[K7] CPU clockt terug naar FSB 100 (3000+, K7S8X)

Pagina: 1
Acties:

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb een Athlon XP3000+ die sinds 2 maanden op een FSB van 100mHz draait (60% van de gewone 166), en ook als XP 1700+ herkend wordt. De cpu is nooit van zijn socket afgeweest en heeft zijn eerste 2 levensjaren gewoon op 2170 mHz gedraaid. Het Mobo is een ASrock K7S8X. Het vreemde is dat soms als ik herstart hij wel als een 3000+ draait. Als de cpu stuk zou zijn zou hij toch helemaal niks meer doen?

Wat heb ik geprobeerd:
CPU host frequency op "Manual" en "By Jumper" zetten - Geen effect
ClearCmos - Geen effect
Nieuwste bios erop geflashed - Geen effect
Mobo batterij vervangen - Geen effect
manual Cpu host frequency aangepast - Ik krijg de fout "your CPU doesn't work on this frequency, please press F2 to adjust or bios will load default in 9..8..etc

Ik vindt het erg verwarrend, en weet niet meer wat het zou kunnen zijn. Hebben jullie nog ideen?

Misschien dat het uitmaakt: ik heb mijn cpu licht overgeclocked gehad, maar hooguit 2 uur, en hij is ook een tijd lang ondergeclocked geweest.

• Kul
*schop*

Anyone?

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 14:10
Ik heb een K7S8XE+ en die heeft hetzelfde probleem soms.

Volgens mij komt dit omdat hij de hoge FSB niet aankan en als gevolg van automatische crash-recovery de FSB terugklokt naar 100. Een oplossing kan zijn het aanvinken van de overvolt optie die er volgens mij opzit.

Kortom niet te ver overklokken en dan moet hij stabiel kunnen blijven draaien.

• jobbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-05 15:51
ik heb momenteel precies het zelfde probleem maar dan met een athlon 2800 heb de over volt functie al aangehad maar geen suces.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:51
Controleer je bord ook eens op bolle elco's. Het is idd de safe-mode die geactiveerd wordt bij dit bord, wat veroorzaakt kan worden door vanalles en nog wat. Zelf had ik op mijn K7S8XE+ een handvol bolle elco's zitten, waarvan er 1 kritisch was voor het functioneren van het systeem.

• Kul
_JGC_ schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 22:04:
Controleer je bord ook eens op bolle elco's. Het is idd de safe-mode die geactiveerd wordt bij dit bord, wat veroorzaakt kan worden door vanalles en nog wat. Zelf had ik op mijn K7S8XE+ een handvol bolle elco's zitten, waarvan er 1 kritisch was voor het functioneren van het systeem.
Is het mogelijk om die te vervangen? Lijkt me lastig, maar mogelijk..

*edit*
even gekeken..
Er is inderdaar een die bol staat (de bovenkant is wat bol en opengebarsten.
Het is nummer CE41, net rechtsboven de SiS963 southbridge

[ Voor 14% gewijzigd door Kul op 29-10-2006 22:26 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kul schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 22:20:
[...]

Ja hoor, dat is heel makkelijk op zich en met een beetje geluk werkt je bordje daarna weer prima (hoewel ik zelf met Asrocks altijd pech had en die utieindelijk maar aan de muur gehangen werden).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:51
Kul schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 22:20:
[...]

*edit*
even gekeken..
Er is inderdaar een die bol staat (de bovenkant is wat bol en opengebarsten.
Het is nummer CE41, net rechtsboven de SiS963 southbridge
Die moet je vervangen, dat is een van de meest kritische elco's op dat bord, die hoeft maar een klein beetje bol te staan en je bord start al niet meer, wat je nu dus tegenkomt. Bij mij begon het met een wegvallende schijf uit mijn RAID-set, vervolgens instabiel op 166MHz FSB en twee dagen later was ook 100MHz FSB niet meer stabiel.

Vervangen is op zich niet zo hele moeilijk, ik heb hier laatst nog een moederbord gedaan met 20 bolle GSC elco's. Vrolijk aan de keukentafel zitten solderen met een oude 25W bout met gare stift, inmiddels is dat het moederbord die in mijn eigen systeem zit.

Die elco die op dit moment bol staat is overigens een vrij algemeen gebruikte elco: 1000uF 6.3V, kom je veel exemplaren van tegen op elk willekeurig moederbord. Overigens is het volgende rijtje elco's wat doodgaat op jouw bord het rijtje onder het AGP slot.
Pagina: 1