Nieuwe stille pc

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01

rossinl

Audio/Videophile

Topicstarter
Ik ben van plan deze week een nieuwe pc aan te schaffen die volledig op stilte is geconfigureerd naar mijn mening. De pc zal waarschijnlijk bij 4Launch worden geassembleerd.

4Launch Hardware installatie (assemblage) € 35.00
Antec Midi Tower P180 Performance One ATX no PSU (zilver) € 136.50
Asus P5B Deluxe iP965, SATA2 RAID, GLAN € 173.00
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz FSB1066 2MB Box € 229.50
Lite-On DVD-/+/RAM SHM-165S6S 16x/16x/8x DL Bulk (zwart) € 37.00
2x OEM Brand 1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 € 216.00
Samsung DVD-ROM SH-D162C 16x/48x + Software Bulk (zwart) € 18.00
Seagate 320GB SATA300 16MB € 101.50
Thermaltake Powersupply Toughpower 700W € 107.50
Thermaltake Processor Koeler Big Typoon € 34

De videokaart wordt waarschijnlijk een passief gekoelde 7900GS van MSI

Nu is mijn vraag: zijn dit ook echt de stilste onderdelen (tegen een redelijke prijs:P)?
En wat vinden jullie in het algemeen van mijn config? Nog op of aanmerkingen?
Ik ga er mee gamen en gewoon internetten en tekstverwerken. Ook wil ik mn cpu overclocken naar +3Ghz (vandaar PC6400 geheugen)
Ik ben van plan om mn GPU begin volgend jaar in te ruilen voor een directx 10 kaart, het liefst passief natuurlijk:P

[ Voor 3% gewijzigd door rossinl op 28-10-2006 05:28 ]

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Verwijderd

700W voeding?? Vertel... wat ben je allemaal nog meer van plan, quo OC gebied & uitbreidingen (+ DX10 kaart)?

Oh ja, silentpcreview.com al zeker doorgenomen?

OEM Brand geheugen, dat kan met het nodige tweaken (qoa prijs) vast beter!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 07:39 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik tel even wat dingen op:
Kast+Voeding zijn bij elkaar meer dan 240 euro!
Voor minder geld zijn echt wel fatsoenlijk stille spullen te kooop. Kijk bijv. eens naar de Arctic Silentium serie, die zijn echt prima stil hoor. En 700 Watt? Met een fatsoenlijk merk voeding heb je aan een 350 tot ongeveer 450 Watt voeding meer dan genoeg, zoveel verbruikt je PC niet. Iets extra hebben voor een DX10 kaart OK, maar om nou meteen 400 Watt buffer te nemen...
Wel zou ik het verschil in de E6600 steken, die schijnt weer een stuk beter te presteren (en is in mijn ogen ook meer toekomst gericht vanwege de 4MB cache t.o.v. de 2MB in de E6400).

Verwijderd

Voeding:
* Zalman ZM460-APS
* Seasonic S12

Stil, betaalbaar en genoeg vermogen.

Kast vink ook een beetje overdreven, tenzij je hem echt geweldig mooi vind en er veel waarde aan hecht. Er zijn toch stillere kasten voor een lagere prijs.

E6600 zoals gezegd is een betere investering.

Passief gekoelde VGA kaart is prima. Perfect voor een stil systeem.

Over stil gesproken, ik heb een Lite-On brander gehad en die maakte echt een takkeherrie als ie actief was. Geen idee of dat nog zo is, maar waarom niet gewoon een NEC/Samsung/Asus? Die zijn doorgaans een stuk stiller volgens mij.

OEM brand geheugen? Waarom niet gewoon een gerenomeerd merk met levenslange garantie? Zoveel cash scheelt het ook weer niet als je idd een btje tweakt hierro.

Check de prijzen ook ff bij www.cool-prices.nl , die zijn doorgaans nog een stukje goedkoper en net zulke goeie service.

Het is mij verteld dat de Samsung schijven erg stil zijn, ook het overwegen waard? Al presteren de Seagates wel een stukkie beter.

Proc koeler, waarom geen Zalman of Arctic?

Neem idd www.silentpcreview.com even door.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:46

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kijk ook eens naar deze kast:
Nexus Breeze 500
Als je voor stilte wilt gaan echt die nemen...

En als CPU cooler:
Scythe Ninja Rev.B SCNJ-1000P (Socket 478/775/754/939/940/AM2)
Die kan je CPU waarschijnlijk grotendeels passief koelen :P...

Ik heb zelf de Nexus Breeze 400 (is iets stillere voeding, maar is maar 400watt) en een AMD64 X2 4600+ met die Scythe cooler erop, in idle kan ik mijn cpu passief koelen :P pas wanneer ik ga gamen of iets anders intensiefs ga doen gaat de koeler draaien... en de mijne heeft dan TDP van 110Watt, wat bij jouwe dus veel minder is :)...

ik raad je ook aan om voor een NEC brander te gaan... Lite-On is in mijn ogen een slecht merk, alle dvd-spelers/cd-rw waarmee ik heb gewerkt bij kennisen lezen erg weinig, en stoppen er vaak mee binnen paar maanden... en een NEC brander die ik heb gebruik ik al zeker meer dan 2 jaar zonder problemen :)...

Dit is mijn systeem:
http://tweakers.net/gallery/sys/12402

En die is dus echt stil :), en ik ben kieskeurig :P...

Overigens hoor ik mijn Western Digital HD ook totaal niet, alleen als mn kast openstaat en ik mn oor op de hd houd hoor ik heel licht krrrr (alsin standraad gekraak hd) onder volle belasting...

[ Voor 30% gewijzigd door BiG-GuY op 28-10-2006 12:37 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties:)

Ik heb voor de voeding gekozen omdat hij simpelweg gewoon heel goedkoop is voor wat hij biedt! Ik wou eerst voor de Antec NeoHE 550 gaan, maar 4Launch heeft die niet op voorraad. Reviews over deze voeding waren heel lovend hoor! Stabiel en stil!
En die Zalman 460abs voeding is dat niet echt...

Ik zit ook nog een beetje te twijfelen over die E6600 idd, maar 90 euro meer betalen voor 266Mhz vind ik eig een beetje te grof, en dat extra cache scheelt maar een paar procent in games dus dat is de moeite niet waard.

Qua harddisk staat mn keuze aardig vast eigenlijk: naar mijn weten is er geen HD die snelheid en stilte zo goed combineren.

Maar wat is er mis met OEM geheugen jongens? Het is gewoon PC6400 rated hoor, dus dat haalt ie ook. Bijv Corsair PC6400 cas5 geheugen kost me zo 60 euro meer maar voor wat? Alleen voor dat naampje op de heatspreader? En dit geheugen heeft 10 jaar garantie, dus dat is meer dan de economische levensduur van een computer :)

Echt twijfelen doe ik over de cpu koeler, aangezien mijn wensen daarmee nogal tegenstrijdig zijn: hij moet enorm goed koelen voor overclocken en hij moet niet te horen zijn. Heeft iemand misschien nog een suggestie? De Scythe Ninja ziet er idd goed uit, maar is zo slecht te verkrijgen in dit land :(

En de Antec P180 vind ik gewoon super mooi, en volgens silentpcreview is er geen stillere kast dan deze! Dus daar blijf ik dan ook bij:)

Branderkeuze komt slechts doordat dit de enigste SATA brander was in het assortiment van 4launch. Ik wil echt een SATA brander vanwege de dunnere kabel. Ik ben ook niet tevreden met het merk eigenlijk hoor...

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:18
Branderkeuze komt slechts doordat dit de enigste SATA brander was in het assortiment van 4launch. Ik wil echt een SATA brander vanwege de dunnere kabel. Ik ben ook niet tevreden met het merk eigenlijk hoor...
Volgens mij zijn er wel ronde IDE kabeltjes, toch?

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Vreemd... Je post hier met een vraag om commentaar, maar weerlegt al het commentaar met:
1 Ik heb er al over nagedacht
2 Een bepaalde webwinkel heeft het niet op voorraad

Dat vind ik toch wel een beetje vreemd. Als je er al helemaal uit bent, bestel dat ding dan en als je bij een andere webwinkel wil bestellen kan dat ook hoor, ik geloof niet dat 4Launch alle onderdelen het goedkoopst aanbiedt!!! Assemblage kan je prima zelf ook (als je van plan bent te overclocken heb je dus enig verstand van zaken...)

Als je nou nog echt concrete vragen hebt, stel die dan (niet: wat vinden jullie ervan?). Dan krijg je ook echt advies wat je wilt!!!

PS 700W is wel echt heeeeeel veel, zonde van het geld! En die kast, daar valt ook wel een boel op te besparen!!!

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Topicstarter
Uh als ik het met een advies niet mee eens ben, hoef ik dat toch zeker niet op te volgen =S
Ik waardeer het als iemand met een alternatief komt, maar dat alternatief check ik dan wel eerst natuurlijk dmv review lezen e.d. Ik vraag gewoon of er stillere onderdelen zijn dan deze en mocht dat zo zijn dan verander ik dat natuurlijk!
Bovendien, 4Launch heb ik erg goede ervaringen mee en zij zijn de enigste webwinkel die deze config op voorraad hebben, ze hebben zowieso heel veel op voorraad en dat is iets wat je zelden tegenkomt...klasse dus.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even over die voeding:

Simpel advies -> *NIET DOEN*

Uitleg.
Een voeding heeft een bepaald rendement, wat varieert van 70% bij weinig verbruik tot richting de 90%* bij vollast.
Stel dat jouw systeem 350W trekt, dan zit je richting een efficientie (als je mazzel hebt) van 80%, dus dan verstookt je voeding 80W aan warmte.
Pak je nu een 400W voeding, dan zit je richting zijn ideale verbruik, en haal je een efficientie van 90%, en verstookt je voeding nog maar 40W aan warmte.

Dus jouw "stille" 700W voeding creeert 2x zoveel warmte, en zal dus naar alle waarschijnlijkheid 2x zoveel herrie produceren als dat je exact dezelfde 400W voeding zou aanschaffen... En we hadden het hier over stilte.

Kijk vooral naar stille EN efficiente voedingen, zeker als je verwacht niet veel te gaan upgraden in de komende 1,5 -2 jaar, pak dan een voeding die matched bij je spullen ipv. een oversized voeding. Zeker de C2D is echt geen energie vreter meer. Liever een goede 300Watter die je over 2 jaar tevreden vervangt dan 2 jaar met herrie in je kamer zitten en dan je voeding 2 maanden na je lang verwachte upgrade kapot zien gaan, of ineens zoveel herrie zien produceren omdat het ding nog warmer wordt.

* Disclaimer, de eertse idioot die begint over Power Factor Correction Efficiency van > 99%. Dat heeft *NIKS* te maken met de daadwerkelijke efficientie. Denk je toch een voeding gevonden te hebben die zo efficient is, en waarbij het niet gaat over Power Factors oid. Plaats dan onmiddelijk een nieuwspost op de frontpage, want dan gaan er heel wat mensen die voeding kopen.

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg zeg! Dat is wel iets om idd rekening mee te houden...
ik heb net nog even een beetje zitten rondlezen en ik heb een betere voeding gevonden:
De Corsair 520 Watt. Krijgt zeer goede beoordelingen wat betreft stabiliteit en ook erg stil! En is ook nog eens modulair..

Ik ben nog altijd benieuwd naar ervaringen met stille cpu koelers? Wie o wie :)

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Ik heb de antec p150 kast genomen. Kost rond de E 150,- inclusief voeding. Een degelijke kast, met een stille voeding die meer dan voldoende vermogen levert. De standaard boxed koeler van een core 2 duo is ook niet te horen, dus die thermaltake koeler kun je er ook wel uit gooien. Je asus moederbord heeft q-fan, waardoor de fans niet harder draaien dan nodig is om het systeem om een schappelijke temperatuur te houden. Bij mij komt nu het meeste geluid van m'n HD of de pc van m'n huisgenoot, als de deuren open staan ;)

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Wat betreft voeding denk ik dat je nog een iets betere keuze maakt als je voor een Seasonic S12 gaat en dan vooral de 430 watt.

Die Corsair is ook wel behoorlijk (made by Seasonic ;) ) Maar dat ie modulair is helpt niet echt bij de efficiëntie (connectors hebben meer weerstand dan gewoon kabel), en 520 watt is nog steeds overkill. Je moet eigenlijk gewoon een zo laag mogelijk wattage hebben en een zo hoog mogelijke efficiëntie. Dan heb je de minste warmte ontwikkeling.

Als je die 430 neemt dan kun je er ook wel een 5v fan in zetten met een behoorlijk lage rpm. Ik draai het systeem in m'n sig (Intel Core 2 Duo 6600, 2048, Geforce 7900GTO @ GTX op die voeding met 5v fan en het wordt amper warm.

Als cpu koeler zou ik voor de Ninja gaan. In combinatie met een casefan voor de outtake op 600rpm wordt ie in de 50 onder full load. En anders kun je nog richting de 1000 rpm gaan, nog steeds stil genoeg.

Als je misschien nog net een 7900GTO te pakken weet te krijgen zou ik daarvoor gaan eigenlijk. Die passief gekoelde videokaart maakt zelf geen geluid maar daardoor moeten je casefans wel wat harder. En de 7900GTX koeler op de GTO is zeer stil. In mijn systeem niet hoorbaar dus dat is wel erg stil. En anders kan je hem nog wel wat lager zetten met rivatuner (40% - 800rpm, wordt ie og <70graden wat ruim veilig is)

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Topicstarter
Ik ben bang dat 430 watt wat te weinig gaat zijn icm een directx 10 kaart, maar wel een erg goeie voeding!
Ja Ninja is mooi ding, alleen zo slecht te verkrijgen :( zal er nog s naar kijken...

Als je de rest van je fans uitzet in je kast, hoor je de GTO dan? Want deze kaart is natuurlijk wel value for money, maar kwil niet de stilte verpesten door een overstemmende GPU...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn huidige PC verbruikt met gamen 260W. Dit is met een overgeklokte X1900XT en E6600. Daar kan makkelijk een dikke DX10 kaart in ipv de X1900XT. 430W is echt wel voldoende.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:40
rossinl schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 21:42:
Ik ben bang dat 430 watt wat te weinig gaat zijn icm een directx 10 kaart, maar wel een erg goeie voeding!
Ja Ninja is mooi ding, alleen zo slecht te verkrijgen :( zal er nog s naar kijken...

Als je de rest van je fans uitzet in je kast, hoor je de GTO dan? Want deze kaart is natuurlijk wel value for money, maar kwil niet de stilte verpesten door een overstemmende GPU...
Je gaat stock fans van graka's vrijwel altijd horen als de rest van je systeem stil is, ik zou je aanraden om een Zalman VF900 (of 700) erop te zetten, koelt beter en is vrijwel geruisloos. Verder ben ik 't met hierboven eens; de Scythe Ninja is echt 'n aanrader, gebruik em zelf ook en ben er hardstikke tevreden over!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

rossinl schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 21:42:

Gebruik wordt vaak overschat, een 700W voeding is leuk..als je 12 harde schijven in raid hebt draaien misschien. Maar zelfs met een top kaart kom je met moeite in het zwaarste gebruik rondt de .. 250-300 te liggen?

Het is getest met electriciteits meters die voor de PC ( met beeldscherm ) waren gezet en de pc ging gamen, nu ja 300 is moeilijk te halen behalve als je een serverpark aan harde schijven inzet.

Een goede 400..450 Watt is voldoende en zal kwa efficience mooi liggen. Echte goede en goedkope voedningen zijn er niet, je moet altijd op zijn minst 40 euro voor een voeding van NU uit trekken ( ja ja 3 jaar oude modellen zijn goedkoper ) en dan heb je een 400Watter :)

De 1000W voeding die eens getest werd, leuk voor "the ultimate gaming rig" waar nummertjes belangrijker zijn dan werkelijke performance. Maar je hebt het niet nodig ..nog niet! ( 1000W is 1Kw ...denk aan hoe veel dat per jaar aan geld kost als die 100% belast wordt...24 uur per dag.. )

There is no place like ::1

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 21:47:
Mijn huidige PC verbruikt met gamen 260W. Dit is met een overgeklokte X1900XT en E6600. Daar kan makkelijk een dikke DX10 kaart in ipv de X1900XT. 430W is echt wel voldoende.
Je mag zo niet rekenen. Je kijkt alleen naar het totale vermogen, terwijl vooral het vermogen interessant is wat op de 12V lijnen geleverd kan worden. Reden: De energiedorstige apparaten in je pc gebruiken vooral energie via de 12 lijn. Hierdoor kan het dus voorkomen dat je met een 430W voeding het niet lukt om een pc te voeden die eigenlijk maar 400 W nodig heeft, puur omdat z'n 12V lijnen op maximale capaciteit zitten.

Overigens ben ik het eens met TheGhostInc. 700W zou ik nooit doen. Ik zou lekker op SilentPCreview gaan rondneuzen om een voeding te zoeken die:
1) Een hoog rendement heeft
2) Net iets meer (20% oid) stroom kan leveren op de 12V lijnen dan je nodig denkt te gaan hebben.
3) Een grote stille temperatuur gestuurde 12cm fan heeft.

Handig om te weten: De voeding veroorzaakt zowel de meeste warmte als de meeste herrie (logisch gevolg hiervan), vandaar dat het rendement zo belangrijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door dr snuggles op 28-10-2006 21:59 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn Zalman 460W heeft 2 12volt lijnen die samen zorgen voor 360W. Dat is dus al meer dan dat de complete PC verbruikt.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor en daar heb je ook wel gelijk in maar bij mijn systeem gaat het dus niet op.

• The_nv40_man
@ Leftblank

Jij kent waarschijnlijk de stockfan van de 7900GTO/GTX nog niet. Ik heb de VF700cu @5v gehad (zelfde geluidsniveau als de VF900) en de Accelero X2 maar deze is minstens net zo stil en met rivatuner nog stiller. Zeker niet nodig dus om hem te vervangen. Bovendien voert de stock koeler de warme lucht ook nog eens deels uit de kast, wat de VF900 niet doet.

@ Rossinl

Dan heb ik dus m'n casefans uit en alleen een 5v fan in de voeding op >700 rpm en 2 hardeschijven in Silentmaxx HD Silencers. Op de standaard stand (auto fancontrol) kun je als je voor de kaart gaat hangen heel zacht iets horen maar dan moet je je echt heel erg concetreren om het boven de hd's (in de silencers!) te horen. Op 800rpm is ook dat weg en is ie echt niet te horen.

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n261/silver-silencer/pc/IMG_0288_1.jpg

Kast indeling om je een idee te geven. HD silencers op foam (een must als je echt heel erg stil wil trouwens). Dit is alleen nog met oude voeding en videokaart. Maar verder zelfde idee als nu.

[ Voor 47% gewijzigd door The_nv40_man op 28-10-2006 23:00 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:40
The_nv40_man schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:51:
@ Leftblank

Jij kent waarschijnlijk de stockfan van de 7900GTO/GTX nog niet. Ik heb de VF700cu @5v gehad (zelfde geluidsniveau als de VF900) en de Accelero X2 maar deze is minstens net zo stil en met rivatuner nog stiller. Zeker niet nodig dus om hem te vervangen. Bovendien voert de stock koeler de warme lucht ook nog eens deels uit de kast, wat de VF900 niet doet.
Ken wel die van de 7800GTX en volgensmij is dat dezelfde als deze, en daar ben ik totaal niet positief over ;) Wellicht kan je met Rivatuner al flink wat bereiken, maar een Zalman erop (of AC) zal beter koeler bij minder/gelijk geluidsniveau.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:05:
Voeding:
* Zalman ZM460-APS
* Seasonic S12

[/qoute]

Zekers, ik heb de Seasonic S12 als het goed is, model nummer weet ik niet precies.. 430 watt, muisstil zijn ze ! Echt waar. Een zalman op mijn processor, cnps 7000b-al-cu, en een VF900 op mijn videokaart (Weet de precieze namen niet sorry) en mijn harde schijven maken nog meer lawaai als de rest van het systeem, daar zoek ik nu een oplossing voor.
80Gb maxtor diamond plus 9
En die seagate 7200.10 schijven die je wilt halen zijn volgens mij niet echt betrouwbaar, worden warm etc.
700 watt is trouwens overkill.

• The_nv40_man
@ leftblank

Vreemd, kweeniet of ze daar nog iets aan gedaan hebben dan, lijkt me niet. Maar bij deze serie kaarten is in ieder geval niet te horen. Misschien was de casetemp hoger? En hou er ook rekening mee dat de G70 core wat warmer werd. Die twee dingen hebben er misschien voor gezorgd dat de fan wat harder ging. Ter referentie: bij mij betekend auto 1100-1200 rpm (everest ultimate). En de vergelijking met zowel de Zalman als de AC viel dus positief uit. En beide daarvan voeren geen warme lucht af btw. Ook een aandachtspunt als je verder lage airflow hebt door lowrpm casefans.

Verwijderd

Je nwe setup ziet er goed uit.

Kwa voeding zou je de zalman ZM 600 HP kunnen nemen.
Deze is deels modulair en is volgens de reviews heel stil.
Deze heeft ook 4x 12V rails a 16A per stuk.

De Antec Truepower trio 650 is ook wel een goede stiile voeding, alleen niet modulair
( zit zelf nog te twijfelen tussen deze 2 voedingen voor mezelf, heb momenteel een CM realpower 450, maar die trekt mijn systeem niet meer na toevoegen van 4 extra hd's)

Hoe stil de Seagate HD is weet ik helaas zo niet. wel erg snel
Wat ik wel weet is dat de Samsung SP2504C ook erg stil is.

Als ik de power calculator ga invullen: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine
Dan kom ik uit op een advies voor jouw pc van een 613W* voeding
Dit is met overklok naar 3.0GHz vcore 1.35. 15% overcapaciteit voor de opstart spanning.
En 20% overcapaciteit vanwege slijtage van de voedings onderdelen.
Draait de pc 24/7 +1jr dan komt er 5 a 10% bij

* slechts een indicatie.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 23:40 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
Als ik de power calculator ga invullen: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

This power calculator is made possible by Enermax 1000W, we make You buy our PSU!

Come on, ik voer mijn systeem in en kom alleen al op 2x de hoeveelheid vermogen uit die ik "nodig" zou hebben als dat ik gemeten heb (en ik geloof die meters aardig) En als ik een beetje de standaarden aanhoud dan zou mijn voeding zwaar in de problemen zijn. Terwijl ik zelf opzoek ben juist naar een lichtere voeding dan er nu in zit.

Mijn andere systeem is nog erger, ik draai al tijden zwaar tevreden met een 340W (Chieftec) voeding, die na 3 jaar ondertussen misschien aan vervanging toe is. Daar zeggen ze dat ik toch wel moet kijken naar een 470W voeding.

Iedereen mag natuurlijk zijn systeem invullen en zijn eigen conclusies trekken, maar zeker zonder overclocken is het echt rampzallig.

Tip voor de kijkers thuis:
Koop geen voeding voordat je systeem in elkaar staat, schroef er een tijdelijke voeding in en meet daarna eens. Dan krijg je gevoel bij wat je systeem nodig heeft

Tip voor mensen die PSUEngine te serieus nemen:
Volgens mij is de Patsfactor vergeten. Voeg nog 20-400% toe om beterder te zijn dan je broertje/vriendje/....

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Die powercalculator is natuurlijk onzin, daar moet je ook niet blind op gaan staren. Maar eerst de boel gaan opmeten ed is imo wel wat overbodig. Koop gewoon een degelijke voeding waarvan je weet dat ie zeker voldoende is voor je systeem. Van veel componenten kun je gewoon opzoeken hoeveel ze (maximaal) verbruiken, en aan de hand daarvan een voeding selecteren.

Voor de setup in de TS is een 450W voeding écht wel genoeg. Misschien is 400W zelfs wel genoeg.

Verwijderd

RoD schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 00:36:
Die powercalculator is natuurlijk onzin, daar moet je ook niet blind op gaan staren. Maar eerst de boel gaan opmeten ed is imo wel wat overbodig. Koop gewoon een degelijke voeding waarvan je weet dat ie zeker voldoende is voor je systeem. Van veel componenten kun je gewoon opzoeken hoeveel ze (maximaal) verbruiken, en aan de hand daarvan een voeding selecteren.

Voor de setup in de TS is een 450W voeding écht wel genoeg. Misschien is 400W zelfs wel genoeg.
De TS wil in de toekomst een dx10 kaart. Zoals de geruchten zijn worden die nieuwe kaarten erg stroom verslindend.
Verder staat er bij de site van psu calc erg duidelijk aan gegeven dat de A op de 12V 5V 3,3V rails belangrijker zijn dan de wattage.

Mijn coolermaster kan dit systeem niet meer draaien.

CPU: Amd X2 3800+
Mobo: Abit KN8 SLI
Vga: Nvidia GF 6800GS 256MB DDR3
Cd/dvd: Nec 3520
HD: 2x Maxtor DM 10 200GB 8MB SATA
HD: 1x Maxtor DM 9 200GB 8MB ata 133
HD: 1x Maxtor DM 9 120GB 8MB ata 133
HD: 1x Samsung SP2504C 250GB 8MB SATA2
1 fan controller Zalman ( max 6 fans)
3x 12x12CM CM real silent fans @ 700rpm
1 arctic cooling freezer 64 pro
3 USB apparaten:

Terwijl een nwe dx10 vga kaart meer stroom slurpt dan die paar extra hd's van mij.
Las ergens op dit forum dat een opspinnende hd tot wel 2A kon trekken.

Dus waarom op dit moment een voeding van 400a450W kopen en na toevoeging van een modern stroomvretend component erachter komen dat deze het niet meer kan trekken?
Ik heb persoonlijk liever zelf wat speling. Op de wat langere termijn is dat in mijn ogen goedkoper dan een te krap bemeten voeding. Verder een sweex voeding van 500W levert niet hetzelfde als een Antec 500W vandaar mijn * in de post. Ook dit staat op de site van psu calc aangegeven. Kwestie van lezen.
Deze link heb ik trouwens gemaild gekregen na contact met CM over mijn voedings problemen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Volgens mij kan de GTS die binnenkort uitkomt wel op 450W draaien. De overige specs van de TS zijn niet zo extreem. Maargoed, als er nog enorme upgrades op het programma staan is een sterkere voeding natuurlijk wel aan te raden. Maar dan zou ik gewoon zodra je gaat upgraden een nieuwe voeding kopen. Tegen die tijd zijn ze waarschijnlijk ook alweer in prijs gedaald. Zo betaal je nu niet teveel, en kun je met een upgrade makkelijk vaststellen wat je nodig hebt in plaats van nu te moeten gokken.

Als er alleen een DX10 kaart in komt, dan lijkt 500W me zeker voldoende. Daar kunnen de komende DX10 kaarten wel op draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 29-10-2006 01:05 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
Zonder veel te veel offtopic te gaan:
Terwijl een nwe dx10 vga kaart meer stroom slurpt dan die paar extra hd's van mij.
Las ergens op dit forum dat een opspinnende hd tot wel 2A kon trekken.

Een goede voeding heeft vaak wat hoofdruimte, dus zo'n echt eenmalige actie (zeker als het meerdere schijven zijn) zou niet mogen uitmaken. Wordt het absurd (>4 schijven oid.) dan krijg je op een gegeven moment problemen, vandaar dat SCSI schijven na elkaar worden gestart, je array van +10 15K SCSI disks trekt in een keer je voeding om bij het opspinnen. Maar in dit geval dus niet relevant.

Op de wat langere termijn is dat in mijn ogen goedkoper dan een te krap bemeten voeding.
Als je je energie rekening moet betalen kan dat nog weleens fors tegenvallen. Daarnaast verouderen voedingen ook, dat geven ze op de door jou aangegeven site ook aan. Om dat allemaal mee te nemen, plus upgrade pad, dan is het in mijn ogen koffiedik kijken.

Maar dan zou ik gewoon zodra je gaat upgraden een nieuwe voeding kopen. Tegen die tijd zijn ze waarschijnlijk ook alweer in prijs gedaald. Zo betaal je nu niet teveel, en kun je met een upgrade makkelijk vaststellen wat je nodig hebt in plaats van nu te moeten gokken.
Sluit ik me helemaal bij aan.
Daarnaast kan het een idee zijn als je ideeen over je voeding en upgrade plan nog wisselen om een standaard voeding aan te schaffen. Ding kan altijd van pas komen later als je wel een goede voeding koopt en die stuk gaat, en het eerste jaar is toch alles gedekt door garantie.
(Waarbij ik maar heel weinig verhalen van gesloopte onderdelen door extreem goedkope voedingen hoor, instabiliteit wel, maar zoals gezegd, je systeem is niet wereldschokkend in stroomverbruik, standaard 400Watter draait je systeem altijd zonder overclock, dan kun je beginnen met genieten)

Verwijderd

FF meedenken... wat valt mij zoal op:
De videokaart wordt waarschijnlijk een passief gekoelde 7900GS van MSI
Hmm.. los van de vraag of dit een verstandige keuze is, zag ik dat 4Launch deze niet in het assortiment heeft.

Verschillende mensen hier zeggen dat die 700W van jou een overkill is. Sommigen adviseren je zelfs 400 W. Noem mij maar gek, maar kan iedereen zich vinden in een 550 Watter? Je gaf aan dat de AntecNeo niet bij 4 Launch op voorraad was...

Stilte is belangrijk voor je, okay. Behuizingen zijn persoonlijk en die P180 vind ik toevallig ook heel mooi. Heb je toevallig ook naar de SilentMaxx ST-11 Pro gekeken, schijnt ook een topper op dat gebied te zijn.

Over SilentMaxx gesproken. Deze CPU cooler wordt ook aanbevolen: CoolFlow Pro. Maar ja.. € 54,- is wel veel, hè? Iemand hier ervaring mee?

Iedereen rept over de P5B Deluxe, maar deze ga echt je leuk vinden... pstt: De P5B-E. € 35,- goedkoper bij 4Launch. Pluis die maar eens uit!

Geheugen: ik ken iemand die heel happy is met G-Skill. Wel lastig te verkrijgen. Hou er rekening mee dat het mobo overweg moet met je 'OEM Brand' geheugen. Zo waren in 't verleden nare verhalen te lezen over Asus en OCZ...

Er wordt door verschillende ervaringsdeskundigen gesproken dat de 7200.10 niet de stilste HD zou zijn. De Diamondmax zou volgens sommigen weer onbetrouwbaar zijn(??). Wellicht de Maxline III als alternatief?

Kijk dus ook even bij een shop als Salland. Daar hebben ze die Antec Voeding NeoHE Power 550 Watt wel op voorraad, verkopen ze die MSI kaart en de SilentMaxx behuizing. 'k Weet van de goede service & reputatie van 4Launch maar staar je niet blind op 1 shop. Of heb in ieder geval wat meer geduld als ze een onderdeel niet direkt kunnen leveren. Het lijkt me belangrijker dat je 100% tevreden bent over elk component!
Pagina: 1