Toon posts:

Exact Globe 2003 Sql LDF Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort groeien de Exact Databasen als een gek bij ons op de server. De schijf loopt al vol. Normaal zitten we rond de 30 gb. Op dit moment is dit al 70 en is de schijf vol. Na op onderzoek te zijn geweest ben ik tot de volgende conclusie gekomen.

Het probleem zit zich in de LDF file van exact.
Bijvoorbeeld de mdf file is 820 mb ( Dit is de administratie )
De LDF File is 12gb ( Dit is het Transaction log )

En dit gebeurd dus bij elke administratie er draaien er bijna 60 dus ik denk dat jullie het probleem aardig snappen. Contact gehad met exact en deze konden geen oplossing bieden op dit moment. Nu heb ik al gelezen hier op tweakers en google als de ldf files niet gebackupt worden blijven deze groeien. Nu worden ze netjes in de Enterprise manager backupt.

Hoe kan ik die log files nog leeg krijgen ? Ik ben geen sql expert dus zou het niet weten hoe het via de console zou moeten. Wie kan mij een oplossing geven ?

Alvast bedankt

*update*

Na een nieuwe run krijg ik de volgende foutmeldingen:

18210 :
BackupMedium::ReportIoError: write failure on backup device 'F:\ExactBU\004\004_tlog_200610262052.TRN'. Operating system error 112(Onvoldoende schijfruimte beschikbaar.).

Vrij duidelijk zou je zeggen. Alleen er is noh 60 gb vrij en dat zou meer dan voldoende moeten zijn.

En de laatste melding

3041 :
BACKUP failed to complete the command BACKUP LOG [004] TO DISK = N'F:\ExactBU\004\004_tlog_200610262052.TRN' WITH INIT , NOUNLOAD , NOSKIP , STATS = 10, NOFORMAT

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kick iemand

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hij kan niet meer backuppen omdat er te weinig schijfruimte is en om meer schijfruimte te creeeren heb je een backup nodig. Beetje lastig, daarom is er de optie:
SQL:
1
BACKUP LOG WITH TRUNCATE_ONLY

Dit maakt het logische log bestand weer op normale grootte. Op schijf zal het bestand nog steeds even groot zijn en moet je nog onderstaand commando uitvoeren:
SQL:
1
DBCC SHRINKFILE (bestand, grootte)

Voor je dit gaat doen kun je het beste onderstaande even opzoeken in Books Online:
• BACKUP, transaction log backup
• DBCC SHRINKFILE

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het shrinken lukt wel maar er zit blijkbaar een minimum aan. Dus de ldf files blijven nog zeer groot. Er zitten zelfs files tussen die na het shrinken nog 10 gb zijn. Lijkt me niet de bedoeling of wel ? Tevens loopt de backup nu wel eindelijk. Maar toch worden de files niet kleiner

• P_de_B
  • Niet online
Heb je wel eerst een backup gemaakt zoals hierboven beschreven? Dus met de TRUNCATE ONLY optie?

Leesvoer: How to stop the transaction log of a SQL Server database from growing unexpectedly

Welke recovery model hebben jullie gekozen?

[ Voor 50% gewijzigd door P_de_B op 27-10-2006 11:15 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 16:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Neem eens contact op met Exact :? wellicht dat dit voor hen een bekend probleem is ?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• P_de_B
  • Niet online
CAP-Team schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:32:
Neem eens contact op met Exact :? wellicht dat dit voor hen een bekend probleem is ?
:D De exact helpdesk weet echt helemaal niets van SQL Server. (En het staat in de TS dat ze inderdaad niet weten wat de oplossing is)

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik ben inmiddels tot een oplossing gekomen. Wat ik heb gedaan:

Database naar simpel terug gezet. LDF files gaan shrinken zijn nu 16 mb.
Daarna weer de database terug naar full gezet. En een test run met de backup gedraait hij backupt nu netjes de files en schoont ze op.

Waarom de sql server het met de groote files niet kon opschonen is me nog steeds een raadsel maar okay het werkt weer. Bedankt voor de reacties
Pagina: 1