Toon posts:

Computer upgraden ... welke volgorde?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dames, Heren,

Ik hoop dat ik de vraag in het juiste forum stel. Zo niet dan alvast bij voorbaat mijn excuses.
Ik wil de komende periode mijn systeem upgraden. Ik denk zelf aan een snellere CPU, geluidskaart, evt. andere Videokaart. Ik heb wat navraag gedaan bij de "computerwinkels" maar krijg daar wisselende adviezen.
In welke volgorde kan ik dit het best kan gaan aanpakken (oftewel waar heb ik het meest profijt van), per upgrade zou ik in rond de € 150-200 uit willen geven:

Huidige configuratie:
ABIT KN8 Mobo
AMD Athlon 64, 3000+ CPU
2 GB Memory
Gigabyte GV NX66T128VP (Nvidea GT 6600, 128 MB) Videokaart.

Mogelijke upgrades die ik zelf zie (of geadviseerd heb gekregen):

CPU:
AMD Athlon 64 3800+ Venice (S939, 2.4GHz, 512KB, 400MHz Bus,...
AMD Athlon 64 4000+ (S939, 2.4GHz, 1MB, 400MHz Bus, 89W, Box...
AMD Athlon 64 X2 3800+ (S939, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 8...

Geluidskaart:
Creative X-Fi XtremeMusic
Creative X-FI Platinum 7.1 (is er een meerwaarde?)

Videokaart:
Gigabyte GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) ?
Vraag mezelf af of dit al nodig is. Komt volgens mij snel in een hogere prijsklasse uit.

Wie heeft er ideeen?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De grote vraag is met welk doel je wilt gaan upgraden.
Als je niet direct noodzakelijk hoeft te upgraden, zou je dat geld bij elkaar kunnen leggen en dan in één keer alles kunnen kopen. Ik weet niet over welke periode je van plan was alles te kopen?! :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat wil je doen met je pctje? als je niet gaat gamen zou een dikke gpu al niet nodig zijn. Daarbij is het upgraden van een geluidskaart imho niet zo heel zinnig als de huidige al voldoet.

doorsparen voor een C2D niet interessanter?

Verwijderd

wat wil je met de pc doen? Wat is de reden waarom je wilt upgraden. duurt het allemaal te lang?? oftewel, ben je een fanatieke gamer of meer iemand die geluidbewerkt of aan beeldbewerking doen. Dit maakt veel uit op je uiteindelijke keuze. Fanatieke gamer > grafische kaart, Beeldbewerking > Proccessor en Geluid > Geluidskaart. Je hebt nog een hele redelijke pc. Dus verbeteringen moeten wel echt verschil maken anders merk je er niks van behalve in je portemonee. Dus neem als je processor wilt vervangen echt een vele betere een X2 4600 ofzo. Anders zal je geen het verschil merken.

Het zelfde geld ook voor de andere onderdelen. Dus vervang alleen de echte bottlenecks.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

mm het tikken duurde wat te lang :+

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat wil je precies met je soundkaart doen? Als het puur om muziek luisteren gaat kan je wss beter bij M-Audio kijken, en anders een Terratec of Hercules kaart nemen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik was even het doel van dit systeem vergeten te vermelden.

Naast "werkgerelateerde" activiteiten (officeprodukten en een SAP Gui), waarvoor de huidige systeemconfiguratie al lang voldoet, wordt dit systeem "gebruikt" voor BF2 en BF2142.
Dus er zit een gaming element in ;). (de laatste tijd steeds wat meer ...)

Waarom upgraden?
- Kijken of met name voor het gamen zaken mooier kunnen (zwaardere instellingen).
- CPU lijkt mij een beetje "verouderd" (bijna 1,5 jaar oud), prijzen zijn gedaald en genoemde CPU zijn nog steeds leverbaar.
- Onboard geluidskaart voldoet, maar belast systeem, in hoeverre is een aparte geluidskaart aan te
raden? Bij mycom werd me deze upgrade aangeraden.
- Zoals ik al zei heb ik zelf mijn twijfels of het nodig is om mijn Videokaart nu al up te graden.

Wat is het voordeel om in 1 keer alles te kopen?
Sparen voor C2D? Dan praat je bijna over een nieuw systeem (MoBo, CPU en RAM), dat was ik eigenlijk nog niet van plan (of praat ik nu onzin?).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Alle PCI apparatuur belast je CPU in zekere mate. Dat neem je met een X-Fi kaart niet weg.
Maargoed, volgens mij is een Terratec of Hercules kaart meer waar voor je geld. Daar betaal je niet zo erg voor de naam als bij Creative en de geluidskwaliteit is beter.

CPU zou je kunnen doen, maar maak het dan een vette upgrade, anders merk je het niet.
Meteen voor een 4600+ of zelfs 5000+ gaan,
Als je C2D neemt, moet je idd een ander moederbord, andere CPU, ander RAM hebben.
Als je videokaart nog AGP is moet die ook vervangen worden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Samenvattend:

Geluidskaart is onzin,
Videokaart kan ook nog wel mee,
Evt. processor maar dan ook wel meteen goed upgraden: minimaal X2 4600+ en niet een Athlon 64 3800+

Bedankt voor de input! _/-\o_

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:45:
Samenvattend:

Geluidskaart is onzin,
Videokaart kan ook nog wel mee,
Evt. processor maar dan ook wel meteen goed upgraden: minimaal X2 4600+ en niet een Athlon 64 3800+

Bedankt voor de input! _/-\o_
Aanvulling: EEn betere videokaart (heb je nu een pci-e?) kan zeker je pc voor gamen beter maken. Maar hier geldt weer hetzelfde als voor cpu: Beter een grote stap, dan een kleine stap.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Ik zit ook te overwegen om mijn computer te upgraden.
Ik wil binnenkort Vista aanschaffen. De reden hiervoor is dat het herinstalleren van XP van mijn legale cd niet lukte, nu heb ik zolang een illegale versie.
Mijn computer is bijna 4 jaar oud.
Intel Pentium 4.
2.4GHz - 400
Harde schijf lijkt me toereikend. (80GB)
Videokaart Asus 64 Mb DDR
Geheugen 256 (Ik zit aan 1024MB te denken)

Wat raadden jullie me aan?

Verwijderd

Hangt er beetje vanaf welke windows je wilt draaien, die 1 gig ram is in ieder geval aan te bevelen. Wil je ook Aero of hoe dat heet draaien, moet je je videokaart ook upgraden.

En voor de topicstarter, die videokaart is nog best goed, idd gewoon voor een zware cpu-upgrade gaan. Overigens is de geluidskaart niet helemaal onzin, hou je van perfect geluid dan kan het je cpu behoorlijk ontlasten :P

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:56:
Ik wil binnenkort Vista aanschaffen. De reden hiervoor is dat het herinstalleren van XP van mijn legale cd niet lukte, nu heb ik zolang een illegale versie.
Intel Pentium 4.
2.4GHz - 400

Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt draaien, maar eigenlijk alles. Ik zou niet meer te veel spenderen aan zo'n pc. Misschien nog ff geheugen upgraden, maar ik zou niet met processoren en videokaarten beginnen. Dan in een keer alles nieuw.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Voor Battlefield heb je een geluidskaart nodig om je geluiden hardware matig te renderen. (Minimaal een Audigy 2) Dus de geluidskaart is wel aan te raden.

Default blanke hetero

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:56:
Intel Pentium 4.
2.4GHz - 400

Als je alleen daarom naar Vista wil kan je toch ook gewoon Microsoft bellen? Als er iets met je key is, maar hij is wel legaal dan zou een telefoontje genoeg moeten zijn. Als je key goed is, maar er is iets met je cd dan kun je hem volgens mij gewoon downloaden en daarna installeren met je legale key (tenzij het een oemversie is, maar ook dan wil microsoft je meestal wel helpen na een telefoontje, al hoeven ze dat dan niet te doen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

hello_moto schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:49:
[...]
Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt draaien, maar eigenlijk alles. Ik zou niet meer te veel spenderen aan zo'n pc. Misschien nog ff geheugen upgraden, maar ik zou niet met processoren en videokaarten beginnen. Dan in een keer alles nieuw.
Misschien is dat inderdaad wel het beste, maar het geheugen upgraden zal dat voldoende zijn om er vista mee te draaien?
Gamen doe ik zelden.

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 12:29

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Niet voor de uitgebreide aero interface gaan lijkt me, voor de basic zou het moeten voldoen. Gewoon wat extra geheugen en gaan :)

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Idd zou ik de CPU het eerst upgraden. In de meeste gevallen ide GFX toch het bottleneck dus lijkt me een X2 3800 ook wel genoeg (mijn eigen mening), mijn 1.6GHz Turion 64 X2 (K8) is ook niet bepaald traag te noemen vind ik. GFX zou ik het eerst even mee uitzingen. Na de geweldige DX10 strijd kun je kiezen voor een mooie mid range DX10 kaart (GF 8600 oid :P) of een oude high end die dan in prijs zakken. Geluidskaart zou ik ook zonde vinden. Onboard voldoet wel lijkt me. Ok het scheelt een paar procentjes, maar met een snellere CPU haal je die weer terug. Die prijs voor die prestatie zou ik het niet waard vinden.

(reply op de TS dus)

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik koop nu zelf wel een X-FI FPS trouwens (krijg de naam van die gamer niet uit mijn strot). Afijn, dat doe ik vooral omdat ik nu een professionele externe firewire audio interface heb, maar die ondersteuning voor 3D geluid mist en alles in software gaat doen, waarbij de ruimtelijke indruk en geproduceerde geluiden ook nog eens tegenvallen (driver/directX probleem, normale opnames en playback klinken uitstekend). Onboard vind ik altijd wat nadelen hebben.

- De hoofdtelefoon kan er niet direct in, of je mist een normale volumeknop ingame
- De aansluitingen zitten aan de achterkant, dus hoofdtelefoon ompluggen is hel
- 3D ondersteuning als EAX 5.0 is niet te vinden / volledig in software gebouwd

Daarom zou ik als je er geld aan gaat uitgeven zeker de platinum nemen, anders schiet je er naar mijn idee veel te weinig mee op. Je kunt natuurlijk wel van die mini plugjes naar de voorkant van je pc leiden, maar daar blijft maar weinig geluidskwaliteit van over. Ik wil gewoon lekker ruimtelijk en goed klinkend game-geluid via mijn koptelefoon. Dan is de X-FI FPS een prima oplossing, maar het blijft in zekere zin geldverspilling. Een investering waarbij de geluidskaart 20% van het totale budget (of meer) inneemt is absurd, tenzij het om professioneel gebruik gaat (maar neem dan een edirol of zo).
Bij een core2 duo met een 8800GTS/8800GTX 'past' een X-FI FPS wat betreft budget prima, maar een 7600GT en een dergelijke kaart is uit balans, gebruik dan onboard of iets simpels en neem een 7900GT of iets dergelijks van het geld dat je uitspaart. Heb je naar mijn mening veel meer aan. Of je moet graag die front aansluitingen hebben zoals ik, maar daar hoor ik je (nog) niet over.

[ Voor 8% gewijzigd door OruBLMsFrl op 10-11-2006 19:05 ]

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik mis trouwens nog iets, die X-FI modellen met X-ram zouden je wat meer FPS moeten geven. Het gaat dan om de FPS € 200,- en de Elite pro € 280,-. Er wordt hier echter gesproken over modellen zonder, namelijk de extremegamer en de platinum. Misschien dat de verkoper hoopt dat dat ook veel verbetering geeft, maar het zou me verbazen.

Verwijderd

Marzman schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:56:
[...]

Als je alleen daarom naar Vista wil kan je toch ook gewoon Microsoft bellen? Als er iets met je key is, maar hij is wel legaal dan zou een telefoontje genoeg moeten zijn. Als je key goed is, maar er is iets met je cd dan kun je hem volgens mij gewoon downloaden en daarna installeren met je legale key (tenzij het een oemversie is, maar ook dan wil microsoft je meestal wel helpen na een telefoontje, al hoeven ze dat dan niet te doen).
Inderdaad er is iets met mijn cd. Het is een oemversie. Bepaalde bestanden (behoorlijk wat) pakt hij niet meer. Ik zal eerst eens naar Microsoft bellen (bedankt voor de tip), mocht dat niets worden dan lijkt me Vista en meer geheugen de beste optie.
Bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Ik heb contact opgenomen met Microsoft, die verwees me door met de fabrikant van mijn computer.
Zij kunnen windows opnieuw installeren, kosten 90 Euro.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 13:19:
Ik heb contact opgenomen met Microsoft, die verwees me door met de fabrikant van mijn computer.
Zij kunnen windows opnieuw installeren, kosten 90 Euro.
Gewoon een OEM CD van internet plukken, hier is niets illegaals aan ook al doet Microsoft je dat denken.

Je betaald tenslotte voor het gebruiksrecht en niet voor de CD. Microsoft verdient van mij ook niet veel respect op dit punt, lang geleden, toen ik nog Windows 98 op een PC had staan, was de cd beschadigd. Ik een e-mail naar Microsoft gestuurd, geen antwoord, Microsoft opgebeld en ze vertelden me doodleuk dat ik maar een nieuwe licentie met bijbehorende CD moest kopen. Mijn vraag waarom ik dan betaalde voor de licentie en niet voor de CD konden ze destijds niet beantwoorden. Dat ze 10 euro hadden gevraagd voor de CD te persen en te verzenden had ik niet erg gevonden maar gaan vragen om een nieuwe licentie te kopen gaat mij echt te ver.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
inderdaad.
Dat is zo ongehoord kinderachtig.
Zo zorg je er gewoon voor dat mensen een illegale versie gaan gebruiken.

Wat is de fabrikant van je computer? (want dat is dan een goede tip voor mensen om NIET voor die fabrikant te kiezen)

Tis alleen jammer dat je via internet, zover ik weet, alleen XP Pro kan krijgen en niet XP Home.
Want als je aan XP home zou kunnen komen zou je gewoon 100% legaal bezig zijn, je hebt immers een licentie. Bij XP pro kan je weer zeggen dat je een licentie voor Home hebt en niet voor Pro.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12
Quacka schreef op maandag 13 november 2006 @ 14:13:
inderdaad.
Dat is zo ongehoord kinderachtig.
Zo zorg je er gewoon voor dat mensen een illegale versie gaan gebruiken.

Wat is de fabrikant van je computer? (want dat is dan een goede tip voor mensen om NIET voor die fabrikant te kiezen)

Tis alleen jammer dat je via internet, zover ik weet, alleen XP Pro kan krijgen en niet XP Home.
Want als je aan XP home zou kunnen komen zou je gewoon 100% legaal bezig zijn, je hebt immers een licentie. Bij XP pro kan je weer zeggen dat je een licentie voor Home hebt en niet voor Pro.
Je zou ook een Windows XP Home OEM CD kunnen lenen van een bekende. Niets illegaals aan :)

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Misschien is het ook handig om naar een ander mobo te kijken. ik zie dat je alleen kijkt naar een S939, terwijl de AM2 toch meer gemeengoed wordt. Als over een jaar of twee blijkt dat je toch weer wilt gaan upgraden zit je met de AM2 beter dan met de S939 denk ik.

Carpe Diem

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Hij heeft nu toch al 2Gb geheugen en een S939 mobo. Of je moet En een nieuw mobo, en een nieuwe CPU en nieuw geheugen Of je neemt een nieuwe CPU en je bent klaar. In performance maakt het eigenlijk geen verschil maar de 2e optie is toch veel goedkoper. Over 2 jaar oid zitten we toch al op Am3 oid.
Pagina: 1