Windows is heel sloom door dvd-rom drive

Pagina: 1
Acties:

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:54
Tijdens een paar dagen (heb niks veranderd aan mijn setup) zorgt mijn dvd-rom ervoor dat windows ontezettend langzaam opstart en werkt.

Tijdens heb opstarten duurt het wel 10 minuten voordat de computer voorbij het bootscreen (met het blauwe balkje) komt, en als windows dan eindelijk start, dan starten de meeste programma's ontiegelijk traag op, en elke keer als ik naar "my computer" ga, dan crasht explorer.

Wat ik al heb geprobeerd is om de ide kabel te vervangen, en om de dvd-rom op een andere poort op mn mobo te zetten, helaas geen succes gehad daarmee.

Op dit moment heb ik maar mn secondary IDE (waar de dvdv-rom op staat) uitgeschakeld in mn bios, en nu loopt windows weer perfect.

Wat wel raar is dat als ik de windows cd erin stop, en dan daarvanaf boot, dan werkt dat perfect, dus het ziet er niet naar uit dat de dvd-rom kapot is ofzo.

Iemand ideeen?

Alvast bedankt.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Ok, ik heb 5 ideeën!

1: haal je tekst door word heen of gebruik firefox 2.0 met ingebouwde spellingscontrole
edit:
dit viel uiteindelijk toch wel mee... ik moet maar eens gaan slapen

2: lees de FaQ nog eens door, je hoeft ons namelijk niet te groeten
3: Installeer Bootvis eens van microsoft, kan je precies zijn wat je compu doet in de boot.
4: loop je IDEkabel eens langs, misschien is een connector kapot (gebeurt vaak dat het plastic clipje los zit en daarom geen goed contact maakt
5: check je master/slave/cable select jumpers eens
:)

[ Voor 8% gewijzigd door ixl85 op 28-10-2006 03:44 ]

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:54
-Jumpers staan goed, dus dat is het helaas niet.

-De kabel zelf heb ik al vervangen, dus aan de kabels ligt het niet, en ook de pinnetjes van de mobo en dvd rom staan recht.

-Helaas kan ik bootvis niet draaien, want ik kom niet meer in windows (tenzij ik dus de drive uitschakel, maar dan heeft bootvis denk ik ook geen zin)

Sorry van mn spelling, heb al een tijdje niet meer in het nederlands geschreven.

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
IDE werkt op de snelheid van het traagste device op de kabel. Je moet dus nooit een hardeschijf bij iets anders zetten.

[edit]
Ik had verkeerd gelezen. Ik dacht dat je bedoelde dat de dvd als slave bij je hd zit. Een andere controller zou niets uit moeten maken.

[ Voor 38% gewijzigd door Daos op 28-10-2006 11:21 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Mhhh...
Vreemd probleem...
Probeer eens de laatste bios in je mobo te flashen (of andere firmware in je dvd).

heb je ook de mogelijkheid om deze zelfde setup (idekabel met die 2 drives) aan een andere computer te hangen?
Zo ja kan je daar testen of het zelfde probleem zich voor doet.
Als dit niet is dan is er dus iets mis met je computer (en dan vermoed ik met je mobo...)
Maar probeer die bios update even (en of nieuwe chipset drivers)

en zie hier je bootvis
http://members.home.nl/ixl85/