer). Dus voor mij is het een grote vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3NN1S
  • Niet online
Het maakt overigens voor die cursus niet uit of je een motorvoertuig bestuurd.
Iedere verkeersdeelnemer met een te grote hoeveelheid alcohol in zijn bloed kan verplicht worden de cursus te doen als de politie en/of rechter dat nodig acht.
Dus JA ze kunnen je verplichten die cursus te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
D3NN1S schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:02:
Het maakt overigens voor die cursus niet uit of je een motorvoertuig bestuurd.
Iedere verkeersdeelnemer met een te grote hoeveelheid alcohol in zijn bloed kan verplicht worden de cursus te doen als de politie en/of rechter dat nodig acht.
Dus JA ze kunnen je verplichten die cursus te doen.
ok dat is duidelijk.. maar denk je dat deze cursus verplicht wordt aan personen die verder nog nooit contact hebben gehad met de justitie? Of zullen ze soepeler omgaan vanwege het feit dat er toegeven is dat men fout zat en dat men volledig mee werkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09
Leut schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:09:
[...]

Of in het geval van TS waarschijnlijk zijn bromfietscertificaat...
Je hebt geluk gehad dan dat je geen rijbewijs hebt. Als namelijk je rijbewijs ingenomen word omdat je teveel gedronken hebt en op een bromfiets rijdt dan ben je dus ook je autorijbewijs (enz) kwijt!

Menig vrachtwagenchauffeur is zo al zn rijbewijs kwijtgeraakt omdat ze hier niet van op de hoogte waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

gfo schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:22:
[...]

ok dat is duidelijk.. maar denk je dat deze cursus verplicht wordt aan personen die verder nog nooit contact hebben gehad met de justitie?
Ja. Dat staat daar namelijk los van. Hooguit zal men sneller naar de cursus doorsturen bij recidivisten, maar het is zeker niet zo dat 'first offenders' de cursus per definitie kunnen ontlopen.

Toch duur snortfiets-ritje dan, de cursus kost 650 euro en is voor je eigen rekening.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:38

steveman

Comfortabel ten onder

Pandemic schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 14:18:
[...]

Je hebt geluk gehad dan dat je geen rijbewijs hebt. Als namelijk je rijbewijs ingenomen word omdat je teveel gedronken hebt en op een bromfiets rijdt dan ben je dus ook je autorijbewijs (enz) kwijt!

Menig vrachtwagenchauffeur is zo al zn rijbewijs kwijtgeraakt omdat ze hier niet van op de hoogte waren.
Bij het nieuwe rijbewijs staat ook de bromfiets vermeldt als voertuig, wellicht dat mensen er zo ook eerder aan zullen gaan denken.

TS mag van geluk spreken dat er geen plank met een spijker erdoor bij de cursus in zit (als het aan mij had gelegen...)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
gfo schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:53:
[...]

Ten eerste valt de snorfiets onder niet motorvoertuigen aangezien de max constructie snelheid 25 km/h is.. ten tweede ik wete dat voor bestuurder met een rijbewijs deze cursus verplicht is.. maar niet voor mensne met alleen bromfiets certificaat. Ik wil juist weten of ik dan ook verplicht wordt deze cursus te doen.
gfo schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:01:
Ik heb het nagekeken en het valt onder motorrijtuigen. Jullie denken atuurlijk waarom zeurt hij in hemelsnaam.. maar dit is pas de eerste keer voor mij dat ik dit allemaal mee maak (op bekeuring van scooter na een keer). Dus voor mij is het een grote vraag.
Wat bedoel je nu? ;)

Ik heb art 1.e. gequote uit de WVW. Deze is m.i. heel duidelijk en geeft onomstotelijk aan dat een snorfiets gerekend wordt tot de categorie bromfietsen en dus een motorrijtuig. Hiermee ook gelijk antwoord op jouw initiële vraag "kan ik als snorfietsbestuurder zo'n cursus krijgen": ja, dat kan.

Voor alle informatie en een antwoord op jouw vraag of jij deze cursus moet gaan doen: http://www.theorieexamen.nl/index.asp?pageid=143

Naar mijn idee kun jij deze cursus krijgen als jij in de categorie 'beginnend bestuurder' valt. Dat ben je wanneer jij de afgelopen 5 jaar jouw bromfietscertificaat of rijbewijs hebt behaald. De criteria voor zo'n EMA zijn dan dat je verplicht wordt deze te volgen bij een alcoholpromillage van 0,8 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:55

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Vervoersvraagje dus SG -> VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

gfo schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 09:58:
Gister ben ik betrapt op alcohol naar een snelle controle moest ik naar het politie bureau om een volledige blaastest te doen. Resultaat 0.8 promillage.

Ik heb gewoon gezegd hoe alles zat etc en dat ik 3 flessen bier op had en medicijnen ophad (paracetamol 500mg 3x) ivm zware hoofdpijn.
0.8 promile na 3 biertjes? Dan ben je of 60 cm hoog, of het klopt niet :) Die paracetamol maakt ook niet zoveel uit.

Ik heb een keer meegedaan aan een test van die dingen. Pas bij het vierde blikje bier begon het apparaat te twijfelen. Bij het 7de blikje ging hij loeien.

Nou verchilt dat natuurlijk per persoon, maar een normaal mens heeft na 2 blikjes net de 0.5 niet. 3 en 0.8 lijkt me echt overdreven.

3 blikjes = 0.99 liter. Standaard reken eenheid bier is 0.25. 3 blikjes is dus 4 glazen.

EDIT

De officiele lezing is dat mannen max. 3 glazen kunnen drinken, en dat je bij 7 op 0.8 zit (uitgaande van 70 kilo). Deze cijfers hebben echter een grote marge, en je kan verder gaan.

Dit alleen ter info!! Drinken en rijden = Dom

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 28-10-2006 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Ik weet dat het dom was en het is ook vollesdig mijn eigen schuld.. ik wete nietmaar ik drink normaal nooit veel tot bijna niet.. en nu drink ik een keer en ben ik meteen de spreekwoordelijke lul..
Achja weer een les geleerd.
De officiele lezing is dat mannen max. 3 glazen kunnen drinken, en dat je bij 7 op 0.8 zit (uitgaande van 70 kilo). Deze cijfers hebben echter een grote marge, en je kan verder gaan.
Ik ben zelf 1.77 en ik weeg maar 60 kilo.. misschien heeft dit wel invloed op het promillage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 10:51
gfo schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 16:18:
Ik weet dat het dom was en het is ook vollesdig mijn eigen schuld.. ik wete nietmaar ik drink normaal nooit veel tot bijna niet.. en nu drink ik een keer en ben ik meteen de spreekwoordelijke lul..
Achja weer een les geleerd.

[...]

Ik ben zelf 1.77 en ik weeg maar 60 kilo.. misschien heeft dit wel invloed op het promillage?
Blikje bier is 33cl geloof ik en bevat 5 vol% alcohol, wat dus overeenkomt met 40 gram alcohol per liter bier. 40 gram op 60kg is een promilage van 0,67.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:48
universal creations schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 21:53:
[...]

Blikje bier is 33cl geloof ik en bevat 5 vol% alcohol, wat dus overeenkomt met 40 gram alcohol per liter bier. 40 gram op 60kg is een promilage van 0,67.
hoeveel procent alcohol in het blikje zit is afhankelijk van het type bier. Je hebt namelijk ook bijvoorbeeld bier met 12% in een blikje (ranzige bier, maar dat is niet de discussie)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 22:29

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Pils (het meest gedronken bier in nl) is altijd 5%.

[ Voor 5% gewijzigd door AkroBatik op 29-10-2006 01:31 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:48
hij zegt dat hij 3 flessen heeft gedronken. Nu probeert iedereen te beweren dat dat onmogelijk is, ik geef alleen maar aan dat bier helemaal geen 5% hoeft te zijn. Hij heeft in iedergeval die test niet doorstaan en of hij nu 3 bier of 5 bier heeft gedronken van 3 procent of 5% of 12% dat maakt niets uit. Daar gaat de vraag ook gewoon helemaal niet over.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

De straf zal ik als een vent dragen en ik hoop dat het heel leerzaam zal zijn.

Wat wil je?

1. Met je 'domme' kop door blijven gaan en vandaag of morgen jij ''en een ander dood in de greppel?
2. 700 euro betalen, 2 dagen goed ziek zijn van het bedrag en straks wijs achter het stuur zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Ik ga voor de 700 euro dan liever.. want ik merkte gister al dat ik geen drank nodig had. Ik was namelijk op een feestje en ik had met het bedrag in me achterhoofd totaal geen moeite om ineens drankt e weigeren. Normaal gesproken zou ik dit niet doen maar nu denk ik wel twee keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
universal creations schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 21:53:
[...]

Op het moment dat je moet blazen is er ook een deel weer afgebroken voor dat je op het bureau ed bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Volgens mij is het promillage niet gedefinieerd als hoeveelheid alcohol ten opzichte van je gewicht, maar als de hoeveelheid alcohol die in je bloed zit opgelost. Als je wat groter bent, heb je waarschijnlijk wat meer bloed, dus zou je, in theorie, meer kunnen drinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 10:51
Dirickteur schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 20:10:
Volgens mij is het promillage niet gedefinieerd als hoeveelheid alcohol ten opzichte van je gewicht, maar als de hoeveelheid alcohol die in je bloed zit opgelost. Als je wat groter bent, heb je waarschijnlijk wat meer bloed, dus zou je, in theorie, meer kunnen drinken...
Je hebt maar 5-6 liter bloed in je lijf, dus dat klopt niet wat betreft de promilages. Hoe gevoelig je bent voor alcohol is niet zomaar even te koppelen aan je bloedvolume. Er zijn ongelooflijk veel factoren die hierop invloed uitoefenen. Een meetbare maat is het promilage en dat wordt dan ook gebruikt als toetsbaar feit volgens de wetgeving.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 06-05 07:58

BrZ

gfo schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 10:11:
Ik ga voor de 700 euro dan liever.. want ik merkte gister al dat ik geen drank nodig had. Ik was namelijk op een feestje en ik had met het bedrag in me achterhoofd totaal geen moeite om ineens drankt e weigeren. Normaal gesproken zou ik dit niet doen maar nu denk ik wel twee keer :)
Als de boete voor jou de reden is om niet te drinken heb je die cursus hard nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat gebeurt er wanneer je de cursus niet volgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je tolerantie voor alcohol hangt met een aantal dingen samen. Allereerst je bloedvolume, hoe meer bloed hoe hoger je tolerantie. Maar ook het vet-percentage heeft een hele sterke invloed. Lichaamsvet werkt namelijk als een buffer waarin alcohol in opgelost kan worden. Daarnaast speelt je lever ook mee. Hoe beter deze alcohol af kan breken, hoe hoger je tolerantie is. Feit wil dat bijvoorbeeld aziatische mensen een defect in een bepaald enzym hebben, waardoor zij minder snel alcohol kunnen breken (of eigenlijk correcter, een afval product van alcohol want van alcohol zelf wordt je niet dronken, het is één van de afbraakproducten die het veroorzaakt), waardoor hun tolerantie aanzienlijk lager ligt. Het is dus niet zomaar te stellen dat je met maar 3 flesjes te weinig op had om aan de 0.8 promille te komen.
Paracetamol speelt daar bijvoorbeeld ook een grote rol in, omdat het de afbraak van het bewust afvalproduct van alcohol remt. 3 tabletten (1500mg) is redelijk veel, dus kan wel degelijke een hoog promillage veroorzaakt hebben.

Ik twijfel overigens aan het nut van een dergelijke cursus voor groepen zoals waar de TS onder valt. Vanochtend hoorde ik dat ze in Deventer (als ik het goed heb onthouden) ook mensen op die cursus willen sturen die na het stappen met teveel op op straat lopen/fietsen. Dat zou inhouden dat ik bijvoorbeeld met 5 tot 10 glazen op (niet ongewoon voor een avond stappen) al aangemerkt zou worden als een probleem drinker. Dat ik dat maar hooguit 1 keer per maand bereik maakt niet uit. Ik word voor de wet dan toch behandeld als iemand met een potentieel alcohol probleem... Bij recidiveren vind ik het wat anders, vooral als je bestuurder bent van een motorvoertuig. Maar om nou fietsers en voetgangers zo zwaar te straffen...

Zullen we na een aangekondigd algeheel rookverbod in de horeca dan ook maar een algeheel alcohol verbod doen? Want met meer dan (zeg) 5 glazen op, mag je straks het pand niet meer uit 8)7

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 09:26:
Wat gebeurt er wanneer je de cursus niet volgt?
Zeer grote kans dat het rijbewijs wordt ingetrokken door CBR ( in geval van normaal rijbewijs dan, hoe hert zit met fietsers/scooters etc zou ik niet weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
BrZ schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 00:50:
[...]

Als de boete voor jou de reden is om niet te drinken heb je die cursus hard nodig...
De boete is niet de reden om te stoppen. Ik was me namelijk bewust dat ik fout bezig was en toch doe ik het. NU ben ik gaan zoeken en zie ik hoe dom ik eigenlijk ben geweest.
Pagina: 1