Welke stille videokaart met TV-out voor media center pc?

Pagina: 1
Acties:

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Mijn Shuttle HTPC heeft een passief gekoelde Radeon 9200SE in een AGP-slot zitten. Dat ding werkt best redelijk, maar als TV-out zit er alleen een composietaansluiting op. Het beeld op de tv is dan ook zeer matig. Nu wil ik een andere videokaart kopen, maar ik heb geen idee welke.

De beperkingen:
• AGP
• TV-out moet beter, minimaal S-video van behoorlijke kwaliteit
• slechts 1 slot ruimte, dus geen dikke koelfan mogelijk
• videokaart moet _stil_ zijn

De belangrijkste specs: Shuttle SN45G, Athlon 2600+, Hauppauge MCE 150 tv-kaart, 1 GB RAM, snelle harddisk. De pc wordt alleen als media center gebruikt en draait nu WinXP MCE 2005. Misschien wat dat straks Vista, maar alleen als ik daar iets mee opschiet. Hij staat in de woonkamer en er is een traditionele tv met beeldbuis op aangesloten.

Op de heatpipe van de processor heb ik een stillere fan gemonteerd, die zijn werk prima doet. Ik heb zelfs de Shuttle voeding getweakt door er een stillere fan in te zetten. Daarvoor moest ik de complete printplaat in de voedingsbehuizing verplaatsen en wat componenten op de printplaat verplaatsen. Wat ik daarmee wil aangeven is dat een lawaaiige fan onbespreekbaar is.

Bij snelle tv-beeldwisselingen (pans en zooms) krijg ik trouwens flink wat MPEG-artefacten. De pc lijkt me snel genoeg. Zou een snellere videokaart hier wat aan verbeteren?

Iemand suggesties voor een geschiktere videokaart?

Een goede grap mag vrienden kosten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat je toch uitkomt op de FX5200jes of een 92xx serie. De rest is eigenlijk allemaal of met actieve koeling of veel te groot in je shuttle.
Ik weet van de Aopen en XFX dingen dat ze gewoon S-video erop hebben zitten (en niet meer dan 3 tientjes hoeven te kosten)

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb zelf de Sparkle Gforce 6200 ultra2.
Die is passief, heeft een goede tv out en hdtv en je kan er zelfs een beetje mee gamen. :)

edit: en hij's AGP.

[ Voor 7% gewijzigd door Insanergy op 27-10-2006 13:48 ]

But I thought YOU did the backups...

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Terw_Dan schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:46:
Ik denk dat je toch uitkomt op de FX5200jes of een 92xx serie.
Met de tv-out van de gforce5x00 was ik niet tevreden. De 6x00 serie hebben een andere tv-out welke in mijn geval (veel) scherper beeld gaf.

But I thought YOU did the backups...

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Voor 3 tientjes wil ik best een experimentje wagen. Het mag ook wel wat meer kosten, zeg maximaal zo'n 100 euro, maar dan moet ik er ook echt op vooruitgaan.

Om geschikt te zijn voor Windows Vista met media center functionaliteit moet de videokaart minimaal voldoen aan de volgende eisen:
Support for DirectX 9 graphics with a WDDM driver, 128 MB of graphics memory (minimum), Pixel Shader 2.0 and 32 bits per pixel.
Volgens mij voldoet in ieder gevaal de Radeon 92xx serie niet aan die eis. Ik ben ook een beetje bang dat ik bij een oud model videokaart slechts een marginale beeldverbetering krijg, dus daarom deins ik een beetje terug voor de FX5200 en de 92xx.
Insanergy schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:46:
Ik heb zelf de Sparkle Gforce 6200 ultra2.
Die is passief, heeft een goede tv out en hdtv en je kan er zelfs een beetje mee gamen. :)

edit: en hij's AGP.
Insanergy schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:53:
[...]

Met de tv-out van de gforce5x00 was ik niet tevreden. De 6x00 serie hebben een andere tv-out welke in mijn geval (veel) scherper beeld gaf.
Kijk, dat soort ervaringen heb ik wat aan. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tomatoman op 27-10-2006 13:56 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Insanergy schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:53:
[...]

Nu is het ook wel zo dat dit vaak af hangt van de implementatie van de tvout op dekaart. Sommige kaarten doen dat heel goed, bij anderen is het idd dramatisch. van XFX weet ik dat het best goed is.
Pagina: 1