Toon posts:

7950GX2 niet herkend in windows.

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem :
MSI 975X PE v2.0
Intel Core 2 Duo E6600
Club3d 7950GX2
Antec NeoHE 550.

Alles draait stock !

Het probleem :

1. Mijn pc start soms niet op tijdens de week.
2. Als ik een dvd probeer te openen , is het net alsof de pc vast loopt.
3. Als ik windows in safe mode start wordt geen VGA gevonden.
4. Als ik de pc opstart , gewoon , dan geraak ik niet verder dan het loadbalkje van WinXP SP2.0
5. Na da Loadbalkje zie ik gewoon een zwart scherm.
6. Dit is een volledig nieuw systeem sinds 2 maanden , ik heb deze problemen nooit gehad.
Met de videokaart in een andere pc starte die pc ook heel soms niet op.
Maar sinds ik al een maand geen problemen heb gehad en nu opeens vind volgens mij de Pc de videokaart niet meer.

Wat ik al gedaan heb.

1. Pc 5x geformateerd , maar het probleem blijft bestaan.
2. Verscheidene malen een bios reset , geen verandering.
3. CHKDSK uitgevoerd op harde schijven , geen verandering.
4. Drivers nvidia vernieuwd , oude geprobeerd , niks veranderd.

5. Wat ik nog in gedachten mee zit is het ram en de CPU maar ik heb die enkele weken geleden 17 uur Orthos laten draaien zonder problemen.
6. Wat ik raar vind was dat ik enkele dagen geleden bij een herformat van de pc de nvidia drivers niet kon installeren , er kwam een ERROR op , iets in de aard van 'Can't instal drivers for device'
Ik had dit ook met alle drivers. Maar opeens na 10 tallen keren ging het.
7.De Pc ging weer , maar niet lang , concreet heeft de pc 3 dagen goed gewerkt, en nu werkt de pc weer niet meer in NORMALE modus , wel in veilige modus.

Mijn veronderstelling :

1. Er is iets met de videokaart ?
2. CPU en RAM werken volledig aangezien ik in velige modus perfect kan opstarten?
3. Als het de videokaart zou zijn , wat ik niet weet , dit is waarom ik dit topic hier plaats , misschien kan het iets anders zijn. Maar is dit RMA , ik heb de kaart sinds 22/05/2006 (Factuurdatum 7900GTX maar ik heb een 7950GX2 als RMA terug gehad met bijbetaling.)

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Start de pc eens in veiligmodus en laate prime 95 2x draaien voor een uurtje of 2, als je dan geen errors/lock ups krijgt dan zal het wel zeker de videokaart zijn en kun je hem best rma doen.

Verwijderd

Topicstarter
Renegade! schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 19:04:
Start de pc eens in veiligmodus en laate prime 95 2x draaien voor een uurtje of 2, als je dan geen errors/lock ups krijgt dan zal het wel zeker de videokaart zijn en kun je hem best rma doen.
SP 2004 -Orthos is ook goed veronderstel ik?
En nog iemand ideën?

EDIT : Ik heb deze problemen sinds een beta driver van Nvidia 96.89
Maar ik kan deze kaart wel nog terugsturen mag ik hopen?
En ik had de kaart 575/725 draaien , 24/7 stabiel.
Als ik de kaart RMA , kan de fabrikant dit zien , aangezien de kaart niet meer werkte
en ze nog 575/725 staat. Of is de kaart stock als je ze eruit haalt en in andere pc steekt?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 19:24 ]

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-06 08:31
die kaart is niet goed... zorgt voor diverse Mainboard lock ups.. (heb ik hier al een paar keer bij de hand gehad).. het kan ook zijn dat je 12 volt lijn die je aan moet sluiten niet helemaal correct is. Heb je alleen op dat lijntje de viedokaart aangesloten? is je voeding wel krachtig genoeg om alles op te spinnen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 19:17:
[...]

SP 2004 -Orthos is ook goed veronderstel ik?
En nog iemand ideën?

EDIT : Ik heb deze problemen sinds een beta driver van Nvidia 96.89
Maar ik kan deze kaart wel nog terugsturen mag ik hopen?
En ik had de kaart 575/725 draaien , 24/7 stabiel.
Als ik de kaart RMA , kan de fabrikant dit zien , aangezien de kaart niet meer werkte
en ze nog 575/725 staat. Of is de kaart stock als je ze eruit haalt en in andere pc steekt?
adslfreak schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 19:22:
die kaart is niet goed... zorgt voor diverse Mainboard lock ups.. (heb ik hier al een paar keer bij de hand gehad).. het kan ook zijn dat je 12 volt lijn die je aan moet sluiten niet helemaal correct is. Heb je alleen op dat lijntje de viedokaart aangesloten? is je voeding wel krachtig genoeg om alles op te spinnen?
Mijn voeding is sterk genoeg voor een SLI set.
En kan zeker deze kaart met gemak aan , 4*12V lijn.
En de kaart zit op de Pci Powerconnecter die speciaal voor de videokaart is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 19:26:
[...]

[...]

Mijn voeding is sterk genoeg voor een SLI set.
En kan zeker deze kaart met gemak aan , 4*12V lijn.
En de kaart zit op de Pci Powerconnecter die speciaal voor de videokaart is.
CPU en RAM zijn het niet , Orthos draait al 1 uur en 23min stabiel.. en ik heb ook nooit onstabilieteit
gezien van de pc. Enkel tijden spelletjes dat de pc vast loopt. En nu dat de pc de kaart niet meer vind.

• Andre61
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:49
Hier is een link naar een nvidia site die aangeeft of moederborden compatible zijn met de 7950GX2.
http://www.nvidia.com/content/geforce_gx2_sbios/us.asp
Daar staat jouw moederbord niet bij. Dat wil niet perse zeggen dat het niet werkt overigens.

Verwijderd

Topicstarter
Andre61 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:32:
Hier is een link naar een nvidia site die aangeeft of moederborden compatible zijn met de 7950GX2.
http://www.nvidia.com/content/geforce_gx2_sbios/us.asp
Daar staat jouw moederbord niet bij. Dat wil niet perse zeggen dat het niet werkt overigens.
Heeft een maand perfect gewerkt.. met 3Dmark06 score : 9314 en 3Dmark05 score : 16470.
Dus aan het moederbord ligt het niet.. want mijn kennissen online hebben ook dezelfde setup als mij.
Ik heb dit probleem na een Beta driver.

Hoe kan ik mijn videokaart enablen in SAFE MODE ?
Of ze aanzetten omdat ze niet gevonden word nu hier in SAFE MODE.
Kan ik eventueel de clockspeeds terug zetten en kijken , al denk ik dat dat het probleem niet is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 20:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update : Pc start soms maar 1 seconde op en gaat dan weer uit.
Wat me lijkt te zijn , hetzelfde als zonder videokaart.
Pc start enkel nog in Veilige modus.

Neemt een fabrikant een kaart die overclocked geweest is terug ?
Al weet ik zeker dat ze hierdoor niet kapot gegaan is.

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 00:39:
Update : Pc start soms maar 1 seconde op en gaat dan weer uit.
Wat me lijkt te zijn , hetzelfde als zonder videokaart.
Pc start enkel nog in Veilige modus.

Neemt een fabrikant een kaart die overclocked geweest is terug ?
Al weet ik zeker dat ze hierdoor niet kapot gegaan is.
Welke HD heb je?
En neej een fabrikant neem een overclocked kaart niet terug wat je wel kunt doen terug clocken naar STOCK speeds en dan (als je dat hebt gedaan of niet) je orginele koeler weer op de VGA doen en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
ZalmanLuci schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 02:25:
[...]

Welke HD heb je?
En neej een fabrikant neem een overclocked kaart niet terug wat je wel kunt doen terug clocken naar STOCK speeds en dan (als je dat hebt gedaan of niet) je orginele koeler weer op de VGA doen en klaar.
Ik heb niks aan de koeling van de kaart veranderd. Dat is allemaal stock.
Maar aangezien ik de kaart niet terug op stock speeds kan zetten omdat de kaart niet kan worden gevonden in SAFE MODE. Hoe kan ik op een of andere manier de kaart enablen en zo de default speeds instellen? Ik heb de kaart er ook al eens opnieuw ingestoken maar hielp niet.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Kan je niet proberen de kaart in andere pc te steken?

Misschien ben je met OC tever gegaan zeker icm met je stock cooling!

Verwijderd

Topicstarter
Kurios schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 09:50:
Kan je niet proberen de kaart in andere pc te steken?

Misschien ben je met OC tever gegaan zeker icm met je stock cooling!
De OC was met ATI tool 24/7 stabiel.
En ik heb 2*120MM fan erop gericht , kaart werd tussen 48-78°C warm.
Nooit hoger. En de overclocks waren 575/725 terwijl dat eigenlijk niet zo een hoge overclock is voor die kaart , want de meeste mensen draaen 600/800. Maar ik hield de OC lager voor alle zekerheid.
Nee , het probleem is iedereen hier heeft nog een AGP slot 8)7

*Hoe verander je clockspeeds in SAFE MODE aangezien dat ik dat niet vind.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 09:54 ]

Verwijderd

Met wat heb je de graka overgeclocked? Als je namelijk de bios niet veranderd hebt is er niks aan de hand.

Edit: Als je alleen ATiTool hebt gebruikt is er niks aan de hand. ATiTool laat de kaart realtime op andere kloksnelheden draaien maar past niks aan op de kaart zelf. Oftewel de fabrikant zal deze kaart gewoon terug nemen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 09:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 09:54:
Met wat heb je de graka overgeclocked? Als je namelijk de bios niet veranderd hebt is er niks aan de hand.
Ik heb de graka overclocked met Nvtweak wat overclocken in het nvidia control panel mogenlijk maakt.
Of ATI tool heb ik ook gebruikt om de stabiliteit te controleren.
Ik heb geen bios flashes gedaan ! Alleen omdat ik al niet weet hoe dat moet.
Ik heb wel *start-up* met die overclock settings aangevinkt.

*Hoe verander je clockspeeds in SAFE MODE aangezien dat ik dat niet vind.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 09:57 ]

Verwijderd

In NVTweak zit geloof ik Bit-nog wattus (lang geleden, ik gebruik tegenwoordig alleen ATiTool). Nogmaals de kloksnelheden worden dan softwarematig geforced. Er wordt niks aan de kaart aangepast dus zolang die driver niet draait met NVTweak is het in orde (met ATiTool is het bijvoorbeeld dat als ATiTool niet draait dat de kloksnelheden al stock gaan). Ik vermoed dat het gewoon kaartje op RMA trip sturen is. Wat je nog kan proberen is een andere kaart in je pc stoppen en kijken hoe het dan gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 09:59:
In NVTweak zit geloof ik Bit-nog wattus (lang geleden, ik gebruik tegenwoordig alleen ATiTool). Nogmaals de kloksnelheden worden dan softwarematig geforced. Er wordt niks aan de kaart aangepast dus zolang die driver niet draait met NVTweak is het in orde (met ATiTool is het bijvoorbeeld dat als ATiTool niet draait dat de kloksnelheden al stock gaan). Ik vermoed dat het gewoon kaartje op RMA trip sturen is. Wat je nog kan proberen is een andere kaart in je pc stoppen en kijken hoe het dan gaat.
Dus je bedoeld concreet , dat ik de kaart kan weersturen zonder dat de fabrikant dit merkt.
Ik heb de kaart geoc'ed met NvTweak en ATI-tool. Dus zolang de fabrikant deze progjes niet heeft kan men er niks over zeggen ? Of kan met er helemaal niks van zeggen of zien.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Probeer eens in het BIOS menu te komen. Als je PC al na 1 sec uitvalt, dan is er iets niet goed aangesloten. Haal eens een half uurtje de stroom van je PC. Doe vervolgens een CMOS Clear en strat dan de PC op. Als je in het BIOS kunt komen moet je even kijken naar de instellingen van het geheugen. Soms zet het BIOS deze op 3-3-3-9, wat de meeste geheugenmodules niet aankunnen. Zet de timings eens wat losser (5-5-5-15 ofzo) en verhoog het DDR voltage een klein beetje (+0.1V).

En probeer ook eens met een andere PCI of PCI-E kaart (als je die hebt).

Goud is geen geld

Verwijderd

Bios al geupdate?
===================

BIOS Type Award® BIOS File Sizes 403KB
Version 1.2 Update date 2006-3-28

Update Description
- Support nVIDIA 7900X2 PCI-E VGA card.
- Update onboard SATA JMicron option ROM version.
- Support Winbond W39V080FAPZ flash ROM.

Verwijderd

Topicstarter
frankknopers schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:04:
Probeer eens in het BIOS menu te komen. Als je PC al na 1 sec uitvalt, dan is er iets niet goed aangesloten. Haal eens een half uurtje de stroom van je PC. Doe vervolgens een CMOS Clear en strat dan de PC op. Als je in het BIOS kunt komen moet je even kijken naar de instellingen van het geheugen. Soms zet het BIOS deze op 3-3-3-9, wat de meeste geheugenmodules niet aankunnen. Zet de timings eens wat losser (5-5-5-15 ofzo) en verhoog het DDR voltage een klein beetje (+0.1V).

En probeer ook eens met een andere PCI of PCI-E kaart (als je die hebt).
In de bios geraak ik zonder problemen , en de timings staan goed.

Ik heb gisteren de CMOS gereset , batterij er 1minuut uit. En half uur stroom ervan.
Gans de nacht stroom ervan bedoel ik. En deze morgen nog steeds hetzelfde.
In veilige modus werkt de pc.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:06:
Bios al geupdate?
===================

BIOS Type Award® BIOS File Sizes 403KB
Version 1.2 Update date 2006-3-28

Update Description
- Support nVIDIA 7900X2 PCI-E VGA card.
- Update onboard SATA JMicron option ROM version.
- Support Winbond W39V080FAPZ flash ROM.
Ik heb de bios geupdate naar de laatste bios van MSI. v7.1 die in augustus uitgekomen is.
Maar ik kan de bios niet in windows updaten in safe mode?

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:10:
[...]

Ik heb de bios geupdate naar de laatste bios van MSI. v7.1 die in augustus uitgekomen is.
BIOS updates altijd met opstartdisk doen in DOS :X

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Topicstarter
SgtStrider schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:14:
[...]

BIOS updates altijd met opstartdisk doen in DOS :X
Heb de video-drivers uninstalled. En opeens gaat de pc weer.
Maar dan wel zonder de videokaart?

Verwijderd

Je zei dat het pas fout ging vanaf een bepaalde driver, bedoel je dan dat er een bepaalde versie is die fouten veroorzaakt? Probeer dan eens een oudere (bijvoorbeeld 91.31).

Edit: En nogmaals kijk of het wil lukken met een andere graka.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 10:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:31:
Je zei dat het pas fout ging vanaf een bepaalde driver, bedoel je dan dat er een bepaalde versie is die fouten veroorzaakt? Probeer dan eens een oudere (bijvoorbeeld 91.31).

Edit: En nogmaals kijk of het wil lukken met een andere graka.
Ja , ik zou het al lang getest hebben met een andere Graka.
Maar ik heb hier geen graka bij de hand en iedereen heeft hier AGP kaarten.

Edit : Ik ga nu die driver testen.
Atitool en Nvtweak zijn ook uninstalled 'en alles waarden zijn reset' kwam erop bij uninstall.
Reset all settings to default , ik heb oké gedrukt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 10:34 ]

Verwijderd

Kijk anders eens of er nog behulpzame tweakers in de buurt wonen of een lokale computerboer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:38:
Kijk anders eens of er nog behulpzame tweakers in de buurt wonen of een lokale computerboer.
Ik ga nu bios updaten naar een nieuwe officiele bios. v7.2 ik heb v7.1
Misschien is de bios verneukt door die videokaart driver.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:43:
[...]

Ik ga nu bios updaten naar een nieuwe officiele bios. v7.2 ik heb v7.1
Misschien is de bios verneukt door die videokaart driver.
De videokaart is weer installed.
Toen ik de driver installeerde 91.31 , nadat de pc de kaart via de driver herkende.
Krijg ik een Out Of frequentie scherm. Ik heb de pc handmatig uitgedaan.
En nu start de pc gewoon op , ik zit in windows met de kaart werkend en alles stock.
De bios versie ik ook succesvol geupdate.

Nu zit ik met de vraag , aangezien ik dit al een paar keer gehad heb.
Zou ik de kaart toch terug sturen als RMA ?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:08:

Zou ik de kaart toch terug sturen als RMA ?
ik zou dat niet doen totdat je zeker weet dat het aan de kaart ligt. Ten eerste kost het extra geld en ten tweede ben jeje kaart kwijt en RMA kan nog wel eens erg lang duren.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 13:01

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

lijkt me alleen nodig als er echt iets hardwarematig defect is, en kunnen hun niets vinden krijg je em mooi netjes terug met onderzoeks kosten...

Zulke oc tools als ati tool en rivatuner zijn lowlevel drivers en kunnen zulke problemen veroorzaken.
Zoals al vaker gesteld test je vga op een andere mobo, zodat je met harde bewijzen kunt komen dat hij defect is.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Topicstarter
sain onez schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:31:
lijkt me alleen nodig als er echt iets hardwarematig defect is, en kunnen hun niets vinden krijg je em mooi netjes terug met onderzoeks kosten...

Zulke oc tools als ati tool en rivatuner zijn lowlevel drivers en kunnen zulke problemen veroorzaken.
Zoals al vaker gesteld test je vga op een andere mobo, zodat je met harde bewijzen kunt komen dat hij defect is.
Oké. Ik wist niet dat ze werkuren aanrekenen als de kaart nie kapot was :|

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 13:01

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

niet mooi om na zo een (onopgelost) topic dezelfde kaart in vraag en aanbod te zien.
Zo werken tweakers niet...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:10:
[...]

Oh ik zie net dat ik een foutje heb gemaakt..
Ik dacht dat PE voor PLATINUM EDITION stond :) hehe

Nu ik je bios versie zo zie ben ik erachter gekomen dat die PE dus voor POWERUP EDITION staat.
vandaar 7.1 ... ik dacht al...

oeps

Verwijderd

Topicstarter
sain onez schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 17:18:
niet mooi om na zo een (onopgelost) topic dezelfde kaart in vraag en aanbod te zien.
Zo werken tweakers niet...
De kaart werkt. Heb al gans de dag gegamed Dark Messiah Might And Magic :+

Verwijderd

Niet net, ligt aan je eigen principes. Er moest een probleem opgelost worden en dat is gebeurd. Dat de TS zijn kaart weer kwijt wil is zijn zaak (ik heb zijn ad niet gezien maar is het soms voor de Geforce 8 serie ofzo?).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 21:46:
Niet net, ligt aan je eigen principes. Er moest een probleem opgelost worden en dat is gebeurd. Dat de TS zijn kaart weer kwijt wil is zijn zaak (ik heb zijn ad niet gezien maar is het soms voor de Geforce 8 serie ofzo?).
Ik weet nog niet als ik een 8 serie ga kopen.
Ik wacht gerust even af en wacht op de prijzen , is het te duur dan koop ik een
X1950XTX.

Nieuwe voeding gekocht (Enermax 600Watt)
En alles werkt perfect , de 12V lijn gaf niet meer de gewenste A.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 23:35 ]

Pagina: 1