[HP-UX] wat is er speciaal aan de ftpd?

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
een bijzonder vraagje:

wij hebben op het werk 2 kastjes staan uit het jaar blok.
Het zijn zeg maar geheugen uitbreidingen voor een speciale freesbank.
Ze bevatten een 30MB scsi schijf (niet misselijk, ze komen uit 1970-1975) en 2 printjes, een numeriek scherm (of hoe noem je dat, net een digitale wekker) en een bedienings paneeltje.
Je kunt er NC bestanden op inladen via diskette (1.44mb) serieel of via FTP.
Het laatste daar gaat het mij om.

Qua FTP kan ik instellen: een IP adres, een username, een wachtwoord en een directory waar ze moeten zoeken naar bestanden.
Ze zoeken naar bestanden die .dat heten en als ze die vinden en ze staan nog niet lokaal op de schijf dan downloaden ze die naar zichzelf.
Op dit moment zoeken ze naar het path: /usr/datasv/

Op dit moment draaien wij HP-UX versie B.10.20 C 9000/785 op een HP visualize workstation.
Dan werkt alles dus, de dataservers loggen in en halen bestanden op als ze in dat path staan.
1 van de bijzondere dingen die ik nu al kan vertellen:
De bestanden moeten als rechten -rw-rw-rw- hebben, owner maakt niet uit.
Als deze rechten ergens verschillen (bijvoorbeeld execute erbij zetten) dan gaat hij al over de flos.
Tevens heb ik met een sniffer gekeken en blijkbaar gebruikt hij ook ls -F om de directory listing op te vragen.

Nu probeer ik deze oude machine te vervangen.
Of ik moet andere hardware regelen want dit is oud spul (6 jaar) of beter nog: ik regel iets recenters.

Ik heb de volgende FTP servers geprobeerd:
Microsoft FTP van W2K, XP en W2K3
Serv-u verschillende versies
Die standaard van Solaris
De standaard van Fedora Core 4 en 5
De standaard van Suse enterprise linux 7

Echter geen van hen werkt.
De data server logged wel netjes in maar zegt vervolgens dat er geen bestanden zijn gevonden die hij nog niet heeft.

De kastjes zijn niet te vervangen.
Ik weet vrij weinig van linux/unix.
Ik krijg het niet eens voor elkaar om netjes de inetd config op mijn scherm te krijgen.
Volgens man inetd wordt inetd gestart door het script wat staat in /sbin/init.d/inetd
Als ik doe cat /sbin/init.d/inetd dan zegt hij cat: Cannot open /sbin/inet.d/inetd: No such file or directory

Als ik ga naar /sbin en doe ls -l zie ik toch echt: dr-xr-xr-x 2 bin bin 2048 Jul 29 1999 init.d
Als ik dan cd inet.d doe krijg ik:
# cd inet.d
sh: inet.d: not found.

Ik kan ook nergens terugvinden welke ftpd het nou is.
Wie o wie kan mij helpen.
Als iemand meer info nodig heeft dan hoor ik het graag.

Graag commando's mee vermelden, ik ben niet zo'n held in unix/linux :)

mookie

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:10

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Is die tikfout nu echt een tikfout of zit je per ongeluk inderdaad naar de verkeerde directory te kijken? Je gaat naar de directory /sbin, daar zie je inderdaad init.d en dan probeer je naar inet.d te gaan. Bedoel je dan niet cd init.d?
De startbestanden staan namelijk in /sbin/init.d en niet in /sbin/inet.d
Kortom, cat /sbin/init.d/inetd zou moeten werken.
Nu heb je daar een HP-UX machine en daar kan alles ook via een GUI worden ingesteld met SAM. In een window tik je dan gewoon in "sam" en de interface zal starten.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:28
Wat is nu precies het probleem? Krijg je geen ftp deamon aan de praat op je nieuwe systeem?

Als je vanaf je eigen machine probeert in te loggen op je nieuwe systeem via ftp krijg je dan wel een prompt?

Gebruik je suse probeer dan met yast de ftp deamon te configureren. Dan heb je geen last van al die 'moeilijke' ftp commando's.

Succes,

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik zou als eerste een complete netwerkdump maken (bijvoorbeeld met een windows laptopje met ethereal), zodat je precies ALLE commando's ziet die over het lijntje gaan.. Als je dan een andere ftpd draait, kun je eens vergelijken.

Enne, de leverancier van het spul heeft hier geen documentatie meer over liggen?

[ Voor 15% gewijzigd door axis op 27-10-2006 09:53 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
@DeBolle
wat lomp, idd een typefout van mij.
Het is init.d en dan werkt het wel, heb eroverheen gekeken
Via de console kan ik idd SAM gebruiken maar heb daar nog niet in gekeken.

@sparks
ik kan gewoon inloggen, ook vanaf een computer.
De ftpd draait prima.
Probleem is alleen dat de ftp-client die in die kastjes zit alleen overweg kan met die hp-ux ftpd en ik weet niet waarom.

@axis
Er is idd geen documentatie van de kastjes.
Ook de leverancier heeft enkele andere FTP servers geprobeerd maar die krijgt het ook niet aan de gang. Er is ook geen vervangende oplossing voor die kastjes, het is het enigste wat er is voor die freesbank.
Ik heb al eens met ethereal gekeken en toen zag ik dat hij ls -F /usr/datasv gebruikt.
Die -F /usr/datasv krijg ik niet na geproduceerd met een FTP client.
De FTP client van HP-UX werkt b.v. anders dan die van windows.

Als ik ls -F doe in hp-ux:
ftp> ls -F
200 PORT command successful.
150 Opening ASCII mode data connection for /usr/bin/ls.
total 5816
-rwxr-xr-x 1 datasv 65534 814 May 30 2005 .cshrc*
-rwxr-xr-x 1 datasv 65534 347 May 30 2005 .exrc*
-rwxr-xr-x 1 datasv 65534 341 May 30 2005 .login*
-rwxr-xr-x 1 datasv 65534 446 May 30 2005 .profile*
-rw------- 1 datasv users 1152 Sep 5 12:28 .sh_history
-rw-rw-rw- 1 shopflr users 11542 Oct 26 03:10 6812.dat
-rw-rw-rw- 1 shopflr users 9178 Oct 26 03:10 6813.dat
-rw-rw-rw- 1 shopflr users 4631 Oct 26 03:10 6814.dat

Als ik dat doe in windows:
ftp> ls -F
150 Opening ASCII mode data connection for /usr/bin/ls.
.cshrc*
.exrc*
.login*
.profile*
.sh_history
6812.dat
6813.dat

Als ik het echter probeer te combineren zoals ls -F /usr/datasv dan werkt het niet meer:

onder hp-ux:
ftp> ls -F /usr/datasv
output to local-file: /usr/datasv?

onder windows:
ftp> ls /usr/datasv -F
150 Opening ASCII mode data connection for file list.
226 Transfer complete.
ftp: 352 bytes received in 0,00Seconds 352000,00Kbytes/sec.

mookie

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:52

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je een goede ethereal trace hebt van wat er precies over de lijn gaat aan commando's en antwoorden, dan is het natuurlijk mogelijk om een open-source ftp daemon zo te hacken dat de gewenste antwoorden worden gegeven.

Zo op het oog is bijvoorbeeld de regel 'total .... ' soms wel en soms niet zichtbaar. Verder moet het best mogelijk zijn de ftp daemon zo aan te passen dat

ls -F <path>

uitgevoerd wordt als

cd <path>
ls -F

Als je echter zelf geen ster bent in unix en c programmeren, dan wordt dat een tamelijk dure klus, lijkt me. Zijn die frees-apparaten zo state-of-the-art dat daar budget voor is? Lijkt me niet als ze zo oud zijn. Of is een doos floppies toch wel de aantrekkelijker optie?

Pragmatisch denkend zou ik voor de doos floppies gaan.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Je zou bijna denken van wel.
Kijk, normaal als je programma's wilt freezen die groter zijn dan het interne geheugen van de besturing van die bank dan kun je ze vaak drip feeden via een seriele poort.
Je zet het programma klaar, je zet je product klaar, drukt op start en komt terug als hij klaar is.

Wij hebben echter 2 frees banken staan met een pallet magazijn.
Je laad voor 48 uur aan programma's in die kastjes en op een supervisor stel je in welk programma als eerst moet doen en hij laadt zelf pallets, draait ze om als het moet en werkt zijn programma's af.

Die hele installatie is inderdaad vrij prijzig. Maar dan nog, freesbanken zijn altijd duur.

Het enige wat ik me in dit geval afvraag is of die ftp server van HP-UX iets bijzonders aan output terug geeft waardoor die kastjes gewoon hun programma's binnen halen of dat er een speciale config voor die ftpd is.
Laatste zou natuurlijk geweldig zijn maar ik kan niets terugvinden qua config.

ftpd wordt met parameter -l (logging naar syslog) gestart vanuit inetd.conf
Verders kun je /etc/ftpusers aanmaken, iedere user die daarin staat kan per definitie niet inloggen, echter dat bestandje heb ik niet en dus slaat hij dat gewoon over.
Wel las ik iets over de shell. Als je op de FTP server inlogged dan zal hij getusershell gebruiken om te bepalen welke shell opgestart moet worden. Ik denk dat die ftp server alle commando's terug vertaalt naar gewone "terminal" commando's voor een bepaalde shell en dat het wellicht de shell is die het alles zo bijzonder maakt. Standaard gebruik hij volgens mij sh uit /usr/bin en dat is volgens mij de posix shell maar ik zou niet weten hoe ik dat kan checken.

Ik zie net /etc/shutdownlog:
12:29 Sat Feb 12, 2000. Reboot: (by ***!root)
16:14 Fri Mar 30, 2001. Halt:
17:39 Wed Nov 14, 2001. Reboot:
07:23 Sat Nov 9, 2002. Halt:
09:36 Tue Sep 2, 2003. Reboot:
14:27 Thu Dec 23 2004. Reboot after panic: , isr.ior = 0'10240001.0'3d4f40e4
10:26 Thu Dec 30, 2004. Halt:
11:31 Thu Dec 30 2004. Reboot after panic: , isr.ior = 0'10240001.0'3d4f5070
17:58 Mon May 30, 2005. Reboot: (by ***!root)
16:35 Mon May 15, 2006. Reboot:
16:41 Mon May 15 2006. Reboot after panic: Data page fault
17:00 Mon May 15, 2006. Reboot: (by ***!root)
17:02 Mon May 15 2006. Reboot after panic: Data page fault
10:19 Wed May 17 2006. Reboot after panic: Data page fault
22:06 Sun May 21, 2006. Reboot:
22:09 Sun May 21 2006. Reboot after panic: Data page fault
15:54 Wed Jun 28, 2006. Reboot: (by ***!root)
15:56 Wed Jun 28 2006. Reboot after panic: Data page fault
12:58 Mon Sep 11 2006. Reboot after panic: Data page fault

misschien toch maar andere hardware regelen?

mookie

• DeBolle

DeBolle

Ik heb het nog niet helemaal door wat er nu niet werkt, die freesbank vraagt in een ftp sessie een 'ls -F /usr/datasv/' aan de ftpd van HP-UX en krijgt dan iets terug. Wat die freesbank terug krijgt zou je moeten kunnen zien met etherreal. Vervolgens ga je met een ftp client op de HP-UX en een client op Windows dat commando gebruiken tegen de ftpd op de HP-UX en zie je in die clients een verschil.
Het gaat jou er toch om wat die freesbank ziet en niet wat de diverse ftp clients zien?
De uitvoer van 'ls -F /usr/datasv' op een HP-UX systeem laat de bestanden zien in de directory /usr/datasv en voegt door de -F een extra karakter toe aan de bestandsnaam welke de soort aangeeft. Door de ftpd op de HP-UX wordt die uitvoer simpelweg doorgestuurd aan de client opd e freesbank, wat volgens mij betekent dat je een ftpd (op een willekeurig OS) moet zien te vinden die exact dezelfde uitvoer doorgeeft als op een HP-UX 10.20 systeem.
Volgens mij moet in ieder geval de standaard Solaris en Linux ftpd's die je hebt geprobeerd dezelfde uitvoer geven als dat HP-UX systeem.
Schiet me te binnen, heb je in ieder geval op de geprobeerde systemen wel die directory /usr/datasv aangemaakt en daar wat bestanden ingezet? Als de directory niet bestond tijdens de test(en) krijg je zonder meer niet dezelfde uitvoer als van de ftpd op het HP-UX systeem.
Dus naast de uitvoer is ook de directory structuur van belang, je vraagt tenslotte om de inhoud van een absoluut pad, die dan uiteraard wel moet bestaan.

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Ik heb die directory structuur idd hetzelfde aangemaakt, met de juiste rechten.
Onder suse, fedora en solaris tenminste, op een windows ftp server is dat wat moeilijker.
Zonder de juiste structuur en zonder die specifieke rechten werkt het zowiezo niet, ook niet op die ftpd van hp-ux.

Het probleem met ethereal is dat als je een ftp pakket aanklikt en zegt "follow tcp stream" dan krijg je keurig netjes een scherm te zien met daarin de doorgave van username, wachtwoord, commando etc.
Ik vraag me alleen af of ethereal dat scherm "formateerd".
Immers plukt hij niet de echte data uit de datavelden van de frames maar maakt het een beetje leesbaar.

Hoe dan ook, solaris komt volgens mij nog het dichste in de buurt van HP-UX aangezien dat ook een "echte" unix is en geen linux is.
Freebsd heb ik nog niet geprobeerd.
Zou de moeite waard zijn aangezien het grootste deel van HP-UX ook van berkeley en de university of california is.

Ik zal nog eens dieper kijken met ethereal en kijken of ik iets aparts zie in de echte frames ipv dat "follow tcp stream" venster.
Ook zal ik freebsd eens proberen, of heb je een betere suggestie?
Netbsd wellicht, ik snap de verschillen niet echt.
Zoals eerder vermeld ben ik niet echt een unix man. Heb de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt...

Stel dat ik een ander HP-UX systeem wil, is er dan nog iets aan te raden?
Uit mijn hoofd draait het nu op een C3000 visualize workstation.

mookie

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
nog een korte vraag.
Er zitten 2 18GB scsi schijven in.
Ik heb 3 disk devices in /dev/dsk nl c0t0d0, c3t5d0 en c3t6d0
Ik heb ook een VG00 waarvan lvol1 t/m lvol9 op c3t6d0 liggen.
Hoe kan ik nu zien of die 2 SCSI schijven in mirror staan en op die manier verdeeld zijn over die 3 disk devices? Als ik ergens de grootte van de schijf mee kan bepalen zou ik het al kunnen beredeneren. Met diskinfo lukt het me niet. Als ik de groottes van alle lvol's bij elkaar optel kom ik wel aan de 18 GB maar alles staat gericht op c3t6d0 en ik vraag me af of dat een gemirrorde schijf is (op b.v. c3t5d0) of niet.

Alvast bedankt (voor jullie geduld)

mookie

• DeBolle

DeBolle

Met 'vgdisplay -v' krig je een overzicht van de volumegroups en de daarop aangemaakte lvols. c0t0d0 zal de CD-ROM zijn, c3t5d0 en c3t6d0 zijn de twee disks. Met 'lvlnboot -v' krijg je een overzicht van de bootdisk(s). Standaard boot een HP van de disk op SCSI ID 6, in dit geval dus c3t6d0. (SCSI channel 3, ID 6, LUN 0)
Voor het bekijken van de hardware paden en de daarbij horende device files gebruik je 'ioscan -fn' (uitvoer kan dertig seconden duren). Wil je alleen de disks zien dan gebruik je 'ioscan -fnCdisk'.
Deze commando's scannen de hardware, wil je vergelijken met wat de kernel gebruikt gebruik je 'ioscan -fnkCdisk'
Met 'swlist -l bundle' krijg je de lijst van geinstalleerde software, waar dan in het geval van een software mirror ook MirrorUX tussen zal staan.
Dit alles is ook na te zien in SAM overigens.
Verder is UX B.10.20 een goed OS, maar niet meer ondersteund door HP. Heb je nog support op dat systeem? Een tweedehands systeem is voor een appel en een ei te koop als je een 'backup' wilt.

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
met vgdisplay -v alles opgeteld en dan kom uit op 17208 Mbyte, komt dus redelijk overeen met 18 GB.

# lvlnboot -v
Boot Definitions for Volume Group /dev/vg00:
Physical Volumes belonging in Root Volume Group:
/dev/dsk/c3t6d0 (10/0/15/1.6.0) -- Boot Disk
Boot: lvol1 on: /dev/dsk/c3t6d0
Root: lvol3 on: /dev/dsk/c3t6d0
Swap: lvol2 on: /dev/dsk/c3t6d0
Dump: lvol2 on: /dev/dsk/c3t6d0, 0

Boot dus idd van c3t6d0

# ioscan -fnCdisk
Class I H/W Path Driver S/W State H/W Type Description
=======================================================================
disk 0 10/0/14/0.0.0 sdisk CLAIMED DEVICE TEAC CD-532E-B CDROM
/dev/dsk/c0t0d0 /dev/rdsk/c0t0d0
disk 1 10/0/15/1.5.0 sdisk CLAIMED DEVICE SEAGATE ST118202LC
/dev/dsk/c3t5d0 /dev/rdsk/c3t5d0
disk 2 10/0/15/1.6.0 sdisk CLAIMED DEVICE SEAGATE ST118202LC
/dev/dsk/c3t6d0 /dev/rdsk/c3t6d0

fnkCdisk geeft dezelfde output
# swlist -l bundle
# Initializing...
# Contacting target "*******"...
#
# Target: *******:/
#

700QPK1020 ACE.199912.02 Workstation Quality Pack for HP-UX 10.20 (December 1999)
B3699AA_APZ_TRY C.02.40.000 Trial HP GlancePlus/UX Pak for s700 10.20
B3884FA_AGN B.10.20 HP-UX 32-User License
B3899BA B.10.20.12 HP C/ANSI C Developer's Bundle for HP-UX 10.20 (S700)
B3947BA C.01.07 HP Process Resource Manager
B5007AA_APZ_TRY B.10.20.123 Trial HP PerfView for s700 10.20
B5357AA_ABA B.10.20.04 HP MPower//Web for Series 700 - English
B5357AA_APZ B.10.20.04 MPWeb2.0 s700 reference bundle
B5364AA B.10.20.01 WorkStation Demos FrameWork
B5403BA B.10.20 MirrorDisk/UX
B5724AA_APZ A.2.2.158 HP-UX Installation Utilities (Ignite-UX - S700 - 10.20)
B6193EA ACE.199912.01 Workstation ACE for HP-UX 10.20 (December 1999)
B6196AA_APZ B.10.20.07 HP-UX 700 OpenGL 3D Graphics API Run Time Environment
B6263AA A.02.22 Unicenter TNG Framework For HP-UX 10.20_700
HPUXEngCR700 B.10.20 English HP-UX CDE Runtime Environment
Ignite-UX-10-20 A.2.2.158 HP-UX Installation Utilities for Installing 10.20 Systems
J1608CA B.02.00.08 Netscape Fasttrack Server
XSW700GR1020 B.10.20.47 General Release Patches for HP-UX 10.20 Workstations (December 1999)
XSW700HW1020 B.10.20.47 Hardware Enablement Patches for HP-UX 10.20 Workstations (December 1999)

MirrusDisk/UX zit er dus ook tussen

Ik heb geen support op het systeem, heb ik ook niet echt nodig.
Hij zit op een apart netwerk en een apart subnet en alleen op mijn lokale (gewone) lan te benaderen via een router.

Ik zoek idd op een vervanging (freebsd net gedownload, ga ik nog testen, netbsd ook maar denk ik) maar als ik een systeem koop dan moet ik denk ik ook een licentie voor HP-UX hebben, of niet?
Of zit dat er meestal gewoon bij, of zit dat erbij net zoals bij sommige pentium 3 computers windows XP bijgeleverd zit... zonder serie nummer sticker zeg maar.
Ik maak me ten eerste zorgen over de schijven aangezien die hardware meestal als eerste kapot gaat.
Echter zag ik ook die kernel panics ivm geheugen problemen.

Ik zal eerst freebsd en netbsd proberen, maar als dat niet lukt wil ik er een 2de systeem naast zetten.
Minimaal geconfigureerd zodat het minimaal onderhoud nodig heeft en met de schijven in een mirror.

Kun je me vertellen hoe ik kan zien of er een mirror is en of die actief is?
Ik denk het wel, vgdisplay heeft het over logical volumes die in sync zijn.
Ik zie echter nergens iets terug over c3t5d0.

één logical:

LV Name /dev/vg00/lvol10
LV Status available/syncd
LV Size (Mbytes) 4000
Current LE 1000
Allocated PE 1000
Used PV 1

de physical:

--- Physical volumes ---
PV Name /dev/dsk/c3t6d0
PV Status available
Total PE 4340
Free PE 38

Hoe kan ik nu zien of het een mirror is en wat raad je me aan als systeem voor eventueel vervangend systeem?

Alvast bedankt.

mookie

Pagina: 1