Toon posts:

Sony Wega 28HX15 Beeldbuis vervormd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt om dit ding ter reperatie aan te bieden, maar twijfel nog of dit zin heeft.

In januari 2005 aangeschaft, helaas kan ik mijn aankoopbon nergens vinden. Terwijl ik zelf aankloopbonnen van audiokabels van 4 jaar terug in mijn mappen heb zitten. Garantieperiode is 1 jaar volgens sony.

Het probleem:

Wanneer ik de tv aanzet is het beeld compleet vervormd:
Afbeeldingslocatie: http://www.versgeperst.com/images/kapoet.jpg

Ik heb alle instellingen doorgelopen maar kan dit niet aanpassen. Is dit dmv knoppen combinaties op te lossen of is mijn beeldbuis permanent stuk? :?

Het is een hoop gedoe voor mij om deze bij sony te krijgen en vraag me af of het uberhaupt wel zin heeft. Kan iemand mij vertellen of dit probleem vaker voorkomt en makkelijk/goedkoop te repareren valt?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 17:34

Nik

Je beeldbuis is stuk.

Heb je misschien nog een bankafschrift waarop de exacte datum van aankoop staat? Veel winkeliers hebben namelijk een klantenbestand, en kunnen een bon terug vinden. Desnoods door te zoeken op datum en tijd. Alhoewel dit natuurlijk niet verplicht is voor de winkelier, ze kunnen (als ze goede service hebben) vaak de bon wel terug zoeken.

Vervolgens kun je aan de winkelier vragen wat het beste is om te doen. Vaak zullen ze aangeven dat een reparatie buiten de garantie te duur is. En een nieuwe tv dus voordeliger. En daar hebben ze vaak gelijk in. Maar probeer iig het ding onder garantie te laten repareren, of onder coulance. Zeker omdat het ding nog zo jong is :)

Succes ermee!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Heb zelf een eerste generatie Wega. Dit type TV's heeft gewoon veel last van vervormingen, maar hoe extreem is het bij je tv? Kan je een foto maken?

[ Voor 25% gewijzigd door Zware Unit op 27-10-2006 12:03 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Verwijderd

Topicstarter
Zware Unit schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:01:
Heb zelf een eerste generatie Wega. Dit type TV's heeft gewoon veel last van vervormingen, maar hoe extreem is het bij je tv? Kan je een foto maken?
zoals je op het plaatje ziet.

Tja bankafschrift ik acht de kans heel klein, aangezien ik die vaak wegflikker met de komst van mijnpostbank en die gaat maar tot 16 maanden terug.

Nieuwe tv dus, iig geen sony.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:18

Croga

The Unreasonable Man

Ik weet dat Philips in ieder geval een regeling heeft dat je slechts een deel van de reparatiekosten betaald.

In mijn geval was de televisie in Duitsland gekocht (net over de grens, stuk goedkoper ;)). Het apparaat was 2 jaar oud met 1 jaar garantie. Philips Nederland gebeld; die konden aan de hand van het serienummer nagaan dat de TV inderdaad 2 jaar oud was. Ze stelden dat zo'n TV ongeveer 8 jaar mee moet gaan, dus bij reparatie zou ik 25% van de reparatiekosten betalen. Uiteindelijke kosten (in ons geval een voedingsprobleem) waren 60 euro. Daar kan ik geen nieuwe TV van kopen ;)

Het probleem zit zo te zien in de richter van je beeldbuis, en die zijn vrij kostbaar. Toch zou ik adviseren gewoon contact op te nemen met Sony Nederland en kijken of ze een regeling hebben, en een schatting kunnen geven. Kwaad kan het nooit....

[ Voor 6% gewijzigd door Croga op 27-10-2006 12:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:26:
Ik weet dat Philips in ieder geval een regeling heeft dat je slechts een deel van de reparatiekosten betaald.

In mijn geval was de televisie in Duitsland gekocht (net over de grens, stuk goedkoper ;)). Het apparaat was 2 jaar oud met 1 jaar garantie. Philips Nederland gebeld; die konden aan de hand van het serienummer nagaan dat de TV inderdaad 2 jaar oud was. Ze stelden dat zo'n TV ongeveer 8 jaar mee moet gaan, dus bij reparatie zou ik 25% van de reparatiekosten betalen. Uiteindelijke kosten (in ons geval een voedingsprobleem) waren 60 euro. Daar kan ik geen nieuwe TV van kopen ;)

Het probleem zit zo te zien in de richter van je beeldbuis, en die zijn vrij kostbaar. Toch zou ik adviseren gewoon contact op te nemen met Sony Nederland en kijken of ze een regeling hebben, en een schatting kunnen geven. Kwaad kan het nooit....
AL gebeld, die gaven aan dat als ik geen aankoopbon had de volledige kosten zou moeten betalen, anders zou er een eventuele coulance zijn :|

Ik baal erg echt ontzettend van, misschien nog wel meer dat ik die bon niet kan vinden. Koop je een dure tv gaat hij nog geen 2 jaar mee, maar goed dat kan altijd gebeuren.

Nu nog een auto regelen om hem naar het servicecenter van sony te rijden.

Verwijderd

Topicstarter
maar dat bonnen gedoe vind ik vreemd, ding kan je idd via serienummer traceren dus snap dat gedoe nooit met bon.

Nokia doet er bv ook nooit moeilijk over, kan je tel overal inleveren voor reparatie, maakt niet uit waar je hem gekocht heb.

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Onzin, als het beeld zo'n vorm heeft is het een oost/west fout, he lijkt erop dat de tv in 4/3 modes staat met een oost/west fout, of de tv is zijn service instellingen kwijt (kun je ook zo'n effect krijgen.

Sony kan inderdaad via het serie nummer zien hoe oud de tv is (kunnen wij zelf als reparatie zaak), laat je niet afschepen en dwing coulange af.

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 19:16
Kan inderdaad iets met de afbuiging zijn. Beeldbuis lijkt me nog wel in orde.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:56:
Garantieperiode is 1 jaar volgens sony.
Jammer voor Sony, bij de wet heb je recht op 2 jaar garantie. Sony staat niet boven de wet, dus die 2 jaar geldt gewoon ook voor de TV.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:32
Geldt dat niet alleen als je kunt aantonen dat het defect
al latent aanwezig was in de tv toen je 'm kocht..?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:18

Croga

The Unreasonable Man

Gluten Parody schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 00:08:
Geldt dat niet alleen als je kunt aantonen dat het defect al latent aanwezig was in de tv toen je 'm kocht..?
Yup, dat geld alleen als je kunt aantonen dat het een kennelijke fout in de productie is.

In principe heb je zo lang garantie als dat de verwachte levensduur van het apparaat is (hoewel dan wel gesproken wordt over niet-gratis reparaties in verband met vruchtgebruikt). Bij een TV zou ik uitgaan van langer dan 2 jaar zelfs (Philips hanteert hier volgens mij 8 jaar) maar de regels stellen daarin dat het eerste half jaar de bewijslast bij de fabrikant ligt (ofwel: Uitgangspunt is dat het defect de schuld is van de fabrikant) terwijl na dat halfjaar de bewijslast bij de consument ligt (ofwel: Uitgangspunt is dat het defect de schuld is van de consument). De 1 jaar garantie die je bij de winkel krijgt is dus al een vorm van coulance.

De regel dat je perse een bon moet hebben om aanspraak te maken op coulance bij Sony vindt ik ronduit belachelijk. Sony kan net als ieder ander nagaan wanneer de TV exact uit hun magazijn verstuurd is. De TV kan dus nooit eerder dan die datum aangeschaft zijn.

Verwijderd

Topicstarter
even ter verduidelijking, het beeld wordt dus in de vorm van het plaatje in de opening post weer gegeven, het is niet zo dat het beeld afgekapt wordt. Het beeld ziet er uit als of ik het door een groothoeklens bekijk. Als ik dicht bij het beeldbuis kom, zie ik ook dat het zwarte beeld wel door de tv zwart gemaakt wordt, maw ik zie de rgb kleuren heel licht.

Ik heb ook op internet gezocht naar toetsencombinaties om in het servicemenu te komen, omdat ik zelf ook erg sterk het idee heb dat ik tijdens het afnemen met een droge ! doek aan de zijkanten op een paar knoppen gedrukt heb die de instellingen omgegooid hebben.

Ik kan helaas niet de juiste handleiding hiervoor vinden, iemand een tip?

Mocht ik er niet uitkomen zal ik idd gewoon langs sony gaan en me niet zomaar laten afschepen.
Pagina: 1