Toon posts:

PC bouwen E 1200

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
2 weken een nieuwe pc gaan aanschaffen. Waarmee ik de komende tijd verder mee kan (3 jaar) In de toekomst ben ik alleen van plan om extra geheugen te kopen van 1 gb en een videokaart meer niet. Ik wil me pc voor alles gaan gebruiken zowel gaming, office etc. Ik speel ook graag spellen zoals f.e.a.r.
Heb een budget van 1200 euro en daarbij wil ik het ook houden. Ik ga voor A merken.
Ik heb veel onderzoek gedaan naar onderdelen, benchmarks etc en heb het volgende in elkaar gezet. Bij me Moederbord en videokaart ben ik er nog niet helemaal uit.
Ik heb dit topic geopend om zo positieve informatie te krijgen, advies etc. Ben open voor suggesties, meningen, Misschien dat jullie me een handje kunnen helpen.
Ik kom op deze manier uit op een bedrag van 1100 euro:

Behuizing: NZXT Nemesis Elite Edition met een antec kast koeler (E 125)

Het is een ruime stevige stille kast, zet er leuk uit, temperature af te lezen.

Voeding: EnerMax Liberty, 500 Watt (E 95)

Krachtige betrouwbare voeding. 500 watt vanwege de videokaart (toekomst gerocht)
De enermax liberty heb ik vaker zien terug komen onder de tweakers.

Processor: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed met een Thermaltake Blue Orb II voor een goede koeling (E 330)

Krachtige processor, goed gekoeld, kan daar wel een tijdje mee vooruit. De L2, 4 mb bevalt me wel

Geheugen: Corsair TWIN2X1024-4300C3PRO, 1024 MB, DDR2, PC4300, 538 MHz, 2 x
(E 165)

Heb gekozen voor PC 4200/ 4300 omdat ze synchroon lopen met de FSB. Corsair, betrouwbare merk. Heb gekozen voor de overclock geheugen met een lage cl 3. In de toekomst haal ik precies nog 1 setje van hetzelfde eventueel ga ik me geheugen dan overclocken als dat nodig is.

Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300
( E 75)

250 gb is meer als genoeg voor mij. Seagate, vrij snel en stil.

Moederbord: Asus P5B (E125)

Ik ben voor asus, hoewel ik weet dat msi goede borden maakt voor een goedkoop prijsje.
Ik heb voor de asus p5b gekozen omdat de meeste tweakers dat doen. Asus P5b leek me ook een goede moederbord hoewel ik dat niet zo 100% zeker weet. Misschien de deluxe.

Videokaart: Asus EAX1950PRO/HTDP/256M, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 (E195)

Ik wil een ati radeon kaart hebben, Het er altijd 1 gehad en ben er te reden mee.
Heb gekozen voor een 256 mb versie omdat die 512 mb kaarten ervan te duur zijn, prijs/kwaliteit verhouding. Ik koop later wel een 2 kaart van hetzelfde om zo crossfire te gaan draaien als dat mogelijk is. Mijn keuze is gevallen op een Ati Radeon X1900 XT of een Ati Radeon X1900 pro van 256 mb. De X1900 XT is iets duurder en iets sneller maar ik weet niet of dat van belang als ik toekomst gericht kijk. De X1950 pro doet het goed voor een kaart dat nog net geen 200 euro kost. Heeft toekomst mogelijkheden en kan er alle spellen mee spellen als het goed is.

• WhiteRaver
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

WhiteRaver

Dank u.

Ziet er goed uit, de kast is totaal niet mijn smaak maar daar gaat het niet om.
Op- en aanmerkingen:
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:50:
Voeding: EnerMax Liberty, 500 Watt (E 95)
500 watt vanwege de videokaart (toekomst gerocht)

Geheugen: Corsair TWIN2X1024-4300C3PRO, 1024 MB, DDR2, PC4300, 538 MHz, 2 x
(E 165)

Heb gekozen voor PC 4200/ 4300 omdat ze synchroon lopen met de FSB. Corsair, betrouwbare merk. Heb gekozen voor de overclock geheugen met een lage cl 3. In de toekomst haal ik precies nog 1 setje van hetzelfde eventueel ga ik me geheugen dan overclocken als dat nodig is.
(Typ foutje, gerocht > gericht. Zitten eigenlijk nog wel veel meer typo´s in...)
Even over het geheugen. Bedoel je met die ,2x dat het 2x512MB is of dat het 2x1GB is?

Waarom zou je voor 165 euro 1GB pc4300 kopen en dan later misschien ook nog willen overclocken? Koop dan direct pc6400 geheugen, dit kan je later dan ook goed overclocken. En als we dan toch bezig zijn, waarom niet in een keer 2GB dit zul je toch echt wel nodig hebben voor spellen van nu, en zeker voor later.

Geheugen zoals dit ziet er goed uit: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL5 (Corsair, TWIN2X2048-6400) en is ook niet zo heel duur, zit je net iets over 't budget.

Graag gedaan.

Verwijderd

Ik zal maar beginnen bij de kast en voeding. Ik geloof zeer graag dat die kast heel goed is en de voeding ook, maar het is wel meer dan 200 euro. voor de helft heb je de antec lifestyle sonata II. Dit is nog steeds een a-merk. Je moet het alleen met een waarschijnlijk iets kleinere en met mindere features kast doen en je het 50 watt voeding minder. Voor crossfire is dit waarschijnlijk niet genoeg, maar een 500 watter denk ik ook niet hoewel de x1950 pro wel wat minder verbruikt. toch zou ik zoiezo niet voor crossfire gaan, maar dat later.

Ik weet niet wat je precies met je geheugen bedoelt. 1 reepje pc4300 voor 165e, 2 reepjes voor 165e of 2 reepjes voor 330e. alledrie moet je niet doen. 165 e voor 1 reepje 1GB pc4300 is veel te duur. 2 reepjes voor 165e ben ik bang dat dat niet bestaat. Veel te goedkoop vooral sinds de torenhoge geheugenprijzen. ja en 2 reepjes 1 GB voor 330e. Ookal vind ik voor een systeem met een e6600 2GB een must, dit is veel te duur. Je kunt voor deze prijs net zo goed pc6400 halen over voor 100e minder pc4200. Ik zie niet dat je gaat OC'en dus ik zou pc4200 nemen

Moederbord is een goede keuze. op de deluxe zitten een aantal extra features. Als je deze gaat gebruiken, neem de deluxe, anders niet.

De videokaart vind ik ook geen slechte keuze. Ik heb echter wat voor je bespaard. Als alternatief kun je de 7900 GTO nemem, misschien de 7950GT of de x1900 XT met 512/256 MB. De x1950 XT lijkt mij ook een goede keuze, deze is helaas nog niet uit. Ik zou crossfire niet doen om 2 redenen. 1. STROOM!!!. en rede 2. tegen de tijd dat jij een kaart erbij wil kopen is deze kaart misschien wel niet meer verkijgbaar en zijn de huidige generatie kaarten sneller. Deze kaart is dan waarschijnlijk duurder dan een extra oude, maar je kunt je oude altijd verkopen. Als jij later je systeem met de 2 crossfire kaarten gaat verkopen raak je het minder goed kwijt, omdat het zoveel stroom zuipt en vrijwel alle huidige kaarten dan sneller zijn. Je kunt misschien wel 2 kaarten gaan gebruiken voor het ATI physics plan, maar goed daar zijn we nog niet.

In ieder geval ga je van dit systeem geen spijt krijgen tenzij je zo'n verschrikkelijke perfectionist bent. Het lijkt me een lekker game-systeempje.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:22:
Ik zal maar beginnen bij de kast en voeding. Ik geloof zeer graag dat die kast heel goed is en de voeding ook, maar het is wel meer dan 200 euro. voor de helft heb je de antec lifestyle sonata II. Dit is nog steeds een a-merk. Je moet het alleen met een waarschijnlijk iets kleinere en met mindere features kast doen en je het 50 watt voeding minder. Voor crossfire is dit waarschijnlijk niet genoeg, maar een 500 watter denk ik ook niet hoewel de x1950 pro wel wat minder verbruikt. toch zou ik zoiezo niet voor crossfire gaan, maar dat later.

Ik weet niet wat je precies met je geheugen bedoelt. 1 reepje pc4300 voor 165e, 2 reepjes voor 165e of 2 reepjes voor 330e. alledrie moet je niet doen. 165 e voor 1 reepje 1GB pc4300 is veel te duur. 2 reepjes voor 165e ben ik bang dat dat niet bestaat. Veel te goedkoop vooral sinds de torenhoge geheugenprijzen. ja en 2 reepjes 1 GB voor 330e. Ookal vind ik voor een systeem met een e6600 2GB een must, dit is veel te duur. Je kunt voor deze prijs net zo goed pc6400 halen over voor 100e minder pc4200. Ik zie niet dat je gaat OC'en dus ik zou pc4200 nemen

Moederbord is een goede keuze. op de deluxe zitten een aantal extra features. Als je deze gaat gebruiken, neem de deluxe, anders niet.

De videokaart vind ik ook geen slechte keuze. Ik heb echter wat voor je bespaard. Als alternatief kun je de 7900 GTO nemem, misschien de 7950GT of de x1900 XT met 512/256 MB. De x1950 XT lijkt mij ook een goede keuze, deze is helaas nog niet uit. Ik zou crossfire niet doen om 2 redenen. 1. STROOM!!!. en rede 2. tegen de tijd dat jij een kaart erbij wil kopen is deze kaart misschien wel niet meer verkijgbaar en zijn de huidige generatie kaarten sneller. Deze kaart is dan waarschijnlijk duurder dan een extra oude, maar je kunt je oude altijd verkopen. Als jij later je systeem met de 2 crossfire kaarten gaat verkopen raak je het minder goed kwijt, omdat het zoveel stroom zuipt en vrijwel alle huidige kaarten dan sneller zijn. Je kunt misschien wel 2 kaarten gaan gebruiken voor het ATI physics plan, maar goed daar zijn we nog niet.

In ieder geval ga je van dit systeem geen spijt krijgen tenzij je zo'n verschrikkelijke perfectionist bent. Het lijkt me een lekker game-systeempje.
Is cool, thx voor de tips, moederbord hou ik gwn zo. Geheugen bedoeld ik 2X512 mb (1 gb dus) voor 165 euro, vrij duur. Reden omdat ik al gauw met een 2X1gb tegen de 300 euro zit. De pc 4200 en de pc 4300 scheelde maar 30 euro, terwijl de pc 4300 overclock geheugen zijn met een lagere cl hebben en goed gekoeld worden. Hoewel ik voor dezelfde prijs een PC 6400 kan halen maar die hebben een cl van 5?? Zou die PC 6400 toch sneller zijn als ik hem overclock. Heb gelezen dat de verschillen nog geen 10% bedragen. 2 gb past niet binnen mijn budget, vandaar dat ik later weer 2X512 mb ga halen.

Wat de videokaart betreft, de 7900 gto ziet er wel leuk uit, maar ik hou het toch op ati.
De ati radeon X1950 pro is nog niet zo lang op de markt. Waarschijnlijk doe ik gwn wat jij zei. Geen crossfire draaien maar later mijn videokaart gewoon verkopen en dan een ander halen. Je hebt gelijk daarover. Nu weet ik niet precies welke kaart beter presteert, Volgens mij die de ati X1900 XT 256 mb sneller als de ati X1950 pro 256 mb en ongeveer net zo snel als de 7950GT die jij bedoelde. Ik geloof dat de X kaarten allemaal compatible zijn, want ik wil ook windows vista kunnen draaien over een paar maanden zonder problemen met mijn videokaart. Mijn gevonden benchmarks verschillen veel.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 14:10
op die kast zou ik al vast heel wat besparen, je geheugen als je voor het zelfde geld pc6400 hebt en je wilt overklocken neem dat dan. cl maakt bij intel niet zo heel veel uit. Miss is 2x1gb ram aan te raden, kost wel rond 250-280 euro :( . Misschien een MSI p965, iets goedkoper volgens mij wel een probleempje om ide drive aan de praat te krijge oid. of miss als je toch fire wire wilt een p5b-e. voeding is gewoon goed, futureproef nou dat valt opzich wel mee denk ik je hebt ook zeker genoeg aan een 450watt denk ik. en crossfire lijkt me geen slim id, je kan dan beter 1 goede high end kaart hebben.