USB stroomissue

Pagina: 1
Acties:

• HovaCarlito
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 12:55
Hallo,

Het heeft wel vaker op GoT gestaan, maar ik heb een iets andere vraag.

Ik heb momenteel maar 2 USB devices aangesloten op mijn PC: een Logitech G5 muis (98 mA) en een Microsoft Natural 4000 (100 mA). Zodra ik een Pirahna Gamepad (500 mA) er op aansluit, dan knikkert hij mijn muis er uit. Na enig onderzoek, kwam ik er dus achter dat het te maken heeft met de energietoevoer.

Ik heb een klein onderzoekje gedaan: een vriend van me heeft 2 van dezelfde gamepads, en nog meer apparaten dan ik - die in totaal ook veel meer mA trekken dan op mijn PC. Ik heb ook zelf het "gevoel" dat 698mA niet zo dramatisch veel is (maar ik kan het fout hebben).

Is er niet een mogelijkheid dat Windows (want in de BIOS heb ik al gekeken) somehow de energietoevoer naar mijn USB apparaten aan het knijpen is?

Verdere specs die er toe doen:

450W voeding
ASUS A8N-SLI moederbord.
Windows XP Pro. SP2.

Alvast heel erg bedankt!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Normaal moet elke USB poort 500mA kunnen leveren. Wat gebeurt er als je iets aansluit op een andere "groep" aansluitingen? Bijvoorbeeld de frontaansluitingen.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
http://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Daar staat beschreven dat een USB poort maximaal 500 mA kan leveren.

dus als je een USB hub hebt aangesloten op een van je poorten kan hij tenzij je een extra voeding erbij hebt 500 mA max trekken.

Die vriend heeft dus waarschijnlijk of een bijgevoedde USB hub of hij gebruikt meer dan 1 poort

[ Voor 51% gewijzigd door Flapp op 27-10-2006 19:25 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

• HovaCarlito
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 12:55
Ik gebruik geen USB hub - hij gaat op de USB aansluitingen van mijn moederbord. Ook als ik een andere groep aansluitingen gebruik (namelijk die aan de voorkant van mijn PC ipv de achterkant), dan gebeurd er alsnog hetzelfde. Overigens ziet Windows die wel als dezelfde "USB-hoofdhub".

Even een schets van hoe precies de USB apparaten aangesloten zijn:

Toetsenbord achterin op USB 1.0
Muis achterin op USB 2.0
Gamepad voorin op USB 1.0.

Ik krijg overigens niet een melding van windows oid dat er niet genoeg stroom is - mijn G5 kapt er gewoon mee. Hij krijgt nog wel stroom, maar doet alleen niets meer. Iets anders wat redelijk vreemd is: als ik mijn MP3 speler, of een cardreader in de voorste aansluitingen van mijn PC doe, dan komen deze WEL in de tweede "USB-hoofdhub" te staan, maar mijn controller komt altijd in de eerste.

Misschien heeft het dus eigenlijk niets met stroom te maken...

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 11:30
Dat zou kunnen. Maar iedere fabrikant of misschien zelfs iedere serie kan net iets anders begrenst zijn. Dus eigenlijk niet iedere fabrikant zou zijn poort precies afstellen op 500mA en misschien iets hoger of lager. Maar met een hub met externe voeding heb je volgens mij per poort 500mA met een beetje geluk.

verdwaalde ict'er op elektro!