Meer muziek dan op de iPod past

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verliezer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03-2023
Hoi,

Ik heb een iPod en wil ook iPod gebruiken en mijn cd collectie omzetten.

Wat mij echter verbaasd is dat alles wat je aan de bibliotheek toevoegd (zoals met cd´s importeren direct gebeurt) wordt gesynced met je iPod. Tevens wordt bij het toevoegen van Muziek aan de bibliotheek standaard het synchronisatie vinkje aangezet (dit wil ik dus niet).
Ik wil eigenlijk al mijn muziek in de bibliotheek zetten en dan nummers in de bibliotheek aanwijzen die ook naar mijn iPod moeten. Dat kan door het vinkje bij een nummer in de bibliotheek uit te zetten. Dit is echter veel werk als je ruim 15.000 nummers hebt. Ik zou dus het liefst nummers aan de bibliotheek toevoegen zonder dat dit synchronisatie vinkje standaard aangezet wordt.

Kun je nummers aan je bibliotheek toevoegen op een wijze waarbij het synchronisatie vinkje standaard uit staat?

Kun je iTunes ook gebruiken om cd´s te rippen zonder dat deze direct in de bibliotheek worden gezet maar los op de harddisk zodat je later losse nummers (of bestanden) aan de bibliotheek kan toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:36
Een optie is wellicht de nummers die je wilt syncen een bepaalde comment (of welke id3 tag dan ook) mee te geven en vervolgens je iPod alleen een slimme playlist te laten synchroniseren welke je dan op die tag laat filteren.

Verder kun je volgensmij wel rippen zonder alles in je library te krijgen, maar (zover ik weet) is dat op Windows alleen mogelijk via de commandline/third party programma, op een Mac zou ik 't niet weten verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verliezer
Tja, ik kan natuurlijk winamp ofzo gebruiken om mijn cd´s te rippen.

Ik dacht juist 1 mooi programma te kunnen gebruiken om alle muziek te beheren en uit die muziek nummers te selecteren die ik op mijn iPod wil hebben. Ik heb namenlijk meer muziek dan er op mijn iPod past en ik vind ook niet altijd alle nummers mooi op een cd (hoewel ik wel de cd compleet digitaal wil hebben).

[ Voor 0% gewijzigd door verliezer op 27-10-2006 22:24 . Reden: Typefouten (slordig he :)) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:47

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Probeer is MediaMonkey, die heeft al die functies, en ondersteund ook ipod...

De GOLD versie heeft nog wat extra functies, maar die zijn niet nodig voor jouw doeleinden :)...

En mooie is ook van MediaMonkey: hele lage belasting systeem, draait namelijk met Winamp als basis :)...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:42
Kun je nummers aan je bibliotheek toevoegen op een wijze waarbij het synchronisatie vinkje standaard uit staat?
Geen flauw benul, maar je kan wel je iPod zo laten syncen dat ie alleen een bepaald aantal playlists mee neemt... Scheelt je een hoop gedonder :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggel
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-10 22:07
Is het geen optie om in te stellen dat je handmatig muziek op je i-pod zet? Dit kan je met i-tunes 7 aanzetten als je je i-pod heb aangesloten en naar het menu van de i-pod gaat. In het hoofdmenu onder het kopje opties staat een vakje die je kan aanvinken die waarschijnlijk 'handmatig muziek op ipod zetten' heet. Als je dit hebt aangezet kan je vanuit de bibliotheek nummers selecteren en naar je i-pod slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 17:19

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Ik heb gewoon een apparte afspeellijst voor mijn iPod gemaakt en laat dus de ipod alleen syncen met die lijst. Verder komen alle cd's gewoon in mijn libary terecht waar mijn hele muziek collectie staat. Vandaar uit sleep (kopieer) Ik de titels die ik op me iPod wil naar de apparte lijst.

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verliezer
Piggel schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 22:32:
Is het geen optie om in te stellen dat je handmatig muziek op je i-pod zet? Dit kan je met i-tunes 7 aanzetten als je je i-pod heb aangesloten en naar het menu van de i-pod gaat. In het hoofdmenu onder het kopje opties staat een vakje die je kan aanvinken die waarschijnlijk 'handmatig muziek op ipod zetten' heet. Als je dit hebt aangezet kan je vanuit de bibliotheek nummers selecteren en naar je i-pod slepen.
Nee dit werkt niet, als je dan namenlijk wel wilt syncen pakt ie gelijk de gehele bibliotheek weer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verliezer
Koekie007 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 22:33:
Ik heb gewoon een apparte afspeellijst voor mijn iPod gemaakt en laat dus de ipod alleen syncen met die lijst. Verder komen alle cd's gewoon in mijn libary terecht waar mijn hele muziek collectie staat. Vandaar uit sleep (kopieer) Ik de titels die ik op me iPod wil naar de apparte lijst.
Deze tip kwam ik een aantal keer tegen. Dit zou inderdaad wel eens de beste oplossing kunnen zijn, tenminste je kan de nummers dan toch nog wel in andere playlist zetten toch?

ps: sorry hoor ik zag al wel andere topics die vergelijkbaar waren maar ik ben een echte n00b en dan wil je toch even zelf de vraag stellen, thnx zover voor de antwoorden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08 20:36

t-h

ik had hetzelfde probleem als jij en zal je daarom mijn oplossing vertellen: de iPod verkopen. Vervolgens kon ik kiezen, een nieuwe grotere (uitstel) of volstaan met de Shuffle die tot dan toe reserve was (probleem opgelost). Welnu, inmiddels een half jaar later en 200 euro rijker kan ik je zeggen: een kleinere iPod voldoet prima. Bovendien synct ie zo snel dat je 1min voor je van huis gaat nog kan zeggen welke muziek je mee wilt nemen (mits je een snel afsluitende Mac hebt natuurlijk). Een nano o.i.d. is met de hand goed te beheren, als een Shuffle te klein is. Beide zijn makkelijker mee te nemen en beter overheen te komen als de iPod na 13 maanden kapot is.

Misschien is dit ook de oplossing voor jou luxe-probleem.

Anders: maak gebruik van groeperingen: geef de liedjes die je niet op de iPod wilt een groep (b.v. "niet") en maak vervolgens een smart playlist die je 'iPod' noemt en die alle nummers opneemt waarbij de groepering niet "niet" bevat. Standaard komen dan alle nummers die je aan je library toevoegt wel op de iPod, en met een kleine update is dat geholpen.

De smart-playlist werkt zichzelf bij, en de iPod dus ook. Enige nadeel is dat je een afspeellijst in de linker kolom hebt staan die je waarschijnlijk niet afspeelt. Maar als dát een probleem voor je is mag je beter even bij jezelf ten rade gaan :Y)

Die vinkjes zijn voor welke liedjes je wilt afspelen.

Succes!

[ Voor 20% gewijzigd door t-h op 27-10-2006 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koekie007 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 22:33:
En wat hier zo briljant aan is, is dat je dan ook een smart playlist kunt maken met nummers die NIET met je iPod gesynct worden.

Kun je makkelijk nummers slepen van 'niet op iPod' naar 'syncen met iPod'. Die nummers verdwijnen dan ook automagisch uit de 'niet op iPod' playlist. Nummers die je met de hand delete uit de 'syncen met iPod' playlist komen automagisch in de 'niet op iPod' playlist te staan. Affijn, smart playlists.

Zo heb ik ook een playlist 'niet op iPod, maar wel minder dan een maand geleden toegevoegd aan Library'. Zie je ook nooit meer een plaat over het hoofd, en weet je altijd wat wel en niet op je iPod staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verliezer
Het klinkt allemaal wel beetje geknutsel en als work-arounds. Ik denk dat Apple nog wel uitbreidings kansen zo links en rechts op iTunes heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:05

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Nog steeds snap ik niet wat er mis is met het 'handmatig' muziek op de iPod zetten via iTunes. Je hebt dan zelf volledige controle en kan gewoon nummers uit je bibliotheek naar je iPod slepen.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
verliezer schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:22:
Het klinkt allemaal wel beetje geknutsel en als work-arounds. Ik denk dat Apple nog wel uitbreidings kansen zo links en rechts op iTunes heeft :)
Idd. Sowieso is iTunes naar mijn mening een te beperkt programma. Ik had al m'n mp3s netjes in mapjes gesorteerd, maar nu komt alles volledig door elkaar te staan in m'n Libary en dus ook m'n iPod :X Ik heb het idee dat Apple denkt "gebruikersvriendelijk" software te maken door simpelweg veel functies weg te laten. Ik ben nog geen goede iTunes alternatief voor OS X tegengekomen, iemand een idee?

@Verliezer: Je zou je CDs in een extern programma kunnen rippen. Vervolgens heb je je CDs in mapjes staan. Via Finder kun je zo'n mapje direct naar je iPod slepen zonder dat deze eerst in je libary wordt gekopieerd.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik meende dat iTunes7 inmiddels wel een optie had om aangevinkte muziek te synchroniseren met de iPod, dus zou het alleen een kwestie van wegvinken moeten zijn.

Die optie staat nu in het zeer uitgebreidde iPodmenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm raar, bij mij synced de iPod helemaal niet met m'n iTunes en sleep ik zelf de nummers... Verder ergens een reactie hierboven over dat iTunes chaotisch maakt. Ik heb daar totaal geen last van heb al m'n albums met een structuur "<artiestnaam> - <albumnaam> - <jaarvanuitgave>" iTunes maakt er bij mij helemaal geen zooi van, alles mooi op artiest en alle artwork erbij :)

Over dat je met vinkjes kunt bepalen of die iets wel of niet synced, je kunt ook ctrl click op een vinkje voor alles te vinken of te de-vinken ;) kan wel tijdje duren maar is dus wel in 1 handeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een ieder met 'problemen': Loop eens door de iTunes preferences heen.

Dan zul je zien dat je je muziek niet perse in de library hoeft te kopieeren, dat iTunes heus wel met z'n poten van je directory-structuur af wil blijven, en dat je niet met vinkjes per nummer hoeft te kloten om wel of niet bepaalde muziek naar je iPod te kopieeren.

Gewoon effe alle tabjes bij langs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08 20:36

t-h

Datafeest schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:38:
[...]

Idd. Sowieso is iTunes naar mijn mening een te beperkt programma. Ik had al m'n mp3s netjes in mapjes gesorteerd, maar nu komt alles volledig door elkaar te staan in m'n Libary en dus ook m'n iPod :X Ik heb het idee dat Apple denkt "gebruikersvriendelijk" software te maken door simpelweg veel functies weg te laten. Ik ben nog geen goede iTunes alternatief voor OS X tegengekomen, iemand een idee?

@Verliezer: Je zou je CDs in een extern programma kunnen rippen. Vervolgens heb je je CDs in mapjes staan. Via Finder kun je zo'n mapje direct naar je iPod slepen zonder dat deze eerst in je libary wordt gekopieerd.
dat iTunes te beperkt is ben ik met je eens. Het album-artiest veld wordt b.v. nog niet optimaal benut, waardoor sorteren soms niet logisch is.

het probleem wat je noemt met iTunes de bestanden laten beheren is op te lossen door het uit te schakelen. bovendien is iTunes ervoor gemaakt de muziek te beheren vanuit iTunes. de bestanden kan je dan ruystig aan iTunes overlaten - zo werkt iPhoto ook en eigenlijk is dat prima. alle liedjes van dezelfde cd worden bij elkaar bewaard, dus kan je door rechts te klikken en te kiezen 'show in Finder' ze zo traceren. alleen knullig als je ze zelf hebt gesorteerd, dat was dus voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:51:
Verder ergens een reactie hierboven over dat iTunes chaotisch maakt.
Deze reactie dus:
Datafeest schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:38:
Idd. Sowieso is iTunes naar mijn mening een te beperkt programma. Ik had al m'n mp3s netjes in mapjes gesorteerd, maar nu komt alles volledig door elkaar te staan in m'n Libary en dus ook m'n iPod :X
Tuxs:
Ik heb daar totaal geen last van heb al m'n albums met een structuur "<artiestnaam> - <albumnaam> - <jaarvanuitgave>" iTunes maakt er bij mij helemaal geen zooi van, alles mooi op artiest en alle artwork erbij :)
Dat is ook mijn ervaring. iTunes heeft een mappenstructuur en als je zelf al een andere structuur gewend bent kan het lijken alsof alles door elkaar staat. Maar de manier van iTunes is op zich helemaal niet zo onlogisch. Ik laat alle muziek door iTunes beheren en heb daardoor een vrij overzichtelijke mappenindeling vind ik: iTunes Music - Artist - Album - Track. Cd's waar meedere artiesten op staan, zoals verzamelcd's, staan iets anders, namelijk: iTunes Music - Compilations - Album - Track.
Om met iTunes prettig te werken moet je dus je eigen mappenstructuur loslaten. Kun je dat niet, dan is het volgens mij geen fijn programma. Maar mijn mening is dat mappenstructuren achterhaald zijn en dat tags veel waardevoller zijn omdat ze multidimensionaal zijn in tegenstelling tot mappenstructuren.
Over dat je met vinkjes kunt bepalen of die iets wel of niet synced, je kunt ook ctrl click op een vinkje voor alles te vinken of te de-vinken ;) kan wel tijdje duren maar is dus wel in 1 handeling ;)
Ik heb nu een iPod die meer opslagruimte heeft dan m'n iTunes library, maar toen ik nog een nano had, maakte ik geen gebruik van de vinkjes. Ik vond het overzichtelijker om een playlist te maken in iTunes, genaamd 'iPod', en daarna in te stellen dat die automatisch gesynchroniseerd moest worden met de iPod. Het voordeel daarvan is dat je direct in iTunes ziet hoe groot de playlist wordt zodra je er nummers aan toevoegt. De playlist 'iPod' was bij mij nog verdeeld in twee subplaylists 'CD's' en 'Losse nummers', die ook op de iPod zichtbaar waren.

Als je heel erg gewend bent om zelf de controle te hebben over bestanden en indelingen en liever mp3-bestanden dan tracks sleept en niets moet hebben van alles wat 'automatisch' heet, dan is een iPod waarschijnlijk niets voor je en kan je beter een plug&play usb-apparaat nemen waar je zelf vanuit je eigen mapstructuur de bestanden naartoe sleept.

Op die manier mis je naar mijn mening nogal wat van de toegevoegde waarde van een muziekbeheerprogramma (iTunes) ten opzichte van een filemanagementprogramma (Explorer of Finder). Ik heb bijvoorbeeld op mijn iPod allemaal Smart Playlists, gebaseerd op playcount, skipcount, recently added, etc.
verliezer schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:22:
Dat kan klinken als 'geknutsel en workarounds' maar ik vind het vooral heel handig. Bestanden en directory's/folders overzetten vind ik persoonlijk méér geknutsel. Als ik met bestanden en directory's zou moeten werken, zou ik teveel taginformatie missen, zoals artwork, playcount etc. Dan miste ik bijvoorbeeld de mogelijkheid om in één keer alle nummers te selecteren uit 2006, of alle nummers met een playcount = 0.

Ik heb met veel programma's om muziek te beheren gewerkt. iTunes ziet er op het eerste gezicht heel eenvoudig uit, maar heeft ontzettend veel uitgebreide mogelijkheden. Het leunt echter wel op een bepaalde manier van omgaan met bestanden, namelijk dat deze onderliggende structuur transparant is voor de gebruiker. Als het aan mij lag, was de iTunes Library een monolitisch bestand want ik kom toch zelden in Finder om een muziekbestand te zoeken.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zet gewoon automatische sync uit op je iPod. En sleep dan nummers/albums/playlists handmatig naar je iPod. Zo moeilijk is het allemaal toch niet?

[ Voor 6% gewijzigd door Matias op 28-10-2006 19:18 ]

Pagina: 1