Toon posts:

Imac op bedrijfsnetwerk (windows server 2003)

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik heb sinds kort een imac en wil deze graag gebruiken bij mij op het werk, alleen lukt het mij niet op ehm op het netwerk te krijgen.
Aangezien ik windows netwerken wel een beetje gewend ben lukt het me hier niet zo, welke instellingen moet ik doen om ehm erop te krijgen dingen zoals een domein enzo. Heeft iemand hier een uitleg voor.
Moet ik bij tcp/ip wezen en wat moet ik daar invullen of moet ik bij proxy zijn?

Wie o wie kan mij helpen en heeft hier een handleiding voor.

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Weinig ervaring met Mac's in een Windows domein maar volgesn mij heb je in elk geval op de server het protocol AppleTalk nodig.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:08

Duinkonijn

Huh?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
Is er ook een simpele uitleg in jip en janneke taal?

Verwijderd

Appletalk heb je niet nodig.
Hier werkt het gewoon op TCP/IP, gewoon zorgen dat je Apple netjes een IP adres krijgt.
Ook netwerkverbindingen naar shares maken lukt gewoon, wel domein meenemen bij inlognaam dus domeinnaam\gebruiker

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:49
Vertel ons eerst maar eens welke os versie je gebruikt, er zit namelijk nogal een verschil tussen de 9 en de 10 (os x) versie :).
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 19:09:
Appletalk heb je niet nodig.
Hier werkt het gewoon op TCP/IP, gewoon zorgen dat je Apple netjes een IP adres krijgt.
Ook netwerkverbindingen naar shares maken lukt gewoon, wel domein meenemen bij inlognaam dus domeinnaam\gebruiker
Onder os 9 heb je wel AppleTalk nodig hoor :).

[ Voor 60% gewijzigd door leon1e op 02-11-2006 19:11 ]

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Je moet op je Windows 2003 server "SMB Signing" uitschakelen (via de policy van die server). Meer info kan je zeker via Google vinden.

(Enkel voor Mac OS X)

Edit: Documentje voor Windows 2003 Small Business Server

[ Voor 50% gewijzigd door WimB op 02-11-2006 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste versie van mac osx,
het lukt me niet om internet en email (entourage aan de praat te krijgen)

En een een simpele nederlandse uitleg kan ik ook niet vinden.
ik ben zelf geen systeem beheerder, en die van ons weet er niet veel van.

Is er misschien iemand die een bedrijf kent die dit wel doet, ben er inmiddels erg flauw van, en wil het nu gewoon aan de praat hebben. Draai nu nog steeds paralel windows ernaast, maar daarvoor heb ik natuurlijk geen apple.

• leon1e
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 17:29:

Is er misschien iemand die een bedrijf kent die dit wel doet, ben er inmiddels erg flauw van, en wil het nu gewoon aan de praat hebben. Draai nu nog steeds paralel windows ernaast, maar daarvoor heb ik natuurlijk geen apple.
Heb je wel een ip adres en een gateway gekregen, deze kun je vinden onder Appletje > System Preferences > Network. Als het internet werkt is de volgende stap je email met entourage :).

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een domeinnaam : braXXXX.lokaal
een proxy ; EMMEN01 8080
een server ip adres : XXX.XXX.XXX.XXX

Normaal als ik de proxy in windows is het nog geen 5 sec werk om ehm op het internet te krijgen
hetzelfde voor de email

wat ben ik nog meer nodig, en waar moet ik het precies invullen

wie ow wie kan mij uit deze frustratie helpen??

ik heb zelf de laatste mac osx versie en het is een windows server 2003

• leon1e
In safari > preferences > proxies > change settings?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op verzoek naar APL :)

Als je daadwerkelijk folders wil benaderen op Windows Domain Controllers moet je de Domain Security Policy aanpassen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Misschien is het handigere om eerst eens te vragen wie de systeembeheerder is van dit netwerk.. TS zelf? Dan kunnen we gewoon verder gaan.

Is het een andere dan lijkt het me handigere dat TS naar die persoon toe stapt :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Belangrijk om eerst te checken of je idd een IP krijgt en / of je de juiste interne DNS servers kan vinden.

Voer de proxies nadat je op het domein bent ingelogd in.

Als je hem ook in het domein wil prikken (wat nodig is om op de shares te komen lijkt mij) moet je naar Programma's / Hulpprogramma's / Adreslijstenbeheer.

Slotje linksbeneden klikken, wachtwoord intypen.

Klik op Active Directory en dan op Configureer

Wat moet je weten: Je domein en je computernaam zoals deze op de server is ingevoerd (je computernaam moet dus bekend zijn op de server waarmee je contact maakt anders logt ie wel in maar krijg je geen toegang.)

Hierna vraagt ie om een active directory login en password van een admin!

Daarna doet ie 5 stappen, machine herstarten en je kan inloggen op de directory.

Note: Als de gebruikersnaam van jou op het domein hetzelfde is als op de computer (shortname) kan het zijn dat je userfolder op de machine opnieuw aangemaakt wordt en je dus je gegevens kwijt raakt, heb ik een enkele maal gezien let hier dus op!

[ Voor 9% gewijzigd door Uberprutser op 16-11-2006 09:16 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• leon1e
Jongens, hij wil gewoon internet hoor.... Waarom in het domein hangen? :p

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Falcon schreef op donderdag 16 november 2006 @ 08:03:
Misschien is het handigere om eerst eens te vragen wie de systeembeheerder is van dit netwerk.. TS zelf? Dan kunnen we gewoon verder gaan.

Is het een andere dan lijkt het me handigere dat TS naar die persoon toe stapt :)
Ehm.. uit de draad...:

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
leon1e schreef op donderdag 16 november 2006 @ 09:16:
Jongens, hij wil gewoon internet hoor.... Waarom in het domein hangen? :p
In zijn startpost zegt ie dat ie hem in het netwerk wil hangen niet dat ie alleen internet wil ;)
Anders is het invoeren van een proxy idd meer dan genoeg (als het geen proxy is met auth.).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Is het niet nuttiger als je even met je systeembeheerder gaat praten over de mogelijkheden?

• leon1e
Ballebek schreef op donderdag 16 november 2006 @ 09:29:In zijn startpost zegt ie dat ie hem in het netwerk wil hangen niet dat ie alleen internet wil ;) Anders is het invoeren van een proxy idd meer dan genoeg (als het geen proxy is met auth.).
Eerst het belangrijkste knelpuntje maar eens oplossen, misschien krijgt hij wel niet eens een ip adres en dan heeft het aanpassen van de policy niet veel zin he :p.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 18:51
ODF schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:56:
Weinig ervaring met Mac's in een Windows domein maar volgesn mij heb je in elk geval op de server het protocol AppleTalk nodig.
Daar blijkt idd uit dat je weinig ervaring hebt, want dat is absoluut NIET nodig. Wij hebben onze macs in het domein hangen en helemaal zonder appletalk, puur alles op SMB.

No production networks were harmed during this posting

• .jef
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-02 08:01
ik zit hier met m'n macbookje op't werk en dat gaat prima tussen al die windows werkstationnetjes :)

hoe het voor mij prima werkt;

linksboven op appeltje > location > network prefs (heb m'n macje in't engels staan dus vertaal zelf maar indien je in't nl werkt ;-))

dan kies je in het location drop down menu: new loaction... en maakt ff nieuwe locatie aan, naam maakt niet veel uit. Daarna zet je je location menu op die locatie en het show drop down menu op built-in ethernet (of hoe je ook op je netwerk wil, ik ga er hier ff van uit via gewone utp kabel) en dan heb je verschillende tabs en die vul je gewoon allemaal in, vooral het proxies-tabje is belangrijk.

Om je e-mail te lezen van een exchange server raad ik je Entourage aan (outlook op mac, zit in het office 2004 pakket) waar je gewoon je exchange, domein, login en pass moet invullen en dan is die vertrokken.

Om shared drives te mappen: in je finder cmd (appeltje) + K doen en dan smb://login:password@server en op je enter flappen.

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

.jef schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 15:03:
Om je e-mail te lezen van een exchange server raad ik je Entourage aan (outlook op mac, zit in het office 2004 pakket) waar je gewoon je exchange, domein, login en pass moet invullen en dan is die vertrokken.
zelf ook lang zitten tobben en met mac maill had ik eerder verbinding met mijn exchange server dan met entuorage zelf, maar eigenlijk is het niet zo moeilijk.
als servers gewoon het http://[ipnummer] van je server op geven evt /public er achter voor de public folders.

op de zaak heb ik nog de handleiding (die je trouwens gewoon bij microsoft.com kunt vinden) (even zoeken in mactopia) die je goed op weg helpt.

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• paella
Even voor de duidelijkheid: bij ons log je ook op de mac in met je active directory account.

• Math2k
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01-2021
Ik heb hier een stel iMacs staan met 10.4.nogwat er op. Deze worden gebruikt door de afdeling media en design. Ik heb ze niet in een domijn hangen, maar heb wel een netwerkschijf voor ze ivm backuppen.
Nu heb ik het probleem dat ze bij iedere keer opstarten hun drive weer moeten mappen. Is hier een instelling of script voor?

• paella
ik maak (apple)scriptjes:

mount volume "smb://fqdn.van.server/share"

maar daarmee pakt ie dan wel automatisch de credentials mee van het inloggen, wat dus bij ons AD account is.

Pagina: 1