Client kan ISP DNS niet bereiken door ISA server

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-01 09:56
Na heel lang zoeken op dit forum en google en Isaserver.org en nog vele andere sites en veel zelf uitproberen heb ik toch maar besloten mijn probleem hier te posten:

Hier is de situatie:

Ik heb een router ingericht geinstalleerd met W2K Adv. Server en ISA Server 2000 Enterprise Edition.
Clients binnen mijn thuis netwerkmaken via deze router verbinding met internet.

Clients kunnen al via de proxy van ISA al probleemloos internetten.

En pingen met IP adres kan ook vanaf Clients, maar nu het probleem:

ping www.google.com werkt op de server wel, maar vanaf een client niet, als ping www.google.com vanaf een client wordt gedaan dan krijg ik een "host unknown error"

Dit duid dus op een DNS probleem, Ik heb voor de DNS server het IP adres van de Home network NIC van de router \ ISA server gegeven 192.168.0.1
De NIC voor Internet in de router bak staat ingesteld op automatisch verkrijgen van IP en DNS.

Doordat mijn clients de DNS server niet kunnen vinden (de DNS van mijn ISP) kunnen de clients ook geen pop 3 mail ophalen en versturen.

Heeft iemand suggesties om het probleem dat op de clients de DNS server van mijn ISP onbereikbaar is, op te lossen?

Zoals gezegd ik heb al wel internet via de proxy van de ISA Server en het pingen met een IP address gaat ook goed vanaf clients, alleen het pingen met een hostname gaat niet goed (host unknown error)

Ik ben al 2 dagen aan het zoeken, googlen en proberen, maar ik kom er niet uit, en door dit DNS unreachable probleem kan ik ook geen POP 3 mail ophalen en versturen. (SMTP)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Chimichurri schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 23:51:
Heeft iemand suggesties om het probleem dat op de clients de DNS server van mijn ISP onbereikbaar is, op te lossen?
Ligt eraan hoe je infrastructuur eruit ziet.
Staat er een DC met DNS of niet, heb je standalone clients, enz...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Chimichurri schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 23:51:
Dit duid dus op een DNS probleem, Ik heb voor de DNS server het IP adres van de Home network NIC van de router \ ISA server gegeven 192.168.0.1.
Draait er wel een DNS Service op die ISA Server? Lijkt me wel redelijk essentieel als je hem als DNS Server wilt gebruiken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 17:18

TheZoo

Animals Behind Bars

Heb je firewall client software op de clients geinstalleerd?

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
IP routing wel aangezet in isa :? (in 2000 staat die default uit) er wordt dus niet 'out of the box' geroute tenzij je dat aangeeft.

Uitgaand PING verkeer

Om interne netwerkgebruikers toe te staan om met Internet-hosts te Ping-en, moet u de volgende stappen doorlopen:

Configureer de gebruiker als een ISA Server Secure Network Address Translation (SecureNAT) client. Alleen ISA Server SecureNAT clients zijn namelijk in staat om met niet-TCP/UDP protocols te werken, die nodig zijn voor Ping.
In ISA Management console klikt u op het plusje voor de servernaam of de arraynaam en vervolgens op het plusje voor Access Policy.
Rechtsklik op IP Packet Filters en klik op Properties.
In het dialoogvenster IP Packet Filters Properties vinkt u de optie Enable packet filtering aan, alsmede de optie Enable IP routing.
Klik op Apply en laat ISA Server haar services herstarten. Klik op OK.

Nu u deze protocollen eenmaal hebt ingesteld, kunnen zij door alle interne SecureNAT clients gebruikt worden.

[ Voor 76% gewijzigd door Zwelgje op 28-10-2006 15:18 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-01 09:56
Bedankt voor jullie reacties, vlak voordat ik gisteren naar bed ging, zat ik me opeens te bedenken, als ik nu een DNS installeer op de server, misschien dat ie het dan doet en ja hoor dat was de oplossing:-)
Zonder DNS geinstalleerd op de server ging het Routeren met RRAS perfect, maar sinds ISA Server ook op die bak staat, deed ie het niet meer, maar de oplossing was dus om DNS op de server te installeren:-) Verder waren geen instellingen nodig, alleen DNS installeren was voldoende.

Ik dacht ik post de oplossing even, misschien nuttig voor anderen die in de toekomst met dit probleem worstelen:-)

Nu zit ik met een volgend probleem, maar daar maak ik wel een apart topic voor om de boel overzichtelijk te houden. Wat betreft het probleem van dit topic dat is met bovenstaande oplossing opgelost, het topic kan dicht hoor en dank voor de reacties en het meedenken:-)

Verwijderd

Hehe ja als je je server ip instelt als dns server op je clients dan is het inderdaad wel handig dat je op de server ook een dns server installeert:)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Chimichurri schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:31:
Bedankt voor jullie reacties, vlak voordat ik gisteren naar bed ging, zat ik me opeens te bedenken, als ik nu een DNS installeer op de server, misschien dat ie het dan doet en ja hoor dat was de oplossing:-)
Dan lees je de geposte antwoorden ook niet echt goed ;)
Question Mark schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:05:
[...]
Draait er wel een DNS Service op die ISA Server? Lijkt me wel redelijk essentieel als je hem als DNS Server wilt gebruiken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Chimichurri schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:31:
Zonder DNS geinstalleerd op de server ging het Routeren met RRAS perfect, maar sinds ISA Server ook op die bak staat, deed ie het niet meer, maar de oplossing was dus om DNS op de server te installeren:-) Verder waren geen instellingen nodig, alleen DNS installeren was voldoende.

Ik dacht ik post de oplossing even, misschien nuttig voor anderen die in de toekomst met dit probleem worstelen:-)
lol ik hoop dat de meeste mensen iets slimmer zijn dan een niet bestaande dns server in te stellen in de client settings.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, opgelost en vrij basic debugwerk eigenlijk ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.