DNS request timeout bij eerste nslookup

Pagina: 1
Acties:
  • 392 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klein netwerkje met m'n eigen dns server (Win2003), waarin ik m'n eigen domein heb gezet (janjoker.local) met daaronder de namen van de machines in mijn netwerk. Voor alles heb ik ook braaf een reverse lookup zone.

Ik meen alles goed te hebben ingesteld maar ik heb toch last van het volgende:

Vaak reageert de DNS de eerste keer met een timeout. Een website reageert dan bijvoorbeeld niet, maar wel na een refresh.
Als ik test met nslookup, en ik gebruik een externe url, die dus niet in mijn eigen dns staat, dan krijg ik vaak de eerste 1 of 2 keer een 'Dns request timed out', en pas de volgende keer reageert hij met het juiste ip adres.

Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op je interne DNS server heb je forwarders ingesteld neem ik aan? En de clients (domainclients) hebben "alleen" de interne DNS server in gebruik (via statisch IP of via DHCP). De interne server forward je dan naar de DNS servers van je provider. In dat tabblad van DNS configuratie kan je ook een timeout bij gebruik van de forwarders instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij een voorbeeld van wat er gebeurt:

> www.hallo.nl
Server: localhost
Address: 127.0.0.1

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Request to localhost timed-out
> www.hallo.nl
Server: localhost
Address: 127.0.0.1

Non-authoritative answer:
Name: unixbasic.vianetworks.nl
Address: 212.61.15.132
Aliases: www.hallo.nl

- Ik heb 1 forwarder ingevoerd: het adres van m'n adsl-router, die op zijn beurt de DNS krijgt van mijn provider.
- ik heb inderdaad alleen mijn eigen server als dns server opgegeven, in het geval van bovenstaand voorbeeld op de Win2003 server zelf: 127.0.0.1
- de timeout staat op 5, dat is default volgens mij
- recursion op dat tabblad is niet aangevinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 't gevonden!

In mijn router heb ik 2 DNS servers van mijn provider. Da's prima.
Maar de DHCP laat ik ook door die router regelen, en daar had ik als 1e DNS mijn interne dns server opgegeven. Die kwam vervolgens nog eens extra bij de DNS servers te staan, op de eerste plaats.

Zo heb ik dus een cirkeltje gemaakt. Die router gaat bij een externe url eerst weer even bij de dns server binnen kijken, die vervolgens weer naar de forwarder gaat - de router - enzovoorts...

Maar nu krijgen mijn domeinclients niet meer mijn eigen dns server van de DHCP server in de router.
Ik denk dat ik maar beter de DHCP op de Win2003-box kan gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

stel op je server gewoon een forwarder in voor de dns van je provider... hij heeft niks op de dns van de router te zoeken, daar staan toch geen 'extra' dingen op.

op de dhcp server van router stel je in, dat dhcp clients, de domeinserver als primary DNS gebruiken.

zo werkt je domein ook gewoon, en zorgt je server voor requests direct naar de provider.
(je slaat de router dus over in de dns request, die heb je toch niet nodig)

[ Voor 45% gewijzigd door GeleFles op 28-10-2006 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Soms is het leven zo simpel....

Ik had dit zelf moeten kunnen bedenken... Bedankt voor de tip !!
Pagina: 1