Toon posts:

[HTML] Scrollbar probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik ben overgehaald om mijn site te herbouwen met een andere techniek, namelijk met tabellen in plaats van frames, heb ik veel gekloot om het voor elkaar te krijgen om een functionerende scrollbar te realiseren. Dit is gelukt, maar ik zit met het volgende probleem.

Bekijk eerst even de site en gebruik de scrollbar: www.creabee.nl

Je ziet dat ik per schilderij een verse pagina laat openen. Dit heeft als probleem dat de scrollbar steeds weer bovenaan begint, met frames had je dit probleem niet omdat je een pagina kon laden in een frame, buiten het frame waar de scrollbar in staat.

Hoe kan ik realiseren dat de scrollbar blijft staan op het schilderij waarop je klikt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:56:
Hoe kan ik realiseren dat de scrollbar blijft staan op het schilderij waarop je klikt?
Ik denk dat dat wel met JavaScript kan. Maar als je toch bezig bent om jezelf een nieuwe techniek aan te leren, (tabellen i.p.v. frames) doe het dan meteen helemaal goed en gebruik semantische HTML en doe je opmaak met CSS :).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 22:13 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:07:
[...]

Ik denk dat dat wel met JavaScript kan. Maar als je toch bezig bent om jezelf een nieuwe techniek aan te leren, (tabellen i.p.v. frames) doe het dan meteen helemaal goed en gebruik semantische HTML en doe je opmaak met CSS :).
Wat zeg jij nou? Tabellen in plaats van frames? Fout, imo: Semantisch gezien dien je div's te gebruiken voor het delen van site-onderdelen. Een tabel is voor het maken van tabellen (hench the name). :)

Edit, lol ik klikte nog ff op je link en dat maakt je stelling al helemaal apart...
Waarom lay-outen met tabellen dom is
het zal dus wel een typo geweest zijn?

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 26-10-2006 22:26 ]

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Room42 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:24:
Wat zeg jij nou? Tabellen in plaats van frames? Fout, imo: Semantisch gezien dien je div's te gebruiken voor het delen van site-onderdelen. Een tabel is voor het maken van tabellen (hench the name). :)
Tommy wil tabellen gebruiken i.p.v. frames, ik herhaalde alleen maar even wat Tommy schreef om m'n bericht een beetje te verduidelijken.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Room42 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:24:
het zal dus wel een typo geweest zijn?
Nee, jouw interpretatie is mank.

Desalniettemin; ga nou niet tabellen gebruiken, als-je-blieft, manke en slecht bruikbare websites hebben we al voldoende :/. Gebruik of frames, of div's. Ik ben een groot voorstaander van laatstgenoemde.

[ Voor 27% gewijzigd door GX op 26-10-2006 22:30 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@TS: misschien is het een optie om elke afbeelding in je balk links een id te geven, zodat je er met #id achter de url heen kan linken :)

Blockquote is trouwens bedoeld voor quotes ed, niet om in te springen. Dat is opmaak en hoort daarom in de CSS :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:07:
[...]

Kan/wil je jouw antwoord m.b.t. JavaScript concretiseren?

Aangezien deze site eenvoudig is lijkt het mij niet nodig om veel moeite te steken in het wederom opnieuw aanleren van een waarschijnlijk nog weer ingewikkelder techniek. Buiten het huidige scrollbarprobleem zal er voor mijn basic website toch niet veel voordeel inzitten?

Verwijderd

Topicstarter
Grote prutser schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:40:
@TS: misschien is het een optie om elke afbeelding in je balk links een id te geven, zodat je er met #id achter de url heen kan linken :)
Bedankt, ik zal me ook in jouw antwoord verdiepen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:56:
Kan/wil je jouw antwoord m.b.t. JavaScript concretiseren?
Nou, ik ben zelf niet zo'n ster in JavaScript, dus ik zou niet zo 1-2-3 de oplossing kunnen geven, maar als ik dat probleem zou hebben wat jij hebt op je site en ik zou het opgelost willen hebben, dan zou ik het gewoon opzoeken :).

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sorry, Sandra, je hebt gelijk. Ik heb slecht gelezen. Goeie post ;)

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Grote prutser schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:40:
Het is gelukt op basis van jouw idee. In dreamweaver kun je een 'named anchor' toevoegen op een deel van de pagina. Bij de link zet je dan inderdaad '#' achter de link met de naam van de anchor daar weer achter.

Kheb alleen meer dan 20 links en dus ook meer dan 20 verschillende pagina's die elk moeten worden aangepast dus dat is nog tijdrovend, of ik moet de zaak opnieuw vanaf 1 pagina opbouwen en de inhoud van de pagina opnieuw toevoegen... Maargoed dat is voor nu even niet relevant.

Bedankt!

Verwijderd

Ik weet niet of je hostingprovider serverside talen ondersteunt, maar als dat wel zo is, kun je beter bepaalde dingen gaan includen, zodat je de volgende keer als je iets wilt wijzigen, geen talloze bestanden hoeft te wijzigen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik niet, ik ken deze termen niet. Maar wat heeft de hostingprovider met de bouw of aanpassingen van mijn website te maken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 19:56:
Dat weet ik niet, ik ken deze termen niet.
Daar hebben ze zoekmachines voor uitgevonden:

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

http://www.google.nl/sear...include&btnG=Zoeken&meta=
Maar wat heeft de hostingprovider met de bouw of aanpassingen van mijn website te maken?
Die talen worden uitgevoerd op de server, daarom heten ze serverside talen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2006 21:16 ]

Pagina: 1