Smartphone en de (internet) gevaren

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er over te denken een smartphone aan te schaffen, simpelweg omdat ik een routeplanner, digitale agenda, een qwerty boardje, mail e.d. in een apparaat erg handig zou vinden.

Ik heb echter zeer weinig verstand van dergelijke mobiele telefoons. Voor mij was het altijd voldoende als een GSM kon bellen en gebeld kon worden. Ik heb dus nooit de interesse gehad om me ook maar enigszins in zo'n ding te verdiepen.

Gezien ik op dit moment mogelijk een smartphone wil aanschaffen (bijvoorbeeld de Qtek 9100) wil ik wel goed nadenken over de gevaren. GSM virussen e.d. bestaan natuurlijk al eeuwen maar gezien de Qtek ook met WIFI werkt neemt de kans op virussen, trojans, spyware e.d door internet en email natuurlijk gigantisch toe lijkt me. Hiervoor ben ik een beetje huivering zoals cybernono's dat in de oude 14k4 tijd waren. Toendertijd was de kans aanwezig dat je een dialer of iets dergelijks binnen kon halen die ongezien en ongemerkt naar DBS-en in verre oorden ging bellen.

Gezien ik geen kaas heb gegeten van mobiele telefonie ben ik een beetje paranoide op dit gebied. Ik heb het een en ander opgezocht op GOT en Google maar kwam niet echt tot een antwoord. Bij deze wil ik daarom vragen wat de gevaren zijn van dergelijke smartphones, wat voor bescherming hiervoor is en welke maatregelen ik kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Er bestaan geen PalmOS virussen die zichzelf verspreiden en alles kapot maken. :P

D'r is een enkele Trojan bekend, maar Trojans kunnen van alles zijn op elk systeem (een programma dat iets anders doet wanneer je het uitvoert dan dat je denkt dat hij zal doen).

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:01

ThunderNet

Flits!

Stereotomy schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 02:11:
Er bestaan geen PalmOS virussen die zichzelf verspreiden en alles kapot maken. :P

D'r is een enkele Trojan bekend, maar Trojans kunnen van alles zijn op elk systeem (een programma dat iets anders doet wanneer je het uitvoert dan dat je denkt dat hij zal doen).
Op een Qtek 9100 draait geen PalmOS dus dan is het niet zo intressant dat daar geen virussen voor zijn ;)

Maar, er zijn wel virusscanners voor Windows Mobile. De i-mate K-Jam (zelfde toestel als Qtek 9100) wordt standaard geleverd mét virusscanner :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:25
De gevaren zijn op dit moment zeer klein. Echte virussen, spyware en trojans etc zijn er eigenlijk niet, omdat het Windows Mobile platform en andere mobiele platforms erg verschillen van het Windows XP platform (en ander desktop Operating Systems). Een virus voor XP zal niet werken op een WM smartphone, omdat het OS compleet verschillend is. Doordat er ook nog eens veel verschillende OS varianten zijn voor smartphones (in jouw geval WM5 PPC Phone Edition op de Qtek 9100, maar ook WM 2003 SE, WM5 mobile, Symbian S60, S90, verschillende Palm OS versies etc etc etc) in vergelijking met desktops (Win XP, Mac en linux, maar voor het grootste deel toch XP) is er niet 1 overheersend OS wat makkelijk aangevallen kan worden. Virussen zullen dus slechts op een klein deel van de mobiele apparaten werken, verspreiden zich daardoor langzamer en zijn dus niet echt interessant voor de schrijvers van de virussen. Er zijn voor WM5 wel anti-virus apps beschikbaar, op de I-Mate K-Jam was deze zelfs standaard voor geinstalleerd. De meesten hebben deze software echter verwijderd omdat het progje het apparaat te sloom maakte en niemand de noodzaak ervan inzag. Ik ben al een aantal jaren actief met Windows Pocket PC's en op diverse fora en heb nog nooit iemand gehoord die door een virus getroffen was. Volgens mij zijn er op dit moment geen virussen bekend die smartphones besmetten (op wellicht een oud virus na dat Nokia's trof en zich via BT verspreidde. Dat was eenvoudig te verwijderen zonder anti-virus software). Wellicht dat in de toekomst virussen wel voor zullen komen als smartphones meer gemeengoed worden en dus interessanter gaan worden voor de makers van virussen, maar dan zal er eerst meer standaardizering van de platforms moeten komen en zullen de smartphones veel meer marktaandeel moeten winnen. Op dit moment is het gevaar dus echt nihil en kun je zonder gevaar een smartphone gebruiken. Ik zou me er dus niet druk over maken en de wondere wereld van de smartphones betreden. Welkom!

PS er is dus wel een anti-virus pakket voor WM5, volgens mij van Norton of McAffee. Ik ken echter niemand die dit gebruikt doordat er geen noodzaak voor bestaat bij gebrek aan virussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitleg Koksie, dat is een hele geruststelling! Als newbie ben ik gewoon een beetje paranoide..

Ik zal voor mijn eigen gevoel eens zoeken naar virusscanners voor wm 5.0 en de kosten hiervoor. Er schijnt ook anti spyware e.d. beschikbaar te zijn. Echter virusscanners kunnen nooit 100% garantie bieden.. argh :+

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

ThunderNet schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 02:16:
[...]

Op een Qtek 9100 draait geen PalmOS dus dan is het niet zo intressant dat daar geen virussen voor zijn ;)

Maar, er zijn wel virusscanners voor Windows Mobile. De i-mate K-Jam (zelfde toestel als Qtek 9100) wordt standaard geleverd mét virusscanner :)
Hij noemt bijvoorbeeld de Qtek 9100. Alleen maar om aan te geven dat de ogenschijnlijk waarschijnlijke keuze voor een WM apparaat niet zo waarschijnlijk hoeft te zijn zoals jij dat aangeeft.

Alors.

Pagina: 1