Pentium III 550 in Compaq Deskpro EN?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Op mijn kamer heb ik nog een PC staan, om precies te zijn een Compaq Deskpro EN, Pentium II 450, 448MB RAM, 40GB 7200rpm HDD, Matrox G250 8MB AGP & PCI 16MB NVidia TNT video.

Nu heb ik op Marktplaats.nl deze advertentie gezien:
Klik hier.

Hierin wordt een Slot1 Pentium III 550-CPU aangeboden voor €7,50, dus opzich wel leuk voor mijn PC :) Volgens de advertentie is het sSpec-nummer SL3F7. Dat is dus deze:
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL3F7

De vraag is: zou deze CPU op mijn PC werken? Want het package (S.E.C.C.2), voltage (2.0v) en FSB (100MHz) komt wel overeen met mijn huidige CPU. En op mijn mobo zit een set jumpers waarmee ik o.a. 550@100MHz in kan stellen.

P.s. Mijn huidige CPU is dus deze:
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL358

[ Voor 18% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 16:21 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of dat ding gaat werken hangt voornamelijk van de chipset af. Als dit een BX chipset is (wat het meest waarschijnlijke is voor die compaqs) dan gaat dit gewoon werken.

zoek gewoon even op wat voor chipset je hebt en kijk op balusc.xs4all.nl en kijk bij de chipsets en wat deze ondersteunen :)

• Josefien
De chipset is inderdaad gewoon een 440BX :) De PC is eigenlijk een Compaq Deskpro EN 6450.

Dus de CPU opzich moet gewoon werken, maar zou ik eventueel in de problemen kunnen komen met de koeling? Want qua vorm lijkt het erop dat ik gewoon hetzelfde koelblok moet blijven gebruiken. Dit is een passief koelblok waar geen ventilator op zit. Wel "blaast" de ventilator aan de rechterkant van de CPU naar binnen. Zou dit problemen kunnen opleveren met de PIII-550 CPU?

En zou het koelblok ook op een PIII-550 passen? Of is dit een "special" Compaq S.E.C.C.2-koelblok?

Edit: Zou de CPU-upgrade eigenlijk merkbaar snelheidswinst opleveren?

[ Voor 6% gewijzigd door Josefien op 27-10-2006 16:46 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kienwaiwong schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:38:
De chipset is inderdaad gewoon een 440BX :) De PC is eigenlijk een Compaq Deskpro EN 6450.

Dus de CPU opzich moet gewoon werken, maar zou ik eventueel in de problemen kunnen komen met de koeling? Want qua vorm lijkt het erop dat ik gewoon hetzelfde koelblok moet blijven gebruiken. Dit is een passief koelblok waar geen ventilator op zit. Wel "blaast" de ventilator aan de rechterkant van de CPU naar binnen. Zou dit problemen kunnen opleveren met de PIII-550 CPU?

En zou het koelblok ook op een PIII-550 passen? Of is dit een "special" Compaq S.E.C.C.2-koelblok?
Is die P3 550 een OEM of intelboxed ding? bij OEM dingen kun je namelijk prima de koeler vervangen, bij intelboxed mag je de koeler eraf slopen (iets meer werk).

Verder hangt het een beetje af welke 533 je krijgt. is het de 533EB (coppermine) dan verstookt die 14W (7 minder dan je 350). is het de 533B (Katmai) dan zit die op een kleine 30W. En dat kan wel eens teveel zijn voor dat blokje.

• Josefien
Ik zou niet weten of ik een boxed of OEM-CPU krijg. Ik heb nog niet eens contact opgenomen met die verkoper van de advertentie. In de advertentie staat alleen maar het volgende over de CPU:
SL3F7 550/512/100/2.0V (Actief gekoeld) 7,50 euro
Terw_Dan schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:48:
Verder hangt het een beetje af welke 533 je krijgt. is het de 533EB (coppermine) dan verstookt die 14W (7 minder dan je 350). is het de 533B (Katmai) dan zit die op een kleine 30W. En dat kan wel eens teveel zijn voor dat blokje.
Het gaat trouwens om een 550, geen 533 :) Het is, zoals in de eerste post vermeld, een SL3F7, dus het is een Katmaï, verbruikt rond de 30Watt en mag max 80 graden worden ;) De huidige PII verbruikt 27Watt. Het koelblok zou dus niet genoeg zijn?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kienwaiwong schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:38:

Edit: Zou de CPU-upgrade eigenlijk merkbaar snelheidswinst opleveren?
Procentueel gezien redelijk

In de praktijk

om eerlijk te zijn zou het niet veel uitmaken.

Je zou kunnen proberen of je je huidige P2 processor kan overklokken. Maar waarschijnlijk kom je niet boven de 500 ivm het niet kunnen verhogen van je vcore.

[ Voor 21% gewijzigd door Viper® op 27-10-2006 17:10 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kienwaiwong schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:05:
Ik zou niet weten of ik een boxed of OEM-CPU krijg. Ik heb nog niet eens contact opgenomen met die verkoper van de advertentie. In de advertentie staat alleen maar het volgende over de CPU:

[...]

[...]

Het gaat trouwens om een 550, geen 533 :) Het is, zoals in de eerste post vermeld, een SL3F7, dus het is een Katmaï, verbruikt rond de 30Watt en mag max 80 graden worden ;) De huidige PII verbruikt 27Watt. Het koelblok zou dus niet genoeg zijn?
Die paar watt zullen het verschil niet gaan maken, 30 en 27 ligt dicht genoeg bij elkaar.

Je hebt trouwens gelijk dat het een 550 is, ik was even in de war met een ander topic waar we het over een P3 533 hadden :P (en ik zat @ stage, dus had geen tig schermpjes openstaan :P)

Verder is het zo dat een P3 toch wel iets vlotter is dan een p2, maar verwacht geen wonderen van het ding :)

• Josefien
Viper® schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:09:Je zou kunnen proberen of je je huidige P2 processor kan overklokken.
Overklokken is geen optie, aangezien het systeem een speciaal Compaq-BIOS heeft die geen instelmogelijkheden bieden. Ook SoftFSB werkt niet, omdat de PLL-chips niet worden ondersteund :|
Terw_Dan schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 18:18:
Die paar watt zullen het verschil niet gaan maken,
Dus een PIII-550 zou prima gekoeld kunnen worden met dat koelblok? :)
[b][message=26738412,noline]
Verder is het zo dat een P3 toch wel iets vlotter is dan een p2, maar verwacht geen wonderen van het ding :)
Dus iets sneller opstarten zal hij wel en het XVid'je dat de PII-450 net niet kon afspelen, speelt een PIII-550 wel af :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kienwaiwong schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 21:31:
[...]

Dus een PIII-550 zou prima gekoeld kunnen worden met dat koelblok? :)
jupz, dat moet wel goed gaan hoor :) (ik neem aan dat er wel iets van airflow in die kast zit)
[...]

Dus iets sneller opstarten zal hij wel en het XVid'je dat de PII-450 net niet kon afspelen, speelt een PIII-550 wel af :)
tja, het zal misschien ietsjes sneller starten. En een P3 zal met divxen ook wat sneller zijn, dus als het net neit ging op die PII dan zal die P3 het waarsch wel kunnen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nu begin ik de laatste tijd wat roestig te worden over welke software welke features wel of niet gebruikt onder Windows, maar iirc waren met name dingen als media codecs in staat de SSE instructies die de Katmai wel had en de Deschutes niet te gebruiken. Dat zou uitgerekend daarin wel kunnen assisteren :)

Maar idd, je zit hier op het niveau van net wel/net niet full screen DiVXjes soepel te kunnen afspelen, die 20% hogere kloksnelheid icm SSE zou aardig kunnen schelen

Oslik blyat! Oslik!

• Josefien
Oké, ik heb net een e-mail verstuurd naar de adverteerder, hopelijk reageert hij nog, want ik kan die CPU hoogstwaarschijnlijk wel goed gebruiken :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18
Koelblok moet idd geen probleem zijn: ik heb hier een Deskpro EN/SFF draaien, de small formfactor variant van jouw systeem. Origineel kwam die met een Celeron 300A, heb ik met het nodige sloopwerk een P3 500 ingekregen. Ik heb daarvoor nieuwe schroefgaten in het koelblok van de celeron CPU moeten tappen, met een zaagje de pootjes van de P3 OEM cooler doorgezaagd en vervolgens met schroefjes door de CPU het koelblok vastgeschroefd. Machine staat gewoon op de zijkant met OpenBSD 3.9 te draaien als router.
Pagina: 1