Hardeschijf, kan er niet meer opkomen

Pagina: 1
Acties:

• Florian
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-01 11:42
Ik heb een enorm groot probleem.

Ik heb in mijn computer twee harde schijven hangen 1 voor de Windows en 1 voor de backup. Wanneer ik mijn Windows opnieuw installeer dan zet ik al mijn persoonlijke bestanden op me backup schijf. Vervolgens zet ik mij pc uit haal de stekker van me backup schijf eruit (voor het geval dat). Dan formatteer ik mijn eerste schijf en zet er Windows op, daarna sluit ik mijn backup schijf weer aan om mijn persoonlijk bestanden terug te kopiëren.

Alleen nu het probleem mijn backup schijf wordt wel herkend in Windows hij zegt: “nieuwe hardware gevonden wd schijf, apparaat is geïnstalleerd en kan worden gebruikt” of zoiets dergelijks.
Alleen ik kan me schijf helemaal niet gebruiken. Hij staat niet tussen het rijtje van deze computer en verkenner.
Kortom ik kan dus niet meer op me schijf komen.
Hardeschijf is wel als slave aangesloten en in de bios wordt hij ook gewoon herkend als western digital hardeschijf. Het zijn allebei ide hardeschijven.

Ik weet bijna zeker dat de hardeschijf nog werkt, want hij wordt nog wel overal herkend en hij maakt geen vreemde geluiden.

Wat ik allemaal al heb gedaan:
- Nog een keer Windows opnieuw geïnstalleerd (mocht niet baten nog steeds hetzelfde probleem)

- Hardeschijf in een andere pc hangen (ook als slave). Pc zeg vervolgens iets van not bootable disk.

Ik denk zelf dat het iets met de boot bestanden in de root (voor zover die heeft) te maken heeft. Heb met me andere harde schijf ook boot (ntldr is missing) problemen gehad alleen kon toen nog ik Windows komen door met behulp van me install cd op te starten. Heb hiernal gelijk windows opnieuw geïnstalleerd en toen zijn de problemen begonnen.

Spec.
Moederbord: Asus K8N4-E-SE
Proc: AMD Athlon 64 3000+ s754
Hd1: Maxtor 40 gb (ide)
Hd2: Western Digital 80 gb (ide)

Alvast bedankt

Florian

Verwijderd

Florian schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:50:
- Hardeschijf in een andere pc hangen (ook als slave). Pc zeg vervolgens iets van not bootable disk.
Moet je even de bootpriority in de bios wijzigen, want dan probeert die PC te booten vanaf die disk met je backup bestanden en dat lukt dus niet.

Kijk ook eens of je schijf via Schijfbeheer wel te zien is als je windows hebt opgestart?
Rechtsklik My Computer -> Manage -> Disk Management...

Staat ie daar misschien al foreign?

Je kan je data altijd nog wel terugkrijgen als de schijf geen rare geluiden maakt en door bios gewoon herkend wordt met tooltjes als GetDataBack enzo. Maar zou eerst bovenstaande eens proberen. Onthoudt wel: niet formatteren, want dan kun je data recovery wel op je buik schrijven, maar dat spreekt voor zich lijkt mij

• Florian
Bedankt met GetDataBack is het gelukt om de data terug te krijgen :)

Alleen nog een manier zoeken om de schijf weer herkenbaar te laten maken. Volgens mij moet dat gewoon te lukken door te formatteren toch ??

Florian

Verwijderd

Ja, met formatteren gaat dat inderdaad, maar als ik jou was zou ik toch graag willen weten waarom die schijf nou niet gewoon gezien wordt. Maar goed, ligt er maar een beetje aan hoe je mentaliteit is :)

• Florian
Dat zou ik dus ook graag willen weten. Ik denk dat er iets veranerd is in de root.
Dat was ook het geval op me andere schijf, weet alleen niet hoe. Misschien door één ander programma ofzo.

Florian

• Florian
Nog effe een vraag.
Hoe kan ik nou het beste me hd formateren, als ik hem niet kan zien in windows.
Ik kan hem wel zien tijdens de windows setup, maar dat wordt gelijk windows erop geinstalleerd en dat wil ik niet.

Florian

Verwijderd

Florian schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 11:04:
Nog effe een vraag.
Hoe kan ik nou het beste me hd formateren, als ik hem niet kan zien in windows.
Ik kan hem wel zien tijdens de windows setup, maar dat wordt gelijk windows erop geinstalleerd en dat wil ik niet.

Florian
Als ik je verhaal zo lees, dan zie je je HD wel in de BIOS? In dit geval: ga naar bootdisk.com en download daar het juiste proggie. Hiermee maak je een opstart diskette voor windows 98. Hiermee kom je in DOS met ondersteuning voor cd rom. Draai vanaf je opstart diskette "Fdisk" en als het goed is kun je dan je HD formateren.

• Florian
Oke bedankt ga het gelijk proberen

Florian

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar wordt de schijf nog wel herkend in je diskmanagement? Daar zie ik namelijk niets over staan. Vaak kun je daar gewoon je disk terugvinden. Het kan zijn dat het ding er als foreign disk staan en je hem dus moet importeren alvorens hem te kunnen gebruiken.

• Florian
Oke heb nu het volgende probleem.
Ik ging me hardeschijf formatteren buiten windows om.
Het formatteren ging goed totdat hij bleef hangen bij 84%
Vervolgens heb ik windows weer aan gedaan en nu staat deze hardeschijf er wel weer tussen bij deze computer. Alleen bij het openen geeft hij aan dat hij geformatteerd moet worden.
Dus ik formatteren vanuit windows en dan blijft hij ook weer hangen.

Ik snap er niks van. De hardeschijf doet het volgens mij nog gewoon.
Ik heb er al me data vanaf gekregen met GetDataBack en verder geeft hij bij smart status pass aan.
Hij maak ook geen vreemde geluiden

Hoe kan ik dit probleem oplossen

Florian

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gooi de hele partitie eens van het ding af en maak die eens opnieuw aan (in windows diskmanagement of desnoods via de windows setup of fdisk). Kijk eens of het formatten daarna wel lukt.

Zo niet, dan vermoed ik toch dat je hdd beetje dood is.

• Florian
Was eerst gaan formatteren met windows setup en toen zij hij dat de hele schijf niet gepationeerd was terwijl er voeger wel twee partities op hebben gestaan.
Heb vervolgens één nieuwe partitie gemaakt en die geformatteerd en toen kwam hij niet verder dan 84%

Als hij niet meer werkt vind ik het wel vreemd dat ik gewoon me data eraf kon halen en dat hij geen vreemde geluiden maakt. Hij ratelt nog normaal

Florian

• Blorgg
  • Niet online
Controleer de schijf even met een tooltje van de fabrikant. Voor Western Digital schijven is dat Datalifeguard. Dan weet je snel genoeg of je schijf nog in orde is of niet.

• Florian
Blorgg schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:05:
Controleer de schijf even met een tooltje van de fabrikant. Voor Western Digital schijven is dat Datalifeguard. Dan weet je snel genoeg of je schijf nog in orde is of niet.
Daar ben ik nu mee aan het testen. Duurt alleen erg lang.
Maar bij de eerste indruk zegt het prog bij smart status: Pass en een groen vinkje.
Hetzelfde als wat bij me andere schijf staat

Florian

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Florian schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:08:
[...]

Daar ben ik nu mee aan het testen. Duurt alleen erg lang.
Maar bij de eerste indruk zegt het prog bij smart status: Pass en een groen vinkje.
Hetzelfde als wat bij me andere schijf staat

Florian
Smart moet je niet teveel geloven, die wil er nog wel eens naast zitten namelijk :P, dus ik zou zeker een uitgebreide test loslaten op die disk.

verder hoef je niet te groeten onder je posts, dat leest nogal irritant en daarbij doen wij tweakers elkaar permanent de groeten.

• Florian
Oke een stap verder hier

Na heel lang is hij door een test gekomen met als uitkomst dat hij bad sectors had gevonden.
Hij zegt nu repairing bad sector :p Hopen dat het goed gaat

Een vraag hoe komen al die bad sectors op me harde schijf ??

[ Voor 15% gewijzigd door Florian op 29-10-2006 16:38 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Florian schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:29:
Oke een stap verder hier

Na heel lang is hij door een test gekomen met als uitkomst dat hij bad sectors had gevonden.
Hij zegt nu repairing bad sector :p Hopen dat het goed gaat
Dat is duidelijk. Weggooien dat ding :P. Als een disk eenmaal met badsectors begint dan zal hij niet heel lang meer leven en ook niet echt betrouwbaar meer zijn.

• Florian
Ow niet best -.-

Hoe betrouwbaar is ie nog :p Kan ik hem nog ergens voor gebruiken ??
Of is het echt zo dat ik als ik er wat data op doe dat het allemaal zo weer weg is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Florian schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:54:
Ow niet best -.-

Hoe betrouwbaar is ie nog :p Kan ik hem nog ergens voor gebruiken ??
Of is het echt zo dat ik als ik er wat data op doe dat het allemaal zo weer weg is.
Tja, ik zou hem zelf niet meer gebruiken voor data die je nog enigszins belangrijk vind.

Misschien als schijfje dat je in een HTPC gebruikt ofzo waar je dan de films op kan zetten, dat als die dood gaat je nog neit echt veel kwijt bent.
Zit er niet toevallig nog garantie op? (veel fabrikanten geven 3 jaar garantie). Dan zou ik hem gewoon retourneren :)

• Florian
Nope volgens mij geen garantie meer
22 feb 2003 staat er bij productie datum
Dat wordt dan maar een nieuwe kopen
Iedereen bedankt voor zijn antwoorden
Pagina: 1