[MSI P965 NEO-F] Te weinig IDE poorten?

Pagina: 1
Acties:

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:34
Hallo,

Ik heb nu eindelijk een PC upgrade besteld (hele pc eigenlijk..) met daarin:

Intel Core2Duo E6400
MSI P965 NEO-F
MSI NX7900GTO
2 Gig Twinmos PC5300 mem.

En zelf heb ik:
1x Maxtor IDE schijf 30 gig
1x Seagate Barracuda IDE 160 gig

NEC 3540 DVD rewriter op IDE

[rest doet er niet echt toe denk ik]

Nu is mijn probleem:
Op dit moederbord zit volgens mij maar 1 IDE poort, terwijl ik 3 IDE apparaten wil aansluiten, ik heb geen verstand van SATA of RAID of iets dergelijks, ik heb er wel naar gezocht in de FAQ's, maar daar kwam ik ook niet echt verder.

En mijn vraag is: Wat is de makkelijkste, snelste en goedkoopste manier om dit op te lossen?

bvd. DonMetal

Joejoe!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
een PCI kaartje.. met IDE poorten erop :)

• DonMetal
FiXeR.nl schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:16:
een PCI kaartje.. met IDE poorten erop :)
Is het dan niet zo dat je ze in RAID zet, zelf had ik dit namelijk al gezien

Joejoe!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

klik winkel / klik fabrikant
Dat is een normale IDE controller. (CONCEPTRONIC PCI Adapter SATA & IDE)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Saryon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06-2022

Saryon

Xienix

DonMetal schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:19:
[...]

Is het dan niet zo dat je ze in RAID zet, zelf had ik dit namelijk al gezien
Je hoeft de raid-functie van deze kaart niet te gebruiken, het is puur een extra optie die de kaart heeft. (Bovendien kun je deze schijven nog niet in raid zetten al zou je het willen :P ). Het zou hier dus mee moeten lukken.

Deliriant isti Romani.

• DonMetal
Saryon schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:23:
[...]

Je hoeft de raid-functie van deze kaart niet te gebruiken, het is puur een extra optie die de kaart heeft. (Bovendien kun je deze schijven nog niet in raid zetten al zou je het willen :P ). Het zou hier dus mee moeten lukken.
mooi zo, dan ga ik dit kaartje strax maar eens halen denk ik :) Hartelijk dank voor de hulp aan deze n00b ;)

Joejoe!

• IRP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-05 08:10

IRP

Of gewoon die Maxtor 30 GB offeren en meteen een grote SATA schijf kopen. IDE controller is eigenlijk weg gegooid geld voor die 30 GB. Voor 65E kun je al een 200 GB schijf kopen.

Looney

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:35
je kan ook externe USB 2 casing kopen voor je apparaten. Ligt eraan wat je voorkeur is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DonMetal
Ramon de Jesus schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:27:
je kan ook externe USB 2 casing kopen voor je apparaten. Ligt eraan wat je voorkeur is.
Dat is zoiezo geen optie omdat ik alles fijn in 1 kast wil houden..
IRP schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:25:
Of gewoon die Maxtor 30 GB offeren en meteen een grote SATA schijf kopen. IDE controller is eigenlijk weg gegooid geld voor die 30 GB. Voor 65E kun je al een 200 GB schijf kopen.
Ook nog een 160 gig schijf in IDE he, kijk daar ook niet overheen ;)

Joejoe!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Andere oplossing die simpeler is dan een PCI kaart erbij: koop een PATA->SATA converter en hang die tussen drive en SATA poort - dan heb je maar 2 PATA apparaten en gaat het prima lukken :z

Edit:
Wat ik me een beetje afvraag- wat moet je met die 30GB schijf? Als je daar je OS op gooit vertraagt dat je hele systeem, zo'n drive haalt meestal met moeite 40MB/s, een goede SATA drive trekt met gemak 60MB/s :o

[ Voor 52% gewijzigd door dion_b op 27-10-2006 23:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
neem aan dat je dat 30gb schijf als een soort extra schijf gebruikt?
want als dat je opstart schijf zou zijn zou dat een zware botleneck vormen.
Een 5400rpm schijf is nou niet echt meer up to date. vraag me dus af of je zo'n schijf een IDE kaartje waard vind. of gewoon een extra schijf sata koopt (ca. 160gb a 60 euro). of zelfs voor 43 euro een 80gb.

een beetje promise controller kost je ook zo'n 35 euro, dan ben je met zo'n 80gb sata schijf altijd gunstiger uit. en sneller! want die zijn wel 7200rpm

[ Voor 3% gewijzigd door Dnc1n op 28-10-2006 12:27 ]

• DonMetal
Dnc1n schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:25:
neem aan dat je dat 30gb schijf als een soort extra schijf gebruikt?
want als dat je opstart schijf zou zijn zou dat een zware botleneck vormen.
Een 5400rpm schijf is nou niet echt meer up to date. vraag me dus af of je zo'n schijf een IDE kaartje waard vind. of gewoon een extra schijf sata koopt (ca. 160gb a 60 euro). of zelfs voor 43 euro een 80gb.

een beetje promise controller kost je ook zo'n 35 euro, dan ben je met zo'n 80gb sata schijf altijd gunstiger uit. en sneller! want die zijn wel 7200rpm
die 30 gig schijf gebruik ik als Windows schijf. En beide schijven zijn 7200 RPM.. dus dat vind ik wel zon IDE kaartje waard, die upgrade heeft nu genoeg gekost en misschien dat ik er over een paar maandjes in 1 keer 2x200 gig op SATA in hang, 20 euro is in vergelijking niks.
dion_b schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 23:28:
Andere oplossing die simpeler is dan een PCI kaart erbij: koop een PATA->SATA converter en hang die tussen drive en SATA poort - dan heb je maar 2 PATA apparaten en gaat het prima lukken :z

Edit:
Wat ik me een beetje afvraag- wat moet je met die 30GB schijf? Als je daar je OS op gooit vertraagt dat je hele systeem, zo'n drive haalt meestal met moeite 40MB/s, een goede SATA drive trekt met gemak 60MB/s :o
Zon convertertje is even duur als een IDE kaart, en een IDE kaart is voor mij als n00b iets handiger.

[ Voor 36% gewijzigd door DonMetal op 28-10-2006 18:22 ]

Joejoe!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dump die 30GB koop een 80-160GB SATA schijf, het is het echt niet meer waard om een controller te kopen, als je later alsnog die 30GB wegdoet moet je van die controller af zien te komen waar weinig vraag naar is.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• DonMetal
lemming_nl schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:23:
Dump die 30GB koop een 80-160GB SATA schijf, het is het echt niet meer waard om een controller te kopen, als je later alsnog die 30GB wegdoet moet je van die controller af zien te komen waar weinig vraag naar is.
Ik doe de schijven zoiezo niet weg, ik kan ze er dan op zon controllertje in laten zitten en dan een SATA schijf kopen, Windows daarop zetten en de andere schijven als download/muziek schijven gebruiken.

Joejoe!

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
DonMetal schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:20:
[...]

die 30 gig schijf gebruik ik als Windows schijf. En beide schijven zijn 7200 RPM.. dus dat vind ik wel zon IDE kaartje waard, die upgrade heeft nu genoeg gekost en misschien dat ik er over een paar maandjes in 1 keer 2x200 gig op SATA in hang, 20 euro is in vergelijking niks.

[...]

Zon convertertje is even duur als een IDE kaart, en een IDE kaart is voor mij als n00b iets handiger.
die 30gb wel 7200rpm ja? hmm ik heb ze nog nooit gezien/gehad. maar als jij het zegt :p
denk dat het sowieso niet zo'n hele snelle meer is.

Maar aan de andere kant je hebt zowiezo met 1 160gb ide schijf maar 1 mogelijkheid voor een optische drive, dus in dat opzicht kan een kaart ook niet zoveel kwaad.

Een covenverter is alleen maar meer noob compatible, daar ben je helemaal geen drivers voor nodig, maar heb zelf meer vertrouwen in een losse IDE controller.

edit:
verrek ze bestaan, ik heb ze alleen nooit gehad, mijn eerste 7200rpm was een 60gb maxtor

[ Voor 5% gewijzigd door Dnc1n op 28-10-2006 19:09 ]

• DonMetal
Dnc1n schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:06:
[...]

die 30gb wel 7200rpm ja? hmm ik heb ze nog nooit gezien/gehad. maar als jij het zegt :p
denk dat het sowieso niet zo'n hele snelle meer is.

Maar aan de andere kant je hebt zowiezo met 1 160gb ide schijf maar 1 mogelijkheid voor een optische drive, dus in dat opzicht kan een kaart ook niet zoveel kwaad.

Een covenverter is alleen maar meer noob compatible, daar ben je helemaal geen drivers voor nodig, maar heb zelf meer vertrouwen in een losse IDE controller.
edit:
verrek ze bestaan, ik heb ze alleen nooit gehad, mijn eerste 7200rpm was een 60gb maxtor
Everest zegt dat t 7200 RPM is dus t zal wel zo zijn dan..

Joejoe!

• DonMetal
Nog even een vraagje: ik heb op die 160 gig schijf ook games geïnstalleerd staan, als ik dus mn moederbord, proc etc. vervang, moet ik die games dan ook opnieuw instaleren?

Ja, het moederbord heeft een andere chipset
Modbreak:Gelieve niet binnen 24u te schoppen :o

Wil je iets toevoegen? Gebruik de Edit-knop...

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 29-10-2006 11:38 ]

Joejoe!

• DonMetal
Iemand?

Nou mag ie ;)

Joejoe!

• DonMetal
DonMetal schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 11:35:
Nog even een vraagje: ik heb op die 160 gig schijf ook games geïnstalleerd staan, als ik dus mn moederbord, proc etc. vervang, moet ik die games dan ook opnieuw instaleren?
kom op, kan iemand mij dit zeggen? zo moeilijk moet dit toch niet zijn...

Joejoe!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-05 17:06

Fab1Man

Live life to the fullest

Het staat in de modbreak, je moederbord heeft een andere chipset dus ja. Je kunt niet zomaar je hdd in de "nieuwe" pc gooien en dan hopen dat alles werkt. Windows laad bij de installatie allerlei drivers die compatible zijn met die chipset. Bij een nieuwe chipset werkt dat dus ook al niet meer.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Nee, je moet windows op nieuw installeren, je games kunnen het nog gewoon doen.
Hangt van de game af. Sommige games (bijv wow) draaien prima vanuit een directory terwijl ze niet geinstalleerd zijn qua registry etc. Andere zijn daar lastiger in.

• DonMetal
Fab1Man schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:14:
Het staat in de modbreak, je moederbord heeft een andere chipset dus ja. Je kunt niet zomaar je hdd in de "nieuwe" pc gooien en dan hopen dat alles werkt. Windows laad bij de installatie allerlei drivers die compatible zijn met die chipset. Bij een nieuwe chipset werkt dat dus ook al niet meer.
Die toevoeging is van mijzelf :)

Maar een game als Call of Duty 2?

Joejoe!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:35
Samsung heeft voor 17 euro ook gewoon S-ATA DVD-ROMmetjes en voor een euro of 30 a 40 S-ATA brandertjes.

[ Voor 26% gewijzigd door Luuk1983 op 01-11-2006 17:10 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-05 20:58

psy

DonMetal schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:09:
[...]

kom op, kan iemand mij dit zeggen? zo moeilijk moet dit toch niet zijn...
Niet voor het een of ander: maar je hebt toch helemaal geen keus? Je zal wel moeten herinstalleren als het niet anders kan :)
Wel je saves even backuppen.

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 01-11-2006 17:13 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• DonMetal
psy schreef op woensdag 01 november 2006 @ 17:13:
[...]

Niet voor het een of ander: maar je hebt toch helemaal geen keus? Je zal wel moeten herinstalleren als het niet anders kan :)
Wel je saves even backuppen.
Vooral mn CoD2 config ;)

Joejoe!

Verwijderd

Tja, in jouw geval wel.
Echter zijn er een aantal oplossingen
- kaartje met 1 of 2 extra IDE- aansluitingen
- gooi die 30GB schijf eruit (ja echt:P) , koop een mooie SATA schijf voor een paar tientjes..Ligt eraan hoeveel extra capaciteit je verder nog nodig denkt te hebben.
- neem een SATA-brander...Idd Samsung heeft mooie (onder het mom van heb er zelf ook één btw:P)
naar wat ik heb gelezen in de Hardware Info is de brandkwaliteit van de NEC drives over het algemeen niet echt om over naar huis te schrijven. Weet overigens niet of Samsung dat nou perse beter deed, iig zijn er in dat opzicht wel betere drives.

Die 30GB kan idd best 7200 RPM zijn, heb zelf ook een 30 GB 7200 RPM gehad geloof ik, wel al weer verkocht.

Je kan idd ook sparen voor een/meer SATA schijf/ven.
Knal daar je OS op, zal vast sneller draaien als op die 30GB, ondanks de 7200 RPM zal ie vast toch wat langzamer zijn als menig nieuwere schijf.

Verwijderd

Wat betreft een disk van een Hardware config naar een andere :
dit werkt ! heb er zelf 2 gedaan afgelopen week :
Epox 8RDA+ met Athlon XP 1700, 256 MB PC1600, Nvidia FX5200 naar een Shuttle SK43G met Athlon Sempron 2800 met 1gig PC3200, NVidia 6600GT, enkel sound driver een klein prob, maar zie uitzonderingen verder in deze post

En volgende dacht ik dat nooit zou werken, stond er zelf verstomd van :D
Shuttle SK43G, Sempron 2800+, 1 Gig PC3200, Nvidia 6600GT naar een Asus P5B, Pentium D915, 1 Gig PC6400, Nvidia 7600GS
en dit verliep vlekkeloos :D enkel wat drivers installeren en t was opgelost.

De uitzonderingen zijn de drivers van het oude moederbord die een service gebruiken, deze kunnen problemen gaan geven, dus best kan je op je oude configuratie zoveel mogelijk van de zelf geinstalleerde drivers eruit smijten en dan de disk moven naar je nieuwe systeem

Dit alles heb ik getest met 2 WinXP configuraties, met Win2K weet ik niet of dit zal werken ...

En wat betreft je disken, kan ik alleen maar beamen wat de rest erover zegt..
30gig vetricaal klasseren en de 160 om van te booten, desnoods een 160-200 gig sata aanschaffen, kosten nix meer, 160gig sata van samsung = 55 euro
De IDE brander en de IDE disk kan je dan nog samen op de enige IDE controller hangen..
En de data van de 30Gig disk zet je via ghost of acronis over naar een andere disk,
desnoods maak je voorlopig met acronis of partition magic 30 gig free space op je
160 gig IDE disk en kopieer je daar met een partitie kloon proggie je data naar toe..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 12:53 ]

• DonMetal
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:50:
Wat betreft een disk van een Hardware config naar een andere :
dit werkt ! heb er zelf 2 gedaan afgelopen week :
Epox 8RDA+ met Athlon XP 1700, 256 MB PC1600, Nvidia FX5200 naar een Shuttle SK43G met Athlon Sempron 2800 met 1gig PC3200, NVidia 6600GT, enkel sound driver een klein prob, maar zie uitzonderingen verder in deze post

En volgende dacht ik dat nooit zou werken, stond er zelf verstomd van :D
Shuttle SK43G, Sempron 2800+, 1 Gig PC3200, Nvidia 6600GT naar een Asus P5B, Pentium D915, 1 Gig PC6400, Nvidia 7600GS
en dit verliep vlekkeloos :D enkel wat drivers installeren en t was opgelost.

De uitzonderingen zijn de drivers van het oude moederbord die een service gebruiken, deze kunnen problemen gaan geven, dus best kan je op je oude configuratie zoveel mogelijk van de zelf geinstalleerde drivers eruit smijten en dan de disk moven naar je nieuwe systeem

Dit alles heb ik getest met 2 WinXP configuraties, met Win2K weet ik niet of dit zal werken ...

En wat betreft je disken, kan ik alleen maar beamen wat de rest erover zegt..
30gig vetricaal klasseren en de 160 om van te booten, desnoods een 160-200 gig sata aanschaffen, kosten nix meer, 160gig sata van samsung = 55 euro
De IDE brander en de IDE disk kan je dan nog samen op de enige IDE controller hangen..
En de data van de 30Gig disk zet je via ghost of acronis over naar een andere disk,
desnoods maak je voorlopig met acronis of partition magic 30 gig free space op je
160 gig IDE disk en kopieer je daar met een partitie kloon proggie je data naar toe..
Ik heb al wel gezorgd dat ik de belangrijke data van de 30 gig schijf gekopieerd heb naar een map op de 160 gig schijf, de 30 gig schijf kan nu vrij geformateerd worden dus..

Gelijk nog even een vraagje:
Stel ik wil windows op de 160 gig schijf zetten, en mn muziek op de 30 gig en die er later aan hangen, hoe moet ik het dan op de 160 gig schijf doen met partities, ik heb daar nu 3 partities op staan (G:, H:, I:) en op H heb ik nog 40 gig vrij en op I nog 35, kan ik van een bestaande partitie met bestanden erin, een partitie afsplitsen (een J: maken) waar ik dan (tijdelijk) Windows op instaleer?
En hoe groot moet die partitie zijn om daar Windows XP home SP2 op te zetten?

[ Voor 11% gewijzigd door DonMetal op 02-11-2006 15:36 ]

Joejoe!

Verwijderd

Je kan een bestaande disk met partities volledig editeren zoals je wilt,
ik zou dan gaan voor acronis, maar dit is geen freeware ..
Met partition magic kan je dit ook doen, maar is ook geen free of trial van (dacht ik)
Verder ken ik niet dadelijk tools die dit kunnen.

Wat betreft de partities moet je er eerst voor zorgen dat je free space heb,
dus bestaande partities verkleinen/moven.
Als je enkel windows XP SP2 op een partitie wilt installeren kom je met 10 gig ruim toe,
ben je van plan ook al je apps op deze partitie te zetten kun je deze afhankelijk van de
apps groter maken.. een 25 gig komt om te beginnen zeker toe,
je kan deze indien nodig nog vergroten/verkleinen met de partitie tools...

Bij het aanmaken van de partitie moet je er enkel op letten dat dit een primaire
partitie is en geen logical anders kan je boot problemen ondervinden.

• DonMetal
Kan ik mn DVD brander en de 160 gig schijf aan 1 IDE kabel hangen?

Joejoe!

Verwijderd

Tuurlijk, enkel de jumpers master/slave instellen op de toestellen of indien je een kabel hebt die cable select ondersteunt beide op C/S instellen en nagaan welke stekker master en welke slave is..

enne .. als ge uw partities gaat splitten zijt dan zeker van t geen waar ge mee bezig zijt of ge kunt uw data kwijt spelen ..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 19:20 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
De meeste games hoef je niet opnieuw te installeren, maar spellen die gebruik maken van registersleutels met daarin info over je serial e.d. moet je er vaak wel opnieuw op zetten (denk aan Battlefield 2 en C&C Generals) of je moet m.b.v. een programmaatje die waarden invoeren in je register.

Verder zou ik ook die 30 GB schijf eruit laten en een SATA-schijfje ervoor weer kopen, want zo'n 30 GB hdd is vaak nog best bruikbaar in een andere pc. Trouwens, 7200 RPM kan ie zeker wel zijn, die zijn er al vanaf 10 GB op het IDE-kanaal (heb hier nog een 10 GB Seagate Barracuda 2 7200 RPM schijfje liggen :9~).

• DonMetal
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 19:11:
Tuurlijk, enkel de jumpers master/slave instellen op de toestellen of indien je een kabel hebt die cable select ondersteunt beide op C/S instellen en nagaan welke stekker master en welke slave is..

enne .. als ge uw partities gaat splitten zijt dan zeker van t geen waar ge mee bezig zijt of ge kunt uw data kwijt spelen ..
Ik heb gewoon mn "Overbodige" I: partitie leegemaakt en in Acronis, die partitie teruggebracht naar 40 gig en de rest naar schijf G: gebracht, Dan zet ik dus die HDD op Master en de DVD drive op slave en dan denk ik dat ik het zo dan kan redden he?

[ Voor 4% gewijzigd door DonMetal op 03-11-2006 09:00 ]

Joejoe!

Pagina: 1