[HD] Seagate Barracuda 7200.7 wordt nogal er warm?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64486

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem. Tijdens het gamen wordt mijn hardeschijf nogal erg warm. De hardeschijf is een Seagate ST3200822A Barracuda 7200.7 200GB (7200rpm, 8MB Cache, PATA). De temperatuur draait idle zo'n 42 graden en tijdens een uurtje gamen loopt dit op tot 51 graden (volgens de specs van Seagate kan de HD max tot 55 Graden aan, maar ik vind het nogal erg warm voor een HD en erg dicht bij z'n grens zitten). M'n toren is een Thermaltake Shark met aan de voorkant een 120mm fan waardoor hij toch niet zo warm hoort te worden. Ik zou graag willen weten of iemand toevallig weet wat er mis kan zijn, of dat dit gewoon normaal is.

Een aantal van mijn redeneringen:
- Temperatuursmeter misschien brak?
- HD misschien kapot (aan het gaan)?
- Is normaal (kan er niet veel over vinden op google)
- Niet goed gekoeld (lijkt me stug...)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 64486 op 27-10-2006 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat er wel airflow daadwerkelijk langs je schijf?

Verder zou ik me niet teveel blind staren op de SMART temperatuur. En dan nog .. ik vind de temps wel meevallen. Wat zijn de temps als je de kast openschroeft? Temps omlaag = slechte airflow. Temps omhoog = goede airflow.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:45:
Gaat er wel airflow daadwerkelijk langs je schijf?

Verder zou ik me niet teveel blind staren op de SMART temperatuur. En dan nog .. ik vind de temps wel meevallen. Wat zijn de temps als je de kast openschroeft? Temps omlaag = slechte airflow. Temps omhoog = goede airflow.
Ja, als het goed is komt de caseflow er wel.

Kast openschroeven zal niet veel uithalen, er zit namelijk al een honeycomb rooster in.
Verder zijn de andere temps:

CPU: 30-32 idle/44-45 full load (AMD Athlon 64 X2 4800+)
Chipset: 34-37 idle/37-40 full load (Asus A8N-E, nForce 4 Ultra chipset)
Videokaart: 44-46 idle/55-60 full load (Geforce 7800GT)

Zijn naar mijn weten toch vrij normale temperaturen

BTW: Ik heb dit probleem eigenlijk al een aantal maanden (had het van de zomer ook, maar dacht dat, dat gewoon door het warme weer kwam). Ik heb toen een tafelventilator tegen m'n kast gehad en laten blazen op volle snelheid en nog hing de temperatuur van de hd rond deze temperaturen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 64486 op 27-10-2006 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat je 'm veel werken dan? Als ie de hele dag aan het swappen is of rarren/parren of dat soort dingen dan is het niet gek dat ie warm blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 01:56:
Laat je 'm veel werken dan? Als ie de hele dag aan het swappen is of rarren/parren of dat soort dingen dan is het niet gek dat ie warm blijft.
Nee, het enige wat ik doe is gamen, surfen, chatten, brief typen, programmeren en af en toe eens muziekluisteren, dus niet echt zware dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:30
Moet je anders eens voelen aan die schijf wanneer die zo'n hoge temp aangeeft. Meestal als er een beetje airflow is, worden die dingen echt niet zo heet. Als ie voor het gevoel niet fuc.. behoorlijk heet is, dan zit het wel goed en heb je idd wat gare sensortjes.
Mocht dat ding zonder goed reden toch zo heet worden is het misschien rma geval? (kan je de schijf eerst ook testen, misschien dat ie ook wat foutjes geeft.)

Voor het testen kun je eerst ook speedfan gebruiken, en dan de schijf met smart monitoring eens inlezen, Mochten er zwaar lage waardes bij staan (word aangegeven) dan is het ook al RMA geval.

[ Voor 3% gewijzigd door warcow op 27-10-2006 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
warcow schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 02:44:
Moet je anders eens voelen aan die schijf wanneer die zo'n hoge temp aangeeft. Meestal als er een beetje airflow is, worden die dingen echt niet zo heet. Als ie voor het gevoel niet fuc.. behoorlijk heet is, dan zit het wel goed en heb je idd wat gare sensortjes.
Mocht dat ding zonder goed reden toch zo heet worden is het misschien rma geval? (kan je de schijf eerst ook testen, misschien dat ie ook wat foutjes geeft.)

Voor het testen kun je eerst ook speedfan gebruiken, en dan de schijf met smart monitoring eens inlezen, Mochten er zwaar lage waardes bij staan (word aangegeven) dan is het ook al RMA geval.
SMART met SpeedFan (ook de online check) geeft aan dat alles nog goed is.
Ik heb pas geleden i.v.m. deze issue ook een Seagate Seatools Short Self Test gedraaid en ook dit leverde niets op.

Ik denk dat ik eens de schijf warm ga laten worden, dan gewoon m'n tafelventilator er weer opzetten en kijken of hij afkoelt

Alvast bedankt voor het advies btw.
Pagina: 1