Flashkaart als vervanging van harddisk

Pagina: 1
Acties:

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:01
Ik heb een oude 486-laptop met een 300Mb (nee, geen Gb :)) harddisk en wel 20Mb geheugen slingeren die het behalve de accu prima doet. Alleen de harddisk maakt veel lawaai, waarschijnlijk duurt het niet lang meer voordat deze er mee ophoudt. O.a. naar aanleiding van dit nieuwsberiocht (nieuws: Fujitsu introduceert laptop met flash-harddisk) wilde ik daar wel eens een experiment mee doen om te kijken of dat goed werkt met een flashkaart ter vervanging van de harddisk. Dus ik heb voor een paar euro een CF->IDE adapter besteld, en deze met een 256Mb CF-kaart in de laptop gebouwd.

Situatie met harddisk:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/laptop_harddisk.jpg

Situatie met flashkaart:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/laptop_memcard.jpg

Ik ben nu zover dat DOS goed wil booten, dat was ook niet zo moeilijk. Ik wil nu kijken of ik een kale versie van windows 98 (98lite o.i.d.) op het kaartje kan proppen, of anders koop ik voor een paar euro een 512 of zelfs 1024Mb kaartje. Hoewel nog maar de vraag is of het moederbordje dat aankan, maar dat zien we dan wel weer. Op de originele harddisk draait overigens windows 95.

De laptop is nu volledig stil als je hem start (processor is passief gekoeld), en het stroomverbruik is 7W, terwijl het met harddisk zo'n 12W was. Ik weet nog niet precies wat ik er mee wil, mogelijk kan ik hem inzetten om mijn zonnepanelen mee te monitoren o.i.d. Als ik er 98 op krijg is het gelijk een interessant experiment om te kijken hoe flashgeheugen zich houdt onder zware belasting zoals een swap-file van een operating system. Je hoort verhalen dat dat hooguit een paar weken goed gaat, maar dat wordt ook vaak tegengesproken met het argument dat moderne flashkaarten de belasting veel beter spreiden over de cellen waardoor het geen probleem meer is.

Hebben al meer mensen dit gedaan? Zo ja, wat is jullie ervaring?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Bekend :) Ik gebruik een flashkaartje in een, verder compleet passief, Windows-terminaltje wat omgebouwd is tot Linux, en dat blijft het fijn doen. Moet ik er wel bijzeggen dat ik er geen swap ofzo op heb staan, er zit 128MB aan geheugen in en da's zat voor alleen wat MP3tjes afspelen. Met swap op flash heb ik geen ervaring; geheugenkaartjes kosten echter atm zo weinig dat ik zou zeggen: probeer het eens uit en laat ons weten wanneer het foutgaat :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Ok, in een PC zit elektronica, maar daar gaat je topic niet over. Ik gooi em ff naar Opslagmedia & I/O controllers, als er mensen zijn met ervaring met het vervangen van HDD's door flashgeheugen zullen die wel daar te vinden zijn imho.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.