[WC] Blokken/fittingen/radiator smerig

Pagina: 1
Acties:
  • 1.141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-07 20:59
oi, ik zal me eerst maar eens even voorstellen, ik loop hier al een aardig tijdje rond maar post eigenlijk nooit wat.

Ik zou verder niet weten waar ik het anders zou moeten posten en aangezien hier meer over waterkoeling staat zet ik het hier maar neer.

Ik heb een hele tijd geleden een waterkoelingsset in mijn pc gehad. Toen ik zag dat mijn water troebel werd ging ik het even beter bekijken. Mijn reservoir zag er toen zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.oudelohuis/Plaatjes/troebel.JPG

Nu ongeveer een halfjaar later ben ik weer van plan om hem weer in te bouwen, maar zal ik hem toch eerst moeten reinigen. ik heb mijn reservoir en vga blok al weg gegooid want die waren al niet meer te redden, maar de rest heeft een 4tal uren in schoonmaak azijn. gelegen, toen heb ik een paar foto's geschoten en het azijn verschoond.

Mijn CPU blok:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.oudelohuis/waterkoeling/aanslag%20cpublok.JPG

Hier begint het nikkel al te verdwijnen, is dit normaal als je het in schoonmaak azijn legt? Het blok is dus van koper, maar is vernikkeld. (dit reageert toch niet met koper? zoals alluminium wel doet.)

Fitting:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.oudelohuis/waterkoeling/aanslag%20fitting1.JPG

erg smerig waar de tube aan komt, ook aan de binnen kant is hij behoorlijk smerig, zit een witte aanslag in.

Nog een keer de fitting maar vanuit een andere hoek:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.oudelohuis/waterkoeling/aanslag%20fitting2.JPG

Op het "L" gedeelte van de fitting komt een koperen kleur tevoorschijn terwijl ik hem alleen maar in schoonmaak azijn heb gehad, zijn deze fittingen dan ook van koper?

Ook heb ik mijn radiator er bij liggen (Alphacool NexXxos extreme II) en die zit ook vol met schoonmaak azijn. Als ik het azijn uit de reservoir giet, is het gewoon blauw :? is dit normaal?

En mijn volgende vraag, maak ik het zo goed schoon? Of is er een betere manier om het schoon te maken? Op het internet kon ik er verder niets over vinden.

Alvast bedankt _/-\o_

/edit
Het CPU blok is volgens mij nu wel redelijk schoon, alleen nog een beetje dof, maar dit maakt toch niet zoveel uit? ik ga het spul nog wel mooi vanacht in het azijn laten liggen. En dan verschoon ik het morgen vroeg nog 1x en dan is het meeste er wel af denk ik. Ik vraag me alleen nog af wat het witte spul aan de binnen kant van de fittingen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Rickz op 27-10-2006 21:36 ]

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarom heb je geen toevoeging in het koelwater gedaan? Als je gewoon demiwater gebruikt met bijv. waterwetter erin krijg je echt geen verontreinigingen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
De eerste 2x heb ik dit ook wel gebruikt, maar de 3e x ben ik dit gewoonweg stom vergeten, erg dom natuurlijk.

Volgens mij is mijn radiator nu wel aardig schoon, alleen het CPU blok nog even en dan ga ik die ook een keer opnieuw polijsten.

Verder haal ik ook allemaal nieuwe fittingen, want die van mij zijn gewoon niet meer mooi omdat ze helemaal brons gaan uitslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je zou last kunnen hebben van oxidatie, maar dat kan ik niet met zekerheid opmaken uit je verhaal. Er zijn wel topics geweest hoe je oxidatie aanslag van koper kunt verwijderen, misschien dat je daar eens naar kunt zoeken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
Ik laat nu voor 1 nacht het CPU blokje en de pomp in een ketchup badje staan (ergens gelezen dat dit ook goed hielp) en dan morgen met demi/gedestilleerd water ff goed afspoelen. Kijken of ie dan weer mooi schoon is.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.oudelohuis/waterkoeling/cpubottom%20ketchup.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.oudelohuis/waterkoeling/cputop%20ketchup.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.oudelohuis/waterkoeling/pomp%20ketchup.JPG

En nu heb ik ook een foto genomen van al mijn fittingen die ik schoon heb proberen te maken, maar er komt als ze droog worden een doffe witte aanslag op

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.oudelohuis/waterkoeling/doffe%20fittingen.JPG

Iemand enig idee wat voor aanslag dit is? Als het nat wordt is het weer weg. En ook bij sommige fittingen komt een koperen kleur tevoorschijn, ik neem aan dat deze fittingen dan van koper zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik gok dat het alu-oxide is.
de fittingen zijn van koper ja.

dat blauwe is wss. opgelost koper ;) (ja dat is blauw ja).
Zou het kunnen zijn dat er een redox reactie is opgetreden waardoor je koper in je rad is gaan zitten?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat voor metalen zitten allemaal in je setup verwerkt dan?
Het gaat meestal fout wanneer je aluminium en koper gebruikt zonder toevoegingen in het koelwater, het aluminium wordt dan weggevreten en komt als een soort oxidatie smurrie op het koper terecht. Je zou koperpoets kunnen proberen om je fittingen schoon te maken, maar dan heb je kans dat je de vernikkelde laag kompleet wegpoetst.

Zelf gebruik ik enkel koper en messing in m'n setup en dat gaat prima. Als toevoeging gebruik ik gewoon een scheut auto koelvloeistof.

edit @ hierboven:
Koper zelf wordt eigenlijk nooit aangetast, maar zo te zien heeft het nikkel gereageerd met iets.

[ Voor 10% gewijzigd door MadMarky op 29-10-2006 19:11 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

madmarky: dat heet een redox-reactie ;)
autokoelvl. zou ik niet gebruiken ivm bacterieen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik weet wat een redox reactie is, maar ik heb nog nooit koper zien oplossen op zo'n manier. En nogmaals, het lijkt erop dat het nikkel heeft gereageerd ipv het koper.
Ennne auto koelvloeistof schijnt nogal giftig te zijn, ik heb hetzelfde koelwater 2 jaar 24/7 gebruikt en ben geen levensvormen tegengekomen ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
@ Boudewijn
Ik wist dat koper blauw kon worden, als het een reactie ondevonden had maar welke wist ik niet meer.

@ MadMarky
Ik dacht dat er alleen koper en geannodiseert aluminium (coolplex) reservoir in zaten, dit bleek dus niet het geval, en de hele onderkant van het reservoir was zwart/donker grijs.

Dan had ik nog 2 vraagjes.
-Wat kan ik straks het beste als watermix gebruiken? Gewoon Innovatek Protect wat al voor gemixt is? Of is er wel iets beters op de markt wat niet zo duur is?

-Ik ga waarschijnlijk nieuwe fittingen kopen, bij welke ben je zekerder dat het niet gaat lekker of iets in die geest? Push in fittingen of welke ik nu ook had, van die draai fittingen?

[ Voor 17% gewijzigd door Rickz op 29-10-2006 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 13:31
niks over waterkoeling :+

[WC] Het grote waterkoelings topic deel XIX

haha ik zal eens kijken wat je prob is en misschien weet ik er wel iets op, azijn werkt meestal wel goed tegen alle soorten aanslag, anders toch echt met 0,01 Mzoutzuur aan de gang :P maar dat is 'n extreem goedje ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MadMarky schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 19:15:
Ik weet wat een redox reactie is, maar ik heb nog nooit koper zien oplossen op zo'n manier. En nogmaals, het lijkt erop dat het nikkel heeft gereageerd ipv het koper.
Ennne auto koelvloeistof schijnt nogal giftig te zijn, ik heb hetzelfde koelwater 2 jaar 24/7 gebruikt en ben geen levensvormen tegengekomen ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redox-reactie
zoeken is lastig he schat :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dangerden schrijft altijd Zerex Super Coolant voor. Deze heb ik ook al eens gebruikt, prima spul maar ik merk geen verschil met gewone koelvloeistof.
Wat probeer je me nu te vertellen dan? Dat koper ook kan reduceren?
Prima, ik geloof je meteen. Zoek je ook even op of het betrekking heeft op de metalen in het waterkoelingsysteem van de TS? Dank u :z

[ Voor 49% gewijzigd door MadMarky op 29-10-2006 20:07 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Wat is er van nikkel in deze setup dan?

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een venikkeld koelblok gebruikt, daar nikkel nogal een belabberde warmte capaciteit heeft....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
Innovatek V6 was vernikkeld, en de fittingen ook allemaal. Daar onder zit natuurlijk wel koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MadMarky schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 20:04:
Waarom heb je geen toevoeging in het koelwater gedaan? Als je gewoon demiwater gebruikt met bijv. waterwetter erin krijg je echt geen verontreinigingen.
In mijn vorige setup had ik gedestileerdwater en water-wetter, na een jaartje ofzo kreeg ik toch last van algen. Alleen die 2 dingen zijn niet genoeg tegen algen. Bij mij zaten er echt hele brokken alg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MadMarky schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 20:03:
Dangerden schrijft altijd Zerex Super Coolant voor. Deze heb ik ook al eens gebruikt, prima spul maar ik merk geen verschil met gewone koelvloeistof.

[...]

Wat probeer je me nu te vertellen dan? Dat koper ook kan reduceren?
Prima, ik geloof je meteen. Zoek je ook even op of het betrekking heeft op de metalen in het waterkoelingsysteem van de TS? Dank u :z
alu en koper?

:Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
Jup, de vraag is nu alleen: hoe haal ik dit het beste weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als het echt een redox is geweest: niet 1-2-3 (het kan wel maar dat is niet echt handig)
tip: neem voortaan 1 metaal in je setup.

bijvoorbeeld alleen koper :)
met een zuur kun je het alu op laten lossen terwijl het koper niet oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MadMarky schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 19:09:
Wat voor metalen zitten allemaal in je setup verwerkt dan?
Het gaat meestal fout wanneer je aluminium en koper gebruikt zonder toevoegingen in het koelwater, het aluminium wordt dan weggevreten en komt als een soort oxidatie smurrie op het koper terecht.
[...]
Dus?
In dat soort gevallen zal het aluminium reduceren (in dit geval het reservoir) en het koper oxideren.
Bij de TS is het koper schoon en onaangetast, de vernikkelde laag lijkt wel weggevreten. Onder in het reservoir een zwarte laag, maar is het reservoir daar aangetast of is het een oxidatielaag? Als het aluminium aangetast is zou ik een oxidatielaag verwachten op het koperen koelblok of verstoppingen in de radiator. Als er zwarte smurrie onder in het reservoir ligt maar het aluminium niet erg aangetast is, is er geen redoxreactie geweest met het koper maar met een ander metaal (het nikkel?)

Al met al vind ik het nogal vreemd wat hier gebeurd is. Er zou best een reactie tussen koper en alu kunnen zijn geweest, maar dan is de kwaliteit van het vernikkelen bij innovatek ook niet al te best geweest, dat spul zit er niet voor niets op :X

edit:
Deze pagina geeft een goed voorbeeld van wat een redox reactie zoal kan aanrichten.

[ Voor 4% gewijzigd door MadMarky op 30-10-2006 15:02 ]

🖥️ | 🚗

Pagina: 1