Toon posts:

[FLASH BIOS] Award (Mobo MS6119 Ver 1.1 BX2)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een moederboard genaamd: MS6119 Ver 1.1 BX2 met een Award Bios
Het is van een packard bell system dat gekocht is in 1998. Processor is een Pentium 2 350Mhz MMX (SLOT1). Dat ding heb ik al een tijdje in de schuur zitten.
Van een vriend (al tijdje terug, maar geen tijd gehad) heb ik een Pentium 3 533Mhz MMX (SLOT1)over kunnen nemen.
Me moederboard kan Processors Pentium 2 t/m Pentium 3 700Mhz aan.
Me award bios is v1.69 d8 ik. Ik weet dat ik me Bios moet flashen.
http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=105&kind=1
op de bovengenoemde site staat wat er allemaal aan updates uit zijn. Waaronder in 1999 support voor Pentium 3.

Ik heb toen ma gewoon de bovenste/nieuwste update genomen. Of moet ik nu allemaal 1 voor 1 doen?! Maar goed..

Ik heb het gedownload (nieuwste). En op een diskette gezet. Er staat in documentatie dat ik Format A:\S moest doen. \S kon ik niet doen, dus heb ik maar alleen Format A:
Daarna stond er dat ik de bestanden uit moest pakken op me diskette. Dat deed ik dus.
en toen heb ik het in die computer gestopt. maar er staat dat het een verkeerde medium inzit oftewel. hij boot hem niet van de diskette. Ik moet diskette uithalen en op een toets drukken om hem verder op te laten starten? :S

weet iemand hoe ik hem wel kan laten booten vanaf een diskette?

note: ik snap ook niet wat schil is tussen de P en de S versie van de bios.
S = This is used on MSI Standard M/B. ,
P = This is only for mainboard with "CPU PLUG AND PLAY" function

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 11:39 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

/s zet systeemfiles op je diskette, als je dat niet doet dan is het ding dus niet bootable (op te lossen door een ding van www.bootdisk.com te plukken).

Verder kun je gewoon de laatste update gelijk installeren zonder alle tussenliggende te gaan doen.

Overigens zal die 533 niet op dit bord kunnen draaien zonder OC, ding heeft namelijk een 133FSB en je mobo gaat officieel tot 100. Hij draait waarsch wel, maar niet op 533MHz, maar waarschijnlijk 400 (4x100 ipv 4x133)

[ Voor 10% gewijzigd door TERW_DAN op 27-10-2006 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je snelle antwoord.
Is het mogelijk om me FSB op 133 te laten draaien?!
Maar dan ga ik richting overclocken.. of is het geen slim idee.

kan ik ook via deze computer, rechtermuisknop op A: en dan formateren als MS dos opstart diskette?

wat is OC eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 12:02 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:48:
bedankt voor je snelle antwoord.
Is het mogelijk om me FSB op 133 te laten draaien?!
Maar dan ga ik richting overclocken.. of is het geen slim idee.

kan ik ook via deze computer, rechtermuisknop op A: en dan formateren als MS dos opstart diskette?
Als je de FSB op 133 zet dan ben je aan het OCen ja, omdat het ding 100 aankan officieel (op zich moet 133 wel mogelijk zijn, maar het ding heeft geen pci-lock, dus dat heeft nare gevolgen voor je pcibus).

je kunt hem ook formatten als msdos opstartdiskette, dat doet in principe hetzelfde.

en OC = overclock

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem zojuist geupdated. Maar ik heb probleem.. pc start niet verder op :S
Ik heb eerst versie s2.a geprobeerd (2000-08-21) Nadat hij bijna in Windows XP kwam, start hij weer opnieuw op.
En toen heb ik de nieuwste genomen versie p.2.9 (2000-12-01) gedownload. Ook die is succesvol geflashed. Ma na de post en IDE detectie, krijg ik CMOS checksum error.

en start die niet meer op

ook krijg ik bij beide versie een melding in het begin: hardware abnormal blabla. press key om verder te gaan. deed ik, en hij ging gewoon verder.

ma nu start die niet meer op.. wat deed ik verkeerd? :S

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je de bios wel opnieuw ingesteld? Na een biosflash wordt er meestal een cmosreset gedaan en heb je weer alle standaard settings. Op zich vreemd dat je pc dan niet meer opstart.
Wellicht dat het powermanagement is verandert in de bios (naar APM ipv ACPI ofzo), dat zou een hangende XP kunnen veroorzaken (theoretisch gezien)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb de CPU frequentie veranderd..

heb 533mhz @ 133MHZ geprobeerd.. maar kreeg melding met een bestand in system32/pci beschadigd is.. daarin stond dat ik met windows XP cd het moest repareren op R moest drukken

zet ik hem op 400mhz @ 100mhz.. start ie ma half op.. net dat die in windows komt. (dus net de muis zie) sluit die weer af en start die weer opnieuw op.

checksum error is nu weg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 12:58 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:57:
Hmm ik heb de CPU frequentie veranderd..

heb 533mhz @ 133MHZ geprobeerd.. maar kreeg melding met een bestand in system32/pci beschadigd is.. daarin stond dat ik met windows XP cd het moest repareren op R moest drukken

zet ik hem op 400mhz @ 100mhz.. start ie ma half op.. net dat die in windows komt. (dus net de muis zie) sluit die weer af en start die weer opnieuw op.

checksum error is nu weg
Het probleem dat iets beschadigt is zou kunnen wijzen op een te hoog geclockte pci bus, die datacorruptie veroorzaakt, dus dat zou je kunnen proberen te repareren.

je hebt je FSB nu dus op 100 staan, maar heb je wel PC100 mem en niet PC66? Anders ben je dat ook aan het OCen en heb je dus weer kans op datacorruptie.

In het ergste geval moet je je OS herinstalleren.

Verwijderd

Topicstarter
uuh je had gelijk, ik had idd een PC66 geheugen er in.. ik heb die eruit gehaald. en zo kon ik de pc verder opstarten. Maar volgens mij was het al te laat. want ik kreeg de melding schrijfleesfout. Dus ik ging het maar formateren. Dus, cdtje er in en hem laten booten van de CDrom.

Alles ging goed. ik ging de schrijf deleten door op D te drukken en vervolgens op L
en nieuwe schrijf creeeren door op C te drukken.. en toen ik op enterdrukte, nadat ik de schrijfgroote had aangegeven, kwam ik weer terug op de vorige scherm.. en er staat dat er geen schrijf was aan gemaakt. dit heb ik 3 a 4x geprobeerd, en toen kreeg ik een schrijf fout. blue screen

dus heb ik ma andere hdd gepakt (4GB) en hier deed die het wel (partities aanmaken). hij is nu bezig met installatie..
is me 6GB schrijf nu kapot?!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:00:
uuh je had gelijk, ik had idd een PC66 geheugen er in.. ik heb die eruit gehaald. en zo kon ik de pc verder opstarten. Maar volgens mij was het al te laat. want ik kreeg de melding schrijfleesfout. Dus ik ging het maar formateren. Dus, cdtje er in en hem laten booten van de CDrom.

Alles ging goed. ik ging de schrijf deleten door op D te drukken en vervolgens op L
en nieuwe schrijf creeeren door op C te drukken.. en toen ik op enterdrukte, nadat ik de schrijfgroote had aangegeven, kwam ik weer terug op de vorige scherm.. en er staat dat er geen schrijf was aan gemaakt. dit heb ik 3 a 4x geprobeerd, en toen kreeg ik een schrijf fout. blue screen

dus heb ik ma andere hdd gepakt (4GB) en hier deed die het wel (partities aanmaken). hij is nu bezig met installatie..
is me 6GB schrijf nu kapot?!
Schijf defect zou ik niet direct verwachten eerlijk gezegd, ik verwacht eerder een f*cked bootrecord op die disk.

Start eens op met een dosfloppy en start vanaf hier debug. Zorg dat je enkel je 6GB disk hebt aangesloten.

in debug tik je het voglende in:

[FCS:200 400 0]
[RAX]
[0301]
[RBX]
[0600]
[RCX]
[0001]
[RDX]
[0080]
[e100 CD 13]
[P]
[Q]

(uiteraard zonder de [ ]).
probeer dan eens met fdisk de drive te benaderen (na een reboot) en kijk of er dan wel iets van een hdd gevonden wordt :)

Verwijderd

Topicstarter
IK heb hem nu werkend op een 4GB schrijf!
bedankt voor al je hulp! :D
Hij draait nu op 533mhz @ 133mhz.
En alles werkt.. het staat nu aangesloten beneden op TV.
OVer die 6GB.. ik test het later even uit.. want vandaag ff genoeg ge-ICT :P
Ik laat je nog weten over die schrijf!!

Groetjes! :D
Pagina: 1