Mobo vervangen zonder herinstallatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

• Magrathean
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-02 23:15
Ik heb een vraagje.

Ik heb een PC (AMD Athlon XP 2500+, 1 GB gebheugen, Asus A7V8X-MX mobo), die ik wel zou willen vernieuwen - of upgraden. Alleen - hij werkt zo lekker. Je kent het wel. Héle hoop software geïnstalleerd, werkt allemaal perfect en foutloos.... dus eigenlijk heb ik geen zin in een her-installatie van al die zooi. Duurt weer dágen voordat je een lekker werkend systeempje hebt.

De vraag:

Als ik in de systeemkast het moederbord, CPU en geheugen alleen vervang, vervolgens gewoon de harddisks gebruik die er al in zitten.... blijft het dan werken? Of kan ik een fix draaien of zo? Ik vermoed dat XP over de rooie gaat als er ineens een andere architectuur onder zijn kont zit.... is er any way om te voorkomen dat ik moet herinstalleren, maar toch de kern van het ding kan vervangen? Of komt het dan neer op het maken van een backup op tig DVD's en een hele avond diskjockey'en?

Ik ben geen complete nitwit, werk in de IT, alleen ben ik geen hardware-expert.... kortom, ik kan zelf wel 't een en 't ander - al weet ik niet álle ins en outs....

...want er zit één fout in enkelvout maar meer fout in meerfout

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik doe bij een nieuw moederbord alleen een herinstall wanneer het een mobo met een andere chipset betrefd.

Anders heeft windows de drivers toch al en gaat het gewoon goed.

Als ie trouwens zo lekker werkt waarom upgraden ?

[ Voor 37% gewijzigd door Herby op 27-10-2006 15:45 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
waarom zou je alleen het moederbord willen vervangen?
en wat wordt het nieuwe moederbord? als je dezelfde chipset fabrikant neemt heb je denk ik het minste problemen

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:52
Als je ide-schijven hebt is het geen probleem, even op je oude mainboard de geinstalleerde ide-controller via stuurpogramma wijzigen in apparaatbeheer naar standaard pci ide controller en je installatie zal met zeer grote kans opstarten op je nieuwe bordje. Rest van de drivers kun je vervolgens in xp wel updaten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In 95% van de gevallen is het zo dat met een andere chipset je systeem niet fatsoenlijk wil booten, bijna altijd errors op de hal.dll. Dit is voglens sommigen te fixen, maar een reinstall is vaak veel sneller.

@nielson, het hangt van veel meer af dan alleen de hdd controller, de hele chipset is afhankelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door TERW_DAN op 27-10-2006 15:47 ]

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 12:07

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Dat is rotzooi. Gaat nooit lekker meer werken imo. Tenzij je mobo met dezelfde chips neemt en dezelfde drivers gebruiken. Maar dat is geen upgrade.

Ik heb eens een ati vervangen door een nvidia en na reboot was mijn windows fubar :)
Door het removen van Nvidia drivers. Dus bij het verwijderen van systeemdrivers zal er zeker iets fout lopen imo

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 13:40
Grote kans (lees vrijwel zeker) dat als je dit moederbord vervangt door iets actueels, windows niet eens meer opstart. Wat je eigenlijk wilt doen, alle instellingen (hoofdzakelijk registry keys) van je huidige software meenemen naar een nieuwe windows installatie op dezelfde harde schijven.

Hier zouden eigenlijk wel programmaatjes voor te vinden moeten zijn, al zou ik er geen kunnen verzinnen.

• PilatuS
  • Niet online
Als je een upgrade gaat uitvoeren met een nieuw mobo met andere chipset zal het nooit lekker werken. Als het wel werkt (dus wel gewoon kunnen booten) zal je systeem nooit optimaal presteren.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 27-10-2006 15:50 ]

• Magrathean
Herby schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:43:
Ik doe bij een nieuw moederbord alleen een herinstall wanneer het een mobo met een andere chipset betrefd.

Anders heeft windows de drivers toch al en gaat het gewoon goed.

Als ie trouwens zo lekker werkt waarom upgraden ?
Omdat ie wel lekker werkt, maar niet in alle gevallen zo snel meer. :-) Ik heb een extern (USB) televisiekijkding, en als ik op mijn PC TV kijk wordt mijn processor helemaal gek. Nou heb ik een ander progje gedownload, en dat scheelt, maar met de bijgeleverde software van Pinnacle wordt mijn pc zo traag dat zelfs mijn muiscursor nauwelijks nog wil bewegen.... en bovendien, af en toe moet je bij de tijd blijven he. Beetje snelle nieuwe spulletjes is leuk :-)

Maar kortom: Als ik weer een Asus moederbord neem met een AMD CPU, zou het goed moeten gaan?

• fckgw
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Mijn ervaring is dat in de meeste - zo niet alle - gevallen, Windows blijft werken als je vóór je het mobo verwisselt de IDE controllers de standaard MS ide driver toekent in apparaatbeheer. Gewoon deleten helpt misschien ook, weet ik niet eigenlijk. Nieuwe install is wel netter overigens.

[ Voor 20% gewijzigd door fckgw op 27-10-2006 15:52 ]

• Nielson
  • Laatst online: 09:52
Terw_Dan schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:45:
In 95% van de gevallen is het zo dat met een andere chipset je systeem niet fatsoenlijk wil booten, bijna altijd errors op de hal.dll. Dit is voglens sommigen te fixen, maar een reinstall is vaak veel sneller.

@nielson, het hangt van veel meer af dan alleen de hdd controller, de hele chipset is afhankelijk.
Nee hoor, maakt niks uit. Zolang XP kan doorstarten, dus als er is een driver aanwezig voor de ide-controller, en de hal komt overeen, kun je daarna alle andere drivers installaren. Aangezien XP op het bordje van TS gewoon als ACPI Uniprocessor-pc geinstalleerd zal zijn kan deze op elk modern bordje draaien. Zelfs als er in 't nieuwe systeem een HT of dual-core cpu zit zal automatisch de hal geupgrade worden.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:53
je heoft dan geen herinstall te doen, het is misschien wel verstandig. toen ik van mijn asus p4b533 naar mijn asus p4p800 ging kon ik gewoon meteen de pc aanzetten zonder een herinstall. Ik heb toen wel naderhand een format uitgevoerd omdat me dit beter leek.

• PilatuS
  • Niet online
Maar kortom: Als ik weer een Asus moederbord neem met een AMD CPU, zou het goed moeten gaan?
Je huidige mobo heeft een Nforce2 chipset als ik het goed heb. Als je een nieuw mobo koopt zal het geen mobo zijn met een Nforce2 chipset en daarom zal het niet goed gaan lopen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nielson schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:51:
[...]

Nee hoor, maakt niks uit. Zolang XP kan doorstarten, dus als er is een driver aanwezig voor de ide-controller, en de hal komt overeen, kun je daarna alle andere drivers installaren. Aangezien XP op het bordje van TS gewoon als ACPI Uniprocessor-pc geinstalleerd zal zijn kan deze op elk modern bordje draaien. Zelfs als er in 't nieuwe systeem een HT of dual-core cpu zit zal automatisch de hal geupgrade worden.
Ehhh, ooit wel eens geprobeerd een Nvidia Nforce2 installatie naar een Intel D865 chipset proberen over te zetten? Ding gaat vervolgens echt compleet over z'n nek.

• Magrathean
Hmmm.... de meningen zijn verdeeld.... mijn eerste voorzichtige conclusie is te wachten tot mijn huidige PC écht niet meer wil, en dan gewoon een nieuwe kopen....

Maar een backup maken naar een externe HDD, nieuwe machine kopen, en dan een restore.... zou dat wat zijn? Of krijg je dan toch weer registry ge-eikel?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Magrathean schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:56:
Hmmm.... de meningen zijn verdeeld.... mijn eerste voorzichtige conclusie is te wachten tot mijn huidige PC écht niet meer wil, en dan gewoon een nieuwe kopen....

Maar een backup maken naar een externe HDD, nieuwe machine kopen, en dan een restore.... zou dat wat zijn? Of krijg je dan toch weer registry ge-eikel?
data kun je altijd backuppen. Geinstalleerde progs niet zonder meer (sommige willen wel werken, anderen geven gewoon keiharde registry errors, of runtimes die ze missen etc).

• Magrathean
....was ik al bang voor.... daar zouden ze toch eens iets op moeten verzinnen. Gewoon, oude PC in het netwerk, nieuwe PC in het netwerk, en syncen maar. Of zo. :-)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Magrathean schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:59:
....was ik al bang voor.... daar zouden ze toch eens iets op moeten verzinnen. Gewoon, oude PC in het netwerk, nieuwe PC in het netwerk, en syncen maar. Of zo. :-)
in XP zit al een prima manier om settings te exporteren hoor (vraag me niet precies waar, ik gebruik zelf nog steeds geen XP namelijk :P)

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:45
Ik had hier een tijdje geleden een topic gepost met een soort gelijke vraag, ik wou van een k8nf-9 naar een k8nf9-sli overstappen, ik hoefte geen re-install te doen maar wel alle drivers eventjes netjes opnieuw installeren. Dus als je chipset ± gelijk is dan heb je mazzel. Anders wordt het toch her-installeren.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Magrathean schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:59:
daar hebben ze ook wel iets voor verzonnen, en het heet "unix". Tegenwoordig ook populair via "linux" een unix kloon.

*n?x werkt met abstractielagen, bijvoorbeeld met een kernel die met de hardware praat, en alle software praat dan weer met de kernel. Zo kun je zonder problemen alle hardware vervangen, en blijft je linux installatie zelf gewoon draaien.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Second that - ik heb als hobbyprojectje een Gentoo-install in elkaar gedraaid die op alles van een 386 tot en met een Athlon64 X2 wil booten naar GUI desktop en indien daarvoor hardware aanwezig is geluid geeft :z

Maar goed, niets wat hier genoemd is, is niet 10 keer eerder in topics voorbijgekomen. Beetje overbodig topic dus - TS, graag voortaan zoeken voor je een topic opent :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.